Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2017








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

Jaké budou nové tramvaje v Plzni?
Připravují se nákupy nových vozů

Vůz Vario LF2/2IN č. 361 při zkušební jízdě u Plazy 13. 10. 2013 Vůz Vario LFR.S č. 333 při zkušební jízdě na Světovaru 12. 10. 2010 Poslední nové tramvaje nakoupené do Plzně byly čtyři vozy VARIO LF2/2 IN v letech 2013 - 2014. Jim předcházelo 30 krátkých vozů VARIO LFR.S či VARIO LF plus v letech 2010 - 2014. Z toho je patrné, že v roce 2014 se obnova vozového parku tramvají zastavila. Dopravní podnik pak pokračoval jen v nákupu trolejbusů a autobusů.

V roce 2017 se pak konečně připravují výběrová řízení na nákupy nových tramvají. K jejich financování by měly být částečně použity fondy Evropské unie, neboť toto dotační období je finacování tramvají více nakloněno.

Protože se vypsání zakázek trochu zdrželo, byla ještě využita opce ze starší zakázky a objednány dva vozy VARIO LF plus, které byly dodány do konce roku 2017 (č. 367+368).


Středněkapacitní vozy
V září 2017 byla vypsána zakázka na dodávku středněkapacitních nízkopodlažních tramvají.

Co lze vyčíst ze zadávací dokumentace?
- dodávka až 16 kusů středněkapacitních nízkopodlažních tramvají (9 kusů nejpozději do   20 měsíců od uzavření rámcové kupní smlouvy, v letech 2019-2022 dodávka až sedmi kusů)
- jednosměrná vozidla v délce 20-25m, možnost spřahování do souprav dvou vozů
- tramvaj musí být vybavena min. 3-mi plně otočnými podvozky s pevnými nápravami,   vybavenými vzduchem chlazenými střídavými motory, všechny nápravy jsou hnací
- bezbariérový prostup celým vozem, výška nástupní hrany u všech dveří je max. 350 mm   nad temenem kolejnice, min. šířka volně průchozí uličky ve vozidle činí ve výšce 0-180 cm   od podlahy alespoň 45 cm
- kamerový systém, automatické počítání cestujících, klimatizace a ventilace prostoru pro   cestující
- vnitřní LCD informační systém
- předpokládaná cena jednoho vozu kolem 31,5 mil za kus
- otevírání nabídek 19. 10. 2017

Tyto nové tramvaje postupně nahradí Astry, kterým skončí smlouva na jejich údržbu a pro své pevné podvozky nejsou příliš šetrné ke kolejišti. Musely by také projít vyšším stupněm údržby a zřejmě výhledově i změnou elektrické výzbroje, neboť začíná být problém s dostupností náhradních dílů elektrovýzbroje Elin.

Dle informací uveřejněných ve VĚSTNÍKu VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK 22. 11. 2017 jediným přihlášeným uchazečem na dodávku středněkapacitních nízkopodlažních tramvají byla firma Krnovské opravny a strojírny s.r.o. Tento uchazeč se tak stal také vybraným dodavatelem. Dle zadávací dokumentace by nabídnuté vozy Liberecké EVO2 mohly být podobné liberecké tramvaji EVO2. Fotografii však berme pouze jen jako ilustrační. Nové vozy mohou mít např. jiné čelo a samozřejmě budou v plzeňském žlutém laku.

Na dotaz zaslaný následně PMDP odpověděl 22. 11. 2017 tiskový mluvčí René Vávro: "V uplynulých dnech byla podepsána smlouva se společnosti Krnovské opravny a strojírny s.r.o. na dodávku až 16 tramvají typově označených EVO2. Cena jedné tramvaje je 32,75 mil. Kč (bez DPH). Tramvaje budou nízkopodlažní v celé své délce, budou mimo jiné vybaveny plnohodnotnou celovozovou klimatizací a zajímavou novinkou bude možnost celotýdenní přepravy jízdních kol ve vyhrazeném prostoru."

Níže ještě několik fotografií libereckého vozu EVO2, ale jak jsem již uvedl, vozy nebudou zcela totožné. Doufám v trochu jiné čelo (jde o vozy příbuzné s našimi Inkami), minimálně budou v obvyklém žlutošedém plzeňském laku a samozřejmě interiér bude vybaven dle požadavků PMDP.

Liberecké EVO2 Liberecké EVO2 Liberecké EVO2 Liberecké EVO2


Velkokapacitní vozy
V květnu 2018 byla vypsána zakázka na dodávku obousměrných velkokapacitních tramvají.

Co lze vyčíst ze zadávací dokumentace?
- dodávka 2 - 22 vozů (2 vozy do 24 měsíců od uzavření kupní smlouvy, dodávky až 20 kusů   tramvají v letech 2021 - 2023 do 12 měsíců od doručení výzvy k plnění)
- obousměrné vozidlo s rovnocenými kabinami řidiče na obou koncích
- délka vozu 28 - 33 metrů
- min. 5 dveří na každé straně tramvaje o šířce min. 1300 mm
- bezbariérový prostup celým vozidlem
- tramvaj musí být vybavena min. čtyřmi plně otočnými podvozky s pevnými nápravami,   všechny nápravy jsou hnací
- kamerový systém, automatické počítání cestujících, klimatizace a ventilace prostoru pro   cestující
- vnitřní LCD informační systém
- předpokládaná cena jednoho vozu kolem 50 mil za kus
- otevírání nabídek 19. 7. 2018

Jaké vozy by tedy mohly splňovat výše uvedené požadavky? Uvedu vozy, které by dle mého názoru splňovaly podmínky, avšak nevíme, zda se jejich výrobci zúčastní výběrového řízení.

Evo3 (pracovní název), tedy obdoba výše uvedených vozů Aliance TW Team v delším, tříčlánkovém provedení. Tento typ tramvaje zatím není nikde provozován, pouze jeho kratší varianta EVO2, viz. výše.

Škoda FORCITY SMART, Arctic pro Helsinky Škoda FORCITY SMART, či vozidlo podobné tramvajím Arctic Helsinky. Jde o nízkopodlažní článkovou tramvaj vyráběnou původně finskou firmou Transtech, kterou Škoda Transportation zakoupila a nyní pod svou značkou vyrábí. V případě Helsinek jde sice o jednosměrné vozidlo na rozchodu 1000mm, ale dle webu výrobce jej lze dodat na rozchody 950 – 1 524 mm a v jedno i obousměrném provedení. Samozřejmě není vyloučené, že Škoda Transportation nepodá nabídku jiného vlastního nového vozidla.

INEKON 210 - SUPERIOR PLUS, foto: Libor Hinčica INEKON 04 SUPERIOR - zatím byl postaven pouze prototyp, který výrobce testuje v Ostravě. Společnost INEKON GROUP však dříve dodávala do Ostravy tramvaje Trio a tedy se domnívám, že by podmínky výběrového řízení také mohla splnit.

Pesa Twist - Częstochowa 7. 5. 2014 Pesa Twist, či vůz z něj vycházející. S touto tramvají jsem měl možnost se svést v polském městě Czestochowa a udělala na mne dobrý dojem. Později byly dodány také do katovické aglomerace a vychází z nich také dlouhý vůz PESA 2014N "Krakowiak".

Alstom Citadis Samozřejmě se mohou přihlásit i další zahraniční výrobci. Do Frankfurtu mají být např. dodávány zobrazené tramvaje Alstom Citadis, které by dle rozložení článků a podvozků rovněž mohly vyhovět zadání. Do Tallinu dodává vozy s otočnými podvozky CAF a podobné vozy by měl umět také Bombardier, či Stadler. Vzhledem k cenám vozů však osobně považuji nejpravděpodobnější dodávky vozů Aliance TW Team, tedy tramvajím podobným EVO3.

Přeji tedy PMDP hladký průběh při výběrovém řízení.

Kam dál? Např.:

Plánované tramvajové tratě
Škoda 29T a 30T (Bratislava)
O možných budoucích vozech v Plzni (stránka z roku 2005!)

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz