Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...
V pondělí 5. 1. 2009 došlo v sadech Pětatřicátníků v cca 17:30 ke střetu ženy a tramvajové soupravy
T3 č. 187+188 linky č. 2. K vyproštění byli povoláni hasiči, kteří se snažili nejprve tramvaj zvednout
nafukovacími vaky, ale na pomoc musel přijet i jeřáb. V době vyprošťování byly nejprve ostatní tramvaje odkloněny Palackého ulicí,
ale brzy došlo k vypnutí napájení trolejí a tramvaje se v centru zastavily úplně. Některé zůstaly stát poměrně nevhodně v křižovatkách. Provoz tak byl obnoven po cca hodině.
Výluka do Bolevce
O víkendu 10 a 11. 1. 2009 probíhala výluka na tramvajové trati do Bolevce. Spoje linky č. 1 končily v
obratišti Mozartova a ze zastávky U Gery, Lidická pokračovaly do Bolevce
autobusy náhradní dopravy. Na tramvajových spojích linky 1 byly nasazeny sólo vozy ekvivalent T3 v jednotném
intervalu deset minut. Důvodem výluky byla rekonstrukce napájení tramvajové trati v Bolevci, respetive
práce na rekonstruované měnírně Bolevec. V rámci stavby je realizována rekonstrukce rozvodny 22 kV a
celková výměna stejnosměrné technologie ve stávajícím objektu. Měnírna za standartního stavu napájí i část
linky č. 4 na Košutce. Víkendový provoz čtyřky zajistila však měnírna Lochotín.
Zprovoznění zastávky Habrmannova
Nečekaně ve středu 12. 2. 2009 dle webu PMDP od cca sedmi hodin ráno byl spuštěn provoz na nových
nástupištích zastávek Habrmannova. Plzeň se ten den probudila do zasněženého rána, což ale nezabránilo
rozebírání dočasných nástupních ostrůvků už v ranních hodinách.
Vykolejení "Gábiny" na Slovanech
Ve středu 25. 2. 2009 na náměstí Milady Horákové vykolejil kolem sedmnácté hodiny vůz KT8D5-RN2P č. 293. K nehodě došlo na
rozjízdné vyhybce oddělující smyčku a manipulační trať do vozovny. Vůz vykolejil třetím a čtvrtým podvozkem.
Dle dostupných informací nepřekročil řidič rychlost, ale díky tomu, že v tomto místě nezastavoval,
ale konečnou projížděl, vykolejená druhá polovina vozu se smykem nepěkně stočila, jak je patné z fotografií a zlikvidovala dopravní značku a bednu na písek.
Po zdokumentování nehody policií a drážní inspekcí začali pracovníci PMDP cca v 18:40 s nakolejováním vozu.
Ten byl nejprve za pomocí tahače odtažen nad koleje a po té pomocí jeřábu nakolejován. Po úspěšném nakolejení
vůz odjel poháněný jen dvěma nepoškozenými podvozky vlastní silou do vozovny. Provoz byl obnoven po dvacáté hodině.
Tramvaje linky č. 1 byly nejprve v době nehody odkláněny z náměstí Milady Horákové Slovanskou alejí na
Světovar a odtud pokračovaly do centra. Později bylo pak v době nakolejování jeřábem vypnuté trolejové
vedení a linka č. 1 byla i ve směru z centra odkláněna po trase linky č. 2 na Světovar. Náhradní dopravu na Slovany zajišťovaly autobusy.
Průvod radikálů a manifestace 14. 3. 2009
Průvod ultrapravice respektive akce „Protest proti sionismu“ byla ohlášena od třinácti hodin u
obchodního domu Plaza. Trasa průvodu vedla na náměstí Republiky. Již od dopoledních hodin bylo
možné v centru Plzně vidět četné policejní hlídky. Samotný průvod pak vyrazil od Plazy nakonec
s hodinovým zpožděním. To již byla uzavřena veškerá doprava v sadech Pětatřicátníků. Tramvaje se
zastavily krátce po druhé hodině. Policie vytvořila kordon do Solní ulice pro účastníky pochodu a oddělovala tak
jejich odpůrce, kterých se zde sešlo značně více než účastníků pochodu. Když průvod prošel na
náměstí Republiky, bylo policií pro všechny uzavřeno historické centrum města. Po půl třetí se
do sadů Pětatřicátníků vrátila doprava.
Centrum města však bylo zatím uzavřené a tak vozy linek č. 1 a 2 jezdily z Bolevce do Skvrňan a naopak.
V ulicích se objevilo i několik autobusů náhradní dopravy, které zajišťovaly operativně provoz v době
zastavení tramvají a po opětovném spuštění je ještě chvíli doplňovaly. Zastavené byly neobvykle i
tramvajové větve na Slovany a Světovar. Provoz tramvají přes náměstí byl obnoven
cca v 15:15. Vozy byly v té době zajímavě namíchané a tak bylo možné např. v jednu chvíli vidět v sadech
Pětatřicátníků sólo vůz linky č. 1 jedoucí od Skvrňan na Slovany a za ním přijížděla od Bolevce
souprava linky č. 2 směřující na Světovar. Vozy se tedy srovnávaly ještě minimálně do šestnácti hodin.
Nehody
Běžně až několik drobných nehod týdně, mnohdy i denně, ovlivňuje pravidelnost tramvajového provozu. Na následujích
snímcích se podíváme na dvě.
V neděli 29. 3. 2009 zastavila tramvajový provoz nehoda osobního vozu, který zůstal nepohyblivý na kolejišti
u zastávky Slovanské údolí. Tramvajový provoz do Skvrňan byl zastaven a vozy linky č. 2 se otáčely v obratišti Malesická.
Do Skvrňany vyjely autobusy náhradní dopravy.
Ve čtvrtek 2. 4. 2009 pak došlo kolem osmé hodiny k vykolejení tramvaje na konečné Bory. Zadní vůz soupravy 215+216 jel na
vyhybce každým podvozkem na jinou kolej. První podvozek zadního vozu následoval první vůz soupravy do velkého
oblouku, druhý podovozek zadního vozu však odbočil do malého oblouku. Na místě nakolejoval vůz jeřáb.
Po dobu odstraňování nehody zajišťovaly cca hodinu náhradní dopravu autobusy.
Jarní "rozkvetlé tramvaje"
Jako každé jaro přidávám pár jarních obrázků. Něco z předešlých let je ZDE a ZDE.
Rekonstrukce Karlovarské zahájena
Koncem dubna byla zahájena dlouho plánovaná rekonstrukce jedné z nejdůležitějších tramvajových tratí v
Plzni - trati na Karlovarské třídě, respektive celé trati na Košutku. Ta je již více než akutní, což
cestující mohli poznat i např. díky nepříjemnému houpáním tramvaje při jízdě ze stanice pod Záhorskem
nahoru. Celá rekonstrukce bude rozložena do několika let a i letošní úsek od konce BKV panelů před zastávkou Pod Záhorskem k ulici Na Chmelnicích bude probíhat v několika
etapách.
První omezení pocítili cestující od večerních hodin 27. 4. 2009, kdy cca od 21:30 probíhala na Lochotín tramvajová
výluka až do ukončení provozu. Doprava byla v té době zajištěna tramvajovou linkou 1/4 v trase Bory - Slovany a z náměstí Republiky na Košutku a
Bolevec vyjely autobusy náhradní dopravy. Důvodem výluky byla instalace povrchových vyhybek na Karlovarské
třídě.
Od úterý 28. 4. 2009 je pak dočasně zrušena zastávka Pod Záhorskem a provoz v dotčeném úseku
(až před vyhybku odbočky do Bolevce) veden střídavě po jedné koleji (pro směr do centra). Pro zabezpeční
provozu jsou zde instalována návěstidla, která mohou běžet na pevný cyklus, nebo má do řízení možnost
zasahovat dispečer.
Návštěva ze Zwickau
V pátek 1. 5. a v sobotu 2. 5. 2009 navštívila Plzeň skupina tramvajových fandů z německého města Zwickau.
V pátek navštívili trolejbusovou vozovnu a svezli se objednaným trolejbusem 15Tr a v sobotu pak navštívili
tramvajovou vozovnu a objednanou měli projížďku historickým vozem T1.
Květnové oslavy osvobození
Tak jako obvykle, zasáhl i při letošních oslavách osvobození do tramvajového provozu tradiční konvoj
historických vojenských vozidel. Po Klatovské třídě projížděl v neděli 3. května krátce po jedenácté
hodině. Již před jedenáctou byl zastaven provoz tramvají na Bory a přes sady Pětatřicátníků ještě
chvíli projížděly spoje linek č. 1 a 2. S vyjímkou východních úseků od Zvonu na Slovany a Světovar
se pak tramvaje na cca hodinu zastavily. Od CAN do Skvrňan a z rondelu na severní předměstí vyjely
autobusy náhradní dopravy. Kolem dvanácté již začal být provoz postupně vracen k normálu.
Na lince č. 1 byl dnes posílen provoz tím, že na místo obvyklých nedělních sólo vozů byly nasazeny soupravy.
Nehoda na Košutce
V úterý 5. 5. 2009 došlo v raní špičce kolem sedmé hodiny na konečné Košutka k nehodě dvou tramvajových
souprav. Ve výstupní zastávce narazila souprava 316+287 do soupravy 198+196 a vykolejila při tom prvním
podvozkem. Na místo musel být povolán jeřáb k nakolejení a místo tramvají vyjely autobusy náhradní dopravy.
Tramvaje linky č. 4 se v době odstraňování nehody od Bor nejprve točily přes náměstí Republiky kolem Zvonu.
Později pokračovaly až do obratiště Mozartova a přestup na autobusy probíhal
u Lékařské fakulty. Provoz tramvají v plném rozsahu byl obnoven krátce po osmé hodině. Již na odpolením
šejdru linky č. 4 se pak objevuje souprava 198+287 vzniklá spojením nepoškozených vozů ze souprav po nehodě.
Další nehody :o(
Následující ráno došlo k další nepříjemné nehodě. Ve středu 6. 5. 2009 kolem šesté hodiny vykolejil vůz Astra
č. 304 zadním podvozkem na "kaliforňanu" u Lékařské fakulty při jízdě směrem do Bolevce. Tramvaj musel opět nasadit jeřáb a po
dobu nehody byly nasazeny opět autobusy náhradní dopravy. Snažily se zajistit dopravu v úseku Bolevec - S35 a Košutka - S35.
Tramvaje pak zajišťovaly provoz v úseku Bory - Slovany. Vykolejení tak znepříjemnilo mnoha lidem
druhý den po sobě cestování v době ranní špičky. Provoz tramvají byl obnovován postupně od 7:45.
Aby toho nebylo málo, tak ještě odpoledne v cca 17:40
zastavila tramvaje linky číslo dvě nehoda dvou automobilů na křižovatce před Plazou, z nichž jeden skončil v kolejišti. V tomto případě byl provoz zastaven asi jen na 20 minut,
než došlo k odtažení gumokolního vozidla s kolejí.
Vyhořelá "pivní Kačena"
V deštivé pondělní ráno 11. 5. 2009 došlo k požáru tramvaje KT8D5-RN2P č. 297 (video zde). Nehoda se stala krátce po půl šesté za
zastávkou náměstí Míru. Cestující stihli po zastavení vozu vpořádku vystoupit, ale šířící se požár vozu museli
zlikvidovat až přivolaní hasiči. Příčinou je pravděpodobně zkrat na kabelech spojující články vozu, ale přesná
příčina je v šetření. Při zkratu 600V došlo také k přepálení a spadnutí troleje. Vůz je nejvíce poškozen ve
středním článku, avšak poškození je díky velkému žáru prakticky v celém voze.
Po uhašení požáru a opravě trolejového vedení byla tramvaj odtažena vozem KT8D5 291 do obratiště Bory.
Odtud pak pokračoval krátce před půl osmou s doprovodným vozidlem vlak ve složení (291)+(297)+(315+286)
směr vozovna Slovany.
Vůz byl následně 26. 5. 2009 odvezen na opravu k dodavateli, respektive do Krnovských opraven a strojíren.
Co nového na Karlovarské?
Zatím co provoz je v rekonstruovaném úseku veden obousměrně po koleji pro směr do centra, koncem dubna
zmizela kolej ve směru na Košutku. V kolejišti se po vytrhání kolejí zpočátku zdánlivě nic neděje, ale práce
pokračují na zpěvňování podchodu, jehož jeden východ (na nástupiště směr Košutka) bude zaslepen.
Původní kolejiště zde bylo zašroubováno do betonové desky a přikryto zádlažbovými panely. Stará podkladní betonová deska zůstává
a je překryta několika vrstvami asfaltu. V polovině května jsou pak na asfaltový koberec pokládány BKV panely.
Koncem května jsou kolejnice svařeny a za pomocí zatlačovačky utěsněny do BKV panelů. V sobotu 30. 5. 2009
pak cca od čtrnácti hodin začíná plánovaná výluka, při které se provoz převede na novou kolej
(pro směr Košutka) a po té začně rekontrukce koleje (pro směr do centra). Výluka byla plánována původně
pouze na sobotní den, ale ještě v pátek je rohodnuto, že potrvá i v neděli, vzhledem ke komplikacím,
které se na stavbě objevily.
Během výluky je provoz tramvají zajištěn opět linkou 1/4 v trase Slovany - Bory. Z náměstí Republiky
pak pokračují na Košutku a Bolevec autobusy náhradní dopravy. Na autobusové lince č. 4 jsou nasazeny
výhradně kloubové Solarisy.
Hned od pondělí se těžká technika vrhá na kolej ve směru do centra. Během pár dnů je pryč a prostor s původní
betonovou deskou je vyčištěn a připraven na pokládku asfaltového koberce a následně BKV panelů.
Výměna vyhybky na Miladě
V sobotu 6. 6. 2009 probíhala plánovaná výluka na lince č. 1, při které došlo k výměně vyhybky na náměstí
Milady Horákové (té co na ní vykolejil mimo jiné vůz č. 293). Spoje linky č. 1 z Mikulášského náměstí
pokračovaly po trati linky č. 2 na Světovar, zatím co cestující mohli využít z Mikulášského náměstí
náhradní autobusouvou dopravu. Ze Světovaru vozy linky č. 1 pokračovaly po manipulační trati Slovanskou alejí
kolem vozovny na Slovany a ve směru do centra jely tedy po své trase.
Další výluka na Karlovarské
V sobotu 20. 6. 2009 probíhala shodná výluka jako 30. 5. 2009. Provoz tramvají je z Karlovarské třídy
vyloučen a v provozu je opět linka 1/4 v trase Slovany - Bory. Na Košutku a do Bolevce jsou vypraveny
autobusy náhradní dopravy. Důvodem výluky bylo rozebírání krytí další části trati z důvodu zjištění
stavu a podezření na jiný typ podloží v dalším úseku.
110 let MHD v Plzni
29. 6. 2009 uplynulo 110 let do zahájení tramvajového provozu v Plzni. Plzeňské městské dopravní podniky
při té příležitosti připravily zajímavé oslavy. Podrobnější reportáž najdete na zvláštní
stránce.
Výluka na Karlovarské, dokončení prvního úseku
O prodlouženém prvním červencovém víkendu probíhala opět výluka ve stejném rozsahu, tj. tramvajový provoz 1/4
Slovany - Bory a z náměstí Republiky na Košutku a do Bolevce autobusy náhradní dopravy. Výluka začala již v
pátek 3. 7. 2009 v devatenáct hodin a pokračovala až do pondělního (státní svátek) večera (6. 7. 2009).
Příčinou výluky bylo zejména napojení obou kolejí nové tratě s původní tratí v místě, kde již musel být zpočátku
umístěn kaliforňan (blíže do centra to nebylo možné z důvodu oddalujících se kolejí od sebe pod rondel).
V dotčeném úseku tedy proběhlo vytrhání kolejí včetně podloží, položení asfaltového koberce, BKV panelů
a vložení kolejnic. Kaliforňany byly mezi tím přeloženy do dalšího úseku. První je umístěn před koncem
nové tratě před vyhybkou předjízdné koleje pro odbočení do Bolevce. Sjízdný kaliforňan je pak umístěn
před zastávkou Lékařská fakulta Karlovarská. Během víkendu také pokračovaly další práce na dokončování
zastávky Pod Záhorskem. Pracovníci horního vedení také vytahovaly a odvážely staré sloupy trolejového
vedení (troleje i osvětlení jsou během rekonstrukce přendavány na nové). Pracovat se začalo také na dalším
úseku směrem na Košutku. Vytrhávány jsou tedy koleje v okolí křižovatky u lékařské fakulty, včetně odbočení
do Bolevce.
Od úterý je totiž linka č. 1 přesměrována také na Košutku. Na autobusy náhradní dopravy směrem do Bolevce
je možno přestoupit v zastávce U Družby či Sokolovská (otáčí se blokově).
Jak je patrné z dalších fotografií, práce pokračují docela svižným tempem.
Divadelní výluka na náměstí
Ve večerních hodinách ve dnech 27. 6. 2009 až 12. 7. 2009 cca od 21:00 do 23:30 probíhá probíhá
výluka linek č. 1 a 2 přes nám. Republiky z důvodu konání večerních divadelních představení Revizor
před plzeňskou radnicí. V té době končí tramvaje od Slovan a Světovaru v obratišti
U Zvonu a odtud krouží do sadů Pětatřicátníků přes Americkou třídu autobusy náhradní dopravy. Tramvajové
linky od Skvrňan a Bolevce se otáčejí v sadech Pětatřicátníků přes Palackého ulici. Poslední spoje na
křižování ve 23:45 již projíždějí náměstím a párkrát se stalo, že představení ještě nebylo díky různým
průtahům dohrané a tak se tramaje staly součástí představení.
K výluce při výluce pak dochází ještě při výše uvedeném víkendu (3. - 6. 7.), kdy na Bolevec a Košutku jezdí autobusy.
V této večerní době pak autobusy z Košutky a Bolevec pokračují až ke Zvonu a tramvaje linky 2 ze Skvrňan
a 1/4 z Bor se točí opět přes Palackého ulici.
Divadelní výluky se se od 7. 7. překrývají i s Boleveckou výlukou z důvodu rekonstrukce Karlovarské,
kdy linka č. 1 je odkloněna na Košutku. Paradoxně tak část vozů linky č. 1 jezdí pouze v úseku
shodném s linkou č. 4 ze sadů Pětatřicátníků na Košutku. Ve večerních hodinách i ve stejných časech
tak jezdí dva spoje se shodnou trasou za sebou.
Výměna vyhybek v sadech Pětatřicátníků
Aby těch výluk nebylo málo je v pátek 10. 7. 2009 od dvaceti hodin prováděna výměna vyhybky v sadech
Pětatřicátníků. Jedná se o sjízdou vyhybku ze směrů Skvrňany a Severní předměstí. Tramvaje linky č. 1 a
2 již díky divadelní výluce jezdí přes Palackého náměstí a s nimi je tudy odkloněna i linka č. 4 ve
směru z Košutky na Bory.
Následují i další vyhybky. V pátek 17. 7. 2009 je to sjízdná vyhybka ze Solní ulice směr
severní předměstí (sem vyjíždí náhradní autobusová doprava) a o týden později je to pak
sjízdná vyhybka napojující v sadech Pětatřicátníků na Borskou trať kolej z Palackého ulice.
Náhradní autobusouvá doprava je tak nasazena v úseku Sady Pětatřicátníků - Bory. Výměna další
vyhybky probíhá 7. 8. 2009 a jedná se o sjízdnou vyhybku ze Solní ulice směrem na Bory. V době provádění prací od dvaceti hodin jsou tramvaje odkláněny přes Palackého ulici.
Pár obrázků z Karlovarské
Rekonstrukce Karlovarské pokračuje. První dva snímky z 16. 7. ukazují, že se zde v křižovatce setkávají
hned tři technologie kolejiště. Na dalších obrázcích z 1. 8. je vidět, že v polovině léta se již v tomto středním úseku dokončuje
kolej směr na Košutku, včetně napojení odbočující tratě do Bolevce.
V neděli 2. 8. 2009 probíhá další z výluk na Severní předměstí, při které jsou opět přeinstalovány kaliforňany a provoz převáděn na druhou kolej. Již tradičně tramvaje v úsecích Bolevec nám. Republiky a Košutka - Nám. Republiky nahrazují autobusy a v provozu je výluková tramvajová linka 1/4 Slovany - Bory.
O víkend později, tedy 8. a 9. 8. 2009, je z důvodů pokračující rekonstrukce Karlovarské třídy další výluka na Severní předměstí.
Ulouplá hlava kolejnice v Pražské
Zoufalý stav kolejiště v Pražské ulici a U Zvonu dal o sobě vědět. V polovině července se začala uloupávat
oježděná hlava kolejnice v zastávce Anglické nábřeží, Pražská. Tramvaje zde tak jezdily prakticky v žlábku po okolku.
Na opravu došlo konečně v noci z 20. na 21. 8. 2009, kdy byly koleje v délce cca 18 metrů vyměněny. O týden později proběhla výměna stejně dlouhého úseku i na koleji ve směru do centra.
Jedná se však jen o další provizorní látání kolejiště, které je již několik let zralé na celkovou rekonstrukci i s podložím.
Rekonstrukce celého prostoru včetně oboustraného manipulačního obratiště se připravovala ještě před
povodněmi v roce 2002 a před zbouráním domu U Zvonu.
Bohužel se však zbouráním domu změnila situace (např. plánované místní uspořádání, zavěšení trolejí, které je mimochodem od zbourání domu stále na provizorních sloupech s obludnými betonovými patkami) a rekonstrukce se tak bohužel zatím odsouvá. Koleje jsou tak v těchto místech po
kouskách občas opravovány viz. např. zde v roce 2005,
v roce 2004 pak dva úseky tady a tady či výměna vyhybek v roce 2001.
Takto záplatovat se však nedá do nekonečna a bylo by vhodné s tímto prostorem konečně něco udělat.
Karlovarská
O posledním prázdninovém víkendu probíhá opět výluka tramvají na Karlovarské.
Během ní jsou opět posouvány kaliforňany na další úsek a probíhají dokončovací
práce tak, aby v pondělí 31. 8. 2009 mohl být obnoven také provoz linky č. 1 po své
standartní trase do Bolevce.
V neděli večer projíždí rekonstruovaným úsekem zkušebně vozy 298 a 196+198. Kromě
pantografových zkušebních jízd se také testuje rozjízdná vyhybka před křižovatkou
Karlovarská - Lidická, která je ovládána novým systémem Vetra. Od pondělí se pak rekonstrukce
kolejiště posouvá do dalšího úseku a to mezi křižovatkou Karlovarská - Lidická a
zastávku Ulice Boženy Němcové.
Nové palubní počítače
V souvislosti s novým dynamickým dispečinkem jsou do vozů montována nová zařízení
pro sledování provozu. Vozy jsou vybavovány GPS, novým způsobem ovládání vyhybek
a všechna zařízení budou napojena na nový palubní počítač s dotykovým displejem.
Ten bude mít na starosti nejen nastavení cílu na transparentech, hlášení stanic,
ale i prostřednictvím radiostanice přenos dat na dispečink o poloze vozu.
Později bude PC sám i vyhybky přehazovat dle navolené linky a polohy vozu. Nové palubní počítače se objevují
nejprve v soupravách 247+246 a 276+277. Nyní jsou i v dalších vozech po VP a
nových "wanách". Další vozy budou postupně přibývat. Ve vozovně byl pro školení
řidičů sestrojen ukázkový panel s vybavením vozu.
Výluka v Solní ulici
O prodlouženém víkendu 26. - 28. 9. 2009 probíhala výluka na linkách č. 1 a 2 v úseku U Zvonu - Sady
Pětatřicátníků. Důvodem byly opravy kolejiště v Solní ulici. Zdejší BKV panely byly podemlety vodou loni
v listopadu při prasklém potrubí. Od té doby zde byla omezena rychlost na 10km/hod. Během víkendové výluky se tramvaje od Slovan a Světovaru
otáčely na trojúhelníku U Zvonu. Na těchto částech linek 1 a 2 byly nasazeny výhradně
obousměrné vozy KT8D5-RN2P (a poslední KT8D5 č. 289).
Dvojka od Skvrňan a jednička od Bolevce se otáčely Palackého ulicí v sadech Pětatřicátníků.
Odtud ke Zvonu jezdil autobus náhradní dopravy přes náměstí ke Zvonu a zpět pak po Americké třídě.
Během celého víkendu byla tedy část provozu odřízlá od vozovny a tramvaje tak v noci stály na konečných. V obratišti Mozartova pak bylo odstaveno několik záložních souprav.
Jak pokračuje rekonstrukce Karlovarské?
Během září byla mezi Lékařskou fakultou a zastávkou Ulice Boženy Němcové vyměněna
kolej pro směr na Košutku a to stejnou technologií jako v předchozích etapách.
Provoz byl v té době obousměrně veden po koleji pro směr do centra. Zastávka Lékařská fakulta,
Karlovarská je dočasně zrušena.
O víkendu 3. a 4. 10. 2009 pak během výluky došlo kromě dalších prací k výměně kaliforňanů, aby od
pondělí mohl být v rekonstruovaném úseku obousměrně provoz převeden na dokončenou kolej pro směr Košutka.
Protože výluka se již dotýká úseku, kde již jezdí jen linka č. 4, byly tramvaje této linky běhěm výluky
přesměrovány po trati jedničky do obratiště Mozartova. Autobusy náhradní dopravy pro cestu na Košutku
pak na tramvaje navazovaly ze zastávky Lékařská fakulta, Lidická.
V následujícím měsíci je tedy provoz převeden na kolej pro směr Košutka a pracuje se na koleji směr
centrum. Během provozu po jedné koleji došlo v letošním roce nejméně ke dvěma případům sjetí
tramvají na jednokolejce proti sobě. Jeden z řidičů projel návěst stůj a provoz se tak značně zkomplikoval.
Problém při této události je ten, že povrchové vyhybky "kaliforňan" jsou samovratné (jazyky se díky
pružinám vrací do základní polohy a nelze je přehodit) a tudíž nelze přes ně vycouvat, zpět na kolej, odkud vůz přijel,
ale jedině na kolej, po které se z jednokolejného úseku běžně vyjíždí. Vůz se tedy ocitne na špatné koleji
otočen do protisměru. Výsledkem setkání na jednokolejce tedy bylo couvání dvou souprav na konečnou
Košutka, procouvání konečné a couvání zpět až opět do jednokolejného úseku. Odtud pak souprava po
procouvání první vyhybky mohla vyjet z jednokolejného úseku po předu a to opět směrem na Košutku.
Další práce při rekonstrukci postupují a již vzniká i mírně posunutá zastávka Lékařská Fakulta, Karlovarská. Ta bude
společná i pro tramvaj i autobusy linky č. 41 a tak osová vzdálenost kolejí je širší a objevují
se zde i vjezdy pro autobus.
O víkendu 7. a 8. 11. probíhá pak poslední výluka spojená s letošní částí rekonstrukce Karlovarské třídy,
při které jsou rozebírány kaliforňany, aby mohl být od pondělí provoz obnoven dvoukolejně v plném
rozsahu. Tramvaje linky č. 4 jsou odkloněny do obratiště Mozartova a na Košutku pokračují ze zastávky Lékařská fakulta Lidická autobusy náhradní dopravy.
Od pondělí 9. 11. 2009 je provoz na Košutku již v normálu. Na staveništi se však nadále pracuje.
Dokončují se nástupiště zastávky Lékařská fakulta Karlovarská, výjezdy pro vinické autobusy, které
zde budou společně s tramvajemi zastavovat, vozovky, chodníky, cyklostesky, úpravy zeleně atd.
Výměna vyhybky Slovanská - Sladkovského
V sobotu 14. 11. 2009 probíhala výluka tramvajové dopravy na Slovany a Světovar, kam od Zvonu
pokračovaly autobusy. Na lince č. 1A byly nasazeny standartní dvanácti metrové autobusy a na 2A
pak kloubové Solarisy. Důvodem výluky byla výměna rozjízdné vyhybky ze Slovanské třídy do Sladkovského
ulice. Vyhybka bude stejně jako na Karlovarské ovládána novým systémem Vetra. Na tramvajových torzech
do Skvrňan a Bolevce byly nasazeny soupravy v intervalu deseti minut, čímž dnes nezačal na tramvajích plánovaný optimalizovaný provoz.
Optimalizace v praxi
Díky výše uvedené výluce jsme se s tramvajovým optimalizovaným
víkendovým provozem mohli v praxi poprvé setkat až v neděli 15. 11. 2009. Všechny tři tramvajové linky
nyní jezdí o víkendu přes den v jednotném taktovém intervalu 7,5 minut. Mezi linkami 1 a 4 je zajištěn
přestup v zastávce Pod Záhorskem, kde na sebe tramvaje pravidelně čekají. Později je přestup, kde na sebe vozy čekají, přesunut do sadů Pětatřicátníků.
Naopak ve společném úseku linek č. 1 a 2 mezi Sady Pětatřicátníků a Mikulášským náměstím je vytvořen
proklad, takže by např. cestující mířící z centra na nádraží, neměli čekat na svůj spoj déle než 3,75 minut.
A jaká je tedy praxe? Na linku č. 4 vyjíždí soupravy dvou vozů, na jedničku jako obvykle sólo vozy.
Novinkou jsou však sólo vozy také na lince č. 2. Opticky to tedy může být pro cestující zhoršení,
ale opak je pravdou. Dvojka totiž dosud jezdila ž ve dvanácti minutových intervalech,
takže 7,5 minut je příjemné zlepšení. Celková přepravní kapacita na dvojce však přeci
jen mírně klesla. Během prvního dne se to nezdálo jako problém. Nával však může nastat
v době příjezdu večerních vlaků, kdy od nádraží směřují davy studentů na internáty a koleje.
Obávám se že nárazově nebudou tramvaje od nádraží pobírat. Na lince č. 2 se v původním návrhu
měly o víkendu objevit také Astry, avšak při celkové kalkulaci se ukázalo, že by již příliš stoupl
počet odjetých vozokilometrů (neboť se počítají za 1,5 vozu) a tak se od této varianty muselo ustoupit.
Níže několik fotografií sólo vozů ze Skvrňan, kde jsme se snimi až na vyjímečné události
nesetkávaly přes dvacet let.
Osobně hodnotím víkendový provoz po spuštění optimalizace kladně. Pro vozovnu však bude náročnější z
důvodu většího množství rozpojování a spojování vozů. Nejde jen o samotné rozpojování, ale i o plánování údržby (kdy vozy v rámci souprav najíždějí
různý počet km). Z prostorových důvodů ve vozovně je také možné, že občas dojde k míchání vozů v soupravách.
Letošní část rekonstrukce Karlovarské dokončena
V posledních dnech listopadu se v novinách objevily články oznamující ukončení rekonstrukce v dodrženém termínu stavby do konce listopadu. Ve stejných článcích se však
paradoxně hovořilo i o dokončovacích pracech (např. zábradlí) ještě začátkem prosince. Poslední listopadový víkend bylo dokončeno vodorovné
dopravní značení na obou dotčených křižovatkách a také na autobusových nájezdech do tramvajové zastávky. Společná zastávka je nápadité
řešení, která má cestujícím ulehčit přestup mezi tramvajovou linkou č. 4 a autobusouvou linku č 41. Bohužel provedení už je slabší. Jak už zaznělo
v tisku a jak je zřejmé ze symbolů na označnících, bude patrně nakonec autobus linky č. 41 zajíždět na společnou zastávku pouze ve směru na Vinice.
Původně měl zajíždět i ve směru do centra a stavebně je toto řešení připraveno. Že by se to však nějak nepovedlo? Uvidíme ještě jak bude uvedená
zastávka fungovat, či zda nedojde ještě na nějaké úpravy, aby byla použitelná i společná zastávka pro tramvaj a autobus i směrem do centra.
Někteří dopravní odborníci v souvislosti s nákladnou rekonstrukcí kritizují i další řešení. Například použitou technologii kolejště za pomocí BKV panelů,
od které se všude již spíše ustupuje. Pro cestujcí jsou to pak jen poměrně malé přístřešky pro cestující, na to kolik lidí např. v zastávce
Pod Záhorskem přestupuje. Každopádně však celkově rekonstrukce Karlovarské byla potřeba a cestujícím mimo jiné přinesla klidnější jízdu tramvají po novém kolejišti.
Testování průjezdu autobusů společnou zastávkou Lékařská fakulta, Karlovarská proběhlo 16. 12. 2009. Při zkouškách byly použité autobusy Solaris SU15 a SU18.
Pár letošních snímků tramvají na sněhu
Krátce před vánoci nám i v Plzni nasněžilo, ale tak jako obvykle do vánoc přišla obleva. Než přišla tak pár fotek.