Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024),
Výluky, akce, bulvárek, ...
Opět trochu sněhu Začátkem roku přidáme opět trochu tramvají na sněhu. Fotografie pochází z 2. a 4. 1. 2019, kdy se objevila krátkodobá sněhová nadílka. Obvykle však v Plzni po pár hodinách zmizí.
Tříkrálová tramvaj
V úterý 8. 1. 2019 byla stejně jako v předchozích letech vypravena Tříkrálová tramvaj. V předchozích letech byl na tuto akci vypravován historický vůz T1 č. 121, ale letos k této roli byla použita Vánoční tramvaj Vario LF 2/2 IN č. 362. Na organizaci Tříkrálové tramvaje se podílejí PMDP ve spolupráci s Diecézní charitou Plzeň. Vůz letos projížděl po celém městě mezi 10:00 - 17:00 hod. Cestu zpříjemňovali také pozvaní hudebníci a cestující měli možnost se zapojit do Tříkrálové sbírky.
V dopoledních hodinách v obratišti U Zvonu tramvaj navštívili další městští Tři králové během své cesty po plzeňských institucích. V rolích tří králů byl biskup Plzeňské diecéze Tomáš Holub, radní města Martin Zrzavecký a hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard.
Oprava Slovanské třídy Od pondělí 7. 1. 2019 začala dlouhodobá oprava Slovanské třídy. Během ní má dojít k rekonstrukci kanalizace, vodovodních přípojek a samozřejmě také vozovky a tramvajové trati. Trať zde zůstane ve své současné poloze, tedy po stranách ulice a kolejiště bude opravováno stejnou technologií, to jest budou zde opět BKV panely. Vyměněny by měly být pouze ty části, které nebyly opravovány před pár lety, tedy ve směru na Slovany to bude až cca od zastávky Olšová dále a ve směru od Slovan pak většina trati až po Sladkovského ulici. V první etapě trvající cca do června, při které se pracuje pod středovou částí ulice, nebude docházet k omezení tramvají. Omezena je automobilová doprava, která je svedena na tramvajové koleje. Z důvodu Havárie vodovodu na náměstí Milady Horákové se však objevuje polookružní tramvajová výluka dříve, než v souvislosti s výše uvedenými opravami Slovanské třídy. Místo opravy vodovodu leží přímo pod sjezdovou výhybkou na náměstí Milady Horákové. V termínu 21. - 28. 1. 2019 je linka č. 1 vedena v trase Bolevec - Slovany - Světovar - Bolevec. Ve směru z centra na Slovany jezdí tedy tramvaje po své trase, ale pak pokračují po manipulační trati kolem vozovny na Světovar. Zde musí projet obratištěm a do centra směřují po Koterovské třídě po trase linky č. 2.
Sólo vozy na jedničce také v pracovní dny V úterý 30. 1. 2018 se na šejdrech (špičkových posilových spojích) linky č. 1 objevují hned 4 sólo vozy Vario LFR.S. V posledních letech byly sólo vozy vypravovány výhradně o víkendech. Důvodů pro nasazení pouze sólo vozů je několik. Nedostatek vozů je způsobený několika nehodami v posledních dnech, ale zejména dlouhodobým odstavením mnoha Aster. Z důvodu technicko-administrativních problémů s brzdovým systémem je odstaveno 6 vozů Astra již od července a např. 30. 1. 2019 byly na lince č. 1 tak nasazen pouze jeden vůz z deseti. Dosud byly neprovozní Astry nahrazovány soupravami, či velkokapacitními vozy, což vedlo ke zvýšené spotřebě vozokilometrů (Astry jsou brány jako 1,5xT, ale souprava je 2xT). A právě nasazení sólo vozů alespoň na šejdrové spoje má nyní nějaké vozokilometry ušetřit. Vypadalo to, že sólo vozy se tak na lince č. 1 budou nadále objevovat. Nakonec však již 5. 2. 2019 vyjíždí postupně odstavené Astry na zkušební jízdy a následně znovu do provozu. Viz. též v dolní části stránky Astra.
Vydatnější sněhová nadílka Zatímco během ledna se v médiích objevovaly informace o sněhových kalamitách v zahraničí a i jinde v republice něco napadalo, Plzni se sníh až na drobné přeháňky tradičně vyhýbal. Až v neděli 3. 2. 2018 začalo brzy ráno hustě sněžit a během dne napadlo přes 10 cm sněhu. Tramvajový provoz naštěstí nebyl omezen, narozdíl do autobusových a trolejbusových spojů, které stejně jako individuální doprava měly na silnicích problémy.
Během večera a noci ještě připadalo a v pondělí se vyjasnilo a tak bylo jako v pohádce. Některá média uvádí 20 cm sněhu v Plzni. Sníh trochu utál a tak silničáři zvládli silnice uklidit a v dalších dnech začíná mrznout, tedy by mohl i pár dní vydržet, i když již bude špinavý.
Srovnávačky nádražních mostů V rámci celkové rekonstrukce Hlavního nádraží došlo také na stavbu nových železničních mostů. Na snímcích z let 2016-2019 si připomeňme jejich proměnu, respektive staré a nové nádražní mosty. Zejména u toho "jižního" jsou rozdíly markantní. Stručně shrnu, že původně kovové konstrukce byly nahrazeny železobetonovými, došlo k rozšíření podjezdů a k jejich zvýšení, respektive snížení terénu. Stránka s výběrem příspěvků z rubriky Z provozu o stavbě nových mostů je ZDE.
Nehoda u Severky V pátek 15. 3. 2019 došlo na křižovatce u Severky cca ve 12:20 k nehodě soupravy tramvají Vario LF plus č. 354+355 s nákladním vozidlem. Dle dostupných informací se zde řidič nákladního vozu chtěl patrně otočit. Studentská ulice směrem na Karlovy Vary je zde uzavřena z důvodu rekonstrukce a tak zde odbočení vlevo není možné. Řidič nákladního vozu tak zřejmě nerespektoval dopravní značení a při manévru si nevšiml tramvaje jedoucí od centra. Nedal jí přednost a došlo ke střetu. Při nehodě byla poškozena kabina tramvaje a po odhození vozu ještě jeho zadní část prorazila bok tramvaje v její zadní části. Informace o zraněných se rozchází. Nejprve byli uváděni 4 zranění a dle novějších informací byla do nemocnice transportována jen jedna dívka, tedy ostatní byli zřejmě ošetřeni na místě. Po dobu vyšetřování a odstraňování nehody byla linka č. 4 odkloněna do obratiště Mozartova a na Košutku vyjelo i několik autobusů náhradní dopravy. Tramvajový provoz na Košutku byl obnoven asi po 40 minutách. Poškození vozu 354 není malé a jeho oprava tak potrvá několik měsíců.
Další etapa opravy Slovanské již odklání tramvaje Od 1. 4. 2019 začala polookružní výluka na lince č. 1. Z důvodu pokračujících oprav kanalizace a následných oprav vozovky i tramvajové trati, je linka č. 1 ve směru na Slovany odkloněna po trase linky č. 2 po Koterovské třídě na Světovar a pak po manipulační trati kolem vozovny na Slovany. Odtud do centra pak již jednička pokračuje po své trase po Slovanské třídě.
V prvních dnech výluky se přímo na tramvajové trati ještě nikde nepracuje. Využívají ji však dělníci pracující na opravě Slovanské třídy. V úseku po Olšovou se kolejiště ve směru na Slovany stejně opravovat nebude. Zde byly panely měněny před pár lety a opravy tak budou realizovány právě až přibližně od zastávky Olšová na Slovany. Kromě linky č. 1 musí přes Světovar také zatahující vozy z linky č. 4, tedy označené jako 4X. Zvýšený provoz tramvají a to zejména v špičkách, není ideální jak na křižovatce Koterovské se Slovanskou alejí, tak také na náměstí Generála Píky. Zde se díky častějším průjezdům tramvají, které zde preferuje světelná signalizace, vytváří kolony automobilů. Motoristům zde stojícím v kolonách bych však rád vzkázal, že ty tramvaje zpravidla vezou více lidí, než kolik jich sedí v té koloně v autě (obvykle po jednom člověku). Změna světelné signalizace by tak nejen zdržela více lidí, ale tím, že by vytvořila další zpoždění tramvají by si případně vynutila až nasazení většího počtu vozů a tedy další náklady nejen pro město.
Máte Hromadu Důvodů
Pár jarních obrázků
Slavnosti Svobody Zastavení provozu tramvají však není na vůli dopravních podniků, ale vychází z podrobného plánování akce organizátorů a města Plzně. Současné dřívější zastavení provozu je určitě bezpečnější a také to umožňuje pořadatelům snadnější stavbu zábran. Komplikuje to však dopravu diváků na místo, kdy např. z nejlidnatějšího severního předměstí jich tak většina přijíždí autobusem a z Rondelu musí pěšky. Naštěstí autobusům pomáhá autobusový pruh na Karlovarské třídě, díky kterému autobusy zdejší kolony automobilů z větší části objedou. V provozu tedy do konce průjezdu konvoje zůstávají pouze dvojky ze Skvrňan na Palackého náměstí, kde se otáčí na kolejovém trojúhelníku a pak torza linek 1 a 2 z Anglického nábřeží na Slovany a Světovar. Po průjezdu konvoje po dvanácté hodině jsou zprůjezdněny Sady Pětatřicátníků a obnoven provoz linky č. 4 a úsek jedničky Bolevec - Sady Pětatřicátníků a dvojky Skvrňany - Sady Pětatřicátníků. Po uvolnění náměstí Republiky cca ve 13:30 je provoz obnovován v plném rozsahu.
V sobotu i v neděli odpoledne vyjíždějí na své zvláštní linky také historické vozy PMDP. Z tramvají jsou to T1 č. 121 a T2 č. 133. Jejich trasa vede z obratiště U Zvonu na Bory a zpět. Konečná Bory bude brzy zrušena v souvislosti se stavbou tramvajové trati na Borská Pole a tak šlo o jednu z posledních příležitostí si zde historické vozy vyfotit. Zřejmě však bude příležitost ještě při červnových oslavách 120 let MHD.
Krátkodobá výluka na Košutku
Nález bomby zastavil tramvaje
Provoz tramvají byl obnoven před čtrnáctou hodinou (viz. foto vpravo výše). Ne však na dlouho. Před sedmnáctou hodinou bylo policejním pyrotechnikem rozhodnuto o evakuaci větší části Skvrňan, respektive v okruhu 1 km od nalezené pumy. Linka č. 2 byla tak provozována pouze v úseku Světovar - Sady Pětatřicátníků. Navazující autobusy náhradní dopravy pokračovaly nejprve do Předních Skvrňan, později pak už pouze na křižovatku Škoda III. brána. Pěší nejprve mohli dále do Předních Skvrňan, později však už pouze směrem ven. V Předních Skvrňanech také zůstaly odstavené dvě tramvajové soupravy, které zde byly jako evakuační zálohy, kdyby bylo potřeba ještě couvnout blíže do Skvrňan a odvést nějaké lidi. Místní obyvatelé měli možnost využít evakuační autobusy svážející do evakuačních center (např. 15. a 33. ZŠ, Depo 2015). Odkloněny byly autobusové linky z předních Skvrňan i trolejbusy z Domažlické třídy. Dopravní uzávěry byly ukončeny po deaktivaci pumy ve 20:10 a provoz všech linek se tak vracel postupně do normálu.
Zaplavený Zvon Uprostřed obratiště U Zvonu je plánována stavba galerie (krychle v nepopulárním designu) a jako dočasné řešení zde byly (cca v roce 2003) vysázeny stromy a prostor vysypán červeným pískem. A právě při vydatnějších deštích dochází k vyplavení písku do okolních komunikací a ucpávání kanalizace. Tento čtvrtek byl rozsahem zaplavení asi zatím největší. Tramvaje vodu nejprve s opatrností projížděly, ale nakonec byl provoz cca ve 20:45 zastaven a hasiči vodu postupně odčerpávali. Ze Skvrňan a Bolevce se vozy otáčely v sadech Pětatřicátníků a mezi nádražím a Světovarem a Slovany vyjely i autobusy náhradní dopravy. Provoz byl obnoven přibližně po hodině.
Oprava Slovanské Zejména v prvních týdnech výluky se na kolejišti vůbec nepracuje. Pracuje se však na vodovodních přípojkách a stavební technika využívá kolejový pás pro směr na Slovany pro svou práci. Výkopy jsou totiž hned vedle trati. Pracuje se zejména v dolní části Slovanské, kde se trať opravovat nebude. Od Sladkovského až nad Částkovu ulici byly nové BKV panely položeny v roce 2010. Místy jsou však panely až nepěkně podkopány, což trati určitě nebude k dobru.
Během května se pak práce posouvají i výše nad Částkovu ulici a zde je vyloučená trať směrem na Slovany rozebrána. Ke konci června je pak již položena podkladová asfaltová vrstva a postupně pokládány nové BKV panely.
Ukončení provozu na konečné Bory Níže tedy pak snímky z posledních dnů provozu konečné ležící u Borského parku.
Posledním pravidelným spojem linky č. 4 jedoucím na konečnou Bory bylo sedmé pořadí linky č. 4, s pravidelným odjezdem z Košutky ve 23:37, účastnící se křižování v sadech Pětatřicátníků ve 23:50 a na Bory s příjezdem ve 23:59. Poslední odjezd z Bor dle jízdního řádu byl 1. 7. 2019 v 0:01, v praxi pak v 0:04 a posledním vozem, který smyčkou Bory projel byl K3R-NT č. 313.
Výluka na Borech Obousměrné vozy jsou tak nasazené na lince označené číslem 3 s trasou Dvořákova - Sady Pětatřicátníků. Zde se otáčí přes Palackého ulici. Odtud na Košutku je pak provozována linka označená číslem čtyři, kde již jezdí běžné jednosměrné soupravy. Cestující ve směru Dvořákova - Košutka tak přestupují v sadech Pětatřicátníků a ve směru Košutka - Bory pak v Palackého ulici v zastávce U Synagogy. Jak už zaznělo výše u ukončení provozu na konečné Bory, důvodem výluky je rekonstrukce křižovatky s Kaplířovou ulicí a budoucí napojení tramvajové trati na Borská Pole. Po prvním týdnu výluky došlo k rozbití asfaltového povrchu na Klatovské třídě. Další informace o stavbě tramvajové trati na Borská Pole jsou na zvláštní stránce ZDE.
Prázdninový jízdní řád
Co se pak oproti předchozím rokům změnilo, je však další snížení kapacity vozů v pracovní dny na linkách č. 1 a 2 a to o půl vozu. Na linku č. 1 tak vyjíždějí pouze sólo vozy kapacity 1xT a na dvojku pak vozy kapacity 1,5xT, tedy Astry a Inky. Tato vypravenost měla platit s vyjímkou prvního a posledního prázdninového týdne, kdy se předpokldádá přeci jen vyšší počet cestujících. V té době tedy jsou 1x5T vozy na jedničce a na dvojce běžné soupravy 2xT. Nakonec však zřejmě díky vytížení některých spojů vyjíždějí čtvrtý prázdninový týden na jedničku vozy kapacity 1,5xT a na dvojku soupravy 2xT.
Nehoda v sadech Pětatřicátníků Při nehodě došlo k vykolejení předního vozu soupravy, s jehož nakolejením musel pomoci jeřáb. Poškozeny byly samozřejmě oba vozy, ale naštěstí nedošlo k žádnému zranění. Po dobu odstraňování nehody byly ostatní linky odkloněny přes Palackého ulici a v opačném směru přes Zvon. Provoz byl obnoven přibližně po hodině.
"Pantografiáda" na čtyřce Souprava 316+277 to přímo u zmiňovaného napáječe u Družby odnesla poškozením obou sběračů. Souprava byla nejprve odtlačena na Košutku, kde zůstala odstavena v malém oblouku. Později si pro ní přijeli dílenští z vozovny se soupravou 280+281. Na Košutce bylo vytvořeno "čtyřče" 280+316+277+281 a to následně odjelo do vozovny.
Omezení rychlosti na Skvrňanské Ač to z přiložených snímků nevypadá pěkně, jedná se pouze o některé pražce a trať se při průjezdu tramvají zdá stabilní. Osobně jsem při svých cestách zejména na východě viděl houpající se tratě v daleko horším stavu, kde se jezdilo mnohem rychleji. Ovšem chápu, že pro bezpečnost je omezení zodpovědné. Rekonstrukce trati na Skvrňanské třídě se městem připravuje, ale proběhnout má až za pár let. Tramvajové trati jsou majetkem města a tak bude muset být ve spolupráci s městem nalezeno vhodné řešení, zda místo provizorně opravit, nebo celkovou rekonstrukci uspíšit. Do té doby se zde zřejmě budeme bohužel s tramvajemi "plazit".
Repanelizace pod Rondelem Jako obvykle je tedy trať z BKV panelů rozebrána, asfaltová vrstva odfrézována. Následně je položen nový asfaltový koberec a na něj jsou pak pokládány nové BKV panely. Do nich jsou položeny svařené kolejnice a utěsněné gumou pomocí zatlačovačky.
Provoz je veden po jedné koleji díky dvojici povrchových výhybek, tzv. kaliforňanů. První je umístěn na okraji mostu generála Pattona a druhý před zastávkou Pod Záhorskem. Provoz na jednokolejném úseku je řízen světelnou signalizací s částečným dynamickým řízením (tramvaje se přihlašují a odhlašují). Bohužel omezení rychlosti na 30 km/hod zde ani po opravě trati nezmizí. Ta je zde z důvodu špatného stavu mostů a tento stav zůstává. Plný provoz po obou kolejích je obnoven od pondělí 2. 9. 2019.
Představení nadační tramvaje
Poprvé do pravidelného provozu vyjela nadační tramvaj v sobotu 7. 9. 2019 na výlukovou linku č. 3. Zde bude převážně nasazena také v nejbližších měsících.
Rekonstrukce nehody Po skončení rekonstrukce nehody odjela jednosměrná souprava na konečnou Dvořákova. Ta je při současné výluce tvořena úvraťovou výhybkou tzv. kaliforňanem. Jednosměrná souprava tak zde sice přejela na opačnou kolej, ale následně odtud jela zpětným chodem. Souprava sice byla řízena ze zadního stanoviště, ale vzhledem k jízdě přes celé město byla doprovázena dispečerským a policejním vozem.
Nevhodně zaparkované auto zastavilo tramvaje
Oprava Slovanské
Od 30. 9. 2019 pak dochází k otočení tramvajového provozu linky č. 1 a pracuje se na trati směrem do centra. Jednička tak jede z centra již po Slovanské třídě až na Slovany. Výstupní zastávka na náměstí Milady Horákové je současně také nástupní a tramvaj pak pokračuje po Slovanské aleji na Světovar a po Koterovské do centra a do Bolevce.
Podzimní obrázky
Oslavy vzniku republiky
Ve večerních hodinách byl provoz tramvají na Bory přerušen asi na 30 minut v době průchodu Průvodu světel. Následně byl přerušen také provoz linek 1 a 2 přes náměstí Republiky. Vozy od Slovan a Světovaru se obracely U Zvonu. Tramvaje od Skvrňan pokračovaly do Bolevce a naopak z Bolevce do Skvrňan.
Mikulášská a vánoční tramvaj
Vypraven a vyzdoben byl letos vůz KT8D5-RN2P č. 288. Nechyběla výzdoba s vánoční tématikou, zvláštní osvětlení, ani povinný průchod peklem, než se děti dostaly k Mikulášovi. Než se děti vystřídaly u Mikuláše, projela s nimi tramvaj od Zvonu do Malesické, nebo na Slovany. Není vyloučené, že letos byl vůz KT8D5 pro tuto akci použit naposledy, neboť příští rok by již měla být v provozu nová nízkopodlažní tramvaj Škoda 40T a je pravděpodobné, že organizátoři příště zvolí bezbariérový vůz. Ve stejný den a také v první adventní neděli, kdy probíhá rozsvícení vánočního stromečku, vyrazila do ulic také Vánoční tramvaj. Stejně jako loni jde o Vario LF 2/2 IN č. 362. Polep je letos v jiné barvě, ale hlavně přibyla i výzdoba interiéru. V ulicích města se s ní budeme setkávat celý prosinec a patrně opět do tří králů. Další obrázky se tak postupně ještě objeví.
Pravidelný provoz na Borská Pole
Jízdní řád je tvořen tak, že přibližně polovina spojů linky č. 4 končí již v terminálu Bory, ležícím na konci Kaplířovy ulice a přibližně každý druhý spoj pak pokračuje až na konečnou Univerzita.
Více o nové trati zde:
Pokračování najdete na další stránce:
© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích |