(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022)
Výluky, akce, bulvárek, ...
Dočasný nedostatek vozů
Začátkem ledna 2022 se ve vypravení tramvají viditelně projevuje nedostatek provozuschopných vozů. Z důvodu odstavení většího množství vozů se závadami a po nehodách se od 3. 1. 2022
objevují v provozu opět soupravy dvou vozů T3R.P, tedy oba vozy "vysoké". Je to poprvé od června 2021, kdy do provozu nejsou vypravovány výhradně nízkopodlažní spoje.
Nejprve je to jen souprava 257+281, ale brzy jí následují i další. Nasazovány jsou na šejdrové spoje linky č. 4, mezi kterými jsou stále 3 pořadí bez garance nízkopodlažních vozů (21, 22, 23).
Maximálně se tak mohou objevit v provozu tři tyto soupravy a během ledna jsou často opravdu tři vysoké soupravy vypraveny.
Není to však jediné omezení. Na šejdrech linky č. 2 se objevují místo souprav až tři vozy EVO2 a na šejdrech linky jedna dva sólo vozy Vario místo vozů EVO2. V provozu se také setkáme
s nezvyklými soupravami spojením ze zbylých funkčních vozů např. 350+340.
Hlavním z důvodů odstavení většího množství vozů jsou uvolněné motory zjištěné při kontrolách po nehodě v prosinci 2021. Problém se týká vozů T3R.PLF a Vario LFR.S,
tedy podvozků "komfort" se stejnosměrnými motory. Během ledna stojí dost těchto vozů v obratišti Mozartova.
Vyřešení není zřejmě úplně jednoduché a řešení je o to složitější, že se musí sladit mezi třemi subjekty (PMDP, externí údržba a výrobce vozů). Připomínám, že stále také
probíhá rekonstrukce vozovny a tak i opravy vozů se dělají v provizorních podmínkách.
Současně se objevuje další komplikace a tou je již nevyhovující profil kol u několika vozů EVO2 pro trať s bezžlábkovými kolejnicemi v Bolevci. A protože soustruh tramvajových kol není
v rekonstruované vozovně ještě funkční, mohou první vozy EVO2 být vypravovány jen na jiné linky. Jsou tak vypravovány právě na šejdry linky č. 2.
Situace se zlepšuje kolem jarních prázdnin. Během nich je omezený prázdninový provoz a po nich již vyjíždí 14. 2. 2022 některé opravené vozy a výprava je tak opět výhradně nízkopodlažní.
Částečný odklon ze sadů Pětatřicátníků
O víkendu 19. a 20. 2. 2022 dochází výluce na tramvajových linkách a sice k odklonu ze sadů Pětatřicátníků ve směru Bory, Slovany a Světovar.
Linky zastávku objíždějí přes Palackého náměstí a Palackého ulici, kde stanicují v zastávce U Synagogy. Dále pak pokračují na své trasy.
Důvodem výluky je úprava zadní části nástupiště zastávky (posunutí obrubníků) pro bezkolizní průjezd nových tramvají Škoda 40T ve směru od Skvrňan.
Vůz 40T se díky rozložení svých podvozků chová v obloucích nezvykle. První článek má obvyklý jeden otočný podvozek, ale další dva nejsou umístěné pod klouby jako u vozu KT8D5,
ale až dále pod druhým článkem. Když pak vůz projíždí koncem oblouku, druhý článek díky svému převisu před podvozkem přetočí první článek více, než je osa kolejí a až později
dojde k jeho narovnání.Patrné je to ze snímku U Zvonu, kde však narozdíl od zastávky nejsou obrubníky, tak to nevadí. V sadech Pětatřicátníků by vůz při přetočení prvního článku dřel o obrubníky.
Upadlé kolo zastavilo linku 4
Velmi nezvyklá událost se stala 3. 3. 2022 v odpoledních hodinách. Vozu 288 se ulomilo kolo z osy vozu. Druhé kolo prvního podvozku zůstalo naštěstí opřené z vnitřní strany o plenty vozu.
Vůz zůstal stát nad zastávkou U Práce směrem do centra. Tramvaje linky č. 4 od Košutky se obracely zpět v sadech Pětatřicátníků a na borské větvy se objevily autobusy náhradní dopravy.
Po příjezdu servisní organizace Bammer Trade (údržbu vozů zajišťuje externí firma) se s tramvají mírně couvlo, aby došlo k uvolnění kola. Kolo bylo naloženo do auta a tramvaj se pomalou
rychlostí vydala bez jednoho kola do sadů Pětatřicátníků.
V sadech Pětatřicátníků ve stanici pak čekala do noci na ukončení tramvajového provozu (aby případné vykolejní cestou do vozovny ještě více nezablkokovalo dopravu).
Linka č. 4 tak ve směru od Bor na Košutku objíždí odstavenou tramvaje přes náměstí Republiky, Zvon k Hlavní poště a dále na Košutku.
Podpora Ukrajiny
Ukrajinská vlajka vlaje od středy 23. února 2022 na plzeňské radnici na náměstí Republiky. Vyvěšením radnice vyjadřuje solidaritu s Ukrajinou, symbolickým gestem chce podpořit její
suverenitu a celistvost. Paradoxně o den později, tedy 24. 2. 2022 vypukla invaze ruských vojsk na území Ukrajiny. Ukrajinské vlajky se tak objevují na mnoha budovách, někde spolu s českou
vlajkou. V následujích dnech se zvedá mezi lidmi obrovská vlna solidarity a v mnoha sbírkách jsou vybírány rekordní částky pro Ukrajinu. Také do ČR, včetně Plzně, míří z Ukrajiny váleční uprchlíci.
Do odvolání mají občané Ukrajiny v plzeňské MHD dopravu zdarma.
Pro mne je sledování válečných událostí dost emotivní záležitostí, když jsem mnoho těch měst v minulosti navštívil a znám i některé místní dopravní kolegy.
Ukrajinské tramvajové provozy jsou v rubrice Jiná města na snímcích zachyceny ZDE.
Nehody zastavily tramvaje
V úterý 22. 3. 2022 došlo na náměstí Míru ke střetu dvou osobních vozů. Údajný vyník z místa utekl a ponechal na místě auto stát na tramvajových kolejích.
Po dobu vyšetřování a odstraňování nehody byl provoz linky č. 4 zastaven.
Zdržení nakonec bylo delší, než by se při podobné nehodě očekávalo a tramvaje zde stály cca hodinu a půl. Na Borech se tak objevily i autobusy náhradní dopravy.
Další hrozivě vypadající nehoda se stala ve stejný den na náměstí Generála Píka cca v 15:30. Řidička osobního vozu jedoucím po kruhovém objezdu zde nerespektovala
červený světelný signál a vjela do cesty soupravě Vario LFR.S č. 338+339. Její řidič již bohužel nedokázal zastavit a došlo k nepěknému střetu.
Naštěstí nedošlo k žádnému vážnějšímu zranění. Tramvaje linky č. 2 byly ve směru na Světovar odkloněny Slovanskou třídou přes Slovany.
Provoz tramvají byl obnoven za necelou hodinu.
A do třetice v posledních dnech došlo ke střetu osobního vozu a tramvaje KT8D5-RN2P č. 288 na křižovatce ulic Karlovarská a Na Chmelnicích cca
ve 12:30 dne 25. 3. 2022.
Účastník nehody, tramvaj KT8D5-RN2P 288 směřující na Košutku, mohla s křižovatky brzy odjet, ale také ona skončila ještě v koloně vozů před touto nehodou ve
směru od Košutky, neboť osobní automobil zde stál na kolejích do jeho odvozu až cca do 14:00. Po dobu odstraňování nehody se tramvaje od Univerzity otáčely
v sadech pětatřicátníků přes Palackého ulici a na Košutku vyjely i autobusy náhradní dopravy. Při nehodách s tramvají to bývá minimálně, ale viníkem
tentokrát patrně je řidič tramvaje :(
Výluka do Bolevce
V Bolevci probíhá v termínu 11. - 15. 4. 2022 tramvajová výluka. Linka č. 1 je ukončena U Gery, respektive v obratišti Mozartova. Cestující do Bolevce
pokračují autobusy náhradní dopravy ze zastávky U Gery, stejně jako při loňské výluce během rekonstrukci trati.
Důvodem výluky jsou plánované dokončovací práce na loni rekonstruovaném úseku. V prvních dnech zde pracuje podbíječka a upravuje geometrii kolejiště.
Následuje doplnění protihlukových obložení kolejnic a příprava pro "ozelenění" trati. Práce pokračují i v dalších dnech i při provozu tramvají.
Postup prací je však poměrně pomalý. Na závěr dojde k výsadbě suchomilných rostlin - rozchodníků.
Rozkvetlé tramvaje :)
Také letošní jaro přidávám pár aktuálních obrázků s rozkvetlým pozadím.
Oslavy osvobození
Po loňské a předloňské přestávce způsobené COVIDovou situací, byly letos městem uspořádané opět Slavnosti svobody. V rámci oslav v sobotu vyjela také historická vozidla PMDP.
Vzhledem k rekonstrukci vozovny to z tramvají byla pouze T3 č. 192. V pátek se objevila ve městě na zkušební jízdě a v sobotu pak na okruhu mezi Zvonem, Mikulášským náměstím a Palackého ulicí.
Zájem veřejnosti byl veliký. Vůz byl dost plný a i dle řidičů byl o jízdy mimořádný zájem. Důvodem bude jednak to, že při oslavách osvobození je vždy centrum města plné lidí a zájem o historické jízdy bývá vždy vysoký a pak také z důvodu rekonstrukce
vozovny se historické tramvaje loni ve městě neobjevovaly a tedy lidem již chyběly. Kromě vozu 192 vyjely na své krouhy také trolejbus 9Tr a autobus ŠM11.
Hlavní akcí Slavností svobody byl nedělní konvoj vojenské historické techniky. Od jedenácti hodin vyjel po obvyklé trase z náměstí Míru do sadů Pětatřicátníků a část vozidel pak na náměstí Republiky.
Tramvajová doprava tak byla omezována již od desáté hodiny. V tu dobu se zcela zastavila linka č. 4. Z Košutky na Rondel, stejně jako z Bolevce na Rondel,
vyjely autobusy náhradní dopravy.
Tramvaje linky č. 1 od Slovan a linky č. 2 od Světovaru byly ukončeny v zastávce Anglické nábřeží a otáčely se v obratišti U Zvonu.
Spoje linky č. 2 od Skvrňan byly ukončeny v zastávce Palackého náměstí. Následně se tramvaje otáčely na trojúhleníku. Odbočily do Palackého ulice a zpětným
pohybem se dostaly před nové divadlo na Palackého náměstí. Protisměrný oblouk s křížením zde projížděly velmi pomalu za dohledu pracovníků drážní cesty.
Zřejmě zdejší kolejiště není v úplně top stavu pro protisměrné projíždění. Dokonce zde stál zřejmě pro jistotu autojeřáb.
Po projetí konvoje, cca kolem dvanácté hodiny, byl obnoven provoz na lince č. 4 v celém úseku. Linky č. 1 a 2 zůstaly ještě stále rozdělené a výluka
pokračovala mezi sady Pětatřicátníků a Anglickým nábřežím. Tedy dvojka od Skvrňan přijela palackého ulicí a přes sady Pětatřicátníků se vracel zpět do Skvrňan.
Jednička od Bolevce zamířila vpravo na Palackého náměstí a Palackého ulicí se přes sady Pětatřicátníků vracela zpět do Bolevce. Provoz úsekem přes náměstí Republiky byl obnoven až po čtrnácté hodině.
Rekonstrukce Koterovské (zadní část)
Jak už zde bylo dříve uvedeno, na Koterovské třídě je kolejiště v havarijním stavu a na mnohých místech jsou zde omezené rychlosti.
Dle stavu kolejiště jsou zde omezení na různých místech 30, 20, 15 a v jednom úseku i 10 km/hod. Tato výrazná rychlostní omezení jsou zde od srpna 2021.
Tramvaje se zde viditelně plazí, narostly jízdní doby a i nepříjemné je to i pro auta, které chtějí najet na Koterovskou třídu z bočních ulic.
Od 1. 6. 2022 začala výluka na tramvajové lince č. 2 a to právě konečně z důvodu rekonstrukce trati na Koterovské třídě mezi náměstím Generála Píky a Světovarem.
Součásně bude provedena celoplošná oprava vozovek v celém úseku včetně rekonstrukce zpomalovacích prahů při zastávce Radnice Slovany.
Tramvajová linka č. 2 je na náměstí Generála Píky ukončena úvraťovou výhybkou. Instalován zde byl povrchový kolejový přejezd tzv. Kaliforňan.
Ačkoliv v Plzni máme dohromady 18 obousměrných vozů (12xKT8, 4xIN, 2x40T), provozních je v prvních dnech výluky (patrně díky externí údržbě) pouze 9 vozů.
V praxi je na 8 celodenních pořadích nasazeno osm obousměrných vozů a na šejdrové spoje vyjíždění ve špičce 4 jednosměrné soupravy, které jsou však již
ukončeny na Mikulášském náměstí.
Náhradní doprava mezi náměstím Generála Píky a Světovarem není zavedena. Linka č. 1 je však prodloužena ze Slovan po Slovanské aleji až na Světovar.
Obsluhuje tak také zastávku Vozovna Slovany, která je jedinou tramvajovou zastávkou v režimu "na znamení".
Plaská se již zelená
Jak již bylo slibováno výše, došlo v druhé polovině května k "ozelenění" tramvajové trati na Plaské třídě. V celém úseku od Bolevecké návsi do Bolevce, byly na
otevřeném svršku položeny oddělující gumové koberce, následně textilní vrstva pro nasáknutí vody a pak vrstva substrátu, na kterou byly položeny
předpěstované drny suchomilných rozchodníků.
Tramvajová trať se tak příjemně zazelenala s drobnými žlutými kvítky. Barva rozchodníků se bude během roku patrně měnit.
Rostliny by však měly být bezúdržbové, jsou suchomilné a není je potřeba sekat. Pokud se takový povrch osvědčí, mohl by se objevit v budoucnu i na dalších místech města,
např. na Přemyslově třídě a Palackého náměstí.
V polovině června rozchodníky více pěkně rozkvetly drobnými žlutými kvítky a trať je tak výrazně žlutá. V průběhu roku bude měnit barvu.
Minimálně opět na zelenou a přes zimu pravděpodobně půjde do vínově načervenalé barvy.
Výluka při výluce, odklon ze sadů Pětatřicátníků
V sobotu 11. 6. 2022 probíhala krátkodobá výluka v sadech Pětatřicátníků. Linka č. 4 ve směru z Bor byla odkloněna přes náměstí Republiky a Zvon.
V opačném směru byly všechny linky odkloněny přes Palackého ulici, kde obsluhovaly zastávku U Synagogy. Důvodem výluky byla výměna kolejnic v krátkém úseku za sjízdnou výhybkou od Skvrňan.
Historický víkend
Po COVIDové pauze se letos konala městská akce Historický víkend. Také historické tramvajové vozy měly pauzu, když od ledna 2021 byly
během rekonstrukce vozovny odstaveny v provizorní hale. V loňském roce tak vůbec nevyjely. Až nyní v sobotu
11. 6. 2022 se tak objevují konečně v ulicích vozy T1 č. 121 a T2 č. 133.
Z obratiště U Zvonu vyjíždějí na Slovany a do Mozartovy ulice.
Úvodní stránka
© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích
|