Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024),
Výluky, akce, bulvárek, ...
Tříkrálová tramvaj V pondělí 8. ledna vyrazila do ulic Plzně historická tramvaj T1 č. 121. Tramvaj vypravili PMDP ve spolupráci s Diecézní charitou Plzeň. Vůz projížděl po celém městě mezi 9:00 - 17:30 hod. Cestující měli možnost se zapojit do Tříkrálové sbírky. Cestu zpříjemňovali také pozvaní hudebníci. V dopoledních hodinách se tramvaj plánovaně zastavila v obratišti U Zvonu, kde ji navštívili další tři králové během své cesty po plzeňských institucích. V rolích tří králů byl biskup Plzeňské diecéze Tomáš Holub, primátor Plzně Martin Zrzavecký a hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard. Nápis na tramvaji K+M+B napsaný křídou tak prý znamená Kraj + Město + Biskupství.
Zasněžená Plzeň Jak známo, v Plzni nebývá sněhová pokrývka často a když je, tak ne dlouho. Zatím, co ve východní části republiky byla sněhová kalamita již v předchozím týdnu, v Plzni trochu nasněžilo až přes noc na neděli 21. 1. 2018. Níže tedy fotografie tramvají na sněhu převážně z dopoledne, kdy ještě sněžilo.
Co nového u nádražních mostů? Začátkem roku 2018 je železniční provoz veden jak na novém severním mostě, tak ještě i na starém jížním mostě. Ke konci února by se však již mělo začít s jeho rozebíráním. Po krátké vánoční přestávce se pod dokončeným severním mostem rozbíhají práce na stavbě definitivní koleje pro směr z centra.
Astry zastavily provoz V pondělí 5. 2. 2018 došlo ráno postupně ke dvěma podivným zastavením provozu Aster na stejném místě na začátku Prešovské ulice. Nemám přesné informace o příčině, ale spekuluje se i o troleji, která zde mohla být příliš vysoko. Díky ranním mrazům a pnutí převěsů mohlo dojít k jejímu mírnému zvednutí a dvě Astry nemusely na ní sběračem dosáhnout a mohly tak zde zůstat uvízlé bez napětí. Je to však pouze dohad. Na snímcích je zachycena Astra č. 301, která zde zůstala stát cca v 7:40, tedy ke konci ranní dopravní špičky. Řidiči měli zřejmě i problémy s jejím odbržděním a odsunutím a vzhledem k doznívající ranní špičce se zde vytvořily velmi rychle kolony tramvají ze všech směrů. Následující souprava totiž bránila i provozu tramvají od Bor a sady Pětatřicátníků byly plné tramvají prakticky ihned. Zastavení provozu trvalo asi 10-15 minut, ale vzhledem ke krátkým intervalům i davům spěchajících lidí, to udělalo v centru rychle nepěkný zmatek.
Jižní železniční most u nádraží to má za pár
V týdnu před plánovanou tramvajovou výlukou v polovině února, začíná být na staveništi před nádražím rušno. Tramvajová výluka pod železničními mosty v Mikulášské ulici je naplánována od 19. 2. do 26. 2. 2018 a během ní bude snesen jižní železniční most.
Troleje železnice zmizely již v polovině předcházejícho týdne a od pátku je rozebíráno kolejiště pomocí kolejového jeřábu Gottwald. Pod mostem zmizela také druhá tramvajová kolej a probíhá rozebírání nějakého starého potrubí. Kolem toho po staveništi stále projíždějí tramvaje. Bagrován je také prostor za současnou opěrnou zdí vpravo, která rovněž s mostem zmizí. A také budova stavědla nahoře mezi mosty půjde brzy k zemi.
Výluka kolem nádraží - bourání jižního mostu
Od 19. 2. 2018 probíhá tramvajová výluka mezi Mikulášským náměstím a náměstím Republiky, která potrvá až do 26. 2. 2018. Důvodem výluky je právě snášení mostu. To probíhá po několika částech dopoledne 19. 2. 2018. Kusy mostu jsou skládány do prostoru před nádražní budovou.
Provoz tramvají a náhradní doprava jsou organizovány podobně jako při předchozích výlukách. Dopravě mírně ulevuje to, že výluka probíhá v době jarních prázdnin.
Tramvajové linky č. 1 a 2 od Skvrňan a Bolevce jsou opět ukončeny v zastávce Náměstí Republiky. Vozy se pak otáčí v obratišti u Zvonu. Cestující pak pokračují náhradní autobusovou linkou 1/2A směřující přes most na nádražím a Železniční ulicí na Mikulášské náměstí. Zde si cestující opět musí přestoupit na tramvaje linek 1X směr Slovany, či 2X směr Světovar. Na linkách 1X a 2X jsou nasazovány obousměrné vozy KT8D5-RN2P a Vario LF 2/2 IN. Z konečné zastávky Mikulášské náměstí jezdí obousměrné tramvaje manipulačně na kolejovou spojku až na Mikulášskou třídu těsně k bouranému jižnímu nádražnímu mostu. Zde tak přejedou na opačnou kolej a vrací se zpět.
Protože jsou tramvaje nasazované na linkách 1, 2 a 4 v centru odříznuté od vozovny na Slovanech, musí nocovat na konečných Bory, Skvrňany, Košutka a Zvon. O víkendu a mimo dopravní špičky zůstávají nevyužité tramvaje mimo konečných také na odstavné koleji u hotelu CD na Karlovarské třídě. V obratištích Malesická a Mozartova pak stojí další záložní soupravy. Vozy jsou samozřejmě na všech místech nepřetržitě střeženy.
Co se při této současné výluce úplně nepovedlo oproti předchozím, jsou jízdní řády. Bohužel autobusy 1/2A mají interval 7,5 minut, ale tramvajové linky na slovanské straně (1X a 2X) mají interval 8 minut. Tedy při přestupech na sebe spoje nenavazují. Sice jsou již zmiňované jarní prázdniny, ale i tak je vidět, že intervaly jsou dlouhé a ve špičce jsou autobusy hodně plné. Důvodem dlouhých intervalů je současný nedostatek řidičů autobusů. Kromě samotného jižního nádražního mostu jsou již bourány i okolní zdi, neboť nový most bude delší, tedy průjezd pod ním širší. Tramvajová trať bude mít své vlastní pásy a bude zde i více jízdních pruhů.
V podvečer posledního dne výluky, tedy v pondělí 26. 2. 2018 byl již umožněn návrat tramvají do vozovny. Zatahující šejdrové soupravy tak již projížděli staveništěm. Po sedmnácté hodině tudy projížděly také dva vlaky "čtyřčat". Jednalo se vždy o dvě spojené soupravy vracející se z obratiště Malesická, kde stály jako zálohy po dobu výlukou odřízlé vozovny. Od úterý 27. 2. 2018 projíždějí tedy staveništěm linky 1 a 2 opět jednokolejně. Současně se pokračuje ve vybourávání zbytků zdí a odvážení vybagrované masy. Bagrování, či spíše těžení skalního masivu, probíhá i v následujících dnech za plného provozu tramvají.
Na Mikulášské třídě začíná být patrné budování další provizorní trati, která bude napojena na kolej směrem z centra. Přeložením provozu na provizorní trať se uvolní místo pro stavbu definitivní trati.
Pokračování rekonstrukce mostu Generála Pattona V úterý 6. 3. 2018 od 18:00 probíhala plánovaná výluka tramvají na Košutku a do Bolevce, při které ze sadů Pětatřicátníků vyjely místo tramvají autobusy náhradní dopravy. Důvodem výluky byl instalace povrchových kolejových spojek, tzv. kaliforńanů na obou stranách mostu Generála Pattona. Od středy 7. 3. 2018 je pak tramvajový provoz veden střídavě po koleji pro směr z centra. Jezdí se tedy po rekonstruované koleji v loňském roce, zatím co kolej pro směr do centra je v následujících dnech rozebírána. Rekonstrukce mostu pro směr do centra bude probíhat v několika fázích, podobně jako v loňském roce, když se rekonstruovala část mostu ve směru z centra.
Po dobu jednokolejného provozu přes most Generála Pattona je trasa linky č. 2 ve směru od Skvrňan přeložena opět do Palackého ulice, kde udbavuje v zastávce U Synagogy. Důvodem je snaha ulevit zastávce Sady Pětatřicátníkům, aby pokud přijede z jednokolejky více spojů, tak aby se zastávka a křižovatky neucpávaly.
Nová provizorní trať u nádraží
Během března roste na Mikulášské třídě a skrze stavbu nového jižního nádražního mostu nová provizorní trať napojená na kolej ve směru z centra. Její stavba spolu s provozem po původní koleji jsou zachyceny na následujícíh obrázcích.
Zkušební jízda pracovního vozu proběhla po poledni 3. 4. 2018 a od následujícuho dne, tedy od 4. 4. 2018 je tramvajový provoz převeden na novou provizorní trať. Jezdí se nadále střídavě po této jedné koleji. Původní trať je v následujících dnech ihned velmi rychle rozebírána.
Krátkodobá výluka na Košutku V sobotu 7. 4. 2018 probíhala od cca 6:30 do cca 15:00 krátkodobá výluka na Košutku. Linka č. 4 byla odkloněna do obratiště Mozartova. Od Lékařské fakulty na Košutku pak cestující pokračovali autobusy náhradní dopravy označené linkou 4A. Důvodem výluky byly práce na kolejišti, konkrétně výměna výhybky na Karlovarské třídě u hotelu CD.
Stavba definitivní trati u nádraží
V dubnou 2018 je před nádražím poměrně rychle budována definitivní tramvajová trať. Kolejiště je opět stavěno technologií pevné jízdní dráhy s upevněním W-tram. Kolej ve směru do centra roste v celé délce, ve směru z centra pak budou zatím chybět krátká místa v místě napojení provizorní trati.
Jaro s tramvajemi S příchodem jara obvykle přidávám pár obrázků tramvají s rozkvetlým okolím. Při hledání nových míst často vidím, že nejvíce rozkvetlé ulice jsou ty boční od tramvajového provozu, ale i tak se nějaká pěkná místa najdou.
Oslavy osvobození Jako každý rok, probíhají v Plzni oslavy osvobození. Jejich vrcholem je pak konvoj vojenské techniky projíždějící po Klatovské třídě, který vždy na několik hodin paralizuje dopravu ve městě. A jako každý rok se tak podíváme, jaká letos probíhala omezení v tramvajové dopravě. Již od rána byly instalovány podél Klatovské třídy zábrany pro návštěvníky a automobilová doprava odtud byla odkloněna v devět hodin. Tramvajové linky ve svých stálých trasách jezdily do cca 10:10. Myslím, že tramvajová doprava byla přerušena zbytečně brzy, když konvoj vyjížděl v 11:00 a do sadů Pětatřicátníků se dostal až před půl dvanáctou. Mnoho lidí směřujících na oslavy tak již muselo do centra oslav s komplikacemi.
Tramvajový provoz byl tak letos rozdělen dokonce na tři ostrovní provozy a nebylo ani potřeba náhradní autobusové dopravy. Linky ze Slovan a Světovaru byly, jako každý rok, ukončeny v obratišti U Zvonu. Ve směru od Severního předměstí, byla letos využita před mostem instalovaná povrchová výhybka tzv. kaliforňan (je zde díky rekonstrukci mostu Generála Pattona) a tak zde obousměrné tramvaje mohly obracet. Konečnou zastávkou pro cestující z Košutky a Bolevce byla však již zastávka Pod Záhorskem. To někteří cestující mohli nést s nelibostí, když pak pěšky došli na most Generála Pattona a viděli zde, že tramvaje zajíždějí až sem. Není zde však žádné nástupiště pro bezpečný výstup a v době, kdy se již i v Čechách jsou lidé schopní se soudit o cokoliv, by bylo nebezpečné nechat cestující zde vystupovat jen tak. Domnívám se, že i tak bylo tramvajové spojení jen do zastávky Pod Záhorskem pro cestující příjemnější, než v jiných letech náhradní autobusové spojení, kdy autobusy sice jely až na rondel na Karlovarské, ale obvykle stály v dlouhých kolonách před rondelem spolu s ostatní dopravou. Vzhledem k tomu, že nyní pod rondelem jezdily pouze tramvaje směřující na obrat, bylo možné zde pořídit i fotografie, které při zdejším běžném provozu pořídit nelze. Také bylo možné si v klidu prohlédnou stav rekonstrukce mostu Generála Pattona.
Třetím ostrovním provozem byl ten skvrňanský. Stejně jako v osmdesátých letech, kdy se zde podobně otáčely tramvaje při prvomájových průvodech, byl letos pro obracení tramvají využit trojúhelník na Palackého náměstí. Konečná zastávka od Skvrňan tak byla Palackého náměstí. Tramvaje pak odbočily do Palackého ulice a odtud couvaly před Nové divadlo. Tím se dostaly na kolej směr Skvrňany, kam zpět pokračovaly. Náhradní doprava přes centrum nebyla zajištěna, ale např. z Palackého náměstí bylo možné pro cestu směr Hlavní nádraží využít odkloněné trolejbusvé linky, které tudy projížděly.
Dle výše uvedeného stavu byl provoz zajištěn cca v době od 10:10 do 12:15. Po té byl obnoven provoz linky č. 4 v celé trase. Linky č. 1 a 2 byly ještě přerušené přes náměstí Republiky. Tramvaje od Slovan a Světovaru se stále obracely U Zvonu. Na opěčné straně od Skvrňan a od Bolevce se pak obracely v sadech Pětatřicátníků. Jedničky od Bolevce tak zatočily vpravo přes Palackého náměstí, vlevo Palackého ulicí do Sadů Pětatřicátníků a odtud zpět do Bolevce. Podobně dvojky od Skvrňan Palackého ulicí, pak vlevo do sadů Pětatřicátníků, odkud se pak levým obloukem vracely do Skvrňan.
Provoz v plném rozsahu byl pak obnoven po čtrnácté hodině. V sobotu odpoledne pak vyjely na jízdy pro veřejnost historické vozy PMDP. Z tramvají to byly v sobotu T1 č. 121 a T2 č. 133. Jejich trasa vedla z obratiště U Zvonu tentokrát do Skvrňan a zpět. Vozy jezdily poměrně slušně obsazené a bylo vidět, že o jízdy je zájem.
V neděli odpoledne pak na své obvyklé kolečko kolem centra vyjela Křižíkova osmnáctka. Ta si na nezájem cestujících nemůže nikdy stěžovat a tak bylo zřejmě dobře, že jela až v neděli, kdy bylo ve městě již méně lidí. I tak se na ní U Zvonu čekaly fronty.
Krátkodobá výluka na Světovar V sobotu 19. 5. 2018 cca od 6:00 do 18:00 probíhala výluka na tramvajové trati na Světovar. Důvodem výluky byla výměna kolejnic v oblouku Sladkovského - Radyňská. Linka č. 2 byla z Mikulášského náměstí odkloněna po trase linky č. 1 na Slovany a odtud pak tramvaje pokračovaly po Slovanské aleji kolem vozovny na Světovar. Cestující tak měli možnost se svézt po manipulačních tratích mezi konečnou Slovany a Světovar. Z Mikulášského náměstí také byla možnost využít náhradní autobusvé dopravy po Koterovské třídě.
Co nového u nádraží? V průběhu května 2018 se pokračuje na definitivní trati. Kolej ve směru do centra je brzy prakticky dokončena. Dokonce je přes beton položena také první asfaltová vrstva. Od rána 23. 5. 2018 je tramvajový provoz veden již po definitivní koleji (zatím stále střídavě po koleji později určené pro směr do centra). Provizorní trať po které se jezdilo do předchozího dne, je již rozebírána. Na stavbě jsou již patrné budoucí pilíře nového železničního mostu a také červený zárodek krycí konstrukce nad tramvajovou tratí, která bude stavěna během nadcházející víkendové tramvajové výluky. Nad konstrukcí pak vyroste nový most. V pozadí je již také zřejmé rozebírání budovy stavědla mezi nádražními mosty.
Víkendová výluka tramvají u nádraží O víkendu 26. a 27. 5. 2018 probíhala opět tramvajová výluka na trati kolem nádraží. Stejně jako při předchozích výlukách byl tramvajový provoz rozdělen na dvě části. Linky č. 1 a 2 od Bolevce a Skvrňan byly ukončeny v obratišti U Zvonu, kde si cestující museli přestoupit na autobusy náhradní dopravy. Ty je odklonovou trasou přes most nad nádražím odvezli na Mikulášské náměstí. Odtud cestující opět pokračovali tramvajemi linek 1X a 2X na Slovany či Světovar. Obousměrné vozy nasazené na těchto linkách využívaly k obratu kolejové spojky na Mikulášské třídě.
Důvodem výluky byla stavba ochranného rámu přes tramvajovou trať v místě budoucího nového jižního nádražního mostu. Ten by měl být následně vybetonován během léta. Ze snímků jsou již patrné jeho budoucí pilíře a v pozadí je již také zřejmé rozebírání budovy stavědla mezi nádražními mosty. Právě níže uvedené fotografi zachycují postupné bourání stavědla Radbuza.
Krátkodobá výluka na Světovar
Na Mikulášském náměstí byla možnost přestupu na autobus náhradní dopravy linky č. 2A, který byl veden po Koterovské třídě, tedy po standartní trase linky č. 2. Důvodem výluky je oprava kolejiště na Koterovské třídě nedaleko konečné Světovar. Byly zde měněny kolejnice v místě napojení trati z BKV panelů.
Historický víkend Z tramvají to byla Křižíkova osmnáctka kroužící na svém obvyklém kolečku centrem města a pak jeden z historických vozů řady T mířích od Zvonu do Skvrňan a zpět. V sobotu byl vypraven vůz T2 a v neděli pro změnu T1. Letošní tropické počasí, kdy léto začalo prakticky již v květnu, přineslo právě tento víkend několik rychlých bouřek. V sobotu tak dřevěná osmnáctka z důvodu nepříznivého počasí skončila svůj provoz dříve a místo ní vyjel ještě jako náhrada vůz T1. V neděli pak bohužel osmnáctka také znovu zmokla.
Rozlámaný sběrač v Sirkové ulici Sběrač zůstal částečně viset ze střechy vozu a poškodil trolejové vedení. Na místo rychle přijeli pracovníci horního vedení i údržby vozů a společně rozlámaný sběrač z vozu spustili na zem. Odstraňování nehody včetně opravy trolejového vedení trvalo celkem hodinu. Po dobu odstraňování následků nehody se tramvaje linky č. 1 a 2 od Bolevce a Skvrňan obracely U Zvonu a na Slovany a Světovar vyjelo několik autobusů náhradní dopravy.
Krátkodobá výluka do Skvrňan
Jak postupuje stavba u nádraží? V polovině července by byly již obě tramvajové koleje průjezdné, kdyby ovšem na té ve směru z centra nestály provizorní sloupy trolejového vedení nesoucí troleje pod rozestavěným jižním mostem. Až bude most a okolní zdi dokončeny, budou troleje převěšeny a druhá kolej zprovozněna. S pokračujícími pracemi na novém jižním mostě jsou také současně dokončovány okolní komunikace a celý přednádražní prostor, který vyplní zejména parkoviště.
Do Skvrňan se dvěma přestupy V termínu 23. - 28. 7. 2018 probíhá tramvajová výluka ve Vejprnické ulici z důvodu výměny kolejnic v BKV panelech mezi zastávkami Přední Skvrňany a Škoda, III. brána. Provoz linky č. 2 je tentokrát rozdělen tři úseky. Ze Světovaru je provozována tramvajová linka č. 2 do sadů Pětatřicátníků. Zde si cestující směřující do Skvrňan musí přestoupit na autobusy náhradní dopravy označené 2A. Ty směřují však jen do zastávky Malesická, odkud dál do Skvrňan pokračují tramvaje označené linkou 2A. Obratiště Malesická je postaveno pro obracení tramvají ve směru od centra. Při této výluce je tak obratiště projížděno opačně. Tramvaj přijede od Skvrňan a v zastávce Malesická vysadí cestující. Následně popojede za sjezdovou výhybku. Nasazeny jsou zde obousměrné vozy KT8D5-RN2P. Řidiči tak přejdou na opačné stanoviště a protisměrně projedou celé obratiště Malesická. Tím se dostanou do nástupní zastávky směr Skvrňany. Zde si řidič musí opět přejít na druhé stanoviště a po té směřuje do Skvrňan.
Dva přestupy jsou při této výluce pro cestující nepříjemné. Důvodem je nedostatek řidičů autobusů. Sice je nyní léto, ale i řidiči si někdy musí vybrat dovolené a na autobusových a trolejbusových linkách již došlo v letošním roce k omezování provozu z důvodu nedostatku řidičů.
Repanelizace dalších úseků Klatovské Ve dnech 11. – 19. 8. 2018 probíhá výluka tramvajové dopravy na lince 4 na Bory. Důvodem jsou stavební práce na tramvajové trati na Klatovské třídě, konkrétně ve dvou úsecích. Kratší úsek je nad Masarykovým náměstím a delší pak mezi náměstím Míru a zastávkou Dvořákova. Tramvajová trať je v opravovaných místech rozebrána, původní asfaltová vrstva odfrézována a položena nová. Na ní budou položeny nové BKV panely a do nich položeny nové kolejnice.
Tramvaje linky č. 4 od Košutky jsou ukončeny již v sadech Pětatřicátníků. Od mostu Generála Pattona pokračuje do zastávky Jízdecká, obloukem Palackého ulicí přes zastávku U Synagogy do sadů Pětatřicítníků. Odtud pak zpět na Košutku.
U nádraží se finišuje Jižní železniční most již stojí a tak se během srpna u nádraží pokračuje s instalací obrubníků a následně dokončování povrchů. Zejména za jižním mostem na Mikulášské třídě je práce ještě více. Provizorní sloupy již byly odstraněny a trolejové vedení je převěšeno na nové definitivní.
Ve dnech 21. – 30. 8. 2018 probíhá další a při této stavbě poslední výluka tramvajové dopravy. V úseku náměstí Republiky – Mikulášské náměstí jsou tramvaje linek č. 1 a 2 opět nahrazeny autobusovou linkou 1/2A. Tramvajový provoz v centru města je tak opět oddělen od vozovny a tramvaje nocují na konečných. Před zahájením výluky tak byly do obratišť Mozartova a Malesická navezeny také záložní vozy. Kromě dokončovacích prací, probíhá při výluce také vyjmutí všech přejezdových výhybek, díky kterým byl v různých etapách organizován jednokolejný provoz. Na kolejišti se tak pracuje na Mikulášské třídě, i v Sirkové ulici. Na tramvajových linkách 1X a 2X od Slovan a Světovaru na Mikulášské náměstí jsou nasazeny opět obousměrné vozy. Protože výhybky na Mikulášské jsou již vyjmuty, na Mikulášském náměstí je nainstalován povrchový přejezd tzv. kaliforňan.
Tramvajová výluka kolem nádraží probíhala do čtvrtka 30. 8. 2018. Již večer byly poslední tramvaje směřující z Mikulášského náměstí na Slovany a Světovar nahrazeny autobusem a probíhala demontáž povrchové výhybky na Mikulášském náměstí. Z konečných Mozartova, Košutka a Skvrňany se po třiadvacáté hodině začaly vracet tramvaje zde odstavené jako šejdrové čí záložní vozy. Z důvodu nižšího počtu nutných řidičů tak jely i tři čtyřvozové vlaky. Tramvaje se ještě na chvíli zastavily v koloně před nádražím, před právě demontovanou povrchovou výhybkou na Mikulášském náměstí. Přes staveniště u nádraží byl ještě uzavřen provoz automobilů, takže tramvaje nebránily žádnému provozu. Během stavby sem byly namontovány nové lampy s LED svítidly s bílým studeným světlem. Někdy je takové světlo ostré, až nepříjemné, ale pro focení je fajn.
Od pátečního rána pak tramvaje již projíždějí dvoukolejně kolem nádraží. V poledne 31. 8. 2018 je před nádražím uspořádána tisková konference u příležitosti obnovení provozu pod novými železničními mosty. Na ní se vzájemně pochválili za výbornou společnou spolupráci představitelé města spolu se zástupci investora (SŽDC) a zhotovitele stavby (Metrostav). Termín zahájení provozu pod novými mosty byl sice dodržen, ale zbývá ještě spoustu dokončovacích prací. Třeba pro chodce zatím nejsou dokončené chodníky a na sociálních sítí se objevuje kritika spočívající v absenci zeleně před nádražní budovou. Provoz automobilů je před nádražím možný od soboty 1. 9. 2018 a od 3. 9. 2018 se sem vrací také trolejbusová linka č. 12.
Vykolejení před mostem Generála Pattona Ve středu 5. 9. 2018 došlo kolem sedmnácté hodiny k vykolejení předního vozu soupravy vozů Vario LFR.S č. 347+357 před mostem Generála Pattona. Důvodem vykolejení byla zřejmě uvolněná povrchová výhybka tzv. kaliforňan. Vůz pak ještě kus pokračoval zřejmě ve žlábku podél kolejnic v BKV panelu a až v místě, kde BKV panely končí se vytočil do silnice. Tramvaje linek č. 4 od Bor a č. 1 od Slovan se následně na příkaz dispečinku otáčely v sadech Pětatřicátníků a vracely se zpět. Od Košutky a Bolevce se vytvořila dlouhá kolona tramvají. Před tím se samozřejmě odtud spoustu lidí vydalo pěšky. Ze sadů Pětatřicátníků vyjely na Košutku a do Bolevce autobusy náhradní dopravy. Na místě se brzy objevil dispečer PMDP a další pracovníci PMDP. Nějakou dobu se ještě čekalo na příjezd jeřábu a pak se začalo s nakolejováním. Následující Astra a odpojený zadní vůz odcouvaly kus zpět. Jeřáb nasadil nejprve přední podvozek a pak ještě částečně vykolejený zadní podvozek. Vozy 347+357 byly opět spojeny a souprava odjela do vozovny. Přítomní pracovníci údržby kolejiště se po té pustili do oprav uchycení povrchového přejezdu. Po té se přes výhybku pomalu rozjela kolona tramvají. Tramvajový provoz tak byl obnoven před dvacátou hodinou.
Prodaná nevěsta zastavila tramvaje V pátek 7. září 2018 se na náměstí Republiky konalo představení Smetanovy Prodané nevěsty pod širým nebem. Představení organizoval Plzeňský kraj spolu se souborem opery Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni a dalšími partnery. Představení bylo od 19:30, ale již od 19:00 byl na náměstí přerušen provoz MHD. Tramvaje linek 1 a 2 od Slovan a Světovaru byly ukončeny v zastávce Anglické nábřeží a po otočení U Zvonu se vracely zpět. Na opačné straně byly spoje od Skvrňan a od Bolevce ukončeny a obraceny v sadech Pětatřicátníků. Náhradní doprava mezi sady Pětatřicátníků a Anglickým nábřežím nebyla zavedena. Do vozovny se tak neměly možnost vrátit ani vozy, kterým postupně končily směny a zůstaly tak stát na konečných. Po ukončení představení tak byly nasazeny jako posilové spoje.
Podzim Po suchém létě je tu také slunečný podzim, či dlouhé babí léto. Přírodě takové suché počasí nesvědčí, ale lidé jsou většinou spokojení a těší se ze sluných teplých dní. Přináším tak opět pár fotografií s podzimním barevným pozadím.
Dokončování rekonstrukce mostu generála Pattona Postupující rekonstrukci mostu Generála Pattona zde bylo věnováno méně prostoru než větší stavbě u nádraží. Také postup prací a způsob oprav druhé poloviny mostu se shodovaly s loňskou první částí, ale přeci jen se v několika obrázcích k rekonstrukci vrátíme. Jak již zaznělo na jaře, provoz tramvají je veden obousměrně střídavě po koleji pro směr z centra. Kolej pro směr do centra je rychle rozebrána a na jejím místě je přesunut provoz automobilů, neboť nejprve probíhá rekonstrukce části po straně mostu.
Na mostě ve směru do centra vznikne třetí jízdní pruh a to na úkor chodníku, který zde bude zúžen. Již je patrný na dalších snímcích z července, kdy je provoz automobilů převeden již na opravenou část a rekonstrukce se přesunula blíže do středu a pod tramvajovou kolej. Kromě důkladné opravy krajů mostu je vždy také zesilována betonová deska. Další opravy také probíhají na spodní straně mostu. Teprve na zesílenou a odizolovanou desku je pak stavěna nová tramvajová kolej. Kolejová konstrukce je zde tvořena tzv. pevnou jízdní dráhou s upevněním W-tram. Kolejiště je zalité betonem a na povrchu je asfaltová vrstva. Provoz tramvají po obou kolejích je od ranní výpravy ve čtvrtek 18. 10. 2018. V předešlé noci tak byly odinstalovány povrchové kolejové přejezdy.
Na mostě ještě probíhají drobné dokončovací práce, ale provoz tramvají je konečně bez omezení způsobených čekáním před jednokolejným úsekem. V neděli 21. 10. 2018 je pak uzavřen provoz pro automobily ve směru do centra a probíhá zde pokladání definitivní poslední asfaltové vrstvy. Od pondělí 22. 10. 2018 je tak provoz automobilů otevřen nově ve všech třech jízdních pruzích.
Zpívání v tramvaji V pondělí 22. 10. 2018 a ve středu 24. 10. 2018 jezdila ze Slovan do Sadů Pětatřicátníků a zpět tramvaj plná hudby. Astra 304 vozila orchestr Církevního gymnázia. Studenti cestou hráli, zpívali a vybírali dobrovolné příspěvky na obnovu varhan v kostele ve Šťáhlavech.
Oslavy vzniku republiky U příležitosti oslav vzniku republiky, které připadly na víkend 27. a 28. 10. 2018, vyjela také historická vozidla PMDP. Z tramvají letos kroužil vůz T1 č. 121 od Zvonu kolem nádraží na Mikulášské náměstí a zpět a pak ještě přes náměstí Republiky do Palackého ulice a zpět ke Zvonu. Jízdné bylo symbolických 28,- Kč. Kromě tramvaje vyjely na své okruhy také trolejbus Škoda 9Tr a Autobus Škoda 706 RTO.
V neděli 28. 10. 2018 prošel z Masarykova náměstí na náměstí Republiky tradiční Průvod světel. Přibližně od 18:00 do 18:30 byla přerušena doprava na lince č. 4 na Bory. V té době se spoje linky č. 4 otáčely v sadech Pětatřicátníků přes Palackého ulici. Od cca 18:00 do cca 19:00 byl obousměrně přerušen provoz linek 1 a 2 přes náměstí Republiky. Provoz byl zachován ze Slovan a Světovaru pouze do zastávky Anglické nábřeží. Přes obratiště U zvonu se pak soupravy vracely zpět. Na opačné straně pak byla v provozu linka 1/2 v trase Skvrňany - Bolevec.
Movember Začátkem listopadu se také v Plzni na některých vozech MHD objevují kníry. Dopravní podniky tímto způsobem chtějí podpořit projekt Movember a pomoci šířit osvětu týkající se mužského zdraví.
Střet náklaďáku s chodcem zastavil i tramvaje V páteční odpolední špičce 2. 11. 2018 došlo k nebezpečně vypadajícímu střetu nákladního auta s chodcem v Solní ulici. Chodec přecházel mezi stojící tramvají a nákladním vozem, když se oba začali rozjíždět. Bohužel řidič nákladního vozu chodce ze své výšky neviděl a ten byl sražen pod auto. Měl však štěstí a zůstal mezi koly pod vozem. Zachranáři jej odvezli do nemocnice.
Vyproštění a zejména následné šetření policie zastavilo provoz tramvají na cca 40 minut. Po tu dobu byly linky č. 1 a 2 od Slovan a Světovaru ukončeny v zastávce Anglické nábřeží. Vozy se přes obratiště U Zvonu vracely zpět. Od Skvrňan a Bolevce byly linky ukončeny v sadech Pětatřicátníků, kde se obracely přes Palackého ulici.
V souvislosti s plánovanou rekonstrukcí tramvajové vozovny na Slovanech připravily PMDP pro zájemce noční komentované prohlídky, které po předchozí rezervacích zadaných na webu probíhaly 28. a 30. 11. 2018. Protože byly termíny poměrně rychle obsazené, předpokládají se další prohlídky ještě v lednu 2019. Další informace na zvláštní stránce: Noční prohlídky vozovny.
Ve čtvrtek 29. 11. 2018 vyrazila do ulic opět preventivní tramvaj STOP AIDS. Jako v předchozích letech uvnitř studenti medicíny informovali o rizicích nákazy HIV, rozdávali informační materiály a kondomy. Letos na tuto jízdu byl nasazen vůz T3R.P ř. 245.
Již tradiční Mikulášská tramvaj vypravena Společností pro veřejnou dopravu, ŠKODA-BUS-klubem a Plzeňskými dopravními podniky vyrazila v neděli 2. 12. 2018. Kromě pro tuto příležitost vyzdobeného vozu KT8D5-RN2P se však od stejného dne můžeme v provozu setkat s Vánoční tramvají, kterou je vůz Vario LF 2/2 IN č. 362. Podrobnější info o obou najdete na zvláštní stránce ZDE.
Trocha sněhu Druhá krátkodobá sněhová nadílka napadla ráno 20. 12. 2018. Již během dne však do sněhu začalo pršet a po rychlém oteplení sníh opět brzy zmizel.
Pokračování najdete na další stránce:
© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích |