Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), 2015, (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024),
Výluky, akce, bulvárek, ...
Změna tarifu, rušení automatů Od 1. 1. 2012 dochází z rozhodnutí města ke změně tarifu a tedy ke zdražení jízdného. I když to není pro cestující populární krok, je dobré zmínit, že naposledy se cena jízdného měnila v Plzni v roce 2004. Jednotlivé jízdenky tak nyní místo dvanácti korun stojí osmnáct a při zakoupení v Cardmenu šestnáct korun. Dosud byly obě tyto ceny stejné. Zdraženo bylo i předplatné. Podrobné informace o tarifu jsou na webu PMDP. Další změnou pro cestující je rušení automatů na jízdenky. Nějaké info o nich je na zvláštní stránce ZDE.
Zima V Plzni jsou obvykle mírnější zimy s malým množstvím sněhu a ta letošní to opět potvrzuje. Loňská část zimy včetně vánoc byla (až na nějaké krátkodobé přeháňky) bez sněhu a s vysokými teplotami nad nulou. Skutečná zima tak přišla až koncem ledna 2012, ale o to vydatnější. Teploty se v noci pohybovaly až k mínus dvaceti stupňům a to už úplně nesvědčí i kolejišti a tak bylo možné častěji vidět ve městě svařování tramvajových kolejí. Trocha sněhu pak napadla začátkem února, ale oproti kalamitám, které se objevují po celé Evropě, je ho v Plzni jen po skromnu.
Nepříjemně v mrazech praskly kolejnice také na nedávno rekonstruované trati na Karlovarské třídě. Konkrétně jde o styky dvou technologií, kde kolejnice uložené v BKV panelech přechází na koleje uložené na pražcích před vyhybkou u Lékařské fakulty. Stav na snímcích je zachycen v polovině února, ale tramvaje přes to skáčou již několik týdnů. Zejména tratě stavěné technologií BKV panelů jsou na mnohých místech ve špatném stavu. Na snímku je vlevo zachycen oblouk ve Skvrňanech při nájezdu na Vejprnickou ulici. Naštěstí by měl být spolu s obloukem u zastávky Terezie Brzkové v létě rekonstruován. Bohužel však ve špatném stavu začínají být i některá místa v centru města kolem náměstí Republiky.
Provozní změna na Borech
Od poloviny února na konečné Bory využívají pravidelné spoje linky č. 4 vnitřní (nebo tzv. malý oblouk). Cestující tak nastupují z druhého nástupiště, kde bylo naštěstí pro snadnější přístup upraveno zábradlí vyjmutím každého třetího pole. Důvod změny provozu je ten, že kolejnice dosud běžně užívaného vnějšího (velkého) oblouku jsou již opotřebované. Pro případné zařazování šejdrových pořadí, či manipulační otáčení je kolej sjízdná, ale pravidelný provoz byl přesměrován na do té doby méně využívaný vnitřní oblouk. S případnou opravou se zatím čeká, neboť smyčka má být po přesměrování linky na Borská pole zrušena. Stavba tramvajové trati na Borské pole by snad měla být konečně zahájena příští rok.
Výluka na linkách 1 a 2 z důvodu prací na trolejovém vedení u nádraží 10. 3. 2012 Jak už uvádí nadpis, probíhala v sobotu 10. 3. 2012 od cca 8 do cca 20. hod. krátkodobá výluka tramvajové dopravy na linkách č. 1 a 2. Tramvaje obsluhovaly linku č. 1 pouze v úseku Bolevec - Sady Pětatřicátníků a linku č. 2 v úseku Skvrňany - Sady Pětatřicátníků. Obě linky se otáčely přes Palackého ulici a v sadech Pětatřicátníků byl přestup na náhradní autobusové linky č. 1A na Slovany a 2A na Světovar. Interval náhradních autobusových linek byl stejně jako u tramvajových obvyklých 7,5 minut a spoje na sebe v sadech Pětatřicátníků navazovaly. Důvodem výluky byly práce na trolejové vedení v křižovatce Sirková - Americká, kde byly měněny některá křížení tramvajových a trolejbusových trolejí a také probíhaly další práce v souvislosti s napojením nové trolejbusové trati v ulici U Trati.
Prasklá voda ochromila tramvajovou dopravu V pátek 23. 3. 2012 v ranních hodinách prasklo vodovodní potrubí před Hlavním nádražím. Provoz nejen tramvají byl mezi viadukty přerušen cca v 6:45. V té době zde výška vody dosahovala místy několik desítek centimetrů. Voda vyplavila na ulici bahno a vyboulila asfalt kolem kolejí.
Vozy linek č. 1 a 2 od Bolevce a Skvrňan se otáčely v prostoru U Zvonu, kde cestující měli možnost přestoupit na autobusy náhradní dopravy. Místo havárie objížděly po mostě nad nádražím a přes Mikulášské náměstí pak pokračovaly na Světovar a Slovany. Během dne se díky uzavírce u nádraží tvořily v okolí Sirkové a Americké ulice kolony. Po uzavření podjezdů musely tramvaje uvízlé na Mikulášské třídě odcouvat přes Mikulášské náměstí, Radyňskou ulicí do Sladkovského ulice a odtud odjely přes Světovar do vozovny. Tramvaj ze Sirkové ulice naopak odcouvala zpět ke Zvonu a zapojila se do provozu.
Během dopoledne se v místě poruchy objevuje hluboký výkop a potrubí je pracovníky vodáren opravováno. Odstraňování následků však patrně potrvá celý víkend. Podloží pod tratí i vozovkou je díky proudu vody nestabilní a bude nutné jej zpevnit. Cestující tak čeká během víkendu ještě přestupování.
Ve funkční části tramvajového provozu (tedy nejen části linek 1 a 2, ale i celá linka 4) jsou vozy odřízlé od vozovny a během noci jsou tak odstavené na konečných. Víkendová výprava je tak také netypická, neboť i na lince č. 1 a 2 vyjíždějí místo "sólo" vozů soupravy (nebo dlouhé vozy). Protože víkendová vypravenost je nižší než v pracovní dny a do vozovny se tramvaje nedostanou, jsou přebytečné vozy odstavené v obratištích Malesická, Mozartova i v Palackého ulici. A co nového se děje u nádraží? V sobotu dopoledne jsou vozovka i s kolejištěm rozebrány ve větším rozsahu, aby mohlo být zpevněno nestabilní vyplavené podloží. Odpoledne jsou pak již položeny nové pražce, na které jsou pak večer připevňovány kolejnice. Bohužel však ty původní, což je při tak rozsáhlé opravě obrovská škoda!
Ještě v noci bylo kolejiště podbité a během neděle je již zakrýváno asfaltem. Po sedmnácté hodině pak kolem nádraží projíždějí bez cestujících první tramvaje. Jsou to vozy, které byly dosud odstavené v obratištích Mozartova, Malesická a z Palackého ulice a zatahují do vozovny.
Pravidelný provoz s cestujícími je však spuštěn až od pondělního rána 26. 3. 2012.
Výluka - bourání mostu přes Vejprnickou Součásti stavby III. tranzitního železničního koridoru je i stavba nového mostu přes Vejprnickou ulici. Nový most bude stavěn po polovinách, tak aby provoz na železniční trati mohl být na jedné koleji zachován a aby nebyl příliš omezován ani provoz pod mostem. Od 16. 3. 2012 byl provoz automobilů částečně omezen tím, že byl převeden na tramvajové koleje. O víkendu 31. 3. - 1. 4. 2012 probíhalo bourání první poloviny železničního mostu. To si vyžádalo úplnou uzavírku včetně tramvajové výluky. Troleje byly pod mostem sneseny a tramvaje od Světovaru se o víkendu otáčely ve smyčce Malesická. Cestující po průchodu podchodem pro pěší pod tratí pak mohli pokračovat do Skvrňan autobusem náhradní dopravy. Během sobotního rána došlo po sedmé hodině k vykolejení vozu T3M č. 247 při odbočování do obratiště Malesická. Vůz vykolejil zadním podvozkem na křížení koleje do točky, s kolejí od Skvrňan. Nakolejení proběhlo po dojetí jeřábu, kolej byla zkontrolována a provoz obnoven asi po hodině. Okolo třičtvrťě na jedenáct však došlo k dalšímu vykolejení, tentokrát vozu T3M č. 211. Po nakolejení vypadlého 1. podvozku a jízdě přes srdcovku, došlo k opakovanému vykolejení i 2. podvozku. Vůz musel couvnout zpět, jízda vpřed byla nemožná. Došlo k rozlomení srdcovky, která pak byla asi 2 hodiny opravována. Nakonec byl provoz obnoven, za podmínky častých kontrol. Během obou vykolejení jezdily ještě další 2 autobusy NAD v úseku sady Pětatřicátníků - Malesická. Podobná výluka (snad již bez vykolejení) nás ještě letos čeká několikrát, např. při bourání druhé poloviny železničního mostu.
Kampaň "Nemám černý svědomí" Z důvodu nárůstu černých pasažérů za poslední rok (z 1,6 % ze všech cestujích v roce 2010 na 2.13% v roce 2011), kteří tak ročně připraví společnost o 20 miliónů korun, zahájily PMDP s dalšími patrony informativně vzdělávací kampaň "Nemám černé svědomí". Doposud tyto přestupky byly řešeny především represivní formou. Ve výchovné kampani má být zábavnou formou upozorňováno na slušné chování, případná rizika spojená s jízdou na černo, ale objeví se i poděkování platícím cestujícím. Součástí kampaně je i tramvaj K3R-NT č. 313 s celovozovou reklamou v černém provedení. Kampaň byla spolu s tramvají představena na tiskové konferenci 2. 4. 2012 v Palackého ulici. Představeni byli také revizoři v uniformách, kteří budou těm v civilu pomáhat s kontrolou cestujích, ale mají také sloužit pro zvýšení informovanosti cestujících. S tramvají 313 se pak můžeme od úterý 3. 4. 2012 setkat v pravidelném provozu.
Rekonstrukce kolejí v křižovatce U Práce O prodlouženém velikonočním víkendu 7. - 9. 4. 2012 probíhá rekonstrukce kolejí v křižovatce U Práce. V této frekventované křižovatce byly nejen od příčného přejíždění trolejbusů velmi rozbité panely a uvolněné kolejnice v rozpadlých žlabech.
Tramvajový provoz na lince č. 4 byl přerušen v úseku mezi zastávkami V sadech Pětatřicátníků a U Práce Klatovská. Tramvaje od Košutky se otáčejí přes Palackého náměstí a Palackého ulici. Ze sadů Pětatřicátníků pak jedou zpět na Košutku. Cestující směřující na Bory musí z Palackého ulice od synogogy pěšky až do zastávky U Práce, Klatovská. V zastávce U Práce, Klatovská je instalovaná povrchová vyhybka tzv. kaliforňan. Odtud na Bory jsou nasazeny obousměrné tramvaje KT8D5-RN2P označené linkou 4A. V provozu jsou zde 3 vozy v intervalu 10 minut a další dva záložní vozy stojí na konečné Bory.
Během soboty je demontováno původní kolejiště i částečně podloží, položena podkladová asfaltová vrstva i nové BKV panely. V neděli v panelech již leží i svařené kolejnice a během večera je guma s kolejnicemi zatlačena v BKV panelech. Kdyby se chtělo, teoreticky mnoho nebránilo obnovení provozu již v pondělí. Ten den jsou již jen zalévány mezery mezi panely a odsunuté trolejové vedení vráceno na své místo. Výluka však trvá dle plánu až do pondělního ukončení provozu.
Rekonstrukce kolejí v křižovatce u divadla O týden později, tedy 14. - 15. 4. 2012 probíhá rekonstrukce kolejí v křižovatce u divadla, tedy Klatovská - Husova. Zde nebylo poškození takové jako U Práce, ale i tady je velká frekvence autobusů přejíždějících koleje z Husovy ulice. I zde bohužel zůstáva stejná technologie, tedy BKV panely.
Provoz na lince č. 4 byl řešen jako minulý víkend. Tedy tramvaje od Košutky se otáčely v sadech Pětatřicátníků přes Palackého náměstí a Palackého ulici. Úsek ze sadů Pětatřicátníků k Práci byl vyloučen bez náhrady. Dopravu ze zastávky U Práce, Klatovská, kde byl instalován "kaliforňan" pak na Bory zajišťovaly obousměrné vozy KT8D5-RN2P.
V sobotu 14. 4. 2012 zastavila tramvajový provoz asi na hodinu nehoda. U Hlavního nádraží došlo po patnácté hodině ke střetu mladé dívky s tramvají. Po dobu vyšetřování se linky č. 1 a 2 od Bolevce a Skvrňan otáčely U Zvonu a dál na Slovany a Světovar vyjely autobusy náhradní dopravy.
Inteligentní zastávky Od soboty 22. 4. 2012 funguje většina z instalovaných inteligentních zastávek. Zatím se jedná o šest párů takto vybavených zastávek. Více informací najdete na zvláštní stránce ZDE.
Jednokolejka na mostě Generála Pattona Od neděle 22. 4. 2012 je tramvajový provoz na mostě Generála Pattona veden po jedné koleji. Důvodem jsou opravy dilatačních závěrů pod tramvajovou tratí. ŘSD při té příležitosti také zjišťuje sondou do betonové konstrukce jaký je skutečný stav mostu. V první fázi je provoz tramvají obousměrně převeden na kolej pro směr Severní předměstí. Na obou stranách mostu byly instalovány povrchové výhybky tzv. kaliforňany a provoz je řízen světelnou signalizací (bohužel s pevným cyklem). V pracovní dny ve špičkách řídí dopravu na jednokolejce přítomní dispečeři pomocí vysílaček, neboť by se přes jednokolejku všechny tramvaje neprocpaly. I tak vznikají nepříjemné situace, kdy fronta tramvají směr Severní předměstí zasahuje ke křižovatce do sadů Pětatřicátníků, nebo naopak tramvaje od Košutky nemohou díky provozu v křižovatce opustit všechny jednokolejku a zdržují tak vozy směřující na Košutku.
Protože od Severního předměstí přijíždí do zastávky V sadech Pětatřicátníků tramvaje po několika soupravách najednou, a je potřeba zastávku rychle uvolňovat, aby nedocházelo i k omezování výjezdu z jednokolejky, byla linka č. 2 dočasně odkloněna na svou původní trasu vedenou ze zastávky Výstaviště vpravo Palackého ulicí. Nemělo by tak ve špičce docházet k dalšímu nárazovému ucpávání sadů Pětatřicátníků.
Oprava oblouku v sadech Pětařicátníků O víkendu 28. a 29. 4. 2012 byla také linka č. 1 odkloněna přes Palackého náměstí a Palackého ulici. Zastavovala tak místo v sadech Pětatřicátníků stejně jako linka č. 2 v Palackého ulici u synagogy. Důvodem byla oprava oblouku ze sadů Pětatřicátníků do Prešovské ulice.
Výměna "kaliforňanů" na mostě Generála Pattona Přibližně od patnácté hodiny dne 1. 5. 2012 začala tramvajová výluka na Severní předměstí na linkách 1 a 4. Důvodem byla záměna kaliforňanů, aby mohl být provoz na mostě Generála Pattona veden obousměrně po koleji pro směr do centra. Práce ne opravě mostních dilatačních závěrů se tak přesunou na kolej pro směr na Severní předměstí. Po dobu výluky se tramvaje linky č. 1 od Slovan otáčely v sadech Pětatřicátníků. Čtyřky od Bor se otáčely přes Palackého náměstí a Palackého ulici. Ze Solní ulice pak pokračovaly autobusy 1A do Bolevce (nasazena 12m vozy) a 4A na Košutku (nasazeny 18m kloubové vozy).
Od následujícího dne, tedy od středy 2. 5. 2012 se tedy po mostě Generála Pattona jezdí po koleji pro směr do centra. Jednokolejným úsekem projíždějí ve špičce až tři soupravy za sebou.
Slavnosti svobody 2012 Tak jako každý rok byl i letos zastaven tramvajový provoz v době průjezdu historického vojenského konvoje po Klatovské třídě a přes sady Pětatřicátníků. Letos však byl konvoj uspořádán nezvykle už v sobotu v podvečerních hodinách. Provoz tramvají linky č. 4 na Bory a průjezd přes sady Pětatřicátníků byl uzavřen cca v 17:30. Tramvaje od Slovan a Světovaru končily na trojúhelníku U Zvonu, tramvaje od Skvrňan byly nahrazeny autobusy v úseku Skvrňany - CAN, od Bolevce pak také autobusy Bolevec - Rondel. Zvláštností bylo letos zachování tramvajového provozu na části linky č. 4 z Košutky do sadů Pětatřicátníků. Díky z důvodu výše popsaným opravám na mostě Generála Pattona se využilo nainstalovaných výhybek "kaliforňan" a až do sadů tak zajížděly obousměrné vozy KT8D5-RN2P.
Během víkendu do ulic vyjely i historické tramvaje T1 a T2. Jejich trasa vedla z manipulačního bolevecké obratiště v Mozartově ulici přes centrum města na Světovar, dále spojkou kolem vozovny na Slovany, odtud Slovanskou třídou zpět do centra a pak opět do Mozartovy. Cestou tedy projížděly i přes jednokolejku na mostě Generála Pattona. Svezení to bylo příjemné, jen to počasí nebylo úplně fotogenické.
Montážní jáma v Bolevci V Plzni ojedinělá stavba vzniká na konečné v Bolevci. Je zde budována montážní jáma pro prohlídky či drobné opravy tramvají v době, kdy bude část sítě odřízlá od vozovny. Více podrobností na zvláštní stránce ZDE.
Druhá výluka při stavbě nového železničního přemostění Vejprnické ulice Z důvodu úplné uzavírky pod železničním mostem ve Vejprnické ulici ve dnech 19. a 20. 5. 2012 končila tramvajová linka č. 2 pouze v obratišti Malesická. Cestující museli trať podejít podchodem pro pěší a na druhé straně mohli pokračovat autobusem náhradní linky 2A. Během víkendu byly na nové betonové pilíře uloženy dvě nové ocelové mostovky. Dočasně bylo tak opět i demontováno tramvajové trolejové vedení. Podobné dvě výluky nás ještě čekají při rozebírání mostu pod druhou železniční kolejí a následné montáži nového mostu.
Výměna výhybky na Borech V neděli 27. 5. 2012 od ranní výpravy do cca 16 hodin probíhala výluka na tramvajové trati na Bory z důvodu výměny rozjízdné výhybky na konečné Bory. Ze sadů Pětatřicátníků na Bory se tak cestovalo autobusy náhradní dopravy označenými 4A.
Kampaň Chodicí lidé Ve středu 6. 6. 2012 se cestující na lince č. 1 mohli mezi osmou a šestnáctou hodinou setkat s vloženým spojem. Jednalo se o objednou jízdu v rámci kampaně "Chodící lidé". Vypravena byla tramvaj Vario č. 345 s reklamním polepem na bocích a jízdné bylo v tomto voze zdarma. Cestující dostali informační letáky a mohli si pohovořit a seznámit se s problematikou komunikace s lidmi se zdravotním postižením. Více na webu www.chodicilide.cz.
"Lidice budou žít - Lidické růže pro Plzeň" Dne 11.6. 2012 se konal v centrálním parku na Lochotíně pietní akt u příležitosti 70. výročí vyhlazení obce Lidice s názvem "Lidice budou žít - Lidické růže pro Plzeň". Pořadateli byly Městský obvod Plzeň 1 a Maják Plzně. Jedním z nejsilnějších momentů celého odpoledne byla také jízda historickou tramvají Křižík - Brožík ze Světovaru do stanice Sokolovská a zpět pro přeživší lidické pamětníky, kterou zajistil coby dárek pro Lidické primátor Plzně Mgr. Martin Baxa a jeho kancelář. Protože v době konání pietního aktu nemohla osmnáctka čekat odstavená ani na konečné na Košutce, aby nebránila v té době zatahující šejdrům (končícím špičkovým spojům využívajícím v té době i vnitřní kolej smyčky), jela zpět do centra města, kde stála odstavená v Palackého ulici. Po devatenácté hodině pak stoupala na Košutku znovu, aby ze zastávky Sokolovská opět odvezla objednané cestující. S košuteckým stoupáním se tedy tramvajová babička poprala ten den úspěšně hned dvakrát.
Historický víkend a výluka na Severní předměstí O víkendu probíhal tradiční městský Historický víkend s mumraji a průvody strašidel. Při té příležitosti opět také vyjela historická vozidla dopravního podniku. Po centru kroužila Křižíkova osmnáctka a na zvláštní jízdy vyjel také trolejbus Škoda 9Tr č. 323 a právě zrenovovaný autobus Karosa B 731 č. 348. Zejména o jízdy Křižíkovo tramvají centrem města byl velký zájem.
Výše uvedená tradiční městská akce je plánovaná měsíce dopředu a naplánovat tramvajovou výluku na stejný víkend, kdy je poptávka po veřejné dopravě vyšší, je jemně řečeno nešťastné. Cestující pokoušející se o rekord v obsazenosti autobusu po skončení večerního ohňostroje se vyjadřovali ještě peprněji. V sobotu i v neděli je z důvodu výměny kolejnic pod rondelem vyloučen tramvajový provoz na Severní předměstí. Z Bolevce i z Košutky tak jezdí autobusy (č. 1A, 4A), které se otáčí na náměstí Republiky. V Sadech Pětatřicátníků, respektive na náměstí Republiky byl přestup na tramvajovou linkou 1/4, která jezdila Ze Slovan na Bory a zpět.
Pod rondelem je měněna vnější kolejnice (tedy nejvíce namáhaná) v táhlém oblouku koleje směrem na Severní předměstí. Opravovány jsou také dilatace na několika místech košutecké trati např. pod sjízdnou výhybkou křižovatky u lékařské fakulty, tedy na koleji směrem do centra. Dle mého názoru i dle tempa prací v dotčeném úseku bylo možné opravu stejného rozsahu stihnout i během jediného dne. Pochvalu si tak dopravní podnik zaslouží jen za posílením provozu, kdy na lince č. 2 i 1/4 jsou o tomto víkendu nasazeny místo sólo vozů soupravy.
Lokální bouřkové záplavy Vydatná bouře s několikahodinovým přívalovým deštěm udělala večer 20. 6. 2012 kotrmelce i s tramvajovou dopravou. Byla zaplavena obvyklá problémová místa při podobných přívalových deštích: pod rondelem na Karlovarské, Křimická pod III. bránou v předních Skvrňanech a Plaská u autobusovbé zastávky Bolevecká náves. Odtud pocházejí fotografie pořízené cca ve 22:40 když déšť polevil. V té době se jedničky ještě otáčely v Mozartovce, ale krátce na to, se tramvajový provoz postupně rozjížděl a poslední křižování ve 23:50 již proběhlo jako obvykle.
Rekonstrukce kolejiště v Sirkové a Mikulášské ulici Od soboty 30. 6. 2012 začala plánovaná výluka na linkách č. 1 a 2 z důvodu rekonstrukce tramvajové trati v Sirkové a Mikulášské ulici. Tramvaje uvedených linek tedy jezdí od Bolevce a Skvrňan pouze ke Zvonu a odtud na Slovany (1A) a Světovar (2A) pokračují autobusy náhradní dopravy. Vzájemný přestup ve směru Slovany a Světovar probíhá v zastávce Zvon, v opačném směru od Slovan a Světovaru pak až v zastávce Náměstí Republiky, Pražská. Ve směru na Slovany a Světovar projíždí autobusy po trase tramvaje, tedy Mikulášskou, ale ve směru do centra musí odklonem Koterovskou a Železniční ulicí. Místo v Sirkové ulici zastavují přímo mezi viadukty před Hlavním nádražím. Výluka potrvá do 11. 7. 2012. Následující den již budou některé tramvaje vypraveny z konečných a některé z vozovny. O průběhu rekonstrukce kolejiště si napíšeme později i s přibývajícími fotografiemi, ale za podrobnější zmínku stojí určitě i provozně náročný fakt, že po dobu trvání výluky je veškerý tramvajový provoz odříznutý od jediné plzeňské tramvajové vozovny na Slovanech. Tramvajové soupravy pro části provozovaných linek 1 a 2, ale i pro celou linku č. 4 se tak nemohou vracet na noc do vozovny a zůstávají na konečných. Z toho důvodu musí být rekonstrukce hotová nejpozději do dvou týdnů, což je doba únosná pro bezproblémové zajištění provozu (z hlediska nutných prohlídek a údržby tramvajových vozů). Pro případné opravy (nejen při této výluce, ale i do budoucna, pokud bude část provozu od vozovny oddělená) byla v Bolevci vybudována montážní jáma, viz. stránka ZDE. Vozy nocují na konečných Skvrňany, Bolevec, Košutka a Bory odkud jsou denně na linky vypravovány. Další záložní soupravy stojí také v obratištích Mozartova a Malesická. A samozřejmě musí být na všech místech i v noci střeženy. Mimořádné odstavení vozů je také možné na Karlovarské na "třetí" koleji u hotelu CD, nebo v Palackého ulici. Z důvodu jednodušší organizace provozu jsou i o víkendech na linky 1 a 2 vypravovány soupravy (případně dlouhé vozy KT8D5-RN2P či K3R-NT) na místo jindy obvyklých sólo vozů. Interval byl z obvyklých 7,5 minut prodloužen na 10 minut. Po dobu výluky tak nejsou vůbec vypravovány Astry a ve vozovně Slovany také zůstaly (kromě dvou souprav) nejméně provozně spolehlivé škodovácké T3M. O víkendech je na linku č. 1 vypravováno 6 vlaků (všechny nízkopodlažní), na linku č. 2 je vypravováno 5 vlaků (z toho 4 nízkopodlažní) a na linku č. 4 je to 9 vlaků (z toho 8 nízkopodlažních). V Pracovní dny v době špičky pak na lince č. 2 posiluje jedno "šejdrové" pořadí a na lince č. 4 další 4 šejdrová pořadí. Ve špičce je tedy v době výluky v provozu maximálně 25 tramvajových souprav. V od vozovny rekonstrukcí odřízlém provozu je ve městě celkem 35 (tedy až 10 záložních) souprav.
A nyní k samotné rekonstrukci. Ve směru od Slovan a Světovaru bude měněna sjízdná výhybka a kolejiště zde bude mírně v jiné poloze, díky čemuž zde po rekonstrukci bude zrušen zákaz míjení vozů KT8D5 proti sobě. Následující rovná část trati zůstává a rekonstruováno je kolejiště až od oblouku dolů před železniční most. Před nádražím zůstává opět původní kolejiště (snad na něj dojde při rekonstrukci mostů v rámci stavby železničního koridoru). Dalším rekonstruovaným úsekem je průjezd křižovatkou Sirková - Americká včetně propadajícího podloží a dál část trati v Sirkové ulici. Trochu nepochopitelně až zbytečné mi pak připadá výměna krytu původního (!) kolejiště až do zastávky Hlavní nádraží ČD, Sirková.
Jak je patrné i z fotografií, různé části kolejiště jsou rekonstruovány různými technologiemi. V Sirkové ulici jsou opět kolejnice na dřevěných pražcích. Na Mikulášské třídě jsou opět pokládány BKV panely.
I přes poměrně krátký úsek (narozdíl od Slovanské aleje, která se podbíjela ručně) se v Sirkové ulici objevila kolejová podbíječka (zřejmě k vůli nutné rychlosti) a pracovala 5. 7. 2012. A na třetím rekonstruovaném úseku, tedy na Mikulášském náměstí, budou kolejnice připevněné na podkladových VÚIS panelech.
V křižovatce Sirkova - Americká jsou na přejezdu pokládány nové zákrytové desky, v Plzni dosud nepoužité.
V posledních dnech probíhají již jen dokončovací práce jako asfaltování kolejiště na Mikulášském náměstí, zalévání spár BKV panelů v Mikulášské a zejména je v Mikulášské znovu instalováno trolejové vedení. V Sirkové ulici je ještě dokončováno pokládání zákrytových panelů v prostoru tramvajové zastávky. Ve středu po sedmnácté hodině pak projíždí staveništěm tramvaj KT8D5-RN2P hlavně z důvodu pantografových zkoušek (zda tramvaj všude dosáhne na trolej). Od čtvrtka 12. 7. 2012 je již provoz na linkách 1 i 2 obnoven v plném rozsahu. Tramvaje jsou na linky vypravené ještě částečně z konečných, kde dosud stály odstavené a částečně již i z vozovny Slovany. Během dne pak zatahují záložní vozy, které byly po dobu výluky odstavené v obratištích Malesická a Mozartova.
Na rekonstrukci kolejiště ještě navázala rekonstrukce vozovky. O víkendu 14. a 15. 7. 2012 byla Mikulášské ve směru z centra pro automobily i pro trolejbusy uzavřena (ve směru do centra se jezdí po kolejích, tedy po panelech). Stará asfaltová vrstav byla odfrézována a byl pokládán nový koberec.
Nové přemostění Vejprnické ulice - třetí výluka O víkendu 14 a 15. 7. 2012 probíhala na tramvajové trati do Skvrňan výluka a tramvaje linky č. 2 od centra byly ukončeny již v obratišti Malesická.
Důvodem bylo bourání druhé poloviny mostu (či mostu druhé koleje) chebské trati přecházející nad Vejprnickou ulicí. Provoz pod mostem byl pro veškerou dopravu uzavřen a bylo opět i sneseno tramvajové trolejové vedení. Cestující směřující do Skvrňan museli podejít sousedním podchodem pro pěší a za mostem mohli nastoupit do autobusu náhradní dopravy linky č. 2A.
Při bourání mostu zde stavabaři velmi prášili a samotný průchod byl v některých momentech pro cestující velmi nepříjemný (viz. fotografie). Ze snímků je také patrné, že železniční provoz je již převeden na koleji na novém mostě a po dobu bourání starého nebyl omezen.
Výměna další výhybky v sadech Pětatřicátníků Výměna další výhybky v sadech Pětatřicátníků probíhala od pondělí 23. 7. 2012. Jedná se o rozjízdnou výhybku na trati od Skvrňan, tedy rozdělující směry od Palackého náměstí doprava do sadů Pětatřicátníků a do leva na Severní předměstí. Výhybka byla odkryta již koncem předchozího týdne a vyměněna v pondělí. V úterý byly zapojovány kolejové obvody, snímače a ovládací elektronika. Výhybka je již také ovládaná novým digitálním systémem Vetra. Ve středu ještě probíhá ještě asfaltování kolejiště. Tramvajová linka č. 2 je od pondělí do středy odkloněna Palackého ulicí.
Rekonstrukce oblouků ve Skvrňanech Od pátku 3. 8. 2012 probíhá výluka ve Skvrňanech, která potrvá až do 26. 8. 2012. Tramvaje linky č. 2 jsou ukončeny již v zastávce Ulice Karla Steinera. Už za zastávkou Internáty je instalována povrchová úvraťová výhybka tzv. kaliforňan a na linku č. 2 jsou tak nyní vypravovány pouze obousměrné tramvaje KT8D5-RN2P. Zastávka Ulice Karla Steinera, která je nyní dočasnou konečnou, je přeložena již před oblouk z Vejprnické ulice, který je právě rekonstruován. Před obloukem je položeno panelové nástupiště které je společné pro výstup cestujících z centra i pro nástup do centra. Řidič zde na konečné jen přejde do kabiny na druhém konci tramvaje a jede zpět. Přes výhybku kaliforňan přejede před zastávkou Internáty na pravou kolej a pokračuje směr centrum a Světovar. V zastávce Ulice Karla Steinera je možné přestoupit na autobusy náhradní dopravy. Okružní linka č. 2A pokračuje přes zastávky Macháčkova, Ulice Terezie Brzkové do Skvrňan a dále okolo sídliště při chebské trati, kde zastavuje v nové zastávce v Lábkově ulici u železniční zastávky Zadní Skvrňany a dále se autobusy dostanou zadem k Internátům a zpět do výchozí zastávky Ulice Karla Steinera. Náhradní doprava je dost předimenzovaná. Mnoho cestujícíh chodí stejně pěšky až na tramvaj a k vidění jsou zde také běžně odstavené 3 i 4 autobusy. Druhým obloukem, který je rekonstruován, je ten za zastávkou Ulice Terezie Brzkové před konečnou Skvrňany. Bohužel letos nedojde na oblouk u Penny, který je také ve velmi špatném technickém stavu. Kolejiště z BKV panelů je rozebíráno a je rozbíjena i podkladová betonová deska. Bude zde použita jiná technologie.
Jako podloží byla vybetonovaná nová deska a na ní je pokládáno nové kolejiště. Je zde použita stejná technologie jako v oblouku ze Sladkovského do Koterovské, tedy konstrukce pevné jízdní dráhy Rheda City. Kolejnice jsou připevněny na kolejový rošt a po té co, budou směrově i výškově správně usazeny, bude kolejiště zalité betonem. Vzdáleně se tak technologie kolejiště blíží té původní, která zde byla ještě před BKV panely. Kolejnice jsou však nyní ještě obložené protihlukovými bočnicemi.
Podobně postupují i práce na oblouku v ulici Terezie Brzkové před konečnou Skvrňany.
Po zabetonování podkladového roštu i z kolejnicemi je kolejiště zakryté postupně asfaltovými vrstvami. V pátek probíhá v obloucích broušení kolejnic švýcarským strojem. O víkendu jsou pak podél kolejnic vyfrézovány drážky, které jsou následně zalité měkou asfaltovo-gumovou zálivkou, aby asfalt kolem kolejnic nepraskal.
Také je obnoveno vodorovné dopravní značení a v neděli večer se ve Skvrňanech objevuje na zkušební jízdě tramvaj KT8D5-RN2P č. 292. Pantografové zkoušky proběhly bez problémů, ani o žádný obrubník tramvaj nechytla a tak může být od pondělí 27. 8. 2012 provoz na lince č. 2 obnoven v plném rozsahu.
Další rekonstrukce kolejiště Kromě výše uvedených rekonstruovaných oblouků ve Skvrňanech došlo o prázdninách i k dalším opravám. Na konečných Bory a Košutka byly vyměněny kolejnice v tzv. velkých obloucích. Namontovány byly do původního podloží.
V nepochopitelném termínu začala krátkodobá výluka v sadech Pětatřicátníků, kde bylo měněno další kolejové křížení. V pondělí 3. 9. 2012, tedy v první školní den, jsou všechny linky odkloněné z centrální zastávky V sadech Pětařicátníků do Palackého ulice. Výluka trvá tři dny.
Společná tramvajová a autobusová zastávka Tramvajové zastávky Lékařská Fakulta, Karlovarská byly pro průjezd autobusů upraveny v roce 2009 oddálením kolejí od sebe a novými výjezdy pro autobusy z tramvajového tělesa (nájezdy jsou v předchozích křižovatkách). Společná zastávka byla však dosud využívána pouze ve směru z centra. S používáním zastávky směrem do centra nesouhlasila policie z důvodu nevhodného výjezdu z tramvajového pásu s nutností přejíždět hned před křižovatkou do vedlejšího jízdního pruhu. Pouze pár spojů linky č. 25, která po výjezdu odbočuje vlevo do Lidické a k FN mohla společnou tramvajovou zastávku využívat. V létě 2012 byla však na výjezdu z tramvajového tělesa dodatečně instalována nová světelná signalizace a od 1. 9. 2012 je společná zastávka využívána ve směru do centra i autobusovými linkami č. 41 a 27.
Čtvrtá výluka při stavbě nového železničního přemostění Vejprnické ulice
O víkendu 8. - 9. 9. 2012 probíhala čtvrtá a poslední plánovaná výluka při stavbě nového železničního mostu. Při ní byly na nové betonové pilíře ukládány mostovky pro železniční kolej směr Cheb. Tramvaje linky č. 2 tak opět končily v obratišti Malesická a cestující po pěším přesunu podchodem pod tratí mohli pokračovat autobusem 2A do Skvrňan.
Jízdy historických vozidel 15. 9. 2012 V rámci akce Dny vědy a techniky, která probíhala předcházející týden na mnohých školách a následně i v centru města, vyjely v sobotu opět i historické vozy PMDP. Na trase kolem historického centra v provozu "Křižík" č. 18, a z Palackého ulice na Bory a Mikulášské náměstí nejdřív nasazen vůz T1 č.121, který byl záhy vystřídán vozem T2 č.133. Na odjezd ve 14h už dojížděl opět vůz T1. Od muzea pak vyjížděl na okruh také trolejbus 9Tr.
Nehoda na náměstí Generála Píky
V úterý 18. 9. 2012 kolem jednadvacáté hodiny došlo na náměstí Generála Píky ke střetu soupravy tramvají Vario č. 333+340 s osobním automobilem Opel Astra. Řidička automobilu projela signál stůj na semaforu v místech, kde tramvajová trať přetíná kruhový objezd. Po nárazu pak tramvaj před sebou tlačila automobil několik metrů. Tři zraněné z osobního automobilu odvezla záchranná služba do nemocnice. Po dobu odstraňování nehody byla zavedena náhradní autobusová doprava. Provoz na lince č. 2 byl v plném rozsahu obnoven až ve 23:40.
Výměna dalších výhybek v sadech Pětatřicátníků Krátká výluka na lince č. 2 ze sadů Pětatřicátnéků do Skvrňan probíhala 28. 9. 2012 od 16 hodin do ukončení provozu. Při ní došlo k výměně hned dvou sjezdových výhybek na výjezdu ze sadů Pětatřicátníků směrem do Skvrňan. Tramvaje od Světovaru se otáčely přes sady Pětatřicátníků a pokračovaly zpět na Světovar. Tramvaje do Skvrňan nahradily po dobu výluky autobusy označené 2A a vyjíždějící z Palackého ulice. Mezi centrem a Malesickou zastavovaly v náhradních zastávkách na okraji silnice, dále do Skvrňan pak již jely po kolejích a odbavovaly v tramvajových zastávkách.
Balbínova poetická tramvaj
V pátek 5. 10. 2012 se jako už tradičně před volbami objevila v ulicích na objednané jízdě tramvaj Balbínovi poetické strany. Uvnitř hrála opět kapela a lídři strany nabízeli cestujícím občerstvení, jehož odér se nesl celou tramvají.
Výměna další výhybky v sadech Pětatřicátníků V sobotu 6. 10. 2012 probíhala od 16:00 krátkodoá výluka na lince č. 4. Tramvaje ve směru z Bor na Košutku byly vedeny mimo sady Pětatřicátníků odklonem přes náměstí Republiky, Zvon a Solní ulici. Měněna byla tentokrát sjezdová výhybka směrů od Skvrňan a Bor. Cestující byli na objízdnou trasu upozorňováni hlášením ve vozech a z důvodu zpožďování spojů linky č. 4 bylo zrušeno čekání na přestup v zastávce Pod Záhorskem, na což upozorňovala i zdejší "inteligentní zastávka".
A opět Výměna výhybky v sadech Pětatřicátníků V neděli 14. 10. 2012 od ranní výpravy do 21:35 probíhala další výluka v sadech Pětatřicátníků z důvodu výměny výhybky. Tentokrát šlo o sjízdnou výhybku spojující tratě od Severního předměstí a Skvrňan. Všechny linky tedy jezdily odklonem přes Palackého náměstí a Palackého ulici, kde odbavovaly v náhradní zastávce U Synagogy. Stejná výhybka byla měněna v roce 2009 a tak se nabízí otázka, zda jsou opravdu pořizovány výhybky v kvalitě odpovídající zdejšímu zatížení.
Plzeňské oslavy vzniku republiky V neděli 28. 10. 2012 probíhaly jako každý rok v Plzni oslavy vzniku republiky. V rámci oslav svezla Plzeňany zdarma také historická tramvaj. Jízdy zaplatilo město Plzeň. Stejně jako loni byly plánované jízdy Křižíkovo tramvají č. 18, ale pro nepřízeň počasí byl nakonec vypraven vůz T1. Přes noc totiž pokryla Plzeň sněhová pokrývka a i když během dopoledne postupně zmizela, mokro a rozježděné listí by osmnáctce (technické památce z roku 1899) příliš nesvědčily. Nakonec je asi i dobře že místo Křižíka vyjela Té jednička, neboť měla větší předpoklady zvládnout zájem o jízdy zdarma. I ta jezdila plná a pokud by jezdila Křižíkova osmnáctka, mnoho zklamaných lidí by se vůbec nevešlo. Tramvaj vyjížděla z Palackého ulice po dvaceti minutách. Obvyklé kolečko centrem města tak bylo prodlouženo až na Mikulášské náměstí. Pouze pokud se párkrát tramvaj díky provozní situaci někde zdržela, otočila se již U Zvonu. Součástí oslav byl opět také Průvod světel. Vyrazil v půl sedmé z Masarykova náměstí po Klatovské třídě. Cestou před náměstím Republiky krátce asi na 10 minut zastavil tramvajovou dopravu. Ná náměstí následoval ohňostroj a večerní koncert supiny Turbo. Po celý den byl dnes posílen provoz na linkách jedna i dvě, kde místo sólo vozů byly nasazeny Astry a soupravy dvou vozů.
Souprava T3M 237+238 zastavila tramvajový provoz 19. 11. 2012 Již po půl osmé jela poměrně pomalou jízdou vadná souprava T3M č. 237+238 z Bolevce bez cestujících. Kolem 7:45 pak zůstala stát za zastávkou Pod Záhorskem, kde zastavila téměř na půl hodiny tramvajový provoz. Protože se odtlačení hned nedařilo, řidiči následujících tramvají umožnili cestujícím výstup z vozů a mnozí lidé se vydali do centra pěšky. V koloně stálo více než deset tramvajových vlaků. Nakonec Astra 309 vadnou soupravu pomalu odtlačila po osmé hodině a tramvaje se pak velmi pozvolně rozjížděly. Kolona tramvají se pak ještě dělší dobu vytvářela před křižovatkou v sadech Pětatřicátníků. Asi se hodí poznamenat, že souprava T3M č. 237+238 (s výzbrojí Škoda) je mnoho let nejporuchovější tramvajovou soupravou v Plzni, která je nasazována obvykle jen na šejdry a v létě během teplých dní raději vůbec, neboť občas není schopná dojet ani do Skvrňan.
Objednaná jízda v rámci prezidentské kampaně Ve středu 21. 11. 2012 vyjela v rámci prezidentské kampaně na zvláštní jízdu historická T1 č. 121. Po čtrnácté hodině začala Té jednička kroužit z Palackého ulice přes náměstí Republiky ke Zvonu a zpět. Na boku byla magnetická folie a za oknem plakáty s informacemi o zvláštní jízdě a setkání s kandidátem Milošem Zemanem. Cestujícím byly nabízeny kartičky s fotografiemi, které si mohli nechat podepsat. Pro děti byly připravené balónky a pro všechny pak ještě koláče. Miloš Zeman v tramvaji cca do 15:30 odpovídal na dotazy Plzeňanů, případně podepisoval fotografie. Někteří si nechali podepsat i jeho knihy. Po projížďce tramvají pokračoval Miloš Zeman na náměstí Republiky na mítink.
Výměna křížů v sadech Pětatřicátníků V sobotu 1. 12. 2012 probíhala plánovaná výluka, při které byly měněny dva kříže v sadech Pětatřicátníků. Dopoledne ještě jezdily tramvajové linky po svých trasách, ale od dvanácté hodiny bylo všechno jinak. Měněny byly kříže v křižovatce před Hlavní poštou a touto křižovatkou tak mohly tramvaje projíždět pouze oblouky, ale nikoliv žádným přímým směrem. Tramvajové linky č. 1 a 4 ze Severního předměstí tak byly odkloněny obloukem přes Palackého náměstí a Palackého ulici, kde stanicovaly místo sadů Pětatřícátníků. Linka č. 4 i ve směru z Bor na Košutku objížděla sady Pětatřicátníků, tedy od synagogy na náměstí Republiky ke Zvonu, pak zpět přes náměstí a ze Solní ulice doprava dále po své trase. Asi nejkurioznější bylo pak rozdělení linky č. 2 na dvě části. Spoje od Skvrňan byly vedeny Palackého ulicí a otáčely se přes sady Pětatřicátníků zpět do Skvrňan. Spoje jedoucí od Světovaru ze Solní odbočily vlevo do sadů Pětatřicátníků a odtud vlevo zpět na náměstí. Vozy obou větví se tak setkávaly v centrální zastávce v sadech Pětatřicátníků, zatím co ostatní linky tuto zastávku zcela míjely. Pěkně je to znázorněno na mapce z webu PMDP, která však bohužel na zastávkách chyběla.
2. 12. 2012 Kromě Mikulášské tramvaje probíhalo v neděli 2. 12. 2012 na náměstí Republiky tradiční rozsvícení vánočního stromečku. A když jsem loni kritizoval PMDP za neposílení dopravy, letos by měl chválit. Na lince č. 1 a 2 byly totiž místo sólo vozů nasazeny soupravy. Největším problémem, při této snad nejvíce navštěvované akci, bylo množství osobních automobilů, které pak po skončení v kolonách ucpaly ulice a zdržovaly i tramvaje.
Zase jedno auto v kolejišti
Pokračování najdete na další stránce:
© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích |