Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy











Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), 2011, (2012), (2013), (2014), 2015, 2016, (2017) Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


Kalamita nedorazila

Na druhý lednový víkend předpovídali meteorologové vydatné sněžení a napadnout mělo až 50cm. Na mnohých místech ČR se tak opravdu stalo, ale Plzni se jako obvykle kalamita vyhnula. Sníh tedy napadl a i na Plzeň ho bylo dost, ale narozdíl i od Prahy nezpůsobil tramvajové dopravě vážnější problémy.

Prohrnování trati v Bolevci 9. 1. 2010 Prohrnování trati v Bolevci 9. 1. 2010 KT8D5-RN2P č. 291 na konečné Košutka 10. 1. 2010 T3R.PLF č. 323 v Solní ulici 10. 1. 2010 T3R.P č. 235 na náměstí Republiky 10. 1. 2010 T3R.P č. 256 v Radyňské ulici 10. 1. 2010 T3M č. 223 na mostě U Jána 10. 1. 2010 T3R.PLF č. 324 přijíždí do zastávky Mozartova 10. 1. 2010 T3R.P č. 268 přijíždí do Bolevce 17. 1. 2010 T3R.PLF č. 317 přijíždí do zastávky 17. 1. 2010 T3R.PLF č. 322 nedaleko zastávky Majakovského 17. 1. 2010 T3R.P č. 287 v Bolevci 17. 1. 2010

Sice sem nedávám každou "zdechlinu", kterou někdo nafotí, ale tenhle vláček od Pavla2 a ještě k tomu na sněhu, je zajímavý. V neděli 17. 1. 2010 zablokovala provoz na Lochotín tramvaj K3R-NT č. 311, když zůstala stát ve stoupání na Karlovarské třídě kousek za zastávkou Zdechlou K3R-NT č. 311 potlačí T3R.PLF č. 322 spolu s T3R.P č. 248+249, 17. 1. 2010, foto: Pavel2 Zdechlou K3R-NT č. 311 potlačí T3R.PLF č. 322 spolu s T3R.P č. 248+249, 17. 1. 2010, foto: Pavel2 Pod Záhorskem. Za ní jel jen sólo vůz T3R.PLF č. 322 a tak nakonec s odtlačením pomohla i další souprava T3R.P č. 248+249. Celý tento dlouhý vlak (311+322+248+249) odjel na Košutku, kde byl vůz 311 odstaven a později si pro něj přijely z vozovny. Vůz k3R-NT č. 311 prošel nedávno velkou prohlídkou a ještě na něm nebyly vychytány patrně všechny mouchy, neboť to nebyl poslední dobou jediný případ, kdy nedojel.


Souprava 276+277 ve zprovozněné společné zastávce s linkou č. 41 - Lékařská fakulta, Karlovarská 29. 1. 2010 Citelis č. 519 v zastávce Lékařská fakulta, Karlovarská 30. 1. 2010 Od pátku 29. 1. 2010 zastavuje autobus linky č. 41 směrem na Vinice na společné zastávce s tramvají linky č. 4 Lékařská fakulta, Karlovarská. Ve směru do centra pak odbavuje v novém zálivu na Karlovarské třídě, neboť plánované zastavování v tramvajové zastávce patrně zakázala Policie z důvodu nevhodného výjezdu zpět z kolejiště.


A ještě pár fotek se zbytky sněhu když konečně vylezlo i sluníčko ...

Souprava 317+233 na Košutce 31. 1. 2010 T3R.P č. 252 vyjíždí z Bolevce 31. 1. 2010 T3R.P č. 257 ve Skvrňanech 30. 1. 2010 T3R.P č. 268 na konečné Skvrňany 30. 1. 2010 KT8D5-RN2P č. 288 klesá Karlovarskou třídou z Košutky kolem hotelu CD 31. 1. 2010 T3R.PLF č. 316 v Bolevci 30. 1. 2010 T3R.PLF č. 321 v Bolevci 31. 1. 2010 T3R.P č. 257 stoupá po Lidické třídě 31. 1. 2010

Letošní zima se jen tak nevzdává a krátce po té, co sníh zmizel, tak začátkem března znovu napadl ...

T3R.P č. 256 na Lidické třídě 7. 3. 2010 T3R.P č. 208 u zastávky Mozartova 7. 3. 2010 Souprava 276+277 klesá kolem Berlína na Karlovarské 7. 3. 2010 T3R.PLF 316 klesá k lékařské fakultě 7. 3. 2010


Narozeninová jízda JT z DP

T2 č. 133 spolu s ŠL 11 plzeňského Škoda bus Klubu při narozeninové jízdě JT na Slovanech 27. 3. 2010 Technik ED PMDP a tramvajový nadšenec Jirka T. oslavil v březnu kulaté narozeniny. Část oslavy nemohla proběhnout samozřejmě jinde než v tramvaji. V sobotu 27. 3. 2010 tak uspořádal pro své přátele a známé zvláštní jízdu. Ve vyzdobeném historickém voze T2 č. 133 bylo připraveno občerstvení a i přes proměnlivé počasí nemohly chybět samozřejmě fotozastávky. Děkujeme za skvělou akci a ještě jednou všechno nejlepší!

T2 č. 133 při narozeninové jízdě JT na mostě U Jána 27. 3. 2010 T2 č. 133 při narozeninové jízdě JT na Světovaru 27. 3. 2010 Inteiér T2 č. 133 při narozeninové jízdě JT - výzdoba mu však byla udělána :o))) 27. 3. 2010 T2 č. 133 při narozeninové jízdě JT na Slovanech 27. 3. 2010 Občerstvovací oddíl ve kterém nechyběla umývárna ani nádoby na tříděný odpad - 27. 3. 2010


Zastávka Dvořákova

Souprava 322+236 projíždí kolem rozestavěného nového nástupiště zastávky DVořákova 22. 8. 2009 Nové nástupiště zastávky Dvořákova již v provozu - zde souprava 206+207 28. 3. 2010 V létě 2009 začaly úpravy nástupních ostrůvků v zastávce Dvořákova. Ve směru na Bory byl ostrůvek rozšířena a opatřen bezbariérovým přístupem. Ve směru do města je budováno nové nástupiště Nové nástupiště zastávky Dvořákova již v provozu - zde souprava 206+207 28. 3. 2010 se zábradlím a přístřeškem. Umístěno je blíže do centra až za křižovatkou s Dvořákovou ulicí. Až nyní, tedy od soboty 27. 3. 2010 tramvaje zastavují ve směru do města konečně u nového nástupiště.


Požár "na Hydru"

Souprava 208+245 se otáčí přes Palackého ulici v sadech Pětatřicátníků 31. 3. 2010 KT8D5-RN2P č. 292 se otáčí přes Palackého náměstí v sadech Pětatřicátníků 31. 3. 2010 Ve středu 31. 3. 2010 kolem osmnácté hodiny došlo k technické závadě v hlavní měnírně Hydro. Kouř se objevil v kabelovém kanálu vedoucím z hlavní měnírny. Než se problém podařilo identifikovat a odstranit, preventivně toho bylo vypnuto více, aby se předešlo případným rozsáhlejším škodám. Na místě zasahovali i hasiči a tramvaje a trolejbusy se v centru prakticky zastavily. Hasiči u objektu měnírny Hydro 31. 3. 2010, foto: M. Janda Souprava 282+283 v čele vozů uvízlých v Prešovské ulici 31. 3. 2010 Tramvaje od Košutky a Bolevce se později začaly otáčet přes Palackého náměstí a Palackého ulici zpět do sadů Pětatřicátníků. Byly to však jediné provozní větve tramvajové sítě. Od sekce u divadla směrem na Bory, stejně tak přes náměstí Republiky a i trať do Skvrňan byly bez napětí a tramvaje zůstaly v ulicích stát. Vozy naštosované v sadech Pětatřicátníků a Kolona tramvají u divadla při poruše měnírny Hydro 31. 3. 2010, foto: Honza Janda KT8D5-RN2P č. 291 zůstala stát při poruše měnírny v zastávce Hlavní nádraží ČD,  Sirková 31. 3. 2010 i další ve stoupání za děličem u divadla postupně zcouvaly zpět před sady Pětatřicátníků a přidaly se přes Palackého náměstí k těm, které obsluhovaly Severní předměstí.

Autobus náhradní dopravy v sadech Pětatřicátníků v době výpadku měnírny Hydro 31. 3. 2010 Dispečerský vůz v sadech Pětatřicátníků, v pozadí stojící tramvaje při výpadku měnírny Hydro 31. 3. 2010 Na Slovany, Světovar, Bory a Skvrňany vyjely autobusy náhradní dopravy. Protože v Prešovské ulici stály uvízlé tramvaje, objížděly je autobusy po Americké třídě. Na rychlo přesměrovaní řidiči autobusů však nebyli příliš Souprava 316+287 v zastávce Jízdecká - 31. 3. 2010 Citelis 495 v Solní ulici v době výpadku měnírny Hydro 31. 3. 2010 dobře o tomto informováni a tak docházelo k tomu, že jich několik do Prešovské postupně vjelo a pak vycouvávali zpět do sadů Pětatřicátníků. Tramvaje se znovu po celé síti rozjely cca ve 20:50 a ještě nejméně hodinu se objevovaly v provozu "okna" mezi některými spoji.


Květnové oslavy osvobození

K3R-NT č. 314 přijíždí do zastávky Chodské náměstí v době konání piektního aktu 2. 5. 2010 Souprava 231+23 na Klatovské třídě krátce před průjezdem konvoje vojenské techniky 2. 5. 2010 Tak jako každý rok přináším pár fotografií z omezení tramvajového provozu při oslavách osvobození. Na neděli 2. 5. 2010 byl opět naplánován konvoj vojenské techniky po Klatovské třídě. Před jedenáctou hodinou se tak zastavil provoz nejprve na lince č. 4 na Bory, ale krátce na to i Vůz č. 265 se otáčí couváním na trojúhelníku U Zvonu 2. 5. 2010 na zbytku tramvajové sítě. Vyjímkou zůstaly pouze úseky linek č. 1 a 2 Slovany - U Zvonu a Světovar - U Zvonu. Vojenská přehlídka historické i současné americké a české techniky trvala přes hodinu a přerušení tramvajového provozu pak přibližně 90 minut. Tramvaje od Severního předměstí zůstaly stát před Sady Pětatřicátníků a další vozy zůstaly i na Borech a skvrňanské trati.

Průjezd vojenské techniky přes sady Pětatřicátníků 2. 5. 2010 Zastavené tramvaje při průjezdu vojenské techniky přes sady Pětatřicátníků 2. 5. 2010 Zastavené tramvaje při průjezdu vojenské techniky přes sady Pětatřicátníků 2. 5. 2010 Zastavené tramvaje při průjezdu vojenské techniky přes sady Pětatřicátníků 2. 5. 2010

Od čtrnácti hodin na své malé kolečko mezi Zvonem a Palackého náměstím vyjela Křižíkova osmnáctka. Tentokrát byla jízda na objednávku města Plzeň a tak se jezdilo zdarma. Tento krok je sice od města populární, ale nepovažuji jej za úplně šťastný. O tuto tramvajku je i běžně velký zájem a co teprve když jezdila zdarma. Dnes zastavovala na všech zastávkách kolem náměstí a jezdila poměrně plná. A tak mi nezbývá, než zopakovat, že Vzhledem k vzácnosti tohoto vozu by pro podobné účely Plzeň potřebovala jiný, méně vzácný, ale také dvounápravový historický vůz.

Křižíkova osmnáctka na náměstí Republiky 2. 5. 2010 Křižíkova osmnáctka na náměstí Republiky 2. 5. 2010 Křižíkova osmnáctka na Pražském mostě 2. 5. 2010 Křižíkova osmnáctka v Prešovské ulici 2. 5. 2010

Souprava 318+234 projíždí v době konání pietního aktu křižovatkou U Práce 6. 5. 2010 Ve čtvrtek 6. 5. 2010 probíhal stejně jako každý rok pietní akt u pomníku "Díky Ameriko!" u křižovatky U Práce. Po dobu aktu byl opět zastaven trolejbusový provoz na Americké třídě, ale letos byla z nepochopitelných důvodů zrušena i tramvajová zastávka U Práce. Důvody mi nejsou jasné, když automobilový provoz i od Bor v jednom pruhu byl normálně zachován. Pokud to mělo být k vůli hluku, tak zdejší kolony automobilů byly podstatně KT8D5-RN2P č. 295 projíždí kolem záhy zklamaných cestujících, neboť v době konání pietního aktu je zastávka U Práce z nepochopitelných důvodů zrušena 6. 5. 2010 Cestující, kterým nezastavila tramvaj v zastávce U Práce se vydávají pěšky 6. 5. 2010 hlučnější než tramvaje a jen během chvíle, co jsem se zde pohyboval, tak i při projevech řečníků projelo křižovatkou několik houkajících policejních aut, či sanitek. Zrušení této frekventované zastávky muselo naštvat stovky cestujících, kolem kterých tramvaje v dopravní špičce jen projížděly.


Omezení rychlostí

Souprava 262+263 na Mikulášské třídě v místě s omezením rychlosti 5. 5. 2010 Dvacítka na Mikulášské třídě 5. 5. 2010 Na jaře se objevilo několik míst, kde kolejiště není v dobrém stavu. Zřejmě preventivně (a je to nejjednodušší řešení) se tak na několika místech objevilo snížení maximální povolené rychlosti. Jedná se o dva oblouky ve Skvrňanech (z Vejprnické do Terezie Brzkové a ve stejné ulici u Penny). Souprava T3 205+195 přijíždí na náměstí Míru 29. 4. 2010 Souprava 258+259 na náměstí Klatovské třídě 29. 4. 2010 Dalším místem je pak oblouk na Mikulášské třídě. Protože starým zrychlovačovým vozům nesvědčí pomalé jízdy s opakovanými nášlapy, nejsou na linku č. 2 nasazovány a objevují se tedy nyní pro změnu zejména na čtyřce.


Srážka v sadech Pětatřicátníků

KT8D5-RN2P č. 289 po nárazu do soupravy 217+218 v sadech Pětatřicátníků 10. 5. 2010, foto: Johny5 Vůz 218 po nárazu vozu 289 v sadech Pětatřicátníků 10. 5. 2010, foto: Johny5 V pondělí 10. 5. 2010 v ranní špičce těsně kolem osmé hodiny došlo k nehodě dvou vozů v sadech Pětatřicátníků. Do v zastávce stojící soupravy 217+218 narazil vůz KT8D5-RN2p č. 289. Při nehodě bylo lehce zraněno několik cestujích a příčinou nehody byl pravděpodobně mikrospánek řidiče. Po dobu Odkloněné tramvaje Palackého ulicí po dobu odstraňování nehody v sadech Pětatřicátníků 10. 5. 2010 vyšetřování a odstraňování nehody byly tramvaje odkloněny přes Palackého náměstí a Palackého ulici. V případě vozu č. 289 šlo bohužel o jeden z nejnovějších vozů KT8D5-RN2P, který byl v provozu jen několik týdnů čerstvě po modernizaci.


Výpadek napájení v Bolevci

V pátek 14. 5. 2010 došlo kolem šestnácté hodiny k přerušení dodávek elektrického proudu v Bolevci a zastavily se zde i tramvaje. Ty se otáčely ve smyčce Mozartova a do Bolevce vyjely autobusy náhradní dopravy. Napájení a provoz v plném rozsahu byl obnoven krátce po sedmnácté hodině.

Astrač. 305 odbočuje do obratiště Mozartova 14. 5. 2010 Sorka č. 480 z linky 34 pomáhala při náhradní dopravě do Bolevce 14. 5. 2010 KT8D5-RN2P č. 299 s Karosou 413 v zastávce Mozartova 14. 5. 2010 Astra č. 304 vyjíždí z Mozartovy 14. 5. 2010


Rekonstrukce Slovanské třídy

Astra 310 a K3R-NT č. 311 na Slovasnké třídě v poslední den provozu před rekonstrukcí 7. 6. 2010 Stav některých panelů na Slovanské třídě 7. 6. 2010 K zahájení rekonstrukce mělo dojít již v dubnu avšak změny v projektech vodárny a zřejmě také volby, odsunuly začátek rekonstrukce až na červen.

Karosa č. 424 Slovanské třídě 8. 6. 2010 Rekonstrukce Slovanské třídy 8. 6. 2010 Od úterý 8. 6. 2010 tak tramvaje linky č. 1 končí na Mikulášském náměstí (obrací se přes Sladkovského a Radyňskou) a na Slovany pokračují autobusy náhradní dopravy. Rekonstrukce je rozdělana do několika etap a vzhledem k pozdnímu začátku potrvá pravděpodobně až do konce roku (či při nepřízni počasí ještě déle).

Karosy na náměstí Milady Horákové nasazené na náhradní dopravu při výluce 8. 6. 2010 Karosa 424 ve výstupní zastávce v Radyňské ulici 8. 6. 2010 S prvními pracemi se začalo od křižovatky se Sladkovského ulicí. Autobusy náhradní dopravy tak ve směru na Slovany jezdí z Papírenské ulice a odklonem Zahradní ulicí až po Liliovou. Odtud pak pokračují po Slovanské třídě až na Náměstí Milady Horákové. Ve směru ze Slovan jedou po tramvajovém páse prakticky až dolů až na křižovatku se Sladkovského ulicí a po té končí v Radyňské. KT8D5-RN2P č. 288 projíždí manipulačním obloukem ze Sladkovského do Radyňské ulice 8. 6. 2010 Astra č. 307 linky č. 1 na Mikulášském náměstí 8. 6. 2010 Zde je přestup na tramvaj v zastávce tramvaje linky č. 2 Mikulášské náměstí, odkud tedy nyní jezdí i jednička. Automobilový provoz s vyjímkou nákladní dopravy má být po Slovanské třídě během rekonstrukce zachován. V současné době se pracuje na koleji ve směru na Slovany a tak je automobilová doprava svedena na protisměrný jízdní pruh a na kolejový pás pro směr do centra.

T3R.PLF č. 327 se odbočuje do Sladkovského ulice, kde se linka č. 1 otáčí obloukem do Radyňské 12. 6. 2010 Karosa č. 403 na náhradní lince 1A projíždí Zahradní ulicí 12. 6. 2010 T3R.PLF č. 331 v zastávce Hlavní nádraží ČD Sirková s transparentem Mikulášské náměstí (v době rekonstrukce Slovanské) 12. 6. 2010 Rekonstrukce Slovanské - vytrhané panely BKV směr Slovany 12. 6. 2010


Nehoda na Klatovské

V neděli 27. 6. 2010 krátce po sedmnácté hodině došlo na křižovatce Klatovské a Kaplířovy ulice k tragické nehodě. Do autobusu Solaris Nehoda na křižovatce Kaplířova - Klatovská 27. 6. 2010, 
foto: Vlastimil Leška, Plzeňský deník Nehoda na křižovatce Kaplířova - Klatovská 27. 6. 2010, 
foto: Vlastimil Leška, Plzeňský deník odbočujícího do Kaplířovy ulice narazil motorkář, který následkům nehody podlehl. Příčina nehody se vyšetřuje. Na místě byla na cca tři hodiny zastavena i tramvajová doprava. Na Borech v té době stálo v koloně postupně asi 5 souprav a dopravu zajišťovaly autobusy náhradní dopravy. Tramvajový provoz byl v té době na lince č. 4 zachován pouze v úseku Košutka - Sady Pětatřicátníků.


Vykolejení U Zvonu

Vykolejená souprava T3M č. 211+212 U Zvonu 14. 7. 2010 Vykolejená souprava T3M č. 211+212 U Zvonu 14. 7. 2010 Ve středu 14. 7. 2010 došlo kolem šestnácté hodiny v oblouku U Zvonu k vykolejení soupravy T3M č. 211+212. Při hrozivě vypadajícím vykolejení nedošlo k žádným zraněním, ani škoda na vozech nebude vysoká. Souprava byla původně nasazena na lince č. 2, ale v době vykolejení jela Vykolejená souprava T3M č. 211+212 U Zvonu 14. 7. 2010 Vykolejenou soupravu T3M č. 211+212 popotahuje zpět T3M č. 227+228 - U Zvonu 14. 7. 2010 z důvodu závady bez cestujích zpět do vozovny. Závada však neměla s vykolejením žádnou souvislost. V oblouku vykolejil druhý podvozek prvního vozu soupravy a první podvozek druhého vozu. Řidič si toho všiml, ale díky zabrždění se vozy v oblouku ještě více stočily a narazily mírně do sebe.

Nakolejování voz č. 212 - U Zvonu 14. 7. 2010 Nakolejování vozu č. 211 - U Zvonu 14. 7. 2010 Pracovníci PMDP se nejprve snažili následující soupravou vozy zkusit zatáhnout zpět do kolejí, ale musel být na nakolejení povolán jeřáb. Ten nakolejil nejprve zadní vůz č. 212 a po té přední č. 211.

Přeměřování rozchodu po nehodě U Zvonu 14. 7. 2010 Citybus č. 477 projíždí kolem místa broušení kolejnic U Zvonu 14. 7. 2010 Při kontrole kolejiště po nasazení vozů bylo zjištěno, že vlivem horka došlo k vyboulení jedné kolejnice a tím ke snížení rozchodu. Následná oprava vybroušením kolejnice trvala až do 19:30.

Do té doby byl tramvajový provoz zajištěn z Bolevce do Skvrňan a zpět. Na zbylých úsecích ze Skvrňan do sadů Pětatřicátníků byly nasazeny autobusy náhradní dopravy. Ne malé množství autobusů však mělo i po několika hodinách chybně nastavené cíle. Nové palubní PC se tak v praxi příliš zatím neosvědčují, nebo s nimi řidiči stále neumí zacházet.

486 na náhradní dopravě. Chybné orientace měla většina busů náhradní dopravy 14. 7. 2010 Souprava 320+255 stanicuje nezvykle mimo nástupiště (!) v sadech Pětatřicátníků 14. 7. 2010 Astra 310 odbočuje od Bolevce do Skvrňan 14. 7. 2010 Autobusy náhradní dopravy U Zvonu 14. 7. 2010

Ještě k vykolejení: Celá událost se sice stala patrně vlivem horka, ale za zmínku určitě stojí i to, že kolejiště v prostoru U Zvonu je dlouhodobě ve špatném stavu. U Zvonu 14. 7. 2010 Sice zde bývají některé nejhorší kolejnice občas měněny, ale kolejiště je již léta zralé na celkovou rekonstrukci včetně podloží. Ta se však po zbourání domu U Zvonu po povodních stále odkládá, neboť dlouho nebylo jasné, co v tomto prostoru vznikne. Pokud se bude s rekonstrukcí čekat než zde vyroste galerie, obávám se, že toto nebyla zdaleka poslední nehoda.


Divadelní představení opět zastavuje tramvaje

Stejně jako loňské léto se hraje na venkovní scéně před plzeňskou radnicí divadelní představení Revizor. Od 19. 7. 2010 do 26. 7. 2010 tak T3R.PLF č. 324 linky č. 1 při večerní výluce odbočuje na Palackého náměstí 24. 7. 2010 T3R.PLF č. 328 linky č. 1 při večerní výluce odbočuje z Palackého ulice do sadů Pětatřicátníků 24. 7. 2010 dochází ve večerních hodinách cca od 20:30 do k přerušení tramvajového provozu přes náměstí Republiky. Tramvaje linek 1 a 2 od Skvrňan i Bolevce končí v sadech Pětatřicátníků, kde se otáčí přes Palackého ulici. Tramvaje od Světovaru končí v zastávce Anglické nábřeží a otáčí se couváním na trojúhelníku U Zvonu. Autobusová linka 1A (přes den jezdící z důvodu rekonstrukce Slovanské ze Slovan na Mikulášské náměstí) je v době večerních představení prodloužena až do Sadů Pětatřicátníků. V úseku Sady Pětatřicátníků - Anglické nábřeží ji ještě posilují autobusy 2A.

255 na lince č. 2 při večerní výluce v sadech Pětatřicátníků 24. 7. 2010 T3R.PLF č. 330 odbočuje do Palackého ulice při večení výluce 24. 7. 2010 Citelis č. 491 u divadla v sadech Pětatřicátníků 24. 7. 2010 Tak tudy tramvaj neprojede - divadlo na náměstí Republiky 24. 7. 2010


Další letní opravy

Vyměněná vyhybka na Mikulášském náměstí 18. 7. 2010 Vyměněná vyhybka v Prešovské ulici 29. 7. 2010 Kromě vlečící se rekonstrukce Slovanské třídy byly v létě vyměněny některé vyhybky. V polovině července to byla sjezdová vyhybka na Mikulášském náměstí. Koncem července pak následovala sjezdová vyhybka v Prešovské ulici (ze sadů Pětatřiátníků). V sadech Pětatřicátníků budou ještě letos nějaké patrně následovat.

Zastávka Výstaviště 23. 7. 2010 Vůz T3R.PLF č. 317 přijíždí do zastávky Výstaviště 31. 7. 2010 Také již probíhá rekonstrukce zastávky Výstaviště. Budou zde širší nástupiště s přístřešky a také zde přibude nový přechod pro chodce. V souvislosti s těmito úpravami se mění i některé sloupy trakčního vedení. Zastávka Výstaviště je také jednou z prvních, kde se mají objevit nové "inteligentní zastávky". Bohužel však až později, neboť přísun peněz z evropských dotací je pozdržen.


Kontroverzní kašny na náměstí Republiky

Sice nemají kašny nic společného s tramvajovým provozem, ale s Plzní a s jejím centrem ano a tak se o nich zmíním. Jejich umístění na náměstí Republiky vyvolalo mezi obyvateli spoustu emocí a nutno podotknout, že zejména těch negativních. Není se co divit. Krátce po té, co byla plocha náměstí vydlážděna a byla navozena více historická atmosféra, se zde objeví tyto tři moderní monstra. Dle mého názoru nejsou kašny úplně ošklivé. Zejména ta nejblíže radnici nevypadá úplně špatně, ale hodily by se spíše do moderního sídliště (např. na Sylván), ale rozhodně ne do historického centra města, kde působí jako pěst na oko. Stejně jako mnoho obyvatel města, jejichž reakce je možné denně slyšet u kašen, si kladu otázku, jak toto vůbec mohl někdo schválit. Nejspíše si na ně budeme muset zvyknout - no ono nám ani nic jiného nezbyde. Mezi lidmi se už objevují zajímavá pojmenování např. šibenice, kulomet, blející velbloud, penis, a další. Slavností odhalení proběhlo ve večerních hodinách ve čtvrtek 29. 7. 2010 a již v sobotu ráno jsou na některých rytiny.

Asi nejhezčí kašna je nejblíže radnici (šibenice pro zastupitele) 31. 7. 2010 Kontrast na náměstí Republiky 31. 7. 2010 Blijící vlebloud 31. 7. 2010 Na tohle dílo již někdo vyryl kosočtverec a v sobotu ráno se vyšetřuje 31. 7. 2010

Článek s diskuzí na serveru Plzen.cz
Kontroverzní kašny: kumšt nebo kýč? - bez výhrad souhlasím
Jedna z mnohých skupin na Facebooku


Co nového na Slovanské?

Rekonstrukce Slovanské třídy 26. 6. 2010 V červnu proběhlo rychlé rozebrání trati ve směru na Slovany. Nejprve pod zastávku Liliová. V tomto úseku pak vodárny pracovaly na opravách vodovodních šoupat. Od 12. 7. 2010 se následně pokračovalo s rozebíráním další části trati a pracovníci vodárny pokračovali i zde. Autobusy náhradní dopravy tak byly ve směru na Slovany odkloněny mimo Slovanskou třídu do Zahradní ulice až po zastávku Vřesová. Během července se toho viditelně (zejména v dolní části Slovanské třídy) příliš nedělo, na což i v tisku poukazovali místní obyvatelé a podnikatelé.

Začátkem srpna je pak položen od Mikulášského náměstí po Liliovou podkladový asfaltový koberec a začíná se s pokládkou nových BKV panelů. Od Liliové ke křižovatce s Částkovou je trať také rozebrána a dále se s rekonstrukcí nemá pokračovat.

Rekonstrukce Slovanské třídy - podkladová asfaltová vrstva připomíná cyklostezku :o)))) 1. 8. 2010 Rekonstrukce Slovanské třídy - pokládka nových BKV panelů 4. 8. 2010 Wana č. 326 před začátkem rekonstruovaného úseku Slovanské třídy 8. 8. 2010 Rekonstrukce Slovanské třídy - vykládka kolejnic 9. 8. 2010

Postupně jsou tedy nové BKV panely položeny až nad křižovatku s Částkovou ulicí a do nich uloženy nové kolejnice. Koncem září jsou gumy kolem kolejnic do panelů zatlačeny a tato část tratě je tak hotova.

Od 4. 10. 2010 je automobilový provoz převeden na opravenou část Slovanské třídy a mění se i trasa autobusu náhradní dopravy. Ve směru na Po změně provozu je výstupní zastávky linky 1A výrazně dál od nástupní zastávky tramvaje. Proč není umožněn nástup do tramvaje na protější výstupní zastávce? 17. 10. 2010 Slovany nyní jezdí po Slovanské třídě a ve směru na Mikulášské náměstí pak projíždí Zahradní ulicí. Rekonstrukce kolejiště ve směru do centra je však výrazně skromější. Kompletní výměna BKV panelů probíhá pouze na dvou krátkých úsecích. Několik panelů je to před křižovatkou se Sladkovského ulicí a pár desítek metrů je to pak na křižovatce s Částkovou ulicí a v jejím okolí. Na dalších místech je pak opravován povrch některých poškozených panelů.

Výměna BKV panelů na krátkém úseku nad křižovatkou Sladkovského - Slovanská 12. 10. 2010 Asfaltování podkladové vrstvy pod BKV panely u křižovatky Částkova - Slovanská 12. 10. 2010 Oprava povrchu některých BKV panelů na Slovasnké třídě 12. 10. 2010 Připravené nové kolejnice na navých BKV panelech u křižovatky Částkova - Slovanská 17. 10. 2010

Celkově mi celá rekonstrukce kolejiště na Slovanské třídě přijde tak trochu k pláči. Od dnes již zastaralé technologie trati z BKV panelů, po dobu jakou se rekonstrukce vleče. Pro porovnání proběhla v Praze letos od začátku června do konce září rekonstrukce tramvajové trati do sídliště Řepy. Jednalo se o dvoukolejný úsek v délce cca 5km, rekonstrukce byla včetně podloží, BKV panely zde nahradily nové technologie a rekonstruovány byly i všechny zastávky na trase.

Pracovní vůz při prvních jízdách po rekonstrukci Slovanské 27. 10. 2010, foto: Z. Kresa Koncem října (zaznamenán 27. 10.) projížděl Slovanskou třídou již kolejvý brus, jako zkušební jízdy a aby projel zanesené žlábky. Ostrý provoz linky č. 1 se pak na Slovanskou třídu vrací od pondělí 1. 11. 2010. Při letošní rekonstrukci byl ve směru z˙centra města kompletně vyměněn úsek dlouhý zhruba 950 metrů, ve směru do centra pak dva kratší úseky v˙celkové délce zhruba 100 metrů. Ve zbývajících částech tramvajové trati, byly provedeny pouze povrchové úpravy panelů (očištěných částí panelů a vyplnění cementovou směsí). Dle informací z médií, by práce měly pokračovat v˙příštím roce na náměstí Milady Horákové.


Podzim je tu

T3M č. 221+222 jedoucí z Bolevce 12. 10. 2010 Vůz č. 253 na Mikulášském náměstí 17. 10. 2010 Vůz 286 v Pražské ulici 2. 10. 2010 Astra č. 303 u zastávky Okounová 12. 10. 2010


Wana č. 322 projíždí obloukem U Zvonu po výměně kolejnic - 28. 10. 2010 Vyměněný oblouk U Zvonu 28. 10. 2010 Koncem října 2010 byl opět vyměněn oblouk U Zvonu. Kolejnice byly namontovány na původní podloží bez výluky, tedy v nočních hodinách. Kdy pak asi dojde konečně na celkovou rekonstrukci okolního prostoru? Jestli se bude čekat na galerii, tak to může být i mnoho let a podloží to už nemusí vydržet ...


Zastavený provoz na Košutku 20. 11. 2010

KT8D5-RN2P č. 292 stojí se závadou v zastávce Sokolovská 20. 10. 2010, foto: F.V. Dav, který čekal na autobus u silnice se vrací zpět na stanici, když se tramvaje již mají rozjet 20. 10. 2010, foto: F.V. V sobotu po desáté hodině dopoledne se zastavil tramvajový provoz na Košutku. Linka č. 4 byla odkloněna do obratiště Mozartova a na Košutku vyjely i tři kloubové autobusy Solaris jako náhradní doprava. Příčinou všeho byla závada no voze KT8D5-RN2P č. 292, který zůstal stát Autobus Solaris SU18 jako náhradní doprava za tramvaj u zastávky Sokolovská 20. 10. 2010, foto: F.V. KT8D5-RN2P č. 292 je odstavená u hotelu CD 20. 10. 2010, foto: F.V. v zastávce Sokolovská a za ním se nashromáždilo pět dalších souprav. Vůz měl patrně nějakou závadu na podvozku a nakonec odjel velmi pomalou jízdou na odstavnou kolej u hotelu CD. Zde je odstaven do nočních hodin, aby při svém přesunu znovu nezablokoval tramvajový provoz a do vozovny se vrátí po skončení tramvajového provozu.


Vykolejení na Košutce, sněhová nadílka

Sady Pětatřicátníků - sněhová nadílka dorazila 29. 11. 2010 Sněhová pokrývka se letos v Plzni objevila 27. 11. a souvislá pak 29. 11. 2010. V dopravě však vážnější problémy zatím nezpůsobila. Vydatnější sněžení však přišlo 1. 12. 2010, kdy díky pár centimetrům rychle napadaného sněhu v odpoledních hodinách kolabovala doprava po celé Plzni.

Vykolejená souprava T3M na Košutce 1. 12. 2010 Vykolejená souprava T3M na Košutce 1. 12. 2010 Kolem sedmnácté hodiny došlo k vykolejení předního vozu soupravy T3M č. 211+212 na vyhybce na Košutce. Tramvaje linky č. 4 byly odkloněny do Bolevce a od Lékařské fakulty na Košutku vyjely autobusy náhradní dopravy. Autobus náhradní dopravy - Solaris č. 508 přijel na Košutku  1. 12. 2010 Autobus náhradní dopravy č. 423 u lékařské fakulty 1. 12. 2010 Problémy však měly i tramvaje v ještě sjízdných úsecích. V sadech Pětatřicátníků stály kolony aut a bránily průjezdu tramvají. Semafory se prakticky nedodržovaly a automobily stojící na křižovatkách na kolejích neměly tramvajím kam uhnout. Např. stojící kolona aut od stoupání k lékařské fakultě, kde opakovaně uvízlo několik kamiónů, se právě táhla až do sadů Pětatřicátníků. I z těchto důvodů trvalo, než se na Košutku dostal jeřáb.

Nakolejování vozu T3M č. 211 na Košutce 1. 12. 2010 Tramvaj byla za pomoci jeřábu nakolejena a krátce před dvacátou hodinou se tramvaje na Košutce opět rozjely. Tím však problémy neskončily. Kolona tramvají vzniklá v sadech Pětatřicátníků před nepřehoditelnou vyhybkou 1. 12. 2010 Silné sněžení a velké množství sněhu znemožňují přehazování vyhybek. Ani ručně se je řidičům nedařilo přehazovat do koncové polohy a tak se v sadech před vyhybkami vytvářely dlouhé kolony tramvají (cestující mnohdy vystupovaly z vozů již mimo zastávky, když se jejich vůz zařadil do kolony před S35).

Vůz č. 323 s polámaným sběračem je sunutý přes sady Pětatřicátníků 29. 11. 2010 Sněhová pokrývka leží letos již několik týdnů, ale tramvajové dopravě již nepůsobí žádné vážné problémy. Možná je to i tím, že při dalších sněhových nadílkách je oproti jiným částem republiky Plzeň docela šetřena - i v Praze je sněhu více.

Následuje pár snímků, když se sněhu ukáže sluníčko ...

K3R-NT č. 312 v zastávce Plzeňka 18. 12. 2010 Souprava 270+271 u zastávky Ulice Karla Steinera ve Skvrňanech 18. 12. 2010 Souprava 312+235 u zastávky Studentská 18. 12. 2010 Astra č. 310 při cvičné jízdě na konečné Košutka 18. 12. 2010 Souprava 231+232 přijíždí do zastávky Mozartova 18. 12. 2010 Pracovní vůz č. 175 na Košutce 18. 12. 2010

... a když zase zaleze a připadá nový sníh.

Vůz T3R.P č. 234 v zastávce Macháčkova 25. 12. 2010 Vůz T3R.PLF č. 326 ve Skvrňanech 25. 12. 2010 Vůz T3R.PLF č. 329 ve Skvrňanech 25. 12. 2010 Vůz T3R.PLF č. 323 u internátů 25. 12. 2010

30. 12. 2010 v některých částech Plzně přisněžilo až 10cm, v některých ani vločka. Údajně se jednalo o tzv. průmyslový sníh, což zní strašně, ale ne že by byl nějaký umělý či špinavý, jde spíše o to, že sněžilo jen místy. Když pak vylezlo sluníčko, bylo to jak v pohádce ...

Astra č. 308 v Pražské ulici 30. 12. 2010 Astra č. 309 v Pod Záhorskem 30. 12. 2010 Astra č. 309 v Pod Záhorskem 30. 12. 2010 K3R-NT č. 312 na Karlovarské 30. 12. 2010 Astra č. 309 u lékařské fakulty 30. 12. 2010 KT8D5-RN2P č. 295 na Košutce 30. 12. 2010 K3R-NT č. 311 na Košutce 30. 12. 2010

Pokračování najdete na další stránce:

(2011)

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích