Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023),(2024)
Výluky, akce, bulvárek, ...
Blíží se další etapa rekonstrukce Koterovské třídy. Provozně jistě nebude během ní situace ideální, ale tramvajová trať už je v žalostném stavu, o čemž svědčí i četná omezení rychlosti v některých místech a to na 30 či 20 km/hod. Rekonstruována bude v úseku U Duhy - Náměstí Generála Píky nejen trať, ale do hloubky celá ulice včetně inženýrských sítí. Následující snímky ukazují Koterovskou třídu v únoru 2024, tedy krátce před zahájením výluky. Snímky využívají více zoom, aby vynikla zvlněná trať.
Rekonstrukci předchází krátká výluka dne 3. 3. 2024 od 20:00, kdy je u zastávky Radnice Slovany instalována povrchová úvraťová výhybka, tzv. "kaliforňan". Samotná dlouhodobá výluka pak probíhá od 4. 3. 2024. Během ní je linka č. 1 od Bolevce ukončena již na Mikulášském náměstí. Trasa linky č. 2 je pak vedena z Mikulášského náměstí rovně po Slovanské na Slovany, následně kolem vozovny na Světovar a po průjezdu smyčkou po Koterovské třídě až do zastávky Radnice Slovany. Tady je linka ukončena a zde nasazené obousměrné vozy využívají již výše zmiňovanou povrchovou úvraťovou vyhybku. Některé večerní spoje jsou ukončeny již na Světovaru.
Ačkoliv informace o výluce jsou na všech zastávkách i na webech, jsou v první dny cestující hodně zmatení. Také spoje linky č. 2 jezdí poměrně plné. Využívají je totiž cestující obou slovanských linek. Situace by však měla být vyhodnocována a v případě potřeby by mělo dojít k posílení.
V pondělí 11. 3. 2024 krátce před čtrnáctou hodinou, tedy v době odpolední dopravní špičky, došlo na náměstí Míru ke střetu chodkyně s tramvají. Údajně z hloučku chodců náhle vstoupila žena přímo před přijíždějící tramvaj. Tramvaj ženu porazila a krátce hrnula před sebou. Na místě zasahovaly všechny složky IZS a zraněná byla odvezena do nemocnice. Po dobu vyšetřování a dokumentování nehody (čekalo se také na "dronaře") byla linka č. 4 od Košutky ukonečna již v sadech Pětatřicátníků, respektive tramvaje se obracely přes náměstí Republiky a Zvon. Na Bory pak vyjely autobusy náhradní dopravy. Těch však v podobných případech bývá méně (obvykle kromě několika záloh musí být staženy z některých linek, kde pak zase chybí). Hodně cestujících tak bylo vidět jak chodí po Klatovské pěšky. Doprava na tramvajové lince č. 4 na Bory a k Univerzitě byla zastavena více než hodinu. Zdánlivě drobná nepozornost tak nejen že může stát chodce život, či zdraví, ale v daný čas také zkomplikuje cestování tisícům lidí. Jen pár dní po té a sice v sobotu 16. 3. 2024, došlo kolem jedenácté hodiny dopoledne ke střetu druhé chodkyně s tramvají v zastávce Plzeňka. Podle svědků se údajně zřejmě opilá žena pokusila otevřít si dveře a nastoupit do již rozjíždějící se tramvaje. Při tom došlo k pádu mezi vozy rozjíždějící se soupravy. Tramvajový provoz byl zastaven po dobu vyprošťování a vyšetřování cca hodinu, během které byla linka č. 4 odkloněna do obratiště Mozartova.
Hned v prvních dnech byly sneseny troleje a také odmontováno veřejné osvětlení z většiny sloupů. Dále probíhá rozebírání trati, vozovky byly také vyfrézovány. V prvním týdnu však tyto práce proběhly pouze v úseku náměstí Generála Píky - Bazén Slovany. Sice se tedy na místě pracuje, ale je vidět, že podobné rekonstrukce se soutěží hlavně se zaměřením na co nejnižšší cenu a v termínech je hodně "vaty". Kdyby město chtělo a bylo za to ochotné zaplatit, při nasazení většího množství pracovníků i techniky by se podobné rekonstrukce daly dělat podstatně rychleji.
V dalším týdnu se pokračuje již i v navazujícím úseku od bazénu k Duze. Postupně po rozebrání kolejiště z BKV panelů je rozbíjena také podkladová deska. Níže ještě pár obrázků z linky č. 2, kam jsou tak nyní nasazovány výhradně obousměrné tramvaje.
Ve dnech 3. - 6. května probíhají v Plzni Slavnosti svobody. V sobotu 4. 5. 2023 vyjely také historické vozy. Křižíkova osmnáctka kroužila na svém obvyklém kolečku od Zvonu kolem centra města. Ze stejného místa také vyjížděl vůz T1 směřující na Slovany, kde projel skrze haly vozovny Slovany a pak pokračoval zpět. V neděli 5. května je pak uspořádán tradiční Convoy of Liberty. Mezi 11:00 a 12:30 projížděla historická vojenská vozidla po Klatovské a dále na náměstí Republiky. Sady Pětatřicátníků jsou pro automobilovou dopravu uzavřeny již od 9:00. Tramvaje tudy projíždí ještě do 10:10. Provoz tramvají přes sady Pětatřicátníků byl obnoven po 12:00, přes náměstí Republiky pak cca ve 14:00. Po dobu uzavření centra jsou v provozu tramvaje pouze v úsecích Skvrňany - Palackého náměstí (s obracením na trojúhelníku na Palackého náměstí a v úseku Radnice Slovany - Světovar - Slovany - Anglické nábřeží s otáčením obratištěm U Zvonu. Mezi cca 10:10 - 12:00 zavedena náhradní autobusová linky 4A s trasou Košutka - Rondel. Máte-li nějaké zajímavé chybějící snímky tramvajového provozu k výše uvedenému textu, prosím zašlete mi je na mail a mohou být s uvedení autora zde uveřejněny.
Dlouhodobé výluce z důvodu rekonstrukce Zbrojnické ulice, předchází ještě dvě kratší, během kterých jsou instalovány kolejové spojky pro jednokolejný provoz Solní ulicí. První výluka probíhá na trati do Skvrňan o víkendu 11. a 12. 5. 2024. Během ní je kolejová spojka instalována na Palackého náměstí. Kolejová spojka bude používána během rekonstrukce Zbrojnické ulice k návratu tramvají z linek 1/2 a 4 do vozovny. Tudy se dostanou na protisměrnou kolej a následně pojedou Solní ulicí, přes náměstí Republiky až ke Zvonu, kde se přes druhou kolejovou spojku dostanou na svou kolej a budou pokračovat na Slovany. Druhá výluka pak probíhá v termínu 16. - 20. 5. 2024. V té době probíhá stavba spojky U Zvonu, přes kterou se budou vozy jedoucí jednokolejkou od Solní ulice vracet na kolej směr Slovany. V tomto termínu tak je již provozována linka 1/2 ze Skvrňan do Bolevce a zpět. Na Slovany a Světovar pak ze sadů Pětatřicátníků pokračují autobusy náhradní dopravy. Linka č. 4 pak jede ve své běžné trase. Vozy linky č. 4 a 1/2 se však nemohou během této krátkodobé výluky vracet na noc do vozovny a tak jsou odstavovány na konečných. Během víkendu zde stojí také vozy pro hustější provoz v pracovních dnech a v obratišti Mozartova stojí také 4 záložní vozy. Během výluky je také připravována provizorní zastávka v Solní ulici. Zde bude během dlouhodobé výluky od 21. 5. 2024 ukončena linka č. 2 od konečné Radnice Slovany.
V úterý 21. 5. 2024 začíná dlouhodobá výluka z důvodu rekonstrukce Zbrojnické ulice a trati na jižní části náměstí Republiky. Na náměstí Republiky proběhne pouze rekonstrukce tramvajové trati, ale ve Zbrojnické ulici to bude hloubková rekonstrukce celé ulice, tedy včetně inženýrských sítí. V prvních dnech je rozebírána trať v celé délce rekonstruovaného úseku a ve Zbrojnické ulici také dlažba v celé šířce ulice. Tramvaje jsou provozovány v tomto rozsahu: Linka č. 4 jede v celé své trase. Linka 1/2 je provozována ze Skvrňan do Bolevce. A protože současně probíhá také rekonstrukce Koterovské ulice, jsou Slovany obslouženy linkou č. 2 v trase Radnice Slovany - Světovar - Slovany - Hlavní pošta. Z Anglického nábřeží k Hlavní poště se tak nyní jezdí jednokolejně a nasazeny jsou zde výhradně obousměrné vozy. V zastávce Hlavní pošta je spoj ukončen. Pro rychlejší výměnu cestujících jsou zde provizorní nástupiště na obou stranách vozu. Následně řidič přejde do druhé kabiny, přestartuje vůz a jede zpět, tedy v protisměru až ke Zvonu, kde se po nově vybudované spojce vrátí na kolej pro směr Slovany.
Interval na lince č. 2 je osm minut. V dopravních špičkách zde však posilují šejdry v trase Anglické nábřeží - Světovar (některé až k radnici Slovany), takže v tomto úseku je špičkový interval 4 minuty. Jak už bylo výše při předchozí výluce uvedeno, tramvaje z linek 1/2 a 4 se směrem do vozovny vracejí díky kolejové spojce u zastávky Jízdecká. Zatahující vozy z linky č. 4 tak musí nejprve manipulačně do Malesické a pak zpět na Palackého náměstí na kolejovou spojku. Následně zamíří do Solní ulice a tedy také po jednokolejce (tedy protisměrem) přes náměstí Republiky ke Zvonu, dále zde přes další dočasnou kolejovou spojku a již po koleji pro svůj směr dále na Slovany. Tyto zátahy šejdrů začínají v pracovních dnech po osmnácté hodině. Mezi nimi se samozřejmě musí protáhnout i pendlující spoje linky č. 2 k Hlavní poště.
Během sedla pracovních dní zůstávají šejdrové vozy odstavené na konečných Skvrňany, Košutka a Univerzita a do vozovny tak zatahují až po odpolední špičce, tedy po jednokolejce po osmnácté hodině, viz. výše.
V Bolevci probíhá oprava vozovky na Plaské. Od křižovatky se Studentskou až na okraj města je nyní vyfrézován asfalt v obou pruzích ve směru z centra. Provoz automobilů je tak převeden obousměrně do pásu blíže k sídlišti, tedy na pruhy běžně určené pro směr do centra. Tramvajového provozu se tato rekonstrukce naštěstí dotýká jen minimálně a to v podobě změn fungování světelně řízených křižovatek. Právě vyloučený úsek by měl být hotov do konce června, avšak během prázdnin by se měl asfalt měnit také na navazující Lidické v úseku od křižovatky se Studenstou až ke Karlovarské. Opačný směr, tedy pruhy pro směr do centra, by pak měly být opravovány během dubna - srpna roku 2025.
O víkendu 15. a 16. 6. 2024 proběhly oslavy výročí 125 let MHD v Plzni. V sobotu to byly dny otevřených dvěří ve vozovnách, večerní konvoj autobusů a v neděli to byl konvoj všech historických i současných typů tramvají. Více o těchto oslavách najdete na zvláštní stránce ZDE.
V sobotu 29. 6. 2024 došlo v podvečer k vykolejení předního vozu soupravy T3R.PLF č. 323+329 v oblouku z Gerské ulice do tramvajového obratiště Košutka. Oblouk je již delší dobu "vyhlodaný" a tedy ne v ideálním stavu a objevily se také informace o lomu kolejnice vlivem horka. Po vykolejení vozu byla linka č. 4 odkloněna do obratiště Mozartova a ze zastávky Lékařská fakulta na Košutku vyjely také autobusy náhradní dopravy. Na místo přijel autojeřáb a vykolejený vůz byl zpět nasazen na koleje. Provoz byl obnoven cca po 140 minutách a v oblouku, kde k vykolejení došlo, byla omezena rychlost.
Zatím, co se ve Zbrojnické ulici pracuje v místy v hlubokých výkopech, na jižní straně náměstí Republiky probíhá rekonstrukce pouze kolejiště. Během června byla vybetonována podkladová vana a obložena protivibračními rohožemi. Následně byla do betonové vany nainstalována konstrukce kolejiště, která bude brzy zalitá betonem.
Od začátku července jsou odkloněné autobusové linky z Františkánské ulice, aby mohlo dojít také k rekonstrukci kolejiště na křižovatce náměstí Republiky a právě Františkánské ulice. Brzy je již základ konstrukce kolejiště zalitý betonem a probíhají povrchové úpravy v podobě pokládky dlažby. Následně se zde však bohužel několik týdnů prakticky nic neděje. Práce na kanalizacích probíhají sice ve Zbrojnické ulici, ale povrchové úpravy na náměstí mohly být již dávno dokončené, kdyby se zde něco dělalo.
O víkendu 20. a 21. 7. 2024 probíhá výluka na tramvajových tratí na Košutku a do Bolevce. Důvodem je výměna kolejí na výjezdu ze sadů Pětatřicátníků směrem k mostu Generála Pattona. Již v předchozích dnech bylo pracovníky vrchní stavby kolejiště odkryté. O víkendu je provoz linky č. 4 tramvají zajišťován pouze v úseku Univerzita - Sady Pětatřicátníků a linka 1/2 jede pouze ze Skvrňan do Sadů Pětatřicátníků. Na Košutku a do Bolevce pak pokračují autobusy náhradní dopravy.
Ačkoliv informace jsou předem na webu PMDP, na sociálních sítích i na zastávkách, mnoho cestujících je velmi zmatených. Přijde mi, že mnoho lidí přestává rozumět psanému textu a při výlukách by měly být nejen současné stejné obecné informace na všech zastávkách, ale na přestupních uzlech by to chtělo ještě doplňující jednoduché cedule s cílem a šipkami, zkrátka více "pro blbce". Nyní mnoho lidí nechápe, kam má na svůj spoj jít.
Během letních prázdnin se ŘSD rozhodlo pro výměnu asfaltového povrchu na Klatovské třídě od sadů Pětatřicátníků až k Sukově ulici (ve směru z centra). Opravy jsou rozděleny do několika etap, postupně od centra města. Vozovky jsou tak vyfrézovány, opraveny jsou kanálové vpusti a následně je položen nový asfaltový koberec. Tramvajovým fotografům se tak objevuje příležitost ke snazšímu zachycení tramvají např. s divadlem, bez rušivého, jindy hustého, automobilového provozu. Úprav se dočkalo také nástupiště zastávky Masarykovo náměstí směrem na Bory. Dne 3. 8. 2024 zde došlo k postavení zřejmě dlouhodobého provizoria, kdy mezi betonové citybloky se zábradlím byl vybetonováním nástupní ostrůvek rozšířen. Automobilistům se možná nebude líbit zabrání jednoho jízdního pruhu. Prakticky by však ke snížení kapacity ulice nemělo dojít, protože i dříve byl provoz veden pouze jedním pruhem. Níže u zastávky U Práce je pouze jeden pruh, dále byl pravý pruh často zneužíván při zásobování a výše je pak již levý pruh jako odbočovací do ulice U Trati, tedy provoz směrem rovně byl veden v celém úseku pouze tím jedním pruhem. Snad tedy současné řešení povede k větší bezpečnosti. Opravy vozovek se postupně posouvají výše k Borům a současně s nimi probíhá také výměna semaforů v křižovatce "Belánka". Na tramvajovou dopravu mají naštěstí práce jen minimální vliv v podobě případného krátkodobého zdržení během prací v těsné blízkosti kolejiště. Podobně jako zastávka Masarykovo náměstí je o dva týdny upravena také zastávka Chodské náměstí směrem na Bory. V sobotu 17. 8. 2024 tramvaje zastávku pouze projíždějí a nástupní ostrůvek je také rozšířen na úkor jízdní pruhu. I zde je toto nástupiště za křižovatkou a předchozím odbočujícím pruhem, takže na kapacitu silnice by úprava měla mít jen minimální vliv.
Dlouho se práce na Koterovské soustřeďují zejména na opravy kanalizace a dalších sítí. Již na jaře se také objevují nové sloupy pro trolejové vedení, na které pak samozřejmě bude namontováno i veřejné osvětlení. V červnu se pak objevuje první nové kolejiště v krátkém úseku mezi Táborskou ulicí a bazénem. Do betoné vany je uložena protivibrační vrstva a na ní je položeno kolejiště v konstrukci tzv pevné jízdní dráhy a je zalité betonem. Kolejnice jsou polepené také protivibračními a protihlukovými bokovnicemi. Na ostatních místech stavby probíhají spíše ještě opravy sítí. Zejména v dolní části Koterovské, tedy v prostoru zastávky U Duhy.
V srpnu to pak konečně vypadá, že se rozbíhají práce na výstavbě kolejiště na dalších místech. Mezi náměstím Generála Píky a bazénem je to nejprve zpevňování podloží a brzy jsou to pak základy betonového žlabu.
V pátek 30.8. cca ve 12:15 došlo k postupnému uzavírání sadů Pětatřicátníků z důvodu nálezu podezřelého zavazadla před synagogou. Nejprve byl uzavřen chodník, chvíli po té vozovka a nakonec zůstaly stát i tramvaje. První informace hovořily o tom, že linka č. 4 se má od Košutky obracet přes Palackého ulici, ale tu policie krátce na to také uzavřela a vzhledem k výlukám tím tak byla paralizována tramvajové doprava na linikách 1/2 i 4. Jen dvojky od Hlavní pošty na Slovany zůstaly v provozu. Na místě před synagogou zasahoval psovod a čekalo se na příjezd pyrotechnika. Po druhé hodině je snaha tramvajový provoz částečně obnovit střídavým provozem přes jednokolejku, ale naštěstí je cca ve 14:30 provoz policií přes sady Ptětařicátníků uvolněn a všechny vozy se vrací na své trasy. V zavazadle byly zřejmě osobní věci nějakého bezdomovce.
Během prázdnin probíhají ještě práce na sítích. V ulici jsou i hluboké výkopy, kde dělníci pracují na kanalizaci. Hluboké výkopy se postupně posunují od spodní části Zbrojnické ulice směrem k náměstí Republiky. V druhé půlce září se ve Zbrojnické ulici konečně objevují první koleje. Trať je však budována postupně, jak je ukončována práce na sítích. Kolejiště tvoří opět tzv. pevná jízdní dráha, pouze kousek směrem ke Zvonu jsou kolejnice na dřevěných pražcích, zřejmě stejně, jako na navazujícím úseku. Povrch v celém úseku bude zakryt dlažbou. Až v průběhu října se pokračuje na části trati spojující esíčkem náměstí Republiky se Zbrojnickou ulicí. Předpokládané obnovení tramvajového provozu zde je 9. 11. 2024.
Poslední dobou byl delší dobu klid, ale zřejmě s přicházejícím podzimem a dřívějším stmíváním se nám v auta v kolejišti budou opět vyskytovat častěji. Na snímcích je zachyceno vozidlo nepozorného řidiče, který svou jízdou do kolejiště zastavil tramvajový provoz 8. 10. 2024. Vozidlo se nedařilo snadno vytáhnout a tak byly na místo zavolání také hasiči. Linka č. 4 byla z centra dokloněna do obratiště Mozartova. Tramvaje na Košutky tak nejely cca 45 minut.
Na rekonstruovanou Koterovskou je hned hezčí pohled, když zde již roste kolejiště. Během srpna a září 2024 je v různém stádiu rozpracovanosti trať mezi náměstím Generála Píky a křižovatkou s Táborskou ulicí. Stavba kolejiště tak zde jde konečně rychle.
Za povšimnutí stojí také lampy veřejného osvětlení, na Plzeň nezvykle zavěšené na převěsech. Kolejiště je jako obvykle nejprve usazené do definitivní polohy, pak je zalité betonem a nakonec je na povrchu zakryté asfaltovou vrstvou. V úseku od Táborské ulice k Duze se tak výrazně déle pracuje na sítích pod ulicí. Kolejiště je pak dodělávano později po kratších úsecích.
Až během rekonstrukce Koterovské bylo rozhodnuto také o výměně kolejnic v oblouku u Duhy. Kolejnice budou měněny na původním podloží. Není to totiž zase tak dávno, kdy rekonstrukce oblouku proběhla. Předpokládaná termín obnovení provozu tramvají na Koterovské je 2. 12. 2024.
Tak jako je to obvyklé u mnoha dopravních staveb, se pracovní aktivita vždy nejvíce zvyšuje v závěru stavby. Začátkem listopadu se ve Zbrojnické dláždí ještě nejen vozovka, ale také chodníky. Zajímavostí může být, že na chodnících ve Zbrojnické ulici není použita původní typická plzeňská dlažba, jako tomu u rekonstrukcí v centru dosud bývalo, ale novější kamenné desky. Jsou velké podobných rozměrů, ale díky ostrým hranám nejsou mezi nimi tak velké mezery. Na přiložených snímcích ze 6. 11. 2024 je zachycené právě probíhající závěrečné broušení povrchu kolejnic. Ve čtvrtek 7. 11. 2024 zde probíhají první zkušební jízdy tramvaje. Vůz 40T č. 392 nejprve projede po trati zkušebně kolem 7:30 a následně na 8:30 jsou pozváni novináři a zastupitelé města (před jejich zasedáním na radnici). Po krátkých proslovech nastoupí do tramvaje a ta je odveze před radnici. Tramvaj se pak vrací na náměstí Republiky, kde proběhne ještě několik jízd vyšší rychlostí a oficiální kolaudační jízda pro drážní úřad.
Provoz pravidelných linek se do Zbrojnické konečně vrací od soboty 9. 11. 2024. Protože rekonstrukce Koterovské ještě pokračuje, linka č. 1 je vedena ve zkrácené trase Bolevec - Mikulášské náměstí. Po dlouhé době jsou tak na linku č. 1 o víkendu nasazeny opět pouze sólo vozy. Linka č. 2 s velkokapacitními obousměrnými vozy pak pokračuje přes Slovany na Světovar a Radnici Slovany. O víkendu 9. a 10. 11. probíhá ještě krátkodobá výluka do Skvrňan, během které je demontována kolejová spojka na Palackého náměstí u zastávky Jízdecká (přes kterou se vracející tramvaje do vozovny dostávaly na jednokolejku do protisměru). Linka č. 2 se od Slovan obrací přes sady Pětatřicátníků zpět a mezi náměstím Republiky a Skvrňany jsou nasazeny autobusy náhradní dopravy označené linkou 2A. Od pondělí 11. 11. 2024 je trasa linka č. 2 ze Skvrňan přes Slovany a Světovar až do úvraťové konečné Radnice Slovany.
Ve čtvrtek 28. 11. 2024 vyjíždí opět tramvaj STOP AIDS! V Plzni mají podobné jízdy již mnohaletou tradici, původně ještě organizované hygienickou stanicí. Předchozí preventivní tramvaje jsou tak zachyceny na webu např. zde: (2000/05), (2000/11), (2005), (2006), (2007), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2022), (2023), V letošním roce byla vypravena historická tramvaj Astra č. 301. V interiéru nechyběla drobná výzdoba a hlavně sličné studentky informující o prevenci a rozdávající letáčky a kondomy. Tramvaje projela většinu sítě dle zveřejněného jízdního řádu, tedy ze Slovan do Skvrňan, Univerzitu, Košutku i Bolevec.
Jak už výše zaznělo, nejdéle se na sítích pracovalo v dolní části Koterovské, vedle Duhy. Kolejiště v úseku mezi Plzeneckou a Sladkovského ulicí tak vyrostlo velmi rychle, prakticky přibližně za týden a také tempo stavby obrubníků, chodníků a vozovek bylo příkladné. Bohužel vždy až ke konci rekonstrukcí bývá na stavbě vidět rychlé tempo, které je v kontrastu s tím, co se děje první měsíce.
Také je pěkně vidět, jak by rychle rekonstrukce mohla být probíhat, kdyby se dělaly jen koleje a nebo kdyby se nesoutěžilo hlavně o co nejnižší cenu, ale více se přihlíželo také k době realizace.
V posledním týdnu je kolejiště již hotové a zbývají dodělat povrchy. A také dodláždit všechny nástupní ostrůvky a osadit je mobiliářem a zábradlím.
V pátek 29. 11. 2024 probíhá po rekonstruovaném úseku Koterovské ulice první zkušební jízda tramvaje. Účastní se jí různí pracovníci PMDP, města i zástupci firem zhotovitele a také Drážního úřadu. V té době jsou ještě dokončovány různé povrchy a to hlavně v okolí Duhy. Tramvaj 40T č. 397 (aktuálně nejnovější vůz) projíždí pomalou rychlostí nejprve kolej pro směr na Světovar. Pak se z náměstí Genereála Píky vrací zpět (neboť přes kaliforňan se z tohoto směru a této koleje nedostane). Na trojúhleníku v Radyňské se otočí a projede znovu oběma směry také kolej pro směr do centra.
Také o víkendu se ještě na místě pracuje. V sobotu 30. 11. 2024 jde zejména o asfaltování v křižovatce U Duhy. Na kolejích pak ještě probíhá jejich broušení. Dopoledne se U Duhy pohybují brusiči na malých strojích a v podvečer pak projíždí celou trať velká bruska integrovaná do nákladního automobilu.
Po devíti měsících je výluková linka č. 2 v zastávce Radnice Slovany, kam přijíždí od Světovaru, ukončena naposledy 30. 11. 2024.
V neděli pak linka č. 2 od Skvrňan jede přes Slovany pouze na Světovar, kde je ukončena. Během dne je totiž nejen demontován "Kaliforňan", ale také betonová deska, která byla pod ním dočasně umístěna pro jeho dlouhodobé umístění zde. Pravidelný provoz tramvajové linky č. 2 se na Koterovskou třídu a tedy do své stálé trasy konečně vrací od pondělí 2. 12. 2024. Jízda po rekonstruované trati je oproti předchozímu stavu samozřejmě velmi klidná a tichá. Jízdní doby se zkrátily, neboť již zde nejsou omezení rychlosti. Zajímavostí jsou zde lampy veřejného osvětlení zavěšené na převěsech. Na zastávkách jsou pak instalované novější označníky s displeji ukazujícími odjezdy nejbližších spojů.
© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích |