Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024),
Výluky, akce, bulvárek, ...
Zima Během pondělí 4. 1. 2016 zasypala Plzeň sněhová pokrývka. Drobně sněžilo celý den a tak večer již ležela v ulicích několika centimetrová sněhová pokrývka. Během dne jsem se k focení nedostal, stejně jako jsem neměl příliš čas zachytit předvánoční atmosféru a tak přináším snímky ukazující večerní lednový provoz 4. 1. 2015. V následujícíh dnech pak sníh zvolná odtává.
Tříkrálová tramvaj Letos poprvé vyjela Tříkrálová tramvaj. Historický vůz T1 č. 121 projížděl cca mezi 10. - 17. hodinou ulicemi Plzně. Dopoledne bylo možné uvnitř vidět i hudebníky, ale později odpoledne již jen koledníky. Jízdu uspořádali PMDP, a.s. ve spolupráci s Diecézní charitou Plzeň. Cestující tak měli možnost přispět na pomoc lidem v nouzi.
A ještě trochu sněhu :) V polovině ledna 2016 pokryla Plzeň opět sněhová pokrývka. Sněhu není sice mnoho, ale když pak chvílemi vylezlo o sluníčko, bylo až pohádkově fotogenicky :)
Masopust V sobotu 6. 2. 2016 se v Plzni slavil masopust. Kulturní program byl zahájen U Branky v ulici Bedřicha Smetany, odkud se v 16:00 vydal masopustní průvod. Ten nejprve mířil před radnici, kde se účastníci setkali s primátorem města. Pořadatelé se zde zachovali vstřícně a nazablokovali tramvajový provoz, protože se s primátorem se setkali až za parkovištěm, ne tedy u vchodu do radnice. Další cesta masopustního průvodu vedla na most U Jána a tedy cestou již byl tramvajový provoz krátce přerušován. Nejprve se tramvaje zastavily v obou směrech v době průchodu kolem zastávky Anglické nábřeží. Tramvaje ve směru k nádraží pak byly brzy puštěny, ale v době házení do řeky zapáleného Bakchuse, byl tramvajový provoz ve směru do centra ještě přerušen. Tramvaje byly zastavené v zastávce Hlavní nádraží a dle jejich počtu zde stály cca 15 minut.
Přesunutí Bezpečnostního zastavení Od pondělí 15. 2. 2016 již nemusí tramvaje zastavovat na Karlovarské třídě před výhybkou odstavné koleje hotelu CD. Návěst Bezpečnostní zastavení byla přesunuta do zastávky U Družby. Každý vůz u této návěsti musí zastavit (tedy nejen stanicující spoje, ale i zkušební či objednané jízdy) a vyzkoušet svým zastavením funkčnost zajišťovací (čelisťové nebo kotoučové) brzdy. Návěst je zde z důvodu táhlého klesání a dosud byla právě před výhybkou odstavné koleje a tím zároveň byl zajištěn pomalý průjezd přes výhybku. Omezení rychlosti přes výhybky však samozřejmě trvá, ale povinné zastavení zde zmizelo. Za změnou zřejmě stojí změna lidí na rozhodujících místech.
Nehoda na náměstí Generála Píky Ve čtvrtek 3. 3. 2016 došlo krátce po půl osmé večer k vážné nehodě na kruhovém objezdu na náměstí Generála Píky. Řidička osobního auta pravděpodobně přehlédla červenou na semaforu a střetla se se soupravou č. 342+345. Ta auto odmrštila do sloupu semaforu a výložníku, sama dojela ještě o dost dál. Řidičku auta museli vyprostit z auta hasiči, následně byla s vážnými zraněními odvezena do nemocnice. Auto i semafor jsou na odpis, souprava, především přední vůz, je hodně poškozena.
Do úseku Mikulášské náměstí - Světovar vyjely hned autobusy ND, po odvozu zraněné řidičky byla uvolněna kolej ve směru do centra, a tak dvojky jezdily na Slovany, okolo vozovny na Světovar a zpět do centra po své trase po Koterovské třídě. Směr z centra nadále obsluhovaly autobusy. Provoz byl v plném rozsahu obnoven až krátce před desátou hodinou večerní.
Snad poslední výkřik letošní zimy Meteorologům předpovděď vyšla a v úterý 15. 3. 2016 jsme se opět probudili do zasněženého rána. Sníh byl velmi mokrý a kromě drobností dopravu nijak nezkomplikoval. Pouze přibližně v 8:45 se objevil drobný problém se zanesenou výhybkou před synagogou, kde se tramvaje zastavily na asi 10 minut. Do poledne pak bylo po sněhu.
Další kurz řidičů
Jednou za čas, vždy dle aktuální potřeby, probíhají kurzy nových řidičů. Aktuálně začátkem roku jeden probíhá a tak v březnu opět můžeme vidět tramvaje na cvičných jízdách. Noví řidiči se postupně musí zaškolit na všech typech tramvají.
Opravy trati na Světovar Od pátku 25. 3. do neděle 27. 3. 2016 probíhá výluka na tramvajové trati na Světovar. Linka č. 2 je od Skvrňan ukončena již na náměstí Republiky, kde si cestující musí přestoupit na autobusy náhradní dopravy označené linkou 2A. Tramvaje se otáčí v obratišti U Zvonu a míří zpět do Skvrňan. Na lince č. 2 je z obvyklých 7,5 minut prodloužen interval na 10 minut. Nasazeny jsou však výhradně velkokapacitní vozy K3R-NT či KT8D5-RN2P oproti obvyklým víkendovým krátkým sólo vozům. Na navazující náhradní autobusové lince 2A jsou pak autobusy Solaris Urbino 15 či 18 rovněž v intervalu 10 minut. Důvodem výluky je zejména oprava přejezdů na kruhém objezdu na náměstí Generála Píky. Kolejnicím uloženým v BKV panelech zde příliš nesvědčí časté příčné přejíždění těžkých vozů např. i autobusů. Oprava proběhla však stejnou technologií. Tedy na přejezdech bylo vyměněno několik panelů za nové. Další panely byly také vyměněny v zastávce Náměstí Generála Píky ve směru do centra. Nové kolejnice do BKV panelů pak utěsnila zatlačovačka.
Současně při této výluce byla také vyměněna výhybka ve Sladkovského ulici. Již v předchozím týdnu bylo kolejiště odkryté a výměna se pak stihla během pátku. I když jde jen o nepřiliš využívaný manipulační oblouk do Radyňské ulice, byla zde instalována elektricky ovládaná výhybka. Každá elektricky ovládaná výhybka je jistě přínosem, ale aktuálně by byla více potřebnější na odbočení do obratiště Mozartova, které bude při rekonstrukci trati na Košutku využíváno pro ukončení linky č. 4, zatím co jednička pojede v té době normálně dál do Bolevce. Výše popisovaná výluka byla jen do neděle a o velikonočním pondělí je již plný provoz.
Výměna kříže na Světovaru V sobotu 9. 4. 2016 probíhá z důvodu stavebních prací na tramvajové trati na Světovaru výluka tramvají od cca 6:30 do cca 18:00. Konkrétně jde o výměnu kříže na křižovatce Koterovská - Slovanská alej. Tramvajový provoz linky č. 2 je zachován v úseku Skvrňany - Mikulášské náměstí, kde si cestující přestoupí na autobusy náhradní dopravy linky 2A. Tramvaje se zde obrací přes manipulační oblouk ze Sladkovského do Radyňské ulice. Jak se stalo při výlukách pravidlem, interval byl prodloužen na 10 minut (místo obvyklých 7,5 minut) a nasazeny byly velkokapacitní vozy (místo krátkých sólo vozů). Ná náhradní lince 2A byl mimo obvyklých Solarisů PMDP nasazen také vůz Solaris Urbino 18 (IV), který je v Plzni na prezentačních jízdách zapůjčen od výrobce. Zpravidla je nasazován na linkách 30 a 41 a v Plzni má být ještě cca do 18. 4. 2016.
Výměna výhybky u obratiště Mozartova Již v předchozím týdnu byla odkrytá nejen rozjízdná výhybka u obratiště Mozartova, ale i část kolejiště před ní. Nová výhybka bude totiž elektricky stavěná s ovládáním Vetra. Její elektrické stavění se bude hodit např. i na podzim, při poslední etapě rekonstrukce tramvajové trati na Košutku, kdy by zde měla být ukončena výluková posilová linka, zatím co jednička pojede normálně dál do Bolevce. Výměna výhybky proběhla v sobotu 23. 4. 2016. V době od cca 6:30 do 18:00 hod. V té době byla tramvajová linky č. 1 odkloněna na Košutku. Cestující směřující do Bolevce si museli přestoupit do autobusů náhradní dopravy linky 1A vyjíždějící ze zastávky Zoologická zahrada.
Objednané jízdy S přicházejícím jarem opět začínají vyjíždět historické tramvajové vozy na zvláštní objednané jízdy. Mezi větší akce pak patřil výjezd hned několika vozů v neděli 1. 5. 2016 pro tramvajový klub Basilej. Přibližně třicet švýcarských návštěvníků se nejprve dopoledne svezlo historickou Křižíkovo osmnáctkou společně s Té jedničkou a odpoledne pak Té dvojkou.
Slavnosti svobody 7. - 8. 5. 2016 O víkendu, během kterého se nejen v centru města konaly různé kulturní akce k oslavám osvobození, byla posílena tramvajová doprava na lince č. 2. Místo obvyklých sólo vozů byly na dvojce nasazeny tři vozy KT8D5-RN2P, jedno Vario LF 2/2 IN a Astry. Letošní Slavnosti svobody až na několik krátkých zastavení provozu nenarušily provoz tramvají. Na letošní rok nebyl městem uspořádán tradiční konvoj vojenské techniky po Klatovské třídě. Nakonec však v neděli několik vojenských klubů po obvyklé trase projelo, avšak za plného provozu. Pouze světelné křižovatky byly po dobu průjezdu vypnuté a policisté kontrolovali hladký průjezd. V sobotu i v neděli od 12:30 vyjely na jízdy pro veřejnost také historické vozy PMDP. Z tramvají jako obvykle kroužila kolem centra Křižíkova osmnáctka. Výchozí zastávka byla U Synagogy v Palackého ulici, ale pokud bylo volno, mohli cestující nastupovat a vystupovat i jinde. V sobotu jí pak v trase U Synagogy - Bory - Mikulášské náměstí doplnil vůz T2 č. 133 a v neděli T1 č. 121. A to se ještě v sobotu objevila Té jednička také na objednané jízdě, při které se tak na Borech setkala s vozem T2. Kromě historických tramvají pak vyjely do ulic také historické trolejbusy 9Tr, 15Tr a historický autobus Škoda 706 RTO.
Omezení rychlosti ve Skvrňanech V sobotu 8. 5. 2016 jsem si fotil tramvaje na loni rekonstruovaném úseku mezi zastávkami Macháčkova a Terezie Brzkové. V duchu jsem si říkal, jak jsou zde tramvaje tiché, že již vůbec nevržou v oblouku u zastávky Terezie Brzkové. Před lety, když jsem v zastávce Macháčkova pravidelně nastupoval, bylo vždy podle vrzání ve zmiňovaném oblouku již při příchodu na zastávku poznat, že se blíží tramvaj. Při rekonstrukci byly v ostrém oblouku u zastávky Terezie Brzkové nainstalovány mazníky a zde tramvaje již slyšet nejsou. Jiný názor však mají někteří místní obyvatelé a to zejména co se týká navazujícího táhlého oblouku k zastávce Macháčkova, kde údajně tramvaje někdy příliš skřípou. Několik místních obyvatel si na PMDP a na magistrát stěžovalo na údajně větší hluk, než před rekonstrukcí. Zřejmě již zapomněli, jak jim tady před rekonstrukcí tramvaje na panelech duněly a bouchaly na špatných stycích. Článek o problému je na iDnes ZDE. Zmiňované mazníky jsou však až v ostrém oblouku u Penny, ne ve zřejmě problémovém táhlém oblouku u zastávky Macháčkova. Na videu natočeném iDnes však tramvaje zrovna neskřípou. Každopádně výsledkem stížností je bohužel od 17. 5. 2016 snížení rychlosti v celém táhlém oblouku na nepříjemných 15 km/hod, které zde bylo (z důvodu špatného stavu trati) také několik měsíců před rekonstrukcí. Naštěstí omezení rychlosti zde nevydrželo dlouho. Po několika testech bylo rozhodnuto, o zrušení omezení a tak od 20. 5. 2016 zde mohou tramvaje jezdit opět plnou rychlostí.
"Cvičky" opět v ulicích" Z důvodu nedostatku řidičů probíhá v současné době další kurz nových řidičů tramvají. Ti již najíždí v rámci kurzu své první kilometry a tak se objevují v ulicích opět "cvičné jízdy". Snímky pocházejí z 19. 5. 2016.
Trocha květů Na jaře jsem v přechozích letech vždy přidával pár snímků tramvají s rozvektlým městem. Tak alespoň pár symbolických obrázků je zde i letos.
Drobné opravy kolejí Menší opravy kolejí probíhají občas také v nočních hodinách, tedy bez přerušení tramvajového provozu. Tímto způsobem byla začátkem května vyměněna sjezdová výhybka linek č. 1 a 4 na Karlovarské třídě u Lékařské fakulty. V polovině května pak bylo odkryté kolejiště v nástupní zastávce konečné Slovany a po několik nocí pak byly postupně měněny kolejnice.
Škoda Fit Půlmaraton V sobotu 28. 5. 2016 probíhal závod Škoda Fit Půlmaraton. Ten se skládal z několika závodů různých kategorií, které byly startovány a také jejich cíl byl, na náměstí Republiky. Proto byly odtud odkloněné autobusové linky a během dne také docházelo ke krátkým přerušení tramvajového provozu v prostoru U Zvonu. Trasa běhu vedla také přes Borská pole, kde zamíchala s trolejbusovými a autobusovými linkami ještě více.
Další objednané jízdy V sobotu 28. 5. 2016 se vydaly na objednanou jízdy opět historické vozy T1 a T2. Na jízdu v trase Slovany - Bory - Košutka - Malesická - Světovar vyrazila skupina z německého Plauen. Patrně šlo o fandy a zaměstnance místního dopravního podniku.
Defekt automobilu zastavil tramvaje v Bolevci V neděli v podvečer, cca v 17:45 zastavil tramvajový provoz v Bolevci automobil se zlomenou osou předního kola. Bohužel zůstal stát uprostřed křižovatky Plaská - Studentská a nebylo možné s ním hnout. Tramvaje od Slovan se tak obracely již v obratišti Mozartova a do Bolevce vyjel i autobus náhradní dopravy. Provoz byl obnoven asi po 45 minutách po naložení a odvezení vozu.
Historický víkend O víkendu 11. a 12. 6. 2016 probíhala v centru městská akce Historický víkend. Na náměstí Republiky probíhala různá divadelní představení, vystoupení folklorního festivalu a nechyběly stánky s tematickým zbožím a občerstvením. V sobotu pak vyjely také historické tramvaje a autobusy PMDP. V centru kroužil od synagogy tradičně historický vůz č. 18 Křižík/Brožík a rovněž od Synagogy se zajížďkou přes náměstí Republiky a pak na Lochotín do Mozartovy ulice směřoval vůz T1 č. 121. Večer pak nechyběl tradiční rej strašidel s následným jejich průvodem centrem města. Jen na nezbytně nutnou dobu, zastavila strašidla tramvajovou dopravu v Křižíkovo sadech. Při svém návratu na náměstí Republiky ulicí Bedřicha Smetany se pak způsobně vešla přesně mezi projíždějící dvojku a jedničku bez zastavení provozu.
Průvod přízniců techna zastavil i tramvaje
V sobotu 18. 6. 2016 po poledni došlo k asi 20 minutovému zastavení tramvajového provozu. Náhodný pozorovatel by asi řekl, že šlo o příznivce hromadného používání
bouracích kladiv a dalších hlučných strojů :)
Další opravy kolejiště v sadech Pětatřicátníků V pondělí 27. 6. 2016 se ráno začalo s odkrýváním části výhybky a oblouku na výjezdu ze Solní ulice v sadech Pětatřicátníků. Automobily tak odkryté kolejiště musejí objíždět v přímém směru jen jedním jízdním pruhem a ještě po tramvajové koleji, tedy tramvajím linky č. 4 musí dávat přednost. Zejména v pondělí je tak odpoledne ucpaná podstatná část centra. Kromě Klatovské, kde se kolony táhnou až po Dobrovského ulici, tak stojí i Husova až v okolí CAN, Americká a další. V úterý 28. 6. 2016 večer je od 20:00 výluka na lince č. 2, kdy spoje linky č. 2 jedou ze Solní ulice odklonem vpravo směr Lochotín a to až do obratiště Mozartova a zpět. Pak pokračují opět vpravo do Skvrňan. Cestující mají možnost si ze zastávky Hlavní pošta přejít za křižovatku do zastávy Jízdecká a přestoupit tak na předchozí spoj. Je však i dost těch, kteří se přes Mozartovku vozí. Zřejmě se plzeňané rádi tramvajemi vozí. Při výluce a v nočních hodinách je měněna srdcovková část výhybky a část oblouku. Samotná výměna (tedy hlavní část výhybky) zůstala původní.
V sobotu 9. 7. 2016 probíhá mezi 6:30 a 18:30 další podobná výluka. Důvodem je tentokrát výměna kříže nedaleko předchozí výhybky v sadech Pětatřicátníků. Linka č. 2 od Světovaru do Skvrňan je tak od Hlavní pošty odkloněna stejným způsobem se závlekem do Mozartovy ulice. Cestující mohou opět využít pěšího přesunu od Hlavní pošty do zastávky Jízdecká a přestoupit na předchozí spoj, nebo si na něj přestoupit v zastávce Pod Záhorskem. Na linku č. 2 je z důvodu zajížďky do Mozartovy ulice vypraveno o dva vozy více. Kromě dvojky je tentokrát nutné odklonit také linku č. 4 ve směru z Bor na Košutku. Spoje tak u synagogy odbočí do Prešovské ulice a pokračují přes náměstí Republiky ke Zvonu, pak zpět k Hlavní poště a dál vpravo a po své rase na Košutku.
Nehoda v sadech Pětatřicátníků V neděli 10. 7. 2016 cca v 7:45 došlo přímo v zastávce Sady Pětatřicátníků k nehodě dvou tramvajových vlaků. Do stojícího vozu Vario LFR.S č. 333 narazila souprava T3R.PLF č. 330+263. Při srážce došlo také poškození spřáhel mezi vozy soupravy 330+263. Po dobu policejní dokumentace nehody byly tramvajové linky odkloněny přes Palackého náměstí a Palackého ulici, kde odbavovaly v zastávce U Synagogy. Příčiny nehody jsou samozřejmě ještě v šetření, ale i dle policejní mluvčí zřejmě půjde o chybu řidiče druhé tramvaje. Při nehodě došlo ke čtyřem lehkým zraněním a dechová zkouška byla u obou řidičů negativní. Souprava 330+263 byla následně rozpojena a všechny tři poškozené vozy odjely vlastní silou do vozovny. Provoz přes centrální zastávku Sady Pětatřicátníků byl obnoven cca v 9:30.
Změna obsluhy zastávek v sadech Pětatřicátníků Původně měla začít rekonstrukce autobusových zálivů zastávek v sadech Pětatřicátníků v pondělí 11. 7. 2016. Protože však včas nebyl zasfaltovaný vyměněný kříž v křižovatce u hlavní pošty (viz. info o výluce výše) a autobusy nebylo možné tak odklonit na tramvajové zastávky, s pracemi se začalo až v úterý 12. 7. 2016. Veškeré atobusové linky tak od úterý místo autobusových zálivů stanicují na tramvajových zastávkách. Pro alespoň mírné snížení frekvence dopravy z centrální zastávky odkloněna tramvajová linka č. 2, která je vedena po své staré trase Palackého ulicí a odbavuje v zastávce U Synagogy.
Ve stejné době, jako opravy zastávkových zálivů se také rozbíhají práce na opravě vodovodního potrubí. Ve směru na Bory je tak kolem synagogy až ke křižovatce s Husovou ulicí uzavřen jeden jízdní pruh. Také díky tomu zde také během dne vznikají kolony automobilů. Již koncem července jsou zálivy vybetonované a tak se začátkem srpna zdá, že se tu zde mnoho neděje, ale beton musí pořádně vytvrdnout, než se na něj pustí doprava.
Další výměna výhybky v sadech Pětatřicátníků V sobotu 30. 7. 2016 v době od 6:30 do cca 18:30 probíhal ve směru z Borů na Košutku odklon linky č. 4 ze sadů Pětatřicátníků. Tramvaje odbočovaly u synagogy vpravo do Prešovské ulice a otočením U Zvonu se vrátily zpět k Hlavní poště, odkud pokračovaly vpravo na Košutku. Důvodem odklonu byly práce v kolejišti v křižovatce u Hlavní pošty. Konkrétně šlo o výměnu sjezdové výhybky spojující koleje od Skvrňan a Bor směrem na Lochotín.
Rekonstrukce na Mikulášském náměstí Již od prvního srpna je pro automobilovou dopravu uzavřen průjezd přes Mikulášské náměstí. Probíhají zde práce na čištění kanalizace a další inrastruktuře. Tramvaje tudy zatím projíždějí, avšak je zde snížena rychlost na 15 km/hod.
Výluka na Slovany a Světovar 13. - 22. 8. 2016 Od soboty 13. 8. 2016 probíhá již výluka tramvajové dopravy z důvodu stavebních prací v ulicích Mikulášská a Slovanská. Tramvajové linky z Bolevec a Skvrňan jsou ukončeny již na náměstí Republiky a tramvaje obrací U Zvonu. Z náměstí Republiky je pak vedena náhradová autobusová linka 1/2A s okružní trasou přes Slovany a Světovar zpět na náměstí Republiky. Autobusy nahrazující obě tramvajové linky jezdí sice v příjemných krátkých intervalech, avšak svojí okružní trasou mnoha cestujícím komplikují cestování. Již od soboty 13. 8. 2016 je na Mikulášské a Slovanské rozebíráno kolejiště. V místě odbočky linky č. 2 ze Slovanské do Sladkovského je vytrháno kolejiště v obou směrech včetně výhybky a křížení. V těchto místech probíhají právě také práce na vodovodu a kanalizaci. Dále je rozebrána trať pouze ve směru do centra a to až ke sjezdové výhybce z Radyňské ulice. Ta je nová a tak zůstává. Na následující rovince na Mikulášské podél hřbitova jsou pak měněny koleje v obou směrech. Z důvodu odříznutí tramvajového provozu od vozovny zůstávají tramvajové soupravy i přes no noc na konečných, kde probíhá večerní úklid a základní údržba. Záložní soupravy jsou pak připravené i na obratištích Malesická a Mozartova. Na všech linkách jsou i o víkendu nasazeny výhradně soupravy, či velkokakapcitní vozy. Astry a Inky by tak nyní neměly být nasazovány do provozu. Jen jeden vůz Vario LF2/2 IN byl však nakonec mezi záložními vozy v Malesické a již se objevil i v provozu, neboť hned v pondělí 15. 8. se stalo několik dopravních nehod.
Na Mikulášském náměstí na rovince kolem hřbitova jsou na novou asfaltovou vrstvu pokládány opět nové BKV panely. V předcházejícím úseku koleje směrem od Slovan bude použitá modernější technologie. Ve vybagrovaném a upraveném podloží budou uloženy podkladové VUIS panely a na ně připevněné kolejnice zakryté asfaltem. Stejně tak v oblouku ze Slovanské do Sladkovského ulice, včetně nového křížení.
V pondělí 22. 8. večer po dvacáté hodině proběhla na Mikulášském náměstí zkušební jízda za účasti dvou vozů KT8D5-RN2P (č. 295 a 296). Při zkušební jízdě se kromě průjezdu rekonstruovaných úseků zkouší zejména dosah sběrače na trolejové vedení. Na výjezdu od Radyňské ulice bylo rovněž vyzkoušeno bezproblémové míjení vozů proti sobě. Od úterý 23. 8. 2016 je obnoven provoz na lince č. 2 v celé trase. Linka č. 1 je pak po své trase vedena pouze ve směru na Slovany. Odtud pak spoje linky č. 1 pokračují Slovanskou alejí kolem vozovny na Světovar a do centra pak jedou po trase linky č. 2 Koterovskou ulicí. Důvodem jsou ještě pokračující práce na Slovanské třídě, kde je ještě rekonstruvána kolej pro směr do centra a jak bylo již výše uvedeno, za použití podkladových VUIS panelů.
Od 1. 9. 2016 je provoz i linky č. 1 vrácen na svou obvyklou trasu. V té době je již kolejiště zaasfaltované ale drobné dokončovací práce ještě pokračují. Bohužel tak zůstává v celém staveništi pro tramvaje omezená rychlost 15km/hod, i když automobily zde projíždějí bez omezení běžnou padesátkou.
III. etapa rekonstrukce Karlovarské, Paradoxně až ze začátkem školního roku, tedy ve čtvrtek 1. 9. 2016 začíná letošní největší rekonstrukce kolejiště a sice III. etapa rekonstrukce Karlovarské třídy. Fakticky však jde již o úsek nacházející se v Gerské ulici. Předchozí etapy probíhající v letech 2009 a 2011 jsou popsány v uvedených letech rubriky "Z Provozu" a také sesumírované ZDE. Po dobu rekonstrukce je tramvajová linka č. 4 ukončena již v zastávce Sokolovská, kde je nainstalována povrchová úvraťová výhybka, tzv. "kaliforňan". Mohou sem tak pouze obousměrné vozy. Protože počet obousměrných vozů je omezen, má linka č. 4 interval ve špičce 6 minut. V pracovní dny je tak od rána do cca 20:00 vypravována také posilová tramvajová linka č. 3 v trase Bory - U Gery (Mozartova). Na ní navazují od Lékařské fakulty autobusy náhradní dopravy označené jako linka 3A. Ty pokračují po trase tramvajové linky č. 4 až na Košutku. A protože linky č. 3 je v Plzni v provozu po mnoha letech, níže je více snímků.
V době, kdy posilová linka č. 3 a navazující autobusová linka 3A nejezdí (tedy v pracovní dny po 20 hodině a o víkendech) je v provozu autobusová linka 4A navazující na linku č. 4 ze zastávky Sokolovská a odtud na Košutku. V prvních týdnech je tramvajová trať na Gerské třídě rozebírána. Kolejiště je odkryté zvednutím panelů, kolejnice vytrhány a následně se pokračuje i s rozbíjením podkladové betonové desky.
V druhé polovině září se již záčíná s pokládkou nového kolejiště v křižovatkách u Plzeňky a Gerská - U Jam, aby zde mohl být brzy obnoven provoz automobilů. Instalována je zde pevná jízdní dráha s upevněním W-tram. Ukotvené kolejiště bude tak zalité betonem. V úsecích mezi přejezdy by pak měly být kolejnice na pražcích.
Až nyní se začalo s rozebíráním trati v úseku od Severky k Sokolovské. Zde však již v předchozích týdnech bylo v nových patkách vztyčeno několik nových sloupů a staré původní zmizely. Koncem září je u Košutky již připravené podloží a navážen štěrk pro pokládku pražců. Přejezdy v křižovatkách s ulicí U Jam a u Plzeňky jsou již zabetonované a po zatuhnutí zbývá udělat asfaltový povrch. Na úsecích od křižovatky U Jam směrem k centru se pak připravuje nové podloží. Čím blíže k centru, tím jsou práce teprve více v počátečních fázích. U Plzeňky byl zrušen podchod a to tak, že je kompletně zalit betonem.
Začátkem října již je od Košutky naváženo štěrkové lože a brzy jsou zde pokládány betonové pražce. Krátce na to se zde objevují nové kolejnice.
Během prvního říjnového týdne jsou položené kolejnice na betonových pražcích od Košutky až po křižovatku u Severky. Místy ještě nejsou svařené, ale místy jsou již zaváženy štěrkem. O víkendu 8. a 9. 10. jsou také dokončované přejezdy tramvajové trati v křižovatkách u Plzeňky a s ulicí U Jam.
Několikanásobná výluka V sobotu 8. 10. 2016 došlo k dalším výlukám tramvajových linek. Nejen že nadále probíhá rekonstrukce tramvajové trati s výlukou na Košutku, ale v době od ranní výpravy do cca 18:00 byla prováděna výměna výhybky u Lékařské fakulty. K tomu se ještě od 12:30 přidala uzavírka náměstí Republiky a přilehlého centra z důvodu konání běžeckého závodu Plzeňský půlmaraton. Doprava tak byla organizovaná následovně: Tramvajová linka č. 1 byla z Bolevce do sadů Pětatřicátníků nahrazena autobusovou linkou 1A s trasou z Bolevce přes sady Pětatřicátníků až k Hlavnímu nádraží. Z Košutky pak autobusy značené 5A (!) nejely jen na Sokolovskou, ale pokračovaly přes sady Pětatřicátníků rovněž až k Hlavnímu nádraží. Od 12:30 bylo totiž uzavřené centrum města a tak jejich trasa po Americké k nádraží byla zároveň náhradní dopravou za linku č. 2, která byla od Skvrňan ukončena rovněž v sadech Pětatřicátníků. Tramvaje od Světovaru pak stejně jako jedničky od Slovan obracely U Zvonu.
Na zastávkách byly sice informační cedule s pěknými grafickými mapkami, ale i tak vládl na zastávkách v sadech Pětatřicátníků místy chaos a např. na zastávce směrem na Bory stále čekali nějací cestující, přes to, že tudy mezi 12:30 - 18:00 nic nejezdilo. Když pominu mnohé cestující, kteří nečtou a hlášení nevnímají, tak další někteří cestující se v informacích těžko vyznali a k univerzálním cedulím s mapkami by se možná ještě na hlavní přestupní místa hodily k tomu také jednoznačné a jasné cedule typu "Tramvaje na Bory jezdí ze zastávky U Synagogy", či "Na Košutku jezdí autobus z autobusové zastávky (směr Vinice)". Kdo však odpoledne selhal, byli hlavně organizátoři půlmaratonu. V Pražské ulici za mostem U Jána neměly dostatečně vyznačenou trasu a tak davy závodníků v prvních 2 - 3 kolech běhaly po silnici mezi zde projíždějícími tramvajemi. Na místě nebyl v tu chvíli nikdo z organizátorů, kdo by znal správnou trasu. Kromě nebezpečných vznikajících situací tak závodníci zřejmě uběhli trasu jiné délky než měli, takže jejich časy se nedají zcela objektivně srovnávat s délkou půlmaratonu.
Problém byl následně řešen na popud diváků telefonujících na městskou policii a zřejmě také řetězcem řidičů tramvají -> dispečerů -> městské policie -> organizátoři. Ti se zde objevili až později a ve spolupráci s policií, pak řešili zabezpeční trasy osobním odkláněním závodníků na chodník. Přibližně od třetího kola se tak běhalo bezpečněji, ale stále po trochu jiné trase, než byla původně plánována (mělo se běžet z mostu U Jána vlevo po nábřeží a pak přes parkoviště před budouvu policie ke Zvonu), viz. mapka z webu závodu.
Nehoda na křižovatce U Práce V pondělí 10. 10. 2016 cca v 17:20 došlo ke střetu osobního vozu Škoda Octavia s francouzskou registrační značkou (ale česky mluvícím řidičem) s tramvají KT8D5-RN2P č. 289 na křižovatce U Práce. Řidič osobního vozu zřejmě zkřížil tramvaji cestu při nesprávné odbočování. Po chvíli přijel dispečer PMDP se záložním řidičem tramvaje a po nafocení bylo vozidlo odstaveno mimo křižovatku a provoz tramvají byl cca v 17:40 obnoven. Za tu chvilku se zde sjelo nejen několik souprav tramvají ve směru z Bor, ale také asi osm trolejbusů stálo v Tylově a další na Americké ulici, neboť i pro ně byla do té doby křižovatka neprůjezdná. Při nehodě nedošlo k žádnému zranění.
Co nového na Gerské? V polovině října se již po novém kolejišti prohání bagr s kolejovým adaptérem, rozhrnuje zde štěrk a zasypává kolejiště. Průběžně jsou také měněny sloupy. Místy jsou ještě jen staré, místy jsou staré i nové a místy už jen nové.
Od pondělí 17. 10. pak pracuje na nové trati podbíječka. Ta zhutňuje štěrk pod pražci a prakticky vyrovnává a usazuje do konečné polohy nově položené kolejiště. Stroj, včetně obsluhy, pochází až z polské Wroclawy.
Koncem týdne je kolejiště podbité, ale ještě bude potřeba zapracovat na rovnoměrném rozložení štěrku. Místy je přes pražce a místy jeho zase málo. A tak se po kolejišti opět pohybuje bagr na kolejovém adaptéru a dosypává, nebo místy i odebírá štěrk. A také makáči musí přiložit ruce k dílu. V následujícím týdnu se pak na kolejišti pohybuje bagr se zametacím adaptérem, který rovnoměrně upravuje štěrkový povrch kolejiště.
Oslavy vzniku republiky Jako každý rok, se i letos konalo večerní slavnostní shromáždění na Masarykově náměstí s následným průvodem světel mířícím na náměstí Republiky. Na zastávkách sice informovaly cedule o přerušením tramvajového provozu, včetně linky č. 4, ale nakonec bylo vše jinak. Linka č. 4 nakonec jela bez omezení. Podobně údajně měly jezdit i linky č. 1 a 2 jen s případným zastavením v době příchodu průvodu na náměstí Republiky. Policie ale tramvaje zastavila již v Prešovské ulici a tak se další vozy linek 1 a 2 od Bolevce a od Skvrňan začaly otáčet v sadech Pětatřicátníků. Tramvaje od Slovan a Světovaru ještě delší dobu projížděly normálně dál přes centrum, než se začaly otáčet U Zvonu. Na Slovany a Světovar tak vznikla velká mezera, která pak způsobila komplikace po skončení ohňostroje, kdy do Skvrňan a do Bolevce delší dobu nic nejelo. Pozitivní bylo posílení dopravy v podobě souprav na lince č. 2 a Aster a Inek na lince č. 1 místo obvyklých víkendových sólo vozů.
Opět jednou auto v kolejišti Červená Oktávka, pravděpodobně se dvěma staršími dámami, skončila na kolejišti u zastávky Okounová u boleveckého hřbitova v neděli 30. 10. 2016 cca v 18:40. Hasiči pomocí navijáku vytáhli auto zpět a cca v 19:05 byl provoz tramvají obnoven.
Podzimní pozdrav ze Skvrňan Níže přikládám pár podzimních obrázků s tramvajemi. Ačkoliv v Plzni kolem tramvajových tratí nenajdeme úplně echt barevné stromy, jako někde v přírodě, listnatých stromů je tu dost. Pro řidiče tramvají není toto období ideální. Rozježděné spadané listí vytvoří na kolejnicích kluzký povlak, který velmi zhoršuje adhezní podmínky. Je nutné častěji pískovat a při nepovedeném skluzu se na kolech snadno vytvoří plochy, se kterými pak tramvaj dupe.
Tramvaj srazila dítě v zastávce Pod Záhorskem V úterý 8. 11. 2016 se ráno v 7:35 o pořádný zmatek v tramvajové dopravě postarala nehoda v zastávce Pod Záhorskem. Došlo zde k poražení dítěte tramvají KT8D5-RN2P č. 293. Snad to nebude nic vážného, došlo do sanitky po svých. Co však zastavení tramvajového provozu v obou směrech na páteřních linkách v době největší dopravní špičky v půl osmé udělalo, si jistě dovedete představit, nebo jste to ráno zažili na vlastní kůži. Kolony tramvají v obou směrech stály během několika minut a netrpěliví cestující se vydali pěšky. Provoz byl zastaven na 20 minut, ale vzhledem ke kolonám vozů to pro cestující mohla být půl hodina zpoždění.
Na Gerské se finišuje Začátkem listopadu začíná být zakrývána trať zádlažbovými panely. Zakrytá bude pouze část po křižovatku u Severky a prostory zastávek Severka a Plzeňka. Ve zbylých úsecích mezi Severkou a Košutkou zůstane otevřený kolejový svršek. V celé trase jsou pak usazovány obrubníky oddělující trať od trávníku a u Plzeňky jsou budovány nové nástupní ostrůvky. Instalováno je znovu také nové trolejové vedení, zavěšené na nových sloupech. Většina starých sloupů již byla odstraněna.
Tramvajový provoz měl být obnoven o týden dříve, než bylo původně plánováno. Nakonec však s ohledem na stav dokončovacích prací bylo rozhodnuto o zahájení provozu od od rána 25. 11. 2016. Po celém staveništi však bude až do jara omezena rychlost, pravděpodobně na 30km/hod. Ve středu 16. 11. 2016 v dopoledních hodinách proběhla první zkušební jízda po rekonstruované trati na Košutku. Vůz KT8D5-RN2P č. 289 musel přejet přes kaliforňan za Sokolovskou jako všechny zde končící vozy. Následně pak pokračoval po protisměrné koleji až na Košutku. Projel obratiště v protisměru a pokračoval po protisměrné koleji až na začátek rekonstruované úseku u Sokolovské. Při zkušební jízdě je ověřován zejména dosah sběrače na trolejové vedení a průjezdný profil kolem obrubníků. Od počátku rekonstruovaného úseku pak vůz projel znovu tramvajovou trať již ve správném směru znovu přes Košutku zpět k Sokolovské.
Vážná nehoda na Borech Ve středu 16. 11. 2016 ve 13:17 došlo k dopravní nehodě. Nehoda se odehrála na Borech na křižovatce ulic Kaplířova a Klatovská, kde došlo ke srážce tramvaje KT8D5-RN2P č. 295 (na lince č. 4) s autobusem Solaris Urbino 18 č. 544 (na lince č. 30). Tramvaj narazila do zadního článku autobusu, který přejížděl přes koleje. Při nehodě bylo dle médií zraněno 19 lidí. Příčina nehody je v šetření.
Po dobu odstraňování a dokumentování nehody byl tramvajový provoz na Bory zastaven. Tramvaje linky č. 3 a 4 se otáčely v sadech Pětatřicátníků přes Palackého ulici a vracely se zpět. Ze sadů Pětatřicátníků na Bory vyjely autobusy náhradní dopravy. Tramvajový provoz na Bory byl obnoven ve 14:40. Nabouraná tramvaj byla ještě v 16 hodin odstavena na konečné Bory.
Linka č. 3 naposledy Provoz posilové linky č. 3 začal společně se začátkem výluky na čtyřce od 1. 9. 2016. Od pátku 25. 11. 2016 bude na lince č. 4 obnoven provoz až na Košutku a současně s tím končí provoz posilové linky č. 3. Naposledy tak byla v provozu ve čtvrtek 24. 11. 2016. Předchozí linka označená číslem 3 dojezdila v roce 2000, tedy letos jsme se s trojkou setkali po šestnácti letech. Zda a kdy trojku znovu v provozu uvidíme, je nyní ve hvězdách. Nic tomu však zatím nenasvědčuje.
Provoz na Košutku obnoven Jak již bylo výše zmíněno, provoz na lince č. 4 v celé trase, tedy až na Košutku, byl obnoven od ranní výpravy v pátek 25. 11. 2016. Tramvaje v rekonstruovaném úseku mají omezenou rychlost na 30 km/hod. Důvodem je skutečnost, že stále projížději staveništěm. Tramvajová trať je sice hotová, avšak ještě je potřeba dokončit její okolí. Budou se ještě opravovat vozovky, přechody a chodníky. Celá stavba bude dokončena až na jaře.
Výluka do Skvrňan V neděli 27. 11. 2016 probíhala z důvodu stavebních prací na tramvajové trati v sadech Pětatřicátníků výluka od cca 6:30 do cca 18:30 na lince č. 2 do Skvrňan. Tramvaje linky 2 tak zajišťovaly provoz pouze v úseku Světovar - Sady Pětatřicátníků a do Skvrňan vyjely autobusy náhradní dopravy.
Rozsvícení vánočního stromečku Rozsvícení vánočního stromečku patří v Plzni mezi nejmasovější akce. Po celý den v neděli 27. 11. 2016 byla posílena městská doprava vypravením souprav také na linky č. 1 a 2 (a kloubových vozů na linky č. 16 a 33). Bohužel stejně jako loni došlo krátce po rozsvícení stromečku k ucpání centra automobily. Mnoho pohodlných plzeňanů si totiž přiváží zadek až do centra a po rozsvícení stromečku se vytvoří kolona aut snažících se z centra vyjet. Výjezd do sadů Pětatřicátníků má svoji kapacitu a kolona aut táhnoucí se Veleslavínovou a Sedláčkovou ulicí zastaví i tramvaje v Solní a až na náměstí Republiky. Pokud město nedokáže krátkodobě operativně zajistit plynulejší výjezd z centra, bylo by lepší při podobných akcích centrum města pro auta zavírat úplně. Parkovací dům je od centra kousek a nebude pak pro pár desítek lenochů stát i tramvajová doprava odvážející stovky lidí. Některé spoje byly opožděné až 20 minut, přímo před radnicí se tak třeba z tramvaje netrpěliví cestující z tramvaje vystupovali, protože kolona byla téměř nehybná.
STOP AIDS U příležitosti Světového dne boje proti AIDS vyjela opět 1. 12. 2016 do ulic mnoha českých měst informační tramvaj. Na plzeňskou zvláštní jízdu byla vypravena T3R.P č. 235. Od 14:00 do 17:00 v nazdobené tramvaji studentky a studenti zdravotních škol a informovali o prevenci, rozdávali letáčky a kondomy.
Výluka na Bory V sobotu 3. 12. 2016 od cca 6:30 do cca 18:30 probíhala výluka tramvajové dopravy z důvodu oprav kolejiště na konečné Bory. Měněny byly kolejnice z odbočky včetně srdcovky sjízdné výhybky. Tramvajová linka č. 4 jezdila pouze v trase Košutka - Sady Pětatřicátníků. Cestující směřující na Bory pak museli využít ze sadů Pětatřicátníků náhradní autobusovou linku 4A. Jako již při několika předchozích výlukách nejezdí autobusy náhradní dopravy po tramvajovém pásu, ale po okrajích a zastavují v náhradních zastávkách označenými přenosnými dopravními značkami. Od jedné z nehod autobusů náhradní dopravy, se dle nějakého nejednoznačného výkladu zákona o provozu autobusů po tramvajovém tělese, od této skutečnosti upustilo. Autobusy náhradní dopravy tak nyní více zdržují ostatní dopravu zastavováním v nestandartních zastávkách v běžných jízdních pruzích a také cestující čekající na tramvajových zastávkách bývají zaskočení a přebíhají k autobusu někdy i nebezpečně na poslední chvíli.
Opět výluka na Košutku V sobotu 10. 12. 2016 probíhala výluka na tramvajové trati na Košutku. Tramvajová linka č. 4 byla odkloněna od Lékařské fakulty do obratiště Mozartova. Jezdila tak ve stejné trase, jako nedávná výluková linka č. 3. Od Lékařské fakulty na Košutku pak pokračovaly autobusy náhradní dopravy označené 4A.
Důvodem výluky byly práce v kolejišti u křižovatky U Družby. Zde je styk tratí rekonstrouvaný rozdílnými technologiemi (úsek byl rekonstruovaný v roce 2011). Nahoru na Košutku jsou kolejnice na pražcích, zatím co dolů do centra jsou BKV panely. Právě trať z BKV panelů pomalu ujíždí dolů. Na snímku vpravo je stav z ledna 2015 a situce se do teď jistě ještě zhoršila. V sobotu tak bylo opraveno napojení a byla snaha zafixovat horní panely proti pohybu.
Vánoční a Silvestrovský provoz Již se stalo dobrým zvykem, že několik víkendů před vánoci jsou posilovány spoje. O těchto adventních víkendech je centrum města plné nakupujících a např. sólo vozy by na lince č. 2 jen stěží odvezly všechny cestující. Také letos tak na linku č. 1 byly vypravovány Astry a Inky a na linku č. 2 pak soupravy (nebo velkokapacitní vozy). Stejná výprava se objevila také na Štědrý den, na Silvestra a na Nový rok. Letos však oproti předchozím letům nevyjely na Štědrý den a Silvestra noční tramvaje. V Plzni jak známo noční provoz běžně zajišťují jen noční autobusové linky a denní linky všech trakcí končí kolem půlnoci. V předchozích letech však právě na Štědrý den a na Silvestra jezdily mimořádně také tramvajové linky v intervalu cca 50 minut s křižováním v sadech Pětatřicátníků. Letos poprvé se tak po mnoha letech nestalo a provoz tramvají byl od devatenácti hodin rychle utlumován a o půlnoci ukončen. Cestující tak měli k dispozici jen obvyklé noční autobusy. Nevím jak na Štědrý den, kdy jsem noční MHD nepoužil, ale na Silvestra byly některé noční spoje velmi plné a zasloužily by si posílení minimálně kloubovými autobusy, což se však bohužel nestalo.
Pokračování najdete na další stránce:
© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích |