Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), 2015, 2016, (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024), (2025)
![]() Výluky, akce, bulvárek, ...
Vykolejní "pracáku" 3. 1. 2011
Další omezení rychlosti
Pokud jste v posledních dnech jeli tramvají přes most Generála Pattona a zdálo se vám, že se ta tramvaj nějak vleče, tak se vám to nezdálo.
Filmování na náměstí Republiky V pátek 18. a v sobotu 19. 3. 2011 náměstí Republiky a jeho okolí využívali filmaři pro natáčení reklamy. V sobotu tak například natáčely záběry na projíždějící kamion Františkánskou ulicí a náměstím Republiky. Dotčená místa byla vyklizena od aut, omezení se dotklo pěších a v době natáčení vždy na několik minut i tramvajových či autobusových linek.
![]() ![]() ![]()
Konference o městské dopravě
Ve dnech 5. – 6. 4. se v Plzni uskutečnil 1. ročník mezinárodní konference „Chytrá a zdravá městská veřejná doprava“
pořádaný Plzeňskými městskými dopravními podniky, a.s. ve spolupráci se Sdružením dopravních podniků ČR. Cílem konference
Nehody 19. 4. 2011
Později pak došlo k další nehodě v zastávce Pod Záhorskem. Krátce po devatenácté hodině zde souprava 270+271 zcouvla
na za ní stojící vůz KT8D5-RN2P č.
"Rozkvetlé" tramvaje Jako obvykle na jaře přidávám vzorek jarních, možná až kýčovitých obrázků plzeňských tramvají.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Další omezení rychlosti
Vše v tramvajovém provozu není však tak růžové, jako na předešlých jarních snímcích. Zhoršující se stav kolejiště v sadech
Pětatřicátníků, jehož rekonstrukce proběhla v roce 2003 (a při které údajně byly použity jedny z nejlevnějších dostupných
První akcí v rámci květnových oslav, která zasáhla do tramvajové dopravy byl tradiční pietní akt u památníku "Díky Ameriko!" probíhající v době páteční odpolední dopravní špičky 6. 5. 2011.
V sobotu i v neděli od třinácti do osmnácti hodin kroužily centrem města také historické tramvaje. Ze zastávky U Synagogy v
![]() ![]() ![]() ![]()
Představení historických vozů
![]() ![]() ![]() ![]()
Opravy kolejiště v sadech Pětatřicátníků
Od 16. 6. 2011 je i linka č. 4 odkloněna obousměrně z centrální zastávky V sadech Pětatřicátníků. Ve směru z Bor tak tramvaje odbočí u synagogy do Prešovské ulice a přes náměstí Republiky pokračují přes Zvon zpět do Solní ulice a odtud dál na Košutku. Ve směru od Košutky na Bory objíždějí všechny linky opět přes Palackého náměstí a Palackého ulici. Důvodem jsou práce na výměně druhého křížení v křižovatce u synagogy v sadech Pětatřicátníků. Během dne je kolejiště odkryto a následně ve večerních hodinách probíhá výměna kříže.
![]() ![]() ![]() ![]()
Místo stávky zastavila tramvaje nehoda v Pražské
![]() ![]() ![]() ![]()
Karlovarská
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Druhá etapa Karlovarské zahájena
![]() ![]() ![]() ![]() Hned první den výluky jsou v dotčeném úseku zahájeny stavební práce. Je sneseno trolejové vedení včetně převěsů a je rozebírána původní tramvajová trať. Původní kolejiště je místy zakryté panely a na některých opravovaných místech jsou koleje jen ve štěrku. Koleje jsou tedy vytrhány a v horní části, je rozbíjena i původní betonová deska.
![]() ![]() ![]() ![]()
Sladkovského - Koterovská
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Na Karlovarské se rychle postupuje
![]() ![]() ![]() ![]() Zajímavější je však vývoj prací v horním úseku nad zastávkou U Družby. Zde bude nové kolejiště postavené na novém podloží a původní betonová deska musela pryč. Na kusy jí rozbušila zbíječka a střední pás připomínal řeku plnou ledových ker.
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() Při letošní rekonstrukci Karlovarské třídy je vidět vysoké pracovní nasazení. Ve srovnání s předchozími rekonstrukcemi se jedná o tempo obvykle nevídané. Tak jen tak dál a co nejméně komplikací!
Výluka při výlukách aneb
Někteří cestující si ještě nestačili zvyknout na výlukové trasy a do toho jsou ještě ve dnech 13. - 15. 7. odkloněny obousměrně tramvajové
![]() ![]() ![]() ![]()
Ve vozech se začal objevovat nový typ Cardmanů. Všechna vozidla byla vybavena těmito drahými "bumbrlíčky" koncem roku 2004 a systém je
Postupující práce a bomba na Karlovarské
![]() ![]() ![]() ![]()
V následujícím týdnu příbývají kolejnice na pražcích až k Družbě a jsou zasypávány štěrkem. Současné zvlnění není samozřejmě definitvní, kolejiště bude ještě podbito. Bývalý podchod v zastávce U Družby je zalévaný betonem.
![]() ![]() ![]() ![]()
Další rekonstrukce, tentokrát na Slovanech
O týden později jsou již kolejnice na pražcích zalévány betonem. Oblouk z výstupní zastávky bude směrově posunut a tak třetí fotka zatím připomíná tento vtípek.
Řádění podbíječky na Karlovarské
V pondělí podbíječka již pracovala na koleji ve směru na Košutku. Podbíječka při své práci podbíjí pražce štěrkem a usazuje tak koleje do
správné geometrické polohy (výšky i směru). Proces podbíjení je řízen pomocí počítače a poloha kolejí je během podbíjení kontrolně
přeměřována geometry. První snímek dole ukazuje rozdíl mezi nepodbitou kolejí vlevo a již podbitou vpravo.
V úterý 2. 8. 2011 se ještě dokončovala kolej ve směru na Košutku. Ihned po podbití posledního úseku za zastávkou Sokolovská se podbíječka
vrátila na křižovatku a kolem patnacté hodiny byla jeřábem naložena na návěs a odvezena zpět domů, do Chabařovic.
BKV panely jsou pokládány v následujícím týdnu a to včetně odstavné koleje u hotelu CD.
A co se děje v horní části? Kolejiště (tvořené kolejnicemi NT1 na pražcích) je zakrýváno zádlažbovými panely a usazovány jsou nové obrubníky. Rekonstrukce již zasáhla i křižovatku za zastávkou Sokolovská. Z důvodu nutného
zachování průjezdu křižovatkou se zde kolejiště dělalo postupně po polovinách. Jak je patrné z fotografie, nové kolejiště bylo podbíjeno menší podbíječkou. Podél trati již rostou nové sloupy trakčního vedení, na které je montováno i veřejného osvětlení.
Co nového na Slovanech?
Současně se již však měnila druhá polovina oblouku. Doprava směrem do centra (včetně trolejbusové linky) byla v části vedena i po provizoriu přes chodník.
Rekonstrukce kanalizačního sběrače ve Skvrňanech
Za zmínku tak stojí, že v současné době žádná plzeňská tramvajová linka nejezdí ve své trase, ale na každé je nějaká výluka.
Vypravenost tramvají ve všední den od 15.8. 2011:
Jak již bylo uvedeno výše, předmětný kanalizační sběrač kříží tramvajovou trať ve Vejprnické ulici na dvou místech. Zatím, co u zastávky Křimická bylo kolejiště
obnovené z původních BKV panelů, tak u zastávky Malesická bylo položeny na dřevěné pražce nové kolejnice a následně zaasfaltovány. Délka rekonstruovaného
úseku je cca 40 metrů.
Nedělě 28. 8. je na linkách č. 1 a 2 posledním dnem výluk. Od pondělí 29. 8. vyjíždí tramvaje na tyto linky v celé trase. Pouze
provoz na lince č. 4 na Košutku, kde ještě finišuje rekonstrukce Karlovarské třídy, bude zahájen až od 1. 9. 2011.
Den před zahájení provozu, tedy 31. 8. 2011 se na trati již objevuje pracovní vůz T3 č. 175 při zkušební jízdě. Namontovány jsou označníky a postaveno
provizorní pletivo místo zábradlí. Provoz tramvají tak od 1. 9. bude zahájen, ale je jasné, že na stavbě, která má být ukončena až v
březnu příštího roku, je ještě hodně práce.
1. 9. 2011 vyjíždí linka č. 4 po rekonstruované trati na Košutku. Zatím, co je část Karlovarské třídy pro automobily ve směru do centra
ještě uzavřena (v úseku U Družby - Na Chmelnicích), tramvaje tudy již odváží davy cestujících v první školní den.
"Křižík" plul na Radbuze
Vykolejení u obratiště Mozartova
Tramvajová doprava do Bolevce byla zastavena a linka č. 1 byla odkloněna na Košutku. Do Bolevce vyjely autobusy
náhradní dopravy.
Je pravděpodobné, že souprava 270+271 tím skončila svůj provoz. Asi koncem roku by byla stejně odstavena a nahrazena novými vozy
VARIO. Je tedy pravděpodobné, že již do provozu vůbec nezasáhne.
Narozeninová jízda s T1
Krátkodobá výluka na linkách č. 1 a 4
Výluka v Bolevci
Již během středy až pátku se pokládá nová dlažba na zastávkách Majakovského a Studentská (patrně reklamace dříve použité nekvalitní dlažby) a během středy a čtvrtka se dělá odvodnění v oblouku
z Plaské ulice ke konečné Bolevec. V pátek je odvodnění již hotové (viz foto) a lehce se pracuje jen na jmenovaných nástupištích. Trochu mi
tedy uniká důvod výluky, neboť nástupiště se běžně opravují i za provozu tramvají a jinak se na trati nic neděje.
Jízdy osmnáctky 28. 10. 2011
Večer, jako každý rok, procházel z Masarykova náměstí na náměstí Republiky "Průvod světel", který mírně zastavil MHD (zejména trolejbusy na Americké třídě a krátce tramvaje na náměstí Republiky).
V úterý 8. 11. 2011 cca od osmnácté hodiny začala výluka na tramvajové trati na Světovar. Tramvaje končily na Mikulášském náměstí a
na Světovar cestující pokračovali autobusy náhradní dopravy. Důvodem výluky byla výměna vyhybky na Světovaru (rozjízdná mezí Koterovskou třídou
a manipulační tratí na Slovanské aleji směr vozovna). Ve středu ráno je již běžný provoz.
Oprava kolejiště na náměstí Míru
Na koleji ve směru do centra bylo vyměněno jen několik panelů a již následující sobotu 19. 11. 2011 po patnácté hodině začíná další výluka. Při ní jsou
vyměněny vyhybky tak, aby od neděle mohl být obousměrně provoz převeden právě na kolej pro směr do centra. Opravovat se bude nyní kolej
směrem na Bory.
Po druhé koleji se jezdí pouze do středy 23. 11. 2011. Během těchto pár dní bylo vyměněno také několik BKV panelů. V noci na čtvrtek 24. 11. 2011 jsou povrchové vyhybky demontovány a od čtvrtka se jezdí po obou kolejích.
V letošním roce stoupl počet objednaných tramvají pro různé soukromé akce. Objednávány jsou samozřejmě zejména historické vozy, ale lze si
objednat jakoukoliv tramvaj. Pokud tedy člověk není nostalgik, ale míří vstříc vyšším cílům, jako např. budoucí nejvyšší pan želežničář
(nejen vzrůstem) :o), může si objednat na oslavu svých narozenin např. nejnovější typ tramvaje. Stříbrné Vario LF plus č. 337 svezlo oslavence ulicemi v sobotu 19. 11. 2011.
Rozsvícení vánočního stromečku
Jedovatě by nadpis zněl: Dopravní podnik letos opět nezklamal tím, že opět zklamal!
Dle výše uvedeného příspěvku to vypadá, jak má tento web velký vliv, na tramvajovou dopravu, ale bude to spíše souhra náhod a je velká škoda, či až neschopnost, že ty posily nepřišly o týden dříve.
Uvízlá podbíječka na Plaské
Vytvoření ranní námrazy na trolejovém vedení může pěkně potrápit tramvaje a trolejbusy a zejména ty moderní. Při vlhkém večerním počasí a
následném poklesu teplot dojde přes noc na trolejích ke vzniku námrazy. Při průjezdu ranních spojů musí sběrače prvních spojů
obrousit vrstvu ledu a při tom dochází k výraznému jiskření. Někdy dochází k takovému vytažení oblouku, že tramvaje osvětlují
Pokračování najdete na další stránce: © Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích |