Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024),
Výluky, akce, bulvárek, ...
První sněhová nadílka letošní zimy dorazila v odpoledních hodinách 6. 1. 2021. Následně i přes teploty nad nulou sněžilo většinu noci a tak 7. 1. 2021 bylo na většině míst Plzně bílo. Sněhová pokrývka drží i další dny, ačkoliv je spíše symbolická, doplňovaná občasnými sněhovými přeháňkami.
Na některých obrázcích z 26. 1. 2021 to může vypadat, jako když se v Plzni sníh neuklízí, ale snímky byly pořízeny právě během hustého sněžení, nebo krátce po něm. Již po pár hodinách pak bylo město důkladně prosoleno.
Od 4. 1. 2021 je nyní v neděli v dopoledních hodinách prodloužen interval na 10 minut. Na všechny linky tak po poledni nyní vyjíždějí dvě pořadí z vozovny, aby odpoledne již dosáhly obvyklého inervalu 7,5 minut. Osobně nemám radost z žádného omezování provozu, či prodlužovaní intervalů, ale je pravda, že nedělní dopoledne bylo co do počtu cestujících slabé, kapacita by neměla být ohrožena a snad to ani příliš cestujících od cestování veřejnou dopravou neodradí.
Další vydatná sněhová nadílka dorazila do Plzně v noci na 8. 2. 2021. Pondělní dopravu tak značně komplikovala. Tramvajím však nedělala ráno problémy ani tak sněhová nadílka, jako spíše předchozí mrznoucí déšť. Troleje tak namrzly a zejména vozy, které stály na vnitřních kolejích obratišť celý víkend, měly ráno problém vyjet. Provoz byl tak brzy ráno nepravidelný. Na silnicích byly však místy problémy ještě dopoledne, kdy např. na Karlovarské třídě pomáhaly i hasiči uvíznutým kamionům.
Sněhová pokrývka v Plzni zmizela 17. 2. 2021.
Již od prosince 2020 z důvodu nutného uvolnění vozovny během její rekonstrukce parkovalo v nočních hodinách 9 souprav na konečné Světovar. V pracovní dny odtud vyjížděly na linky 2 a 4, o víkendech pak po rozpojení souprav i na linku č. 1. Od 1. 2. 2021 je noční odstav rozšířen i na další konečné (Košutka, Skvrňany, Univerzita, Bolevec). Tramvaje jsou tak v noci parkovány na většině konečných a jsou samozřejmě střeženy bezpečnostní službou. Záložní vozy jsou pak i během dne v obratišti Mozartova. Jízdní řády jsou tvořené tak, aby se všechny tramvaje dostávaly pravidelně do vozovny na údržbu. Rozsah provozu na všech tramvajových linkách během dne zůstává zachován. Cestující se tak mohou pouze občas setkat např. se spoji linky č. 1 zatahujícím večer na odstav na Světovar, či odtud ráno vyjíždějící, nebo naopak linky č. 2 zatahujícím přes Slovany do vozovny na údržbu (trať ze Světovaru do vozovny je uzavřena). Mimořádně se pak mohou objevit také nezvykle nasazené vozy na linkách, kde obvykle nejezdí, např. Vario LF 2/2 IN či EVO2 také na linkách 2 a 4. Jistou zajímavostí tramvajového provozu je také určitě to, že v únoru a březnu jsou všechny spoje na všech linkách zajišťovány pouze nízkopodlažními spoji (minimálně přední vůz je vždy s nízkopodlažní částí). Oficiálně to nebylo nikde prezentováno, neboť není jisté, jak tato situace dlouho vydrží. Stačí nějaké složitější závady na některých z provozovaných vozů (opravy ve vozovně probíhají nyní v dost polních podmínkách) a vysoké tramvaje budou muset třeba jako náhrada opět do provozu vyjet. Dočasně však byly soupravy pouze vysokých T3R.P odstavené. Od dubna se pak dvě soupravy T3R.P objevují na dvou šejdrových pořadích linky č. 4. V provozu se také můžeme setkat i se soupravami dvou spojených vozů T3R.PLF (objevují se např. 323+324, 325+326, 327+328, 329+330, 331+332, či i různé nahodilé soupravy). Obvykle tyto vozy s nízkopodlažním středem a přezdívkou "wana" bývaly pouze jen jako první v soupravě. Na víkend jsou pak také tyto soupravy (podobně jako Varia) rozpojovány a tak se nyní můžeme o víkendu setkávat častěji také se sólo vozy T3R.PLF.
Ve čtvrtek 18. 3. 2021 v Plzni naposledy vyjely do pravidelného provozu tramvaje Škoda Inekon LTM 10.08 známé zejména po názvem Astra. Na linku č. 1 byly naposledy
vypravené vozy č. 301 a 303.
Letošní jaro si dalo trochu na čas. Někteří ekologové to dávají do souvislosti i s COVIDovými omezeními (omezení letecké dopravy a průmyslu) a vlastně tedy s návratem k normálu, ale to by to bylo moc jednoduché. Faktem však je, že letos nám i náměstí Milady Horákové rozkvetlo cca o dva až tři týdny později, než bývá v posledních letech obvyklé. Níže tedy pár jarních tramvajových obrázků.
Z důvodu opravy tramvajové trati v sadech Pětatřicátníků (výměna sjezdové výhybky od Košutky a Solní ulice) probíhala v sobotu 15. 5. 2021 od cca 6:30 do cca 17:00 výluka, kdy byly tramvajové linky 1, 2 a 4 odkloněny z centrálních zastávek Sady Pětatřicátníků. Linka č. 4 od Bor byla vedena odklonem přes náměstí Republiky a Zvon. V opačném směru linky č. 1 a 4 od mostu Generála Pattona odbočily vpravo na Palackého náměstí a před novým divadlem pak opět vlevo do Palackého ulice, kudy projížděla také linka č. 2 od Skvrňan.
Výluka ve stejném rozsahu probíhá také následující sobotu 22. 5. 2021, kdy je měněna další výhybka (sjezdová od Košutky a Skvrňan). A v dohledné době to nebyla to poslední podobná krátkodobá výluka.
Další výměna výhybky probíhala v sobotu 5. 6. 2021 opět v době cca 6:30 do 15:00. Tentokrát se jednalo o sjezdovou výhybku spojující tratě od Sadů Pětatřicátníků a ze Solní ulice. Tramvaje jí tak tentokrát neměly kudy objíždět a na Košutku a do Bolevce vyjely autobusy náhraní dopravy. Spoje tramvajové linky č. 1 směřovaly ze Solní ulice vlevo do sadů Pětatřicátnů a zpět na Slovany. Linka č. 4 od Bor se otáčela přes Palackého náměstí a zastávku U Synagogy. Autobusy náhradní dopravy odjížděly ze zastávky Hlavní pošta. Na lince č. 1A do Bolevec byly nasazeny krátké autobusy Sor, na lince 4A na Košutku pak kloubové Solarisy.
V neděli 11. dubna 2021 o půlnoci skončil v České republice nouzový stav. Následně postupně dochází k dalšímu uvolňování mimořádných opatření. Od poloviny května se částečně obnovuje výuka ve školách, v červnu se pak otevírají další obchody a služby a přibývá další výuka na školách. Také v tramvajích tak opět přibývají cestující. Rozsah provozu tramvají však zůstává stejný. Ve špičkách pracovních dnů tak dochází k nárazovému přeplňování tramvají. Ačkoliv to, že by vyloženě zůstávali lidé na zastávkách se až na vyjímky nestává, cestování v některých časech není příliš komfortní. Rozsah provozu objednává město Plzeň. To již patrně hledá úspory a tak provoz není zatím obnoven v plném rozsahu. Zjednodušeně řečeno na každé lince chybí cca 2 soupravy. Oproti normálnímu stavu je na každé lince o tři šejdry méně, ale také o jedno celodenní pořadí více. Zdánlivě je také nyní (červen 2021) ve městě ve špičkách větší počet automobilů (než před COVIDEM), ale ani tramvaje nejezdí prázdné, ba naopak. Bohužel plné spoje lidi do veřejné dopravy nepřilákají a tak tyto úspory ve vypravenosti jdou proti Plánu udržitelné mobility Plzně.
18. 6. 2021 byl páteční tramvajový provoz do Skvrňan dvakrát na několik hodin přerušen z důvodu úniku nebezpečných látek v Předních Skvrňanech v prostoru firmy Suez CZ. Policie uzavřela pro veškerou dopravu v úseku od III. brány po křižovatku Křimická - Vejprnická. Poprvé to bylo krátce před polednem a provoz byl obnoven až před čtrnáctou hodinou. K druhé uzávěře došlo před patnáctou hodinou z důvodu likvidace následků a uzavírka trvala cca do 18:30. Tramvaje linky č. 2 se v době uzávěr od Světovaru obracely v sadech Pětatřicátníků zpět na Světovar. Do Skvrňan sice byly vypraveny autobusy náhradní dopravy, ale jejich trasa vedla po Domažlické přes Novou Hospodu a to prakticky celou trasu v kolonách, tedy cestování tímto směrem bylo dost "za trest".
Více o související tragické události na webu KRIMI-PLZEŇ ZDE.
Z důvodu propadu finančních příjmů PMDP při jarní covidové vlně a po dohodě s městem, které tento propad neplánuje kompenzovat, je letošní prázdninový provoz úspornější a tedy omezenější než obvykle. Došlo tak k omezení v noční dopravě a viditelné je zejména prodloužení víkendových intervalů. Místo taktu 7,5 minut je nyní základní víkendový interval 10 minut. To se týká nejen tramvajových linek, ale také trolejbusové linky č. 16. Na ostatních trolejbusových linkách je pak místo 15 minut interval 20 minut.
Jediným pozitivem je na lince č. 2 místo sólo vozů nasazení středněkapacitních vozů (EVO2, Vario LF2/2 IN). Tedy také obyvatelé Skvrňan se nyní svezou alespoň o víkendech novými klimatizovanými vozy (EVO2). Tramvaje sice v tomto omezenému režimu pobírají, ale místy již doprava nemusí být komfortní a hlavně tyto dlouhé intervaly mohou hrát roli při rozhodování obyvatel při volbě dopravního prostředku a bohužel k odrazování cestujících od veřejné dopravy.
V souvislosti s rekonstrukcí vozovny na Slovanech a nutného jejího co největšího uvolnění i nadále probíhá odstavování části tramvají na konečných. Kromě toho, že zde některé vozy nocují po skončení provozu, jsou také vnitřní koleje konečných používány k trvalému odstavu tramvají. Na konečných Košutka, Univerzita, Skvrňany a Světovar tak od začátku prázdnin jsou dlouhodobě odstavené vozy. Před prázdninami odtud obvykle i vyjížděly, nyní jsou zde na vrnitřní koleji trvale odstaveny stejné vozy. Na vnější se pak odstaví vozy z linky na noc a ráno odtud zase vyjedou.
Obratiště Mozartova je zaplněno odstavenými vozy T3R.P. Během prázdninové nižší vypravenosti nejsou tyto "vysoké" soupravy používány. Při konání již tradiční akce Raven Fest blízkého minipivovaru Raven, tak tvořily zajímavou kulisu. Festival probíhá právě uprostřed obratiště a v přilehlém okolí směrem k pivovaru. Letos poprvé však bylo při této akci obratiště plné tramvají.
V obratišti Malesická byl v druhé polovině července zpevněn a zvýšen povrch (dosud zde byl jen otevřený kolejový svršek s kolejnicemi na pražcích). Důvodem bude snížení rizika úrazů při častějším odstavu vozů zde v době probíhající rekonstrukce vozovny. Na obrázcích je zde zachycen pracovní vůz, ale obratiště má být k hromadným odstavům opět brzy využíváno.
S pokračující rekonstrukcí vozovny dochází ke změně organizace provozu ve vozovně. Dne 15. 8. 2021, respektive poslední vozy až po půlnoci, tedy 16. 8. 2021 naposledy zatahovaly tramvaje původním vjezdem, tedy přímo Slovanskou alejí od Slovan. Ráno 16. 8. 2021 tudy ještě tramvaje také vyjížděly, ale šejdry se již vrací přes Světovar a novým bočním vjezdem přímo do zadní části vozovny. Původní vjezd / výjezd (na snímcích) bude úplně zrušen a na jeho místě vyroste nová administrativní budova, která odcloní hluk z vozovny směrem k bytovým domům. Provoz je tak nově veden novým vjezdem od Světovaru, který bude dočasně i výjezdem, než bude vybudován nový výjezd blíže ke Slovanům. V této části vozovny je již vystavěna nová kolejová harfa se začátky kolejí směřujícími k nové hale a napojena je kolejově také provizorní odstavná plocha již dříve provozovaná z opačné strany. Veškeré výjezdy i zátahy jsou tak nyní vedeny přes Světovar.
Na letošní léto se již dlouhodbě připravovala rekonstrukce trati od zastávky Bolevecká náves do Bolevce. Soutěž na zhotovitele jí trochu zdržela a tak realizace je až od 20. 8. 2021. Občas slýchám dotazy, proč se bude opravovat úsek trati v Bolevci, který je novější a jízda je zde v pohodě, oproti staršímu úseku od Lékařské fakulty k Mozartovce, kde se to houpe víc, nebo proč se raději neudělá Koterovská, která je v podstatně horším stavu. V úseku který bude rekonstruován jsou koleje na dřevěných pražcích. A tyto dřevěné pražce postupně vyhnívají a rozpadají se, podobně jako na Skvrňanské (kde musela být část loni rekonstruována). Rekonstrukce trati na Plaské tak byla připravována, aby byla hotová dříve, než se další pražce zcela rozpadnou a provoz zde bude nebezpečný. I tak ale tato technologie trati (kolejnice na dřevěných pražcích) vydržela déle, než BKV panely na zmiňované Koterovské. Na rekonstrukci Koterovské by doufejme mělo dojít příští rok. Od pátku 20. 8. 2021 tak začíná výluka do Bolevce, při které je linka č. 1 ukončena v zastávce U Gery a dále do Bolevce se cestující svezou autobusy náhradní dopravy linky 1A. Tramvaje tak využívají manipulační obratiště Mozartova. V pracovní dny jsou na lince č. 1 obvyklé středněkapacitní vozy (EVO2, Inky) a na autobusové lince 1A kloubové Solarisy. O víkendech pak na tramvajové lince 1 sólo Varia a na autobusové lince 1A dvanáctimetrové autobusy Sor. Z důvodu rekonstruce vozovny a jejího nutného uvolnění sloužilo obratiště Mozartova také pro odstav vozů (viz. již info výše). Tramvaje se tak nyní odstavují na části vyloučené trati mezi zastávkami Mozartova a Majakovského. Bohužel hned během prvního dne výluky došlo k mimořádné události. Krátce po poledni vykolejila tramvaj EVO2 č. 372 na výhybce v obratišti Mozartova. Tramvaje linky č. 1 tak byly přesměrovány na Košutku a autobusy náhradní dopravy 1A až do zastávky Zoologická zahrada. Provoz byl obnoven po nakolejí cca po hodině.
Hned v první den výluky je posunuté trolejové vedení ke straně a je odpojené od provozované sítě. Ve směru od Bolevce se ihned začíná s rozebíráním tramvajové trati a bude se zde také provizorní silniční přejezd přes tramvajovou trať, neboť se bude pracovat i na obloukách před vjezdem do smyčky a automobilová doprava tak bude svedena mimo koleje v křižovatce. Po přibližně po týdnu od zahájení výluky je kolejiště rozebrané, je vybagrováno původní štěrkové lože a upravováno podloží trati. Rekonstruvány jsou úseky tratě od křižovatky se Studentskou až po konečnou Bolevec s vyjímkou prostoru křižovatky u zastávek Okounová, kde bylo kolejiště spolu s křižovatkou, rekonstruováno v roce 2015.
Za cca další dva týdny již roste kolejiště v obloucích před konečnou. Trať zde bude tvořena tzv. pevnou jízdní dráhou a až na Plaské naváže kolejiště s bezžlábkovými kolejnicemi na betonových pražcích.
Není to tak dávno, co se většina řidičů tramvají a také někteří všímaví cestující radovali, že zmizelo omezení rychlosti pod Rondelem. Koncem srpna tak přišel tak pro mnohé šok. Přibližně od 25. 8. 2021 přibylo v plzeňské tramvajové síti mnoho omezení rychlosti. Důvodem je špatný stav tratí z BKV panelů. Nejvíce omezení je na Koterovské třídě a ty nejvýraznější z nich jsou až před konečnou Světovar. Omezení jsou v různých úsecích různá (30, 20, 15 a bohužel i 10km/hod). Další rychlostní omezení přibyla na několika místech na Klatovské třídě a také jedno ve Skvrňanech.
Od 1. 9. 2021 se můžeme ve vozech MHD, či na autobusech, setkat s reklamní kampaní "Trojkou na Vinice". Jedná se o prezentaci záměru města postavit tramvajovou trať na sídliště Vinice, kde má brzy vyrůstat také další zástavba severním směrem. Optimistické odhady hovoří o tom, že by tramvaje na nové trati na Vinice mohly vyjet nejdříve do pěti let, uvedená prezentace pak pracuje s rokem 2030. V pondělí 13. 9. 2021 je na Slovanské aleji nakládána na návěs tramvaj Vario LF 2/2 IN č. 366, která v předchozích dnech dostala polep s motivy kampaně. V úterý ráno je pak tramvaj skládána na provizorní kolej u autobusové zastávky Brněnská na Vinicích. Na jejích bocích a oknech jsou vizualizace záměru, jak by mohla ulice Na Chmelnicích s tramvají vypadat. Za oknem jsou vystavené další informace a podrobné plány.
Tramvaj zde bude vystavená do 22. 9. 2021. Občané mají možnost si ji prohlédnout samostatně, nebo ve dvou termínech (16. a 20. září 2021 od 17:00) při oficiálním "Projednání záměru tramvajové linky na Vinice s veřejností", kde nebudou chybět představitelé z vedení města Plzeň, městského obvodu Plzeň 1, projektant, či dopravní odborníci z technických úřadů města.
Podrobnosti o záměru najdete na webu www.trojkounavinice.cz.
Po návratu z Vinic je Inka č. 366 s polepem kampaně nasazena do provozu od 25. 9. 2021. O víkendu jezdí na lince č. 2 a od pondělí se sní setkáme na jedničce. V současné podobě budeme tuto tramvaj vídat cca do konce listopadu a pak by měla obléci vánoční kabát.
Stejně jako v loňském roce, vyjela letos "umělecká tramvaj". V rámci akce "Víkend otevřených ateliérů" vyjela v sobotu a v neděli 25. - 26. 9. 2021. Uvnitř byly pro cestující či návštěvníky k dispozici informační materiály o akci i s mapou otevřených míst. Tramvaj projíždí po všech tratích dle zvláštního jízdního řádu a postupně se tak objevuje na všech linkách. Letos byla nasazena tramvaj EVO2 č. 372.
V Bolevci se již objevují koleje. Nechybí jim něco? Jak dlouho bude trvat, než tam nějaká tramvaj propadne? Dělám si samozřejmě srandu. Po bezžlábkových kolejnicích, známých jako S49, mohou tramvaje bez problémů jezdit, pouze Plzeň byla v tomto dost konzervativní a tak trvalo, než se tyto kolejnice také u nás na tramvajové trati objevují.
Když jsem se o tramvaje kolem roku 2000 začal zajímat, poprvé jsem se s bezžlábkovými kolejnicemi setkal v německých provozech, ale také v Mostě, či Liberci. Tramvaje na nich jezdí ale třeba i v Rumunsku či na Ukrajině. A jaká je jejich výhoda? Zejména jsou levnější. Po tramvajových kolejnicích NT1 se žlábkem je totiž oproti klasickým železničním malá poptávka a pro výrobce je tak jejich výroba v malém množství složitější. Někteří výrobci je tak již ani nenabízí. Jízda na bezžlábkovýcch kolejích S49 je také tišší (jak ukazují i zkušenosti z Prahy). Také Praze trvalo delší dobu, než začala bezžlábkové kolejnice na tramvajových tratích používat. První taková trať se objevila až v roce 2010 a mohly na ní pouze vozy se symbolem zelené kolejničky za oknem, což byly vozy s potřebnou výškou okolku. A to je právě asi jediná nevýhoda, že na tuto trať mohou pouze vozy s vyšším okolkem (tedy kola se musí více hlídat). Potřebný profil kol, by ale měly mít v současné době už všechny plzeňské vozy. Je škoda, že se tyto kolejnice nepoužily již při rekonstrukci trati na Košutku. Tratě s kolejnicemi S49 mohou zůstat jak otevřené, tedy jako na železnici, nebo trať může být zakryta např. zelení. V Bolevci bude na jaře doplněn zákryt za pomoci suchomilných rostlin.
V souvislsti s přestavbou vozovny, probíhá také rekonstrukce části Slovanské aleje. Novou podobu získává křižovatka u bývalého vjezdu do vozovny. Tramvajová trať zde již bude procházet pouze obloukem Slovanskou alejí. Další informace a obrázky na stránce o rekonstrukci vozovny.
V druhé polovině října je již položené nové kolejiště a zasypané štěrkem. Povrch zabetonovaných oblouků před konečnou Bolevec je tvořen asfaltovou zálivkou s drobným štěrkem. V pondělí 25. 10. 2021 je přivezena podbíječka. Na kolejiště je složena kolem osmé hodiny a celkem rychle pracuje. Během pondělí je opakovaně podbíjena kolej pro směr do Bolevce.
Po podbití ještě na celé trati několikrát projel bagr se zametacím adaptérem, který tak rovnoměrně upravil štěrkový povrch kolejiště. Až po té jsou kolejnice svařovány. Současně v té době jsou podél trati usazovány ještě obrubníky oddělující trať a trávník.
Stalo se již tradicí, že v rámci oslav vzniku republiky, jsou v Plzni otevřeny se symbolickým vstupným 28,- Kč různá muzea, galerie, kulturní a sportovní instituce a právě také za podpory města vyjíždějí historické vozy s jízdným 28,- Kč. Vzhledem k právě probíhající rekonstrukci tramvajové vozovny, kdy jsou historické tramvaje "uklizeny" v provizorní hale, měly letos na jízdy vyrazit pouze autobusy a trolejbusy. Nakonec se však podařilo vypravit také historický vůz T3 č. 192. Jeho trasa vedla z Palackého ulice na konečnou Univerzita a zpět.
O víkendu 13. a 14. 11. 2021 probíhá z důvodu stavebních prací na tramvajové trati a v zastávkách v oblasti Skvrňan výluka tramvajové dopravy na lince 2. Tramvaje linky č. 2 od Světovaru se přes Palackého ulici obrací zpět a cestující do Skvrňan musí využít přestup na náhradní autobusovou dopravu linky 2A. Důvodem výluky jsou úpravy některých zastávek pro bezproblémový provoz nových tramvají Škoda 40T. Drobné úpravy probíhají např. v zastávkách Macháčkova, či Terezie Brzkové. Na konečné Skvrňany pak došlo k odstranění zbytků obrubníků, které původně byly vně oblouku a oddělovaly kolejiště. Tyto obrubníky v obratišti již místy chyběly, zmizely při předchozích rekonstrukcích kolejiště. Ty zbylé pak byly nyní odstraněny právě pro bezkolizní průjezd vozů Škoda 40T. U příjezdu k výstupní zastávce překážel v oblouku další obrubník a dále došlo k úpravě nástupní zastávky Skvrňany, kde muselo být prakticky vybudováno nové nástupiště. Z důvodu rekonstrukce vozovny není v ní stále dostatek prostoru pro odstavování vozů a ty tak parkují po konečných. Aby nepřekážely při probíhajících úpravách obratiště, byly vozy z vnější kolej vyvezeny na trať a jsou tak odstaveny na rovině před konečnou. Povrch nástupní zastávky tvořen zámkovou dlažbou je dokončován ještě i v následujících dnech již v době provozu tramvají.
Obnovení tramvajového provozu do Bolevce předcházela zkušební jízda 16. 11. 2021 a večer před zahájemím provozu 18. 11. 2021 pak vyklízení odstavených vozů z Lidické mezi zastávkami Mozartova a Majakovského. Zde odstavené tramvaje odjely přes Bolevec, kde byly rozřazeny dle svých cílů. Některé mířily do Malesické, některé do vozovny a zbylé zůstanou v obratišti Mozartova. Nejedná se o vyřazené vozy, mnohé ještě budou vypravovány jako zadní vozy za T3R.PLF (místo současných zadních vozů po najetí zbývajících kilometrů).
Od páteční ranní výpravy 19. 11. 2021 je obnoven pravidelný provoz v celé trase linky č. 1, tedy přes rekonstruovaný úsek až do Bolevce. Jízda na rekonstruovaném úseku je velmi tichá (pokud tramvaj nemá zrovna plochy). Ukazuje, že i otevřený svršek může být tišší, než jiné technologie a je škoda, že se bezžlábkové koleje nepoužily již při rekonstrukci trati na Košutku. Zde na Plaské bude na jaře ještě doplněn zákryt se suchomilnými rozstlinami a pokud se toto provedení trati osvědčí, mohlo by se v budoucnu objevit i při dalších rekonstrukcích jinde, např. na na Přemyslově a Palackého náměstí.
Díky kontroverzním vládním zákazům byly ze dne na den zakázané také vánoční trhy. Ty začaly v Plzni 23. 11. 2021, avšak pár dní na to přišel od vlády rychlý zákaz a veškeré vánoční trhy jsou od 26. 11. od 18:00 zakázané. Paradoxně v sobotu 27. 11. 2021 se tak na polovině náměstí konají farmářské trhy a na druhé polovině jsou zavřené stánky vánočních trhů. Letos novou dominantou vánočních trhů je ruské kolo. Někdo je z něj nadšen, někdo jeho umístění na vánočních trzích zase kritizuje. Faktem je, že tvoří zajímavou kulisu nejen tramvajovému provozu, takže zde nemohou chybět nějaké obrázky.
V neděli 28. 11. 2021 vyjela v 18:00 opět Vánoční tramvaj (Vario LF 2/2 IN č. 366). Její první zvláštní jízdy probíhaly na okruhu ze zastávky U Synagogy přes náměstí Republiky na Mikulášské náměstí a zpět. Tramvaj zastavovala na všech zastávkách cestou. Ve stejnou dobu sice probíhalo i rozsvícení vánočního stromečku na náměstí Republiky, avšak díky špatným epidemiologickým podmínkám pouze formou on-line přenosu, takže mnoho lidí v centru nebylo.
Od pondělí 29. 11. 2021 je vánoční tramvaj nasazována v pracovních dnech na šejdrové pořadí 28 linky č. 4 a o víkendech na linku č. 2 (sobota pořadí 7, neděle pořadí 1). Později v době vánočního provozu od 23. 12. 2021 se objevuje také na lince č. 1.
Již koncem listopadu se objevila první sněhová nadílka této zimy. Obvykle se v Plzni objevuje spíše až v lednu. Sněhu nebylo sice mnoho a vždy rychle zmizel, ale i tak se podařilo pořídit nějaké obrázky s plzeňskými tramvajemi na sněhu.
V pondělí 13. 12. 2021 došlo cca ve 13:30 k neobvyklé nehodě, byť úplně první s touto závadou již také nebyla. Na zadním podvozku tramvaje Vario LFR.S č. 351 (zadní vůz v soupravě 350+351) došlo k uvolnění jednoho z motorů, který se na přejezdu křižovatky Kalikova - Přemyslova vzpříčil a i s kotoučovou brzdou upadl v následujícím úseku a zůstal ležet na trati mezi kolejnicemi. Při tom došlo k vykolejení zadní nápravy zadního podvozku. Souprava dojela až do zastávky CAN, Skvrňanská.
Na místo musel být povolán jeřáb. S jeho pomocí došlo k nakolejení soupravy a k naložení ztraceného elektromotoru. Po dobu odstraňování následků nehody se tramvaje linky č. 2 od Světovaru obracely v sadech Pětatřicátníků a do Skvrňan vyjely autobusy náhradní dopravy.
Po nakolejení souprava odjela vlastní silou přes Skvrňany do vozovny. Provoz na lince č. 2 byl obnoven přibližně po dvou hodinách.
Od 23. 12. 2021 je v provozu nová tramvajová zastávka Vozovna Slovany. Obsluhují jí zatahující a vyjíždějící spoje z vozovny. Tedy zatahující spoje linek 1 a 4 mají na transparentu uveden cíl Vozovna Slovany a cestující mohou s nimi ze Slovan pokračovat až sem. Existují úvahy o prodložení některých spojů linky č. 1 sem s obratem přes vozovnu, ale nebude to určitě dříve než po dokončení rekonstrukce vozovny.
Pokračování najdete na další stránce:
© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích |