Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy











Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), 2011, 2012, (2013), (2014), 2015, 2016, (2017) Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


Zima konečně dorazila

Po letošních jarně zimních měsících dorazila letošní zima až v druhé polovině ledna, kdy Plzeň zasypala sněhová nadílka.

KT8D5 č. 289 ve vánici v sadech Pětatřicátníků dne 24. 1. 2007 Souprava T3 č. 190+191 na Palackého náměstí při sněžení dne 24. 1. 2007 Sólo T3P č. 256 v sadech Pětatřicátníků 25. 1. 2007 Astra č. 308 v Pražské ulici 25. 1. 2007

Souprava 204+270 v zastávce Ulice Terzie Brzkové 25. 1. 2007 Pár vozů muselo být brzo odstaveno se závadami, když se sníh či zejména slaná břečka z neuklizených zastávek dostaly tam, kam neměly. V provozu se tak objevují i nezvykle spojené soupravy a to v době když už je i tak nedostatek provozních souprav. Od 25. 1. 2007 tak vyjíždí souprava 204+270, která je zajímavá tím, že přední vůz je již vybaven informačními panely BUSE, zatím co zadní vůz má dosud cedule. O den později se objevuje další netypická souprava 262+198.

Souprava T3G č. 239+240 projíždí manipulační zastávkiu Jízdecká 24. 1. 2007 Vůz č. 244 na konečné Slovany, náměstí Milady Horákové 27. 1. 2007 Odstavené zasněžené vozy na tzv. zahradě vozovny Slovany 27. 1. 2007 KT8D5 č. 289 na konečné Světovar 27. 1. 2007. Ale kde jsou koleje?

Sólo vůz č. 196 v Prešovské ulici 3. 2. 2007 Nezvyklá souprava 196+276 v sadech Pětatřicátníků 5. 2. 2007 Přesto, že sníh brzy slezl, zprovoznění několika odstavených vozů ještě nějakou dobu trvalo. Kromě nezvyklých výše uvedených souprav 204+270 a 262+198 se krátce objevují také sólo vozy 196 a 276, či i souprava 196+276.


Vykolejení vozu 296 u Plzeňky

V pondělí 12. 2. 2007 kolem třinácté hodiny došlo k vykolejení vozu KT8D5 č. 296 u zastávky Plzeňka. Vůz jedoucí z Košutky vykolejil svým čtvrtým podvozkem, který nejprve jel značnou dobu při kolejích a až před zastávkou se zřejmě i díky brždění stočil tak, že se poslední článek vozu dostal na protisměrnou kolej, kde se o podchod zastavil. Štěstím v neštěstí bylo, že proti nejela žádná tramvaj. Z fotografií je patrné, že nejblíže byl právě vůz KT8D5 č. 290, který zde byl na jedné z prvních zkušebních jízd po VP.

Pohled na poslední článek vykolejeného vozu KT8D5 č. 296 u zastávky Plzeňka 12. 2. 2007 Pohled na poslední článek vykolejeného vozu KT8D5 č. 296 u zastávky Plzeňka 12. 2. 2007 Vykolejený vůz KT8D5 č. 296 - pohled ze zastávky Plzeňka směrem na Košutku 12. 2. 2007 Vůz KT8D5 č. 290 na zkušební jízdě čerstvě po VP měl štěstí, že nejel o chvíli dříve - zastávka Plzeňka 12. 2. 2007

Kolona tramvají před zastávkou Plzeńka po vykolejení vozu 296 dne 12. 2. 2007. Jako poslední je zde vůz č. 291, který po chvilce pendloval jako posila autobusů po jedné koleji mezi Severkou a Lékařskou fakultou. Nakolejování vozu KT8D5 č. 296 u Plzeňky 12. 2. 2007
Foto: J. Rieger Po dobu odstraňování nehody byly tramvaje linky č. 4 odkloněny do Bolevce a od Lékařské Fakulty na Košutku pokračovaly autobusy náhradní dopravy. Vzhledem k tomu že se nehoda stala na počátku dopravní špičky, kdy je na lince č. 4 až tříminutový interval, chodilo dost lidí i pěšky, když se nevešli do autobusů. Davy cestujících se hrnuly z autobusů na tramvaj (a i naopak) tou nejkratší cestou. V pozadí jsou vidět i lidé jdoucí po kolejích směrem zastávka Pod Záhorskem 12. 2. 2007 Souprava č. 254+255 odkloněné linky č. 4 v zastávce Studentská 12. 2. 2007 Mnoho cestujících si s přestupy nelámalo hlavu (a také byla malá informovanost ze strany pracovníků DP) a u Lékařské fakulty přecházeli v davech po trávě mimo přechody pro chodce. Hodně pěších se pohybovalo také v kolejišti až do zastávky Pod Záhorskem.

Vůz KT8D5 č. 291 pendloval jako posila náhradní autobusové dopravy - zde v zastávce Sokolovská jedoucí směrem do centra po protisměrné koleji - 12. 2. 2007
Foto: J. Rieger

Již nakolejený vůz č. 296 odjíždí do vozovny - 12. 2. 2007
Foto: J. Rieger Jako zajímavá posila ještě pendloval vůz KT8D5 č. 291 mezi zastávkami Severka a Lékařská fakulta, Karlovarská. Po nehodě totiž zůstal tento obousměrný vůz poslední v koloně tramvají a tak mohl zpět vyjet. Cestou do centra jezdil tedy v protisměru. Mezi tím byla u Plzeňky nehoda šetřena nehoda pracovníky Drážní inspekce i Policie. Po nakolejní vozu pomocí jeřábu byl normální provoz tramvají obnoven po půl třetí.

Článek o nehodě s fotografiemi se objevil i na severu iDNES.

  


Rekonstrukce okolí náměstí Generála Píky

Souprava T3P č. 268+268 projíždí náměstím Generála Píky 22. 10. 2005 Několik rekonstrukcí probíhá postupně na Slovanech již přibližně od podzimu 2005. V té době se na kruhovém objezdu, jak jsem již psal, objevily první provizorní sloupy s betonovými patkami v souvislosti s překládkami inženýrských sítí. Také se rovněž rekonstruovala Částkova ulice směrem k Sušické a brzy přišla nařadu Francouzská třída. Tramvajové provozu se dotýkala zejména rekonstrukce trati na Slovanské aleji probíjací na jaře a v létě 2006 a nyní se tramvají týká přesun zastávek v souvislosti s celkovou rekonstrukcí kruhového objezdu a okolí na náměstí Generála Píky.

Souprava T3M č. 237+238 v zastávce Krejčíkova, krátce před jejím zrušením 18. 3. 2000 Nová zastávka vyrostla před budouvou radnice ÚMO Plzeň 2, tedy přesně v místě, kde již zastávka Krejčíkova bývala do roku 2000 (foto vpravo). Tehdy se díky nepravidelnému rozmístění zastávek na Koterovské třídě však jednalo pouze o zastávku ve směru na Světovar. Situaci přesouvání zastávek znázorňuje následující jednoduché schéma.

První část obrázku ukazuje původní nepárované rozmístění zastávek od zahájení provozu světovarské trati až do roku 2000. Při rekonstrukci vozovky Souprava 268+269 v zastávce Náměstí generála Píky, ovšem ve směru na Světovar se tato zastávka jmenuje Krejčíkova - 10. 9. 2004 na Koterovské třídě a pro snadnější přístup k tehdy plánovanému obchodnímu domu (z jehož stavby následně sešlo), byla zastávka Krejčíkova přiblížena ke kruhovému objezdu. Došlo tak k zajímavé situaci, kdy tak na jednom místě byla zastávka v každém směru jinak pojmenována (ve směru na Světovar Krejčíkova, ve směru do centra Nám. generála Píky).

Nyní v roce 2007 pak v souvislosti s rekonstrukcí kruhového objezdu, přilehlých Souprava 248+249 ještě projíždí novou zastávkou Krejčíkova před radnicí ÚMO 2 - 10. 3. 2007 ulic a se stavbou obchodního centra dochází ke zřízení obousměrné zastávky Krejčíkova před radnici ÚMO 2, kde bude i vchod do právě rostoucího obchodně administrativního komplexu. Zastávka Náměstí generála Píky bude obousměrně zřízena na druhé straně od kruhového objezdu.

Schéma přesouvání zastávek v okolí náměstí generála Píky

Naposledy byly obsluhovány zastávky dle situace na prostředním schématu v neděli 11. 3. 2007. Od pondělí jsou obě přesunuty před radnici ÚMO 2 a výstavba nových zastávek Nám. generála Píky zatím probíhá. Prozatím zůstává zachováno i původní pojmenování, kdy zastávka v každém směru nese jiný název. Následuje pár fotografií zachycujících "přestavbu" okolí náměstí Generála Píky a přemisťování zastávek.

Souprava T3 č. 187+188 na Koterovské třídě 21. 1. 2007 K3R-NT č. 314 při zkušební jízdě v místě budoucí zastávky Krejčíkova 27. 1. 2007 Souprava 204+194 na náměstí Generála Píky 10. 2. 2007 Souprava 200+179 projíždí místem budoucí zastávky Krejčíkova 24. 2. 2007 K3R-NT č. 311 v zastávce Krejčíkova (v opačném směru však Nám. generála Píky) 24. 2. 2007 KT8D5 č. 290 při cvičné jízdě v zastávce Náměstí generála Píky 24. 2. 2007 Souprava 190+191 v prostoru, kde kromě zastávky směr Světovar vyrůstá i zastávka pro směr do centra - situace z 24. 2. 2007 K3R-NT č. 313 v budoucí zastávce Krejčíkova 10. 3. 2007


Pracovníci DP při měření profilu kolejnic v zastávce Macháčkova 25. 3. 2007 KT8D5 č. 298 míjí pracovníky DP při měření profilu kolejnic ve Skvrňanech 25. 3. 2007 V neděli 25. 3. 2007 bylo možné ve Skvrňanech vidět pracovníky DP se svojí "hračkou" na měření profilu kolejnic.

  


Tiché výročí

Historický vůz T1 č. 121 při komerční jízdě na mostě U Jána 5. 4. 2007 T1 č. 115 na náměstí J. Krautwurma při poslední jízdě vozů T1 v ČSSR 4. 4. 1987
Foto: J. Hertl 4. 4. 2007 uplynulo dvacet let od ukončení provozu tramvají typu T1. Bohužel nebyla pro veřejnost připravena žádáná akce k tomuto výročí. Připomeneme si jej alespoň při dni otevřených dveří. Jedinou akcí k tomuto výročí tak zatím byla jen komerční jízda vozu T1, kterou si objednal KŽC pouze pro své zahraniční zákazníky. Více o vozech T1, včetně dalších fotografií historického vozu č. 121 najdete ZDE.


Nedostatek tramvají

T3G č. 239+240 na Světovaru - předposlední souprava s cedulemi v poslední den provozu před zahájením montáže panelů 19. 4. 2007 T3M č. 247 sólo na lince č. 4 na Karlovarské třídě v době nedostatku souprav - 24. 4. 2007 V souvislosti s montáží informačních systémů do vozů T3 se projevuje opět kritický nedostatek provozuschopných souprav. Běžně je tak v posledních dnech vypravováno 4 - 5 sólo vozů místo souprav dvou vozů. Zpravidla se sóla objevují na lince č. 1, v případě nutné výměny vadného vozu na lince, se však mohou objevit i jinde. Tak tomu bylo i 24. 4. 2007 kdy se sólo T3M č. 247 objevilo opět i na nejvytíženější lince č. 4 (foto vlevo). Podrobnější info o konci cedulových tramvají najdete ZDE.


Křižík opět kroužil

Křižík na náměstí Republiky 5. 5. 2007 Křížík při výjezdu ze Solní ulice 5. 5. 2007 Téměř v utajení vyjela o víkendu 5. a 6. 5. 2007 při letošních oslavách osvobození osmnáctka na své obvyklé kolečko. Nikde totiž předem o jízdě nebyly informace (ani na webu PMDP, ani na zastávkách). Příčinou možná byla špatná předpověď počasí, podle které mělo celý víkend pršet (a nebylo tedy jisté zda vyjede), ale nakonec jen párkrát poprchávalo a Křižík si i bez propagace nemohl na nezájem cestujících stěžovat. Křižík stanicuje na náměstí Republiky 6. 5. 2007 Nezvyklé byly i nástupní zastávky. V sobotu byla možnost nástupu U Zvonu i U Synagogy,Palackého, v neděli pak na náměstí Republiky. Letos budou mít zájemci pravděpodobně možnost se svézt ještě při dni otevřených dveří, který by dle zatím neoficiálních informací měl být 9. 6. 2007.


Nedostatek tramvají trvá + nehody

V pracovní dny (kromě večerních hodin) bychom se neměli setkat se sólo vozy. Z důvodu nedostatku vozů se s nimi setkáváme zejména na lince č. 1, ale občas i jinde. Sady Pětatřicátníků s vozy 247 a 252 na lince č. 1 a 2. - 9. 5. 2007 S pauzami již několik měsíců trvající nedostatek provozních tramvají se v posledních dnech ještě prohloubil, díky dvěma nehodám na konečných v jednom týdnu. Při první došlo ke srážce souprav 281+280 a 217+218 na konečné Bory (info případně foto uvítám) a cca týden po té došlo k nárazu vozu 312 do soupravy 282+283 na Košutce (viz níže). Sólo vozy se tak objevují nejen na lince č. 1, ale již i na dvojce, či čtyřce. Při tom v pracovní dny, kromě večerních hodin, bychom se s nimi dle současného jízdního řádu neměli setkávat vůbec. Díky nedostatku tramvají se však v provozu objevuje běžně 5 - 6 sólo vozů místo stejného počtu dvouvozových souprav.

V pátek 11. 5. 2007 na konečné Košutka došlo před sedmnáctou hodinu k nárazu vozu K3R-NT č. 312 do již stojící soupravy T3P č. 282+283. Při nehodě byly do sebe sraženy v rámci soupravy i vozy 282 a 283, jejichž spřáhla náraz nevydržela a poškozen byl také sběrač zadního vozu soupravy. Vůz K3R-NT č. 312 při nárazu vykolejil první nápravou.

Souprava 282+283 sražená do sebe po nárazu vozem K3R-NT 312 na Košutce 11. 5. 2007 Čelo nabouraného vozu K3R-NT č. 312 na Košutce 11. 5. 2007 Nakolejování vozu K3R-NT č. 312 za dozoru Drážní inspekce 11. 5. 2007 Zadní čelo vozu 283 a dohlížející Dopravně provozní ředitel PMDP - Košutka 11. 5. 2007

Souprava 282+283 byla rozpojena a její skřívaná spřáhla odmontována. Vůz 282 odjel vlastní silou do vozovny, narozdíl od vozu 283, který patrně pro technickou závadu nebyl schopen jízdy (i přes opravu pantografu na místě). Po nakolejení vozu K3R-NT č. 312 pomocí jeřábu, byl pak tímto vozem Nabouraná K3R-NT č. 312 sune T3P č. 283 z Košutky 11. 5. 2007 odtlačen. Po dobu odstraňování nehody se vozy linky č. 4 otáčely po vnitřním oblouku smyčky a provoz byl přerušen jen po dobu vypnutí trolejového vedení smyčky Košutka při nakolejování vozu K3R-NT jeřábem. Nehoda byla kompletně odstraněna v 18:40.

Sólo vůz č. 257 na lince č. 4 (!) přijíždí do zastávky Sady Pětatřicátníků 14. 5. 2007 Sólo vůz č. 256 na lince č. 2 (!) přijíždí do zastávky Anglické nábřeží, Pražská 15. 5. 2007 V následujícím týdnu je tak v ulicích ještě více sólo vozů na místo souprav. Smutný rekord padl asi v pondělní odpolední špičce 14. 5. 2007, kdy je místo devíti dvouvozových souprav v ulicích devět sólo vozů (na lince č. 4 čtyři sóla a na lince č. 1 pět sólo vozů). Dá se říci, že se v ulicích objevuje vše pojízdné, co má kola a tak občas zaskočí místo soupravy také Astra.

Nezvyklá souprava 282+217 před plzeňskou radnicí 18. 5. 2007 Nezvyklá souprava 282+217 přijíždí do sadů Pětatřicátníků 18. 5. 2007 V druhé polovině se již situace zlepšuje, neboť vyjely další dvě soupravy T3 po montáží informačního systému. Některá sóla jsou tak opět spojovány do souprav a to včetně předních vozů "pozůstalých" po nehodách (viz výše). Objevuje se tak od 16. 5. 2007 nezvyklá souprava 282+217.


Náměstí generála Píky

Souprava 278+279 v nové zastávce na náměstí generála Píky 16. 5. 2007 K3R-NT č. 314 v zastávce Námětí generála Píky 15. 4. 2007 Od úterý 15. 5. 2007 zastavují tramvaje konečně i v nové zastávce Náměstí generála Píky ve směru do centra. Nová nástupiště s přístřešky již byly dokončeny několik týdnů, avška se zprovozněním se příliš nepospíchalo. Na snímku vpravo je zachycena situace o měsíc dříve. Tramvaje zastavovaly pouze ve směru na Světovar (zde bývala zastávka i dříve). Na zastavování ve směru do centra si cestující museli ještě měsíc počkat.


Bomba zastavila i tramvaje

Autobus v zastávce Anglické nábřeží, Pražská při náhradní dopravě v době nálezu bomby v Nádražní ulici 10. 7. 2007 Uzavřený most U Jána v době nálezu bomby v Nádražní ulici 10. 7. 2007 V úterý 10. 7. 2007 kolem jedenácté hodiny dopoledne byla při výkopových pracech na staveništi hotelu na rohu ulic U Prazdoje a Nádražní nalazena nevybuchlá bomba z druhé světové války. Podle informací z médií se jednalo o ostrou americkou leteckou pumu o hmotnosti 250 kg. Policie uzavřela a evakuovala okolí a zastavena byla i doprava včetně provozu tramvají. Linky č. 1 a 2 se otáčely v obratišti U Zvonu a dál na Slovany a SU15 při náhradní dopravě v době nálezu bomby v Nádražní ulici 10. 7. 2007 Přestup na náhradní dopravu U Zvonu 10. 7. 2007 Světovar vyjely autobusy náhradní dopravy operativně stažené z různých linek. Autobusy jely odklonem přes Anglické nábřeží a po Americké třídě, neboť již most U Jána a přiléhlé silnice včetně průtahu na Prahu, byly uzavřeny. Po třinácté hodině, kdy byla již pyrotechniky deaktivovaná bomba odvezena, se doprava vrátila do obvyklých kolejí.


Úprava zastávek Plaská

Astra 302 přijíždí do zastávky Plaská 25. 3. 2007 Astra č. 303 v zastávce Plaská 15. 7. 2007 Jak je patrné i z fotografií, jsou již od jara upravovány zastávky tramvají i autobusů Plaská. Tramvajové zastávky, jejichž nová podoba se již dokončuje jsou zkráceny, mají nový povrch, zábradlí a konečně také přístřešek pro cestující. Bohužel, jako při většině plzeňských staveb, se s tím stavbaři "babrají" už dost dlouho. Při výběrových řízení na zhotovitele se obvykle vybírá zejména podle ceny a tak se pak mnohé plzeňské dopravní staby či Vůz č. 248 v zastávce Plaská 21. 7. 2007 T3M č. 247 (s výklopnými dvěřmi) v zastávce Plaská 22. 7. 2007 opravy dělají velmi zvolna. Po zahájení zastavování u nových zvýšených nástupišť se objevuje ještě drobný problém s vozy 246 a 247 respektive s jejich výklopnými dveřmi. V zastávce směrem do Bolevce údajně občas dochází ke jejich drhnutí o nástupní ostrůvek. Zřejmě záleží na tom, kde tramvaj přesně zastaví, neboť kolejiště je zde dost zvlněné. Problém se ještě prohloubí, až vozy budou mít více ojetá kola (247 má nyní poměrně nová).


Fungující "preference" na Světovaru"

T3G č. 239+240 vyjíždí z konečné Světovar 15. 7. 2007 T3M č. 241+242 vjždí do obratiště Světovar 15. 7. 2007 Na vjezdu a výjezdu z konečné Světovar (linka č. 2) byla instalovaná nová světelná signalizace s preferencí pro tramvaje. Standartně je na semaforu pro automobily stále zelená. Pokud se však z jakéhokoliv směru přiblíží tramvaj (sepne trolejový kontakt) semafor zastaví automobily a umožní tramvaji plynulý průjezd. Světelná signalizace funguje přibližně od začátku července.


Historické vozy opět na objednané jízdě

Historický vůz T1 v zastávce Severka 13. 7. 2007
Foto: F.V. T1 při objednané jízdě u Plzeňky 13. 7. 2007
Foto: F.V. T1 při objednané jízdě u Plzeňky 13. 7. 2007 V pátek 13. 7. 2007 se v podvečerních hodinách objevila ve městě historická Té jednička při objednané jízdě. Na snímcích vlevo je zachycena na Severním předměstí. V odpoledních hodinách dne 17. 7. 2007 vyjel na objednanou jízdu také historický vůz č.18.


Nehoda dvou automobilů "Na Belánce"

Citybus 477 nasazený na náhradní dopravě v době nehody - sady Pětatřicátníků 15. 7. 2007 V neděli 15. 7. 2007 v odpoledních hodinách došlo v křižovatce Na Belánce ke zle vypadající nehodě dvou automobilů. Nikomu se naštěstí nic nestalo, avšak provoz tramvají na Bory byl zastaven přibližně hodinu. Po tu dobu byly ze sadů Pětatřicátníků nasazeny autobusy náhradní dopravy. Vyšetřování nehody také zřejmě stížil fakt, že osádku jednoho auta tvořily Vietnamci a druhého Poláci.

Nehoda dvou automobilů Na Belánce 15. 7. 2007 Nehoda dvou automobilů Na Belánce 15. 7. 2007 Nehoda dvou automobilů Na Belánce 15. 7. 2007 Citelys 499 při náhradní dopravě v době nehody Na Belánce 15. 7. 2007


Výměna kolejnic na Karlovarské

Míjející se vozy T3P na Karlovarské třídě 19. 8. 2007 Zatlačovačka na Karlovarské třídě 26. 8. 2007 Pracovní ruch na Karlovarské třídě 26. 8. 2007 O víkendu 25. a 26. 8. 2007 probíhala výluka na tramvajových linkách č. 1 a 4 z důvodu opravy tramvajové trati na Karlovarské třídě. Již týden před tím se zde objevila připravená nová kolejnice (foto vlevo). V tomto táhlém oblouku byla pak při výluce vyměněna na koleji ve směru do centra vnější kolejnice, tedy ta v oblouku více namáhaná (vyhlodaná).

Solaris Urbino 18 č. 513 se otáčí na Košutce 26. 8. 2007 Solaris Urbino 18 č. 511 přijíždí na centrální zastávku v sadech Pětatřicátníků 26. 8. 2007 Souprava T3M č. 215+216 na lince 1/4 a Citybus č. 452 na lince č. 1 v sadech Pětatřicátníků 26. 8. 2007 K3R-NT č. 313 linky 1/4 odbočuje ze Solní ulice do sadů Pětatřicátníků 26. 8. 2007

K3R-NT č. 311 na lince 1/4 odbočuje u synagogy do Prešovské ulice 26. 8. 2007 T3M 225+226 na lince 1/4 - Masarykovo náměstí 26. 8. 2007 Tramvajovou dopravu na Košutku a do Bolevce nahradily autobusy a tramvaje označené linkou 1/4 zajišťovaly dopravu v úseku Bory - Slovany. Autobusy se otáčely přes náměstí Republiky. Přestupy tak byly v sadech Pětatřicátníků, na náměstí Republiky a v Solní ulici. Na autobusové čtyřce bylo nasazeno všech pět kloubových autobusů Solaris Urbino 18, na jedničce pak jezdily Citybusy. Na tramvajové lince 1/4 byly nasazeny soupravy T a dva vozy K3R-NT.

Autobusy náhradní dopravy v Bolevci 25. 8. 2007 
Foto: M. Kratochvíl T3M č. 209+210 na výlukové lince 1/4 na Klatovské třídě 26. 8. 2007 
Foto: M. Kratochvíl Solaris Urbino č. 512 před plzeňskou radnicí při výluce 26. 8. 2007 Autobusy náhradní dopravy zaskakují za tramvaje při výluce 26. 8. 2007


"Auta stojí, tramvaje jedou!" :o)

V první polovině září byla konečně spuštěna světelná signalizace preferující tramvaje při průjezdem přes kruhový objezd na náměstí Generála Píky. V základním stavu mají auta volno. Pokud přijíždí tramvaj, dá sepnutím trolejového KT8D5-RN2P č. 297 na náměstí Generála Píky 15. 9. 2007 T3M 225+226 při cvičné jízdě projíždí náměstím Generála Píky 15. 9. 2007 kontaktu povel řadiči světelné signalizace a ten dá autům stůj. Signalizace je na vjezdu i na výjezdu z kruhového objezdu a zdá se docela dobře seřízená, neboť bere ohled i na stanicující tramvaj z centra a zároveň ve směru do centra nutí řidiče tramvaje alespoň přibrzdit a tím jim neumožní místem nebezpečně prolítnout.


Polámaný sběrač zastavil tramvaje v ranní špičce

V pátek 14. 9. 2007 v ranní špičce před osmou hodinou byl asi na půl hodiny zastaven tramvajový provoz na Slovany a Světovar. Astru č. 304 s polámaným sběračem tlačí KT8D5 295 
14. 9. 2007 Tramvaje linky č. 2 jedoucí od Skvrňany projížděly Palackého ulicí a přes sady Pětatřicátníků se otáčely zpět do Skvrňan. Spoje linky č. 1 z Bolevce pokračovaly ze sadů Pětatřicátníků rovně na Bory. V Prešovské ulici již totiž stálo v koloně několik souprav. Důvodem bylo vypnuté trolejové vedení, neboť v Pražské ulici stála Astra č. 304 s rozlámaným sběračem a probíhala jeho demontáž. Tramvaje od Slovan se tak štosovaly V Pražské ulici. Provoz byl postupně obnovován po odtlačení Astry 304 vozem KT8D5 č. 295 před půl devátou.

Astra č. 308 v Palackého ulici 14. 9. 2007 Souprava 205+195 odbočuje z Palackého ulice do sadů Pětatřicátníků 14. 9. 2007 Souprava 270+271 linky č. 2 v nezvyklém směru v sadech Pětatřicátníků - před odbočením zpět do Skvrňan 14. 9. 2007 Souprava 282+283 linky č. 1 (!) jedoucí z Bor - 14. 9. 2007


Předprodejní terminály

Automat na dobíjení Plzeňské karty - s woknousovskými chybovými  hláškami 1. 10. 2007 Od 1. 10. 2007 se na několika místech Plzně objevují předprodejní automaty. Pomocí platební karty si může každý nahrát na svojí Plzeňskou kartu předplatné či převést peníze do elektronické peněženky. V odpoledních hodinách první dne jsem navštívil dva tyto přístroje a oba byly "zamrzlé". Snad se ale daří mouchy vychytávat, neboť poslední dobou je již vídám funkční.


Pilsner Fest 2007

V rámci letošního Pilsner Festu, který se letos konal i mimo areál pivovaru (další scény na náměstí Republiky a na stadionu ve Štruncových sadech), byla vypravena také zvláštní tramvajová linka "PF". Vypraven na ní byl samozřejmě vůz KT8D5-RN2P č. 297 s reklamou Pilsner Urquell. Linka PF jezdila od pátečního (5. 10. 2007) do nedělního (7. 10. 2007) odpoledne v úseku Světovar - sady Pětatřicátníků a v této tramvaji se jezdilo zdarma.

KT8D5-RN2P č. 297 v sadech Pětatřicátníků na zvláštní lince PF při Pilsner Festu 5. 10. 2007 KT8D5-RN2P č. 297 na náměstí Republiky na zvláštní lince PF při Pilsner Festu 6. 10. 2007 KT8D5-RN2P č. 297 U Zvonu nasazena na zvláštní lince PF při Pilsner Festu 6. 10. 2007 KT8D5-RN2P č. 297 v Pražské ulici nasazena na zvláštní lince PF při Pilsner Festu 7. 10. 2007


Oslavy 28. října

V rámci oslav 28. října bylo uspořádáno slavnostní shromáždění na Masarykově náměstí. Odtud následoval lampiónový průvod na Anglické nábřeží. Individuální automobilová doprava byla ve směru do centra odkláněna. Tramvajový provoz na lince č. 4 byl zastavena asi na 20 minut, než přešel průvod úsekem Masaryokovo náměstí - U Práce. Větší odklony probíhaly na trolejbusových linkách, neboť průvod pokračoval Americkou třídou a na Anglickém nábřeží byl zakončen ohňostrojem.

Průvod se vydává na cestu z Masarykova náměstí 28. 10. 2007 K3R-NT č. 311 uvízla při průchodu průvodu v zastávce U Práce 28. 10. 2007 T3M č. 225+226 čeká U Práce než projde průvod 28. 10. 2007 Průvod pokračuje Americkou třídou (a pak že by pěší zóna nefungovala) 28. 10. 2007


Spuštění poptávkového otevírání dveří

V sobotu 17. 11. 2007 začali po informační kampani cestující používat poptávkové (samobslužné) otevírání dveří. A jak to vypadalo první den? Většině cestujících, pokud zůstali stát před zavřenými dveřmi, velmi rychle došlo, Video zachycující první den používání poptávkové (samoobslužného) otevírání dveří 17. 11. 2007 že mají stisknout tlačítko, jen se hned neuvědomili, že je již systém v provozu. Samozřejmě se našlo pár lidí, kteří se po neotevření nejbližších dveří vydali k jiným otevřeným. Po nástupu do vozidla pak již cestou většinou pochopil každý. U tramvají je to o to jednodušší, že jsou na madlech pouze tlačítka na otevírání dveří a to v jednotném provedení, narozdíl od autobusů a trolejbusů, kde jsou i tlačítka STOP pro zastávky na znamení.


Srážka tramvají v sadech Pětatřicátníků

V pondělí 19. 11. 2007 cca v 15:15, tedy v době odpolední dopravní špičky, došlo k vážně vypadající nehodě dvou tramvají. Souprava T3M č. 241+242 odjíždějící ze zastávky Sady Pětatřicátníků směrem na Košutku místo jízdy rovně Nehoda souprav T3 č. 204+194 a T3M č. 241+242 v sadech Pětatřicátníků 19. 11. 2007,
foto: Vlastimil Leška, Plzeňský deník Nehoda tramvajových souprav T3 č. 204+194 a T3M č. 241+242 v sadech Pětatřicátníků 19. 11. 2007,
foto: pavel2 začala odbočovat vlevo (směr Skvrňany). Při tom se střetla s proti jedoucí soupravou T3 č. 204+194. Příčinou nehody byla chybně přestavená vyhybka. Ta se zřejmě přehodila při příjezdu této tramvaje, když řidič měl přepínač dálkového ovládání vyhybky ve špatné poloze a nevšiml si, že se tato před ním přehodila. Po střetu obou tramvají byl protijedoucí vůz č. 204 vykolejen a nakloněn. Při této nepěkně vypadající nehodě došlo naštěstí jen ke dvěma lehčím zraněním.

Nehoda tramvajových souprav T3 č. 204+194 a T3M č. 241+242 v sadech Pětatřicátníků 19. 11. 2007,
foto: F.V. Nehoda tramvajových souprav T3 č. 204+194 a T3M č. 241+242 v sadech Pětatřicátníků 19. 11. 2007,
foto: pavel2 Technik údržby zkoumá rozsah poškození vozů T3 č. 204+194 a T3M č. 241+242 v sadech Pětatřicátníků 19. 11. 2007,
foto: Vlastimil Leška, Plzeňský deník Nehoda tramvajových souprav T3 č. 204+194 a T3M č. 241+242 v sadech Pětatřicátníků 19. 11. 2007,
foto: Vlastimil Leška, Plzeňský deník

Kolona tramvají projíždí v době odstraňování nehody odklonem Palackého ulicí - 19. 11. 2007
foto: F.V. Kolony tramvají před sady Pětatřicátníků 19. 11. 2007,
foto: F.V. Nehoda se sice stala na nejfrekventovanějším tramvajovém uzlu v Plzni, avšak z provozního hlediska ještě na poměrně dobrém místě, neboť bylo možné tramvajové linky odklánět přes Palackého náměstí, či kolem Zvonu. Místy se však Souprava 243+244 odkloněné linky č. 4 odbočuje z Palackého ulice směrem na Bory - 19. 11. 2007, 
foto: F.V. Kolony tramvají na Palackého náměstí v době vypnutí trolejí 19. 11. 2007 tvořily kolony tramvají, neboť u Výstaviště, či na výjezdu z Palackého ulice nejsou upravené cykly světelných křižovatek pro tak velký provoz tramvají. Také bylo nutné při nakolejování vozů pomocí jeřábu několikrát vypnout napájení trolejí, takže se v centru tramvaje několikrát zastavily úplně.

Nehoda tramvajových souprav T3 č. 204+194 a T3M č. 241+242 v sadech Pětatřicátníků - demontáž sběrače z vozu 204 - 19. 11. 2007 Nakolejování vozu T3 č. 204 v sadech Pětatřicátníků 19. 11. 2007 Nejprve byl složen rozlámaný sběrač vozu 204. Pak vycouvala nabouraná souprava 241+242 zpět přes Sady Pětatřicátníků k synagoze a vlastní silou odjela do vozovny. Po té byla rozpojena souprava 204+194. Vůz 194 odcouval před křižovatku a přes Palackého náměstí a Palackého ulicí to objel k synagoze. Poškozený (očesaný) vůz č. 204 zapřažený za vozem 194 v sadech Pětatřicátníků 19. 11. 2007 Nakolejování vozu T3 č. 204 v sadech Pětatřicátníků 19. 11. 2007 Odbočil směrem na Bory a po té přicouval zpět do sadů Pětatřicátníků, aby mohl po nakolejení poškozený vůz č. 204 odtáhnout do vozovny. Stalo se tak po osmnácté hodině, kdy tato nezvyklá souprava 194+204 odjela do vozovny. Po té byl provoz tramvají obnoven v normálních trasách.

Souprava 183+194 přijíždí na konečnou Světovar 25. 11. 2007 Jaký bude další osud nabouraných tramvají? Pravděpodobně budou opraveny. U vozu č. 204 se vzhledem k jeho stáří uvažovalo rovnou o náhradě nové (LF) skříně, ale vůz bude zřejmě ještě opraven. V dalších dnech se tramvaj č. 242 (zadní ze soupravy 241+242) objevuje sólo na lince č. 1. Zadní vůz 194 (ze soupravy 204+194) vyjíždí prozatím v nezvyklé soupravě 183+194.


Opravy tratí

Souprava 183+194 přijíždí na konečnou Světovar 25. 11. 2007 Do konce roku je zřejmě potřeba ještě utratit zbylý peníz určený na údržbu tratí pro tento rok a tak se s drobnými opravami setkáváme nyní. V polovině listopadu byla vymněněna sjízdná vyhybka na konečné Bory a u Lékařské fakulty. Na Koterovské třídě zase budou nově zalité spáry mezi BKV panely - nyní tam probíhá odstraňování staré zálivky.

Sjízdná vyhybka na konečné Bolevec 8. 12. 2007 T3P č. 260 na nové sjízdné vyhybce na konečné Bolevec 8. 12. 2007 Začátkem prosince byla také vymněněna sjízdná vyhybka na konečné Bolevec. Práce probíhaly pouze v nočních hodinách, takže do provozu tramvají téměř nezasáhly.


Další jízda STOP AIDS!

T3M č. 242 při jízdě STOP AIDS v sadech Pětatřicátníků 29. 11. 2007 T3M č. 242 při jízdě STOP AIDS - Masarykovo náměstí 29. 11. 2007 Další tramvaj STOP AIDS vypravila krajská hygienická stanice 29. 11. 2007. Vůz T3M č. 242 s tradičními nápisy a studentkami zdravotní školy vyrazil v poledne do ulic rozdávat informační materiály. Pohyboval se opakovaně v centru města a na borské trati do cca patnácti hodin.
Foto z některých minulých jízd:
18. 5. 2000, 30. 11. 2000, 1. 12. 2005, 30. 11. 2006


Sobotní výluka - výměna vyhybky v Solní

Vůz K3R-NT č. 314 projíždí krátce před zahájením výluky Solní ulicí 8. 12. 2007 Vyjmutá vyhybka v Solní ulici 8. 12. 2007 V sobotu 8. 12. 2007 od 11:00 do ukončení tramvajové provozu probíhala výluka na trati v úseku Sady Pětatřicátníků - Anglické nábřeží. Důvodem byla výměna vyhybky na výjezdu ze Solní ulice. Tato vyhybka jako jediná nebyla totiž vyměněna při rekonstrukci sadů Pětatřicátníků, neboť tehdy byla poměrně nová.

KT8D5 č. 296 se míjí s Astrou č. 308 v zastávce Anglické nábřeží, Pražská při výluce 8. 12. 2007 KT8D5-RN2P č. 294 obrací U Zvonu při výluce 8. 12. 2007 Do jedenácti hodin byl provoz normálně v plném rozsahu, přes to, že se již v kolejišti pracovalo. Od jedenácti hodin pak byly tramvaje linky č. 1 a 2 ukončeny od Slovan a Světovaru v zastávce Anglické nábřeží, Pražská, kde si cestující přestupovali na autobus náhradní dopravy. Tramvaje se otáčely couváním na trojúhelníku U Zvonu. Autobus (nasazen kloubový Solaris č. 513) kroužil odsud do sadů Pětatřicátníků, Kloubový Solaris č. 513 na lince 1/2 U Zvonu při výluce 8. 12. 2007 kde stanicoval nezvykle proti synagoze (z důvodu neprůjezdnosti Solní ulice jezdil přes Kopeckého a Smetanovy sady) a pak Prešovskou ulicí a přes náměstí Republiky zpět Ke Zvonu.

Po odstranění reklamy bílý vůz č. 260 nasazený na lince č. 1 odbočuje na Palackého náměstí při výluce 8. 12. 2007 Astra č. 303 na lince č. 1 odbočuje na Palackého náměstí při výluce 8. 12. 2007 Astra č. 309 na lince č. 1 odbočuje do Palackého ulice při výluce 8. 12. 2007 Dvojka při výluce (souprava 180+181) odbočuje do Palackého ulice stejně jako před lety, kdy tudy jezdila pravidelně - 8. 12. 2007
T3M č. 242 (sirotek po nehodě) stanicuje v zastávce Sady Pětatřicátníků, Palackého - při výluce 8. 12. 2007 K3R-NT č. 314 odbočuje z Palackého ulice do sadů Pětatřicátníků při výluce 8. 12. 2007 Souprava 180+181 v pro linku č. 2 nezvyklé zastávce v sadech Pětatřicátní při výluce 8. 12. 2007 KT8D5 č. 288 v sadech Pětatřicátníků odbočuje do Skvrňan při výluce 8. 12. 2007
Tramvaje od Skvrňan a Bolevce se otáčely přes Palackého ulici, kde byla i výstupní zastávka. Po té odbočily zpět do sadů Pětatřicátníků, kde byl na zastávce linky č. 4 směr Košutka nástup i do Skvrňan a Bolevce. Cestující byli při této výluce velmi zmatení, protože byla špatná informovanost ze strany PMDP. Na zastávkách sice visely cedule informující o výluce, ale byly psané velmi obecně a nebylo z nich vůbec patrné odkud autobus ze sadů Pětatřicátníků jezdí. Mnoho cestujících po výstupu na zastávce Sady Pětatřicátníků, Palackého šlo na zastávku Sady Pětatřicátníků, neboť z cedulí bylo pouze patrné, že autobus jede ze sadů Pětatřicátníků. Že však bude stát někde pod divadlem, o tom se cestující nikde (kromě mapičky na webu PMDP) nedozvěděli. Běžně tak stáli desítky lidí na zastávce v sadech Pětatřicátníků zbytečně, což bylo patrné po odjezdu linky č. 4, kdy nic jiného tudy již neprojíždělo a přes to na zastávce zůstávalo mnoho lidí. Občas také někteří cestující do Skvrňan zbytečně čekali na manipulační zastávce Jízdecká. Zkrátka si myslím, že tentokrát dopravní podniky informace o výluce velmi odbyly. Ve vozech nebylo ani žádné hlášení o výluce, což je také ostuda, zejména vzhledem k tomu, jak jsem nuceni denně slýchat propagační hlášení o soutěži a včasném zakoupení předplatného.

  

Pokračování najdete na další stránce:

(2008)

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer