Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy











Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), 2015, 2016, (2017) Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


Vykolejní "pracáku" 3. 1. 2011

Vykolejený pracovní vůz č. 175 - Malesická 3. 1. 2011, foto: Jan Schuster Vykolejený pracovní vůz č. 175 - Malesická 3. 1. 2011, foto: Tomáš Richter Rok 2011 nezačnu dobrou událostí. V pondělí 3. 1. 2011 došlo po patnácté hodině k vykolejení pracovního vozu 175, který chtěl odbočit do obratiště Malesická. Nepoužívaný oblouk nebyl projetý a vůz patrně na sněhu a ledu (či vlivem nedolehnutí jazyků sněhem zanesené vyhybky) vykolejil prvním podvozkem a to v místě křížení s protisměrnou kolejí. Zablokována tak byla trať v obou směrech. Vykolejený pracovní vůz č. 175 - Malesická 3. 1. 2011, foto: J. Schuster Vykolejený pracovní vůz č. 175 - Malesická 3. 1. 2011, foto: Tomáš Richter První pokus nakolejení zvedákem se nezdařil a musel být zavolán jeřáb. Po dobu nakolejování vyjely do Skvrňan i autobusy náhradní dopravy. Provoz byl po nakolejní vozu obnoven po více než hodině. Vůz č. 175 pokračoval pak rovně do Skvrňan.


Další omezení rychlosti

Pokud jste v posledních dnech jeli tramvají přes most Generála Pattona a zdálo se vám, že se ta tramvaj nějak vleče, tak se vám to nezdálo. Vůz 236 na mostě Generála Pattona 23. 1. 2011 Zatím co auta zde mohou zrychlit na 70Km/hod, tramvaje musí zpomalit na 30 km/hod 23. 1. 2011 Na mostě je od poloviny ledna v celé jeho délce pro tramvaje snížena rychlost na 30km/hod. Důvodem je údajně nejen špatný stav kolejí a zejména dilatačních spár, ale také špatný stav celého mostu. Jedná se tedy o další omezení rychlosti na tramvajové síti. Stav kolejiště začíná být nejen díky tuhé zimě na mnohých místech v dost žalostném stavu.


Filmování na náměstí Republiky

V pátek 18. a v sobotu 19. 3. 2011 náměstí Republiky a jeho okolí využívali filmaři pro natáčení reklamy. V sobotu tak například natáčely záběry na projíždějící kamion Františkánskou ulicí a náměstím Republiky. Dotčená místa byla vyklizena od aut, omezení se dotklo pěších a v době natáčení vždy na několik minut i tramvajových či autobusových linek.

Zastavený provoz na náměstí Republiky 19. 3. 2011 Zastavený provoz na náměstí Republiky 19. 3. 2011 Filmování na náměstí Republiky 19. 3. 2011

Konference o městské dopravě

Ve dnech 5. – 6. 4. se v Plzni uskutečnil 1. ročník mezinárodní konference „Chytrá a zdravá městská veřejná doprava“ pořádaný Plzeňskými městskými dopravními podniky, a.s. ve spolupráci se Sdružením dopravních podniků ČR. Cílem konference Historické vozy T2 č. 133 a T3 č. 192 odjíždí s účastníky konference z Bor 5. 4. 2011, foto: M. Kratochvíl bylo především poznání variantních řešení problémů tohoto oboru, technické novinky, energeticky úsporné technologie a marketing dopravních podniků. Konference se zúčastnilo více než 280 hostů a špičkových odborníků, zástupci zaštiťujících a jiných organizací, společnosti z oboru dopravy a mnoho dalších hostů z tuzemska i zahraničí. Historické vozy T2 č. 133 a T3 č. 192 přijíždí do zastávky Hlavní nádraží ČD, Sirková 5. 4. 2011 Z historického vozu T2 č. 133 vystupují účastníci konference 5. 4. 2011 Někteří účastníci konference se při ní svezli také historickými vozy T2, a T3. V úterý se tyto tramvaje kromě autobusů podílely na převozů účastníků na večeři do restaurace "Na Spilce" a ve středu byla projížďka vozem T2 jako jeden z možného doprovodného programu.


Nehody 19. 4. 2011

Střeta dodávky s tramvají na náměstí Generála Píky 19. 4. 2011, foto: P. Burian Zatím co o den dříve se srazily v Praze dva vozy 14T a ve stejný den ráno se srazily dvě tramvaje v Ostravě, tak Plzeň asi nechtěla být pozadu. Kolem patnácté hodiny došlo na náměstí Generála Píky k nehodě dodávky s tramvají. Dodávka jela pravděpodobně na červenou a střetla se zde se soupravou T3M č. 229+230.

Později pak došlo k další nehodě v zastávce Pod Záhorskem. Krátce po devatenácté hodině zde souprava 270+271 zcouvla na za ní stojící vůz KT8D5-RN2P č. Souprava 270+271 po nehodě v zastávce Pod Záhorskem 19. 4. 2011, foto: K. Růžička Souprava 270+271 spolu s KT8D5-RN2P č. 292 v zastávce pod Záhorskem 19. 4. 2011, foto: K. Růžička 292. Jak je patrné z fotografií, bylo promáčklé čelo vozu 292 a ohnutá spřáhla, včetně těch mezi vozy soupravy 270+271. Ta byla na místě rozpojena a vozy odjely do vozovny sólo. Po dobu odstraňování nehody se tramvaje linek č. 1 a 4 otáčely v centru a na Košutku a do Bolevce vyjely i autobusy náhradní dopravy.


"Rozkvetlé" tramvaje

Jako obvykle na jaře přidávám vzorek jarních, možná až kýčovitých obrázků plzeňských tramvají.

Astra č. 302 na náměstí Generála Píky 25. 4. 2011 Vůz T3R.P č. 265 na náměstí Generála Píky 25. 4. 2011 T3R.PLF (Wana) č. 326 na Lidické u Lékařské fakulty 23. 4. 2011 Vario LF Plus č. 336 na náměstí Milady Horákové 24. 4. 2011 Vůz T3R.PLF č. 319 na náměstí Milady Horákové 24. 4. 2011 Vůz T3R.PLF č. 319 a Solaris Urbino 15 č. 505 na náměstí Milady Horákové 24. 4. 2011 Vůz č. 244 na náměstí Generála Píky 24. 4. 2011


Další omezení rychlosti

Vše v tramvajovém provozu není však tak růžové, jako na předešlých jarních snímcích. Zhoršující se stav kolejiště v sadech Pětatřicátníků, jehož rekonstrukce proběhla v roce 2003 (a při které údajně byly použity jedny z nejlevnějších dostupných Zhoršující se stav kolejiště v sadech Pětatřicátníků 25. 4. 2011 kolejových konstrukcí), si vynutil omezení rychlosti v křižovatce u synagogy. Tramvaje zde nyní mají přes problémová křížení povolenou rychlost pouze 5 km/hod (!). Světelná signaliazce s tímto však nepočítá a při odbočování tramvaje do Prešovské ulice tak dochází ke zdržování aut, či občas až k nebezpečným situacím. Obzvláště, když se k tomu občas přidá nějaké nechápající Díky zhoršenému stavu kolejiště v sadech Pětatřicátníků a omezené rychlosti tramvají zde občas tramvaje zdržují automobily arogantní hovádko za volantem. Pokud se souprava rozjede ze zastávky na volno a jede opravdu předepsaných 5 km/hod, tak jízdní pruhy začíná souprava předním vozem přejíždět až v době, kdy se již rozjiždí od divadla auta. Ty pak ještě musí počkat, než se tudy překolíbá zadní vůz soupravy. Výměna některých sjízdných vyhybek proběhla již loni v létě a tak nezbývá než doufat, že na opravu tohoto místa dojde brzy.


Květnové oslavy

První akcí v rámci květnových oslav, která zasáhla do tramvajové dopravy byl tradiční pietní akt u památníku "Díky Ameriko!" probíhající v době páteční odpolední dopravní špičky 6. 5. 2011.
Odklonění trolejbusových a autobusových linek z Americké třídy je ještě docela logické, ale zbytečné se mi jeví neobsluhování tramvajové zastávky Cedule informující o dočasném zrušení zastávky U Práce, Klatovská 6. 5. 2011 Cestující se snaží dostat do tramvaje, ale tramvaj stojící u semaforu je dovnitř nepustí - zastávka U Práce, Klatovská 6. 5. 2011 U Práce Klatovská. Tramvaje zde projíždějí a ve většině případů i zastavují u semaforu, ale cestující ani ven, ani dovnitř nepustí. Opakují se tak stejné situace jako při loňských oslavách, kdy je značná část cestujících naštvaná a to mnohdy neprávem na dopravní podnik, neboť nařízení o dočasném zrušení zastávky údajně pochází od města. Letos na neobsluhu zastávky kromě cedulí alespoň upozorňují na místě také dispečeři.

V sobotu i v neděli od třinácti do osmnácti hodin kroužily centrem města také historické tramvaje. Ze zastávky U Synagogy v Té dvojka odbočuje z Palackého ulice směrem na Bory 7. 5. 2011 Palackého ulici vyjížděla na své obvyklé kolečko Křižíkova osmnáctka a na delší okruh pak Té dvojka. Její trasa vedla na Bory, odtud zpět a přes náměstí Republiky na Mikulášské náměstí a zpět k synagoze. Od synagogy vyjížděla každou celou hodinu, zatím co Křižík vyjížděl na své krátké kolečko každých 20 minut. Jízdné v obou vozech bylo 40Kč pro dospělé a 20Kč pro děti a obě tramvaje si na nedostatek zájemců o svezení nemohly stěžovat.

Osmnáctka v sadech Pětatřicátníků 7. 5. 2011 Té dvojka na Klatovské třídě přijíždí k zastávce Dvořákova 7. 5. 2011 Osmnáctka v sadech Pětatřicátníků 7. 5. 2011 Té dvojka na Mikulášském náměstí 7. 5. 2011

KT8D5-RN2P č. 298 se prodírá skrz diváky v sadech Pětatřicátníků 8. 5. 2011 K3R-NT č. 313 a Vario LFR.S č. 335 v době zastavené dopravy čeká před S35 8. 5. 2011 V neděli cca od jedenácti projížděl po Klatovské třídě tradiční konvoj vojenských historických vozidel a nejen tramvajová doprava tak byla v centru města zastavena. Na Bory poslední tramvaje směřovaly kolem 10:45 a přes zaplněné sady Pětatřicátníků se tramvaje snažily navážet další návštěvníky až téměř do jedenácti. Pak byl již provoz zastaven a zachován pouze v úseku T3R.PLF č. 320 se couváním otáčí na trojúhelníku U Zvonu 8. 5. 2011 Kloubové Solarisy nahrazovaly od Rondelu na Severní předměstí tramvaje v době průjezdu konvoje vojenské techniky 8. 5. 2011 U Zvonu - Slovany a U Zvonu - Světovar. Od Rondelu na Košutku a Bolevce vyjely autobusy náhradní dopravy a stejně tak od Centrálního autobusového nádraží do Skvrňan. Provoz tramvají byl obnoven po projetí konvoje po dvanácté hodině.


Představení historických vozů

Ve čtvrtek 9. 6. 2011 proběhlo dopoledne ve vozovně Slovany oficiální představení nových historických vozů PMDP. Kromě veřejnosti již známého vozu T2, jehož interiér byl nedávno renovován a se kterým již měli plzeňané možnost se svést při květnových oslavách (viz výše), šlo zejména o představení čerstvě zrekonstruovaného vozu T1 a trolejbusu 9Tr. "Té jednička" tak prošla celkovou opravou. Po mnoha letech, kdy byla v netypickém modrém nátěru tak dostala také svůj původní červenokrémový kabát. V případě trolejbusu 9Tr č. 323 z roku 1979, který prošel také vzornou rekonstrukcí, jde o vůbec první historický trolejbus PMDP. S historickými vozidly měli poprvé možnost se plzeňané svézt při následujícím "Historickém víkendu".

Historický vůz t1 č. 121 při oficiálním představení po rekonstrukci 9. 6. 2011, foto: M. Klas Generální ředitel PMDP při oficiálním představení historických vozidel po rekonstrukci 9. 6. 2011, foto: M. Klas Historické tramvaje T2 č. 133 a T1 č. 121 při oficiálním představení historických vozidel 9. 6. 2011, foto: Vlastimil Leška, Plzeňský deník Historický vůz škoda 9Tr při představení ve vozovně Slovany 9. 6. 2011, foto: M. Klas


Opravy kolejiště v sadech Pětatřicátníků

Souprava 326+244 odbočuje do Palackého ulice, tedy trasou, kudy dříve linka 2 jezdila 9. 6. 2011 Astra č. 302 linky č. 1 odbočuje směrem na Plackého náměstí 9. 6. 2011 Jak jsem již výše psal, kolejiště v křižovatce u synagogy v sadech Pětatřicátníků je ve špatném stavu. Přibližně dva měsíce je zde omezena rychlost tramvají na pouhých 5 km/hod. Od čtvrtečního rána 9. 6. 2011 dochází k odklonu tramvajových linek ze sadů Pětatřicátníků a je zahájena výměna prvního kříže. Tramvaje linky č. 2 tak jedou po Souprava 270+271 linky č. 4 odbočuje do Palackého ulice 9. 6. 2011 K3R-NT č. 312 v Palackého ulici 9. 6. 2011 své původní trase od výstaviště vpravo přes Palackého ulici, kudy projíždějí i další linky. Tramvaje linek č. 1 a 4 totiž od Severního předměstí odbočují před sady Pětatřicátníků vpravo na Palackého náměstí a pak přes poměrně nedávno vymněněnou elektricky ovládanou vyhybku odbočí vlevo, také do Souprava 206+207 linky č. 4 odbočuje z Palackého ulice směrem na Bory 9. 6. 2011 Souprava T3 č. 187+188 v sadech Pětatřicátníků 9. 6. 2011 Palackého ulice. Zde stanicují v náhradní zastávce. Pak jednička pokračuje rovně na náměstí a čtyřka odbočuje vpravo na Bory. V ranní špičce se to na tramvajové objízdné trase trochu tramvajově ucpávalo, ale podíl na tom měli také městští policisté, KT8D5-RN2P č. 292 projíždí kolem místa oprav kolejiště v sadech Pětatřicátníků 9. 6. 2011 Souprava 270+271 v Palackého ulici, kde právě probíhá čištění od špatně parkujícíh aut 9. 6. 2011 kteří v Palackého ulici nakládali špatně parkující auta. Na centrální zastávce v sadech Pětatřicátníků je sice několik cedulí o výluce, ale i přes to se zde objevují čekající cestující, i když je dle bagru na kolejích jasné, že tudy nic nepojede.

Vyměněný kříž v sadech Pětatřicátníků 11. 6. 2011 Dočasná rovná kolej nahrazující kříž v sadech Pětatřicátníků 11. 6. 2011 Během prvního dne byl stavebníky odkryt první kolejový kříž a ve večerních hodinách a přes noc byl vyměněn (vlevo). Následně byla část druhé kříže nahrazena dočasně přímou kolejí (vpravo). Linka č. 4 se tak od soboty vrací na svoji původní trasu. Není však ze sadů Pětatřicátníků KT8D5-RN2P č. 295 na lince č. 4 jedoucí již po své trase a tedy přes vyměněný kříž v sadech Pětatřicátníků 11. 6. 2011 Vario č. 335 nasazené na lince č. 1 ještě objíždí Palackého ulicí 11. 6. 2011 možné odbočení vlevo do Prešovské ulice a tak linky č. 1 a 2 zatím jezdí i nadále odklonem přes Palackého ulici. Tento stav má trvat několik dní, než bude dodána nová kolejová konstrukce druhého křížení.

Od 16. 6. 2011 je i linka č. 4 odkloněna obousměrně z centrální zastávky V sadech Pětatřicátníků. Ve směru z Bor tak tramvaje odbočí u synagogy do Prešovské ulice a přes náměstí Republiky pokračují přes Zvon zpět do Solní ulice a odtud dál na Košutku. Ve směru od Košutky na Bory objíždějí všechny linky opět přes Palackého náměstí a Palackého ulici. Důvodem jsou práce na výměně druhého křížení v křižovatce u synagogy v sadech Pětatřicátníků. Během dne je kolejiště odkryto a následně ve večerních hodinách probíhá výměna kříže.

Souprava 318+234 odkloněné linky č. 4 odbočuje u synagogy do Prešovské ulice, aby se pak Solní vrátila kolem pošty na svojí trasu směr Košutka 16. 6. 2011 Sady Pětatřicátníků 16. 6. 2011 T3M č. 223+224 projíždí v sadech Pětatřicátníků kolem opravovaného kolejiště 16. 6. 2011 Vpředu nový již vyměněný kříž a vzdau odkrytý připravený na výměnu 16. 6. 2011


Místo stávky zastavila tramvaje nehoda v Pražské

Na čtvrtek 16. 6. 2011 vyhlásily dopravní odbory v Praze i v dalších městech stávku proti připravovaným vládním reformám. Odbory PMDP se stávky účastní jen symbolicky tím, že řidiči mají na sobě (či častěji rozložené na panelu) reflexní vesty. Důvodem je to, že si nechtěji zhoršit podmínky při jednání s městem a vedením PMDP ohledně plánované privatizace údržby vozů.

Nehoda tramvaje KT8D5-RN2P č. 296 s holandským autem na křižovatce Pražské a Perlové ulice 16. 6. 2011, foto: V. Leška, Plzeňský deník Nehoda tramvaje KT8D5-RN2P č. 296 s holandským autem na křižovatce Pražské a Perlové ulice 16. 6. 2011, foto: V. Leška, Plzeňský deník Krátce po čtrnácté hodině však prakticky veškerou tramvajovou dopravu zastavila nevině vypadající nehoda. Auto s holandskou značkou zřejmě na poslední chvíli zastavilo při hledání cesty na křižovatce Pražské a Perlové ulice a tramvaj KT8D5-RN2P č. 296 do něj narazil Nehoda tramvaje KT8D5-RN2P č. 296 s holandským autem na křižovatce Pražské a Perlové ulice 16. 6. 2011, foto: V. Leška, Plzeňský deník Autobus náhraní dprvay v Solní ulici (v době nehody v Pražské ulici) 16. 6. 2011, foto: F.V. a odhodila jej na chodník. Nikomu z posádky auta, ani z cestujících se nic nestalo. Auto však zůstalo nešikovně zaklíněné s tramvají a než se jej po šetření nehody a za pomoci hasičů podařilo vyprostit, uběhla více než hodina a půl. Situaci komplikovala také špatná domluva s cizincem. Protože díky probíhající opravě kolejiště v sadech Pětatřicátníků nyní projíždějí Pražskou ulicí všechny linky a v sadech Pětatřicátníků Autobus náhradní dopravy v sadech Pětatřicátníků 16. 6. 2011, foto: F.V. Autobus náhradní dopravy kličkuje mezi odkrytým kolejištěm v sadech Pětatřicátníků 16. 6. 2011, foto: F.V. není díky rozkopanému kolejišti možnost otáčení, brzy se centrum města tramvajemi zcela ucpalo. Provoz byl později udržován pouze v úsecích Skvrňany - Košutka (Bolevec). Ve městě se objevily i autobusy náhradní dopravy kličkující i mezi rozkopaným kolejištěm v sadech Pětařicátníků.

Kolona tramvají vzniklá po nehodě v Pražské ulici - Sirková ulice 16. 6. 2011, foto: F.V. Kolona tramvají vzniklá po nehodě v Pražské ulici - Prešovská ulice 16. 6. 2011, foto: F.V. Kolona tramvají vzniklá po nehodě v Pražské ulici - U Práce, Klatovská 16. 6. 2011, foto: F.V. Souprava 258+259 jedoucí od Skvrňan na Košutku odkloněna po nehodě v Pražské ulici 16. 6. 2011, foto: F.V.


Karlovarská

Další etepa rekonstrukce Karlovarské měla začít již v květnu. Nakonec však vypukne od 1. 7. 2011 a to od zastávky Ulice Boženy Němcové až kus za zastávku Sokolovská. Krátce před začátkem rekonstrukce jsem si původní trať nafotil a přináším několik snímků. Nejvíce se změní zastávka U Družby včetně okolí. Zde zmizí podchody a zastávka by neměla již být v oblouku.

KT8D5-RN2P č. 295 stoupá k zastávce U Družby 25. 6. 2011 Souprava 263+262 za zastávkou U Družby projíždí kolem podchodů, které budou zrušeny - 26. 6. 2011 Souprava 264+261 přijíždí do zastávky U Družby 26. 6. 2011 K3R-NT č. 313 přijíždí do zastávky U Družby 25. 6. 2011 Souprava 263+262 stoupá po Karlovarské 25. 6. 2011 Kolejiště u zastávky Sokolovská 25. 6. 2011 Souprava 223+224 v zastávce Sokolovská 25. 6. 2011 Souprava 264+261 v zastávce Sokolovská 25. 6. 2011


Druhá etapa Karlovarské zahájena

Jak bylo uvedeno výše, v pátek 1. 7. 2011 začala další etapa rekonstrukce nejen tramvajové trati na Karlovarské třídě. V úseku od ulice Tabule informující o rekonstrukci Karlovarské třídy 2. 7. 2011 Boženy Němcové k Družbě by trať měla být rekonstruována bohužel ještě pomocí BKV panelů položených na původní betonovou desku. Až od Družby dále, tedy za zastávku Sokolovská, bude celý nový svršek s kolejnicemi na pražcích se zákrytem z betonových panelů.

K3R-NT č. 314 v sadech Pětatřicátníků s cílem Mozartova ulice 2. 7. 2011 T3M č. 211+212 v obratišti Mozartova 2. 7. 2011 Od pátečního rána je tramvajová linka č. 4 jedoucí z Bor odkloněna. Ze zastávky Pod Záhorskem pokračuje stejně jako linka č. 1 směrem do Bolevce, ale končí již v obratišti v Mozartově ulici.

Přestup z autobusu 4A na tramvajovou linku č. 4 a naopak v zastávce Lékařská fakulta v Lidické ulici 2. 7. 2011 Souprava 270+271 linky č. 4 v zastávce Lékařská fakulta, Lidická 2. 7. 2011 Cestující mířící na Košutku mohou využít náhradní autobusové dopravy. Přestup na linku označenou 4A je v zastávce Lékařská fakulta v Lidické ulici. Linka je ve směru na Košutku vedena po Karlovarské třídě, ale zpět je od zastávky Sokolovská vedena středem sídliště, Alejí svobody ke Geře a po Lidické třídě k Lékařské fakultě. Schéma trasy z webu PMDP je zde.

Citelis 519 na lince 4A v přeložené zastávce Karlovarská v Sokolovské ulici 2. 7. 2011 Solaris 505 na lince 4A v zastávce U Gery 2. 7. 2011 Citelis 518 na lince 4 A na Karlovarské třídě před odbočením do Sokolovské ulice 2. 7. 2011 Karosa 403 na lince 4A na Karlovarské třídě míří na Košutku 2. 7. 2011

Hned první den výluky jsou v dotčeném úseku zahájeny stavební práce. Je sneseno trolejové vedení včetně převěsů a je rozebírána původní tramvajová trať. Původní kolejiště je místy zakryté panely a na některých opravovaných místech jsou koleje jen ve štěrku. Koleje jsou tedy vytrhány a v horní části, je rozbíjena i původní betonová deska.

Rozebírání zákrytových panelů nad zastávkou Ulice Boženy Němcové 2. 7. 2011 Vytrhané kolejiště v zastávce Sokolovská 2. 7. 2011 Rozebírání kolejiště mezi zastávkami Sokolovská a U Družby 2. 7. 2011 Rozbíjení podkladové betonové desky za zastávkou Sokolovská 2. 7. 2011


Sladkovského - Koterovská

Rekonstrukce oblouku Koterovská - Sladkovského 2. 7. 2011 Rekonstrukce oblouku Sladkovského - Koterovská 2. 7. 2011 Rekonstrukce Karlovarské však není jediná, která byla 1. 7. zahájena. Ve stejný den je výluka také na lince č. 2, kde se mění oblouk v křižovatce Sladkovského - Koterovská.

Vůz 235 přijíždí na dočasnou zastávku Mikulášské náměstí v Radyňské ulici 2. 7. 2011 T3R.P č. 253 se otáčí v Radyňské ulici 9. 7. 2011 Linka č. 2 je od Skvrňan ukončena již na Mikulášském náměstí, kde se blokově otáčí Radyňskou ulicí. Zde vznikla i provizorní zastávka, aby bylo možné sem snáze pěšky dojít ze zastávky Sladkovského, U Duhy, odkud je možné pokračovat směrem na KT8D5-RN2P č. 296 v konečné zastávce linky 2A - Sladkovského, U Duhy 2. 7. 2011 KT8D5-RN2P č. 294 přejíždí přes povrchovou vyhbyku na Koterovské třídě u zastávky linky 2A - Sladkovského, U Duhy 9. 7. 2011 Světovar linkou 2A. Je zde na Koterovské třídě totiž nainstalován povrchový přejezd "kaliforňan" a tak sem ze Světovaru jezdí obousměrné tramvaje KT8D5-RN2P. Nasazovány jsou zde dva vozy a interval na lince je 15 minut.

T3R.PLF č. 317 projíždí ze Světovaru na Slovany kolem vozovny na Slovanské aleji 2. 7. 2011 T3R.P č. 233 projíždí ze Světovaru na Slovany Slovanskou aleji 2. 7. 2011 Na Světovar je také prodloužena linka č. 1, která sem zajíždí po manipulační trati Slovanskou alejí ze Slovan. Jedná se tedy o úsek, kudy se běžně cestující nesvezou. Bohužel trať od vozovny na Světovar je v havarijním stavu, což je patrné i z vlastní jízdy. Proto je zde již dlouhodobě omezena rychlost jen na 30km/hod. Schéma linek v oblasti Slovan z webu PMDP je zde.

T3M č. 219+220 míří Slovanskou alejí na Světovar 15. 7. 2011 Stav trati na Slovanské aleji mezi vozovnou a Světovarem 16. 7. 2011 Vůz č. 253 na prodložené lince č. 1 jede Slovanskou alejí kolem vozovny na Světovar 16. 7. 2011 Stav trati na Slovanské aleji mezi vozovnou a Světovarem 15. 7. 2011 Souprava Varií 333+334 na Slovanské aleji míří ze Světovaru na Slovany 19. 7. 2011 Astra č. 308 na Slovanské aleji jedoucí ze Slovan na Světovar 19. 7. 2011 Astra č. 302 na Slovanské aleji míří ze Světovaru na Slovany 19. 7. 2011 KT8D5-RN2P č. 292 na Slovanské aleji jedoucí ze Slovan na Světovar 15. 7. 2011

Rekonstrukce oblouku Sladkovského - Koterovská - nové podloží 5. 7. 2011 Rekonstrukce oblouku Sladkovského - Koterovská - usazování kolejové konstrukce 9. 7. 2011 Rekonstrukce oblouku Sladkovského - Koterovská - usazování kolejové konstrukce 9. 7. 2011 Práce v rekonstruovaném oblouku probíhají poměrně rychle. Byly vytrhány koleje a vybagrováno původní podloží. Po té je vybetonováno podloží nové a již po týdnu je usazována kolejová konstrukce nového kolejiště systémem Rheda City.

Rekonstrukce oblouku Sladkovského - Koterovská - již zabetonované kolejiště  14. 7. 2011 Rekonstrukce oblouku Sladkovského - Koterovská - betonování kolejové konstrukce 10. 7. 2011, foto: Vladimír_B V neděli 10. 7. 2011 je spodní konstrukce kolejiště zalita betonem (vlevo) a zbývá tak dodělat zákryt a napojit kolejiště na Koterovské třídě.


Na Karlovarské se rychle postupuje

V dolní části letos rekonstruovaného úseku Karlovarské třídy, jak jsem již výše uvedl, bude položeno kolejiště z BKV panelů. Až před zastávku U Družby je tak "pouze" vytrhané kolejiště a vybagrován štěrk a bahno až na původní betonovou desku. Postupující práce v tomto úseku cca v prvním týdnu ukazují následující čtyři snímky.

Rozebírání zákrytových panelů nad hotelem Cizinecký Dům 3. 7. 2011 Původní betonová deska již bez kolejí před hotelem Cizinecký Dům 8. 7. 2011 Zastávka Ulice Boženy Němcové již bez kolejí 9. 7. 2011 Pohled dolů od křižovatky U Družby na odbahněnou původní betonovou desku 9. 7. 2011

Zajímavější je však vývoj prací v horním úseku nad zastávkou U Družby. Zde bude nové kolejiště postavené na novém podloží a původní betonová deska musela pryč. Na kusy jí rozbušila zbíječka a střední pás připomínal řeku plnou ledových ker.

Rozbíjení podkladové betonové desky nad zastávkou U Družby 5. 7. 2011 Rozbitá betonová deska připomíná řeku a ledové kry - zde nad zastávkou U Družby 6. 7. 2011 Již vybagrované podloží v zastávce U Družby 9. 7. 2011 Vybagrované původní podloží nedlaeko zastávky Sokolovská 8. 7. 2011

Trhání kolejiště v prostoru zastávky U Družby, kde bylo kolejiště po opravách zakryté asfaltem 3. 7. 2011 Postupný průběh prací je zachycen také na níže umístěné sérií snímků z prostoru zastávky U Družby. Ta bude v napřímeném úseku trati, jak již začíná být na místě patrné viz. poslední fotografie.

Prostor zastávky U Družby již bez kolejí 5. 7. 2011 Rozbitá podkladová betonová deska v prostoru zastávky U Družby 6. 7. 2011 Vybagrované podloží v prostoru zastávky U Družby 8. 7. 2011 Vznikající nové podloží a náznak napřímení zastávky U Družby 9. 7. 2011

Při letošní rekonstrukci Karlovarské třídy je vidět vysoké pracovní nasazení. Ve srovnání s předchozími rekonstrukcemi se jedná o tempo obvykle nevídané. Tak jen tak dál a co nejméně komplikací!


Výluka při výlukách aneb
výměna vyhybky v sadech Pětatřicátníků

Někteří cestující si ještě nestačili zvyknout na výlukové trasy a do toho jsou ještě ve dnech 13. - 15. 7. odkloněny obousměrně tramvajové Výměna vyhybky v sadech Pětatřicátníků 13. 7. 2011 linky ze sadů Pětatřicátníků. Mnozí cestující se diví: "Proč? Vždyť tam přece něco kopali před pár týdny". Ano, před necelým měsícem proběhla výměna dvou křížů, které již byly v tak havarijním stavu, že nebylo možné s jejich výměnou déle čekat. V té době však ještě nebyla vyrobena vyhybka, která je také vyráběná na míru. Tak došlo pouze k výměně křížů Výměna vyhybky v sadech Pětatřicátníků 14. 7. 2011 a až nyní se mění vyhybka. Linky jsou tak opět odkloněny stejnými trasami, jako před měsícem, tedy všechny linky projíždí přes Palackého ulici s náhradní zastávkou U Synagogy a čtyřka ve směru z Bor objíždí okruhem přes náměstí Republiky a Zvon.

Souprava 327+268 linky č. 4 jedoucí odklonem odbočuje na Palackého náměstí 15. 7. 2011 KT8D5-RN2P č. 290 linky č. 4 jedoucí odklonem Palackého ulicí 14. 7. 2011 KT8D5-RN2P č. 298 linky č. 4 jedoucí odklonem kolem Zvonu 14. 7. 2011 Souprava 256+257 linky č. 4 jedoucí odklonem přes náměstí Republiky a ještě s netypickým cílem (výluka či odklon při dlouhodobé výluce) 14. 7. 2011


Nový typ Cardmanů?

Ve vozech se začal objevovat nový typ Cardmanů. Všechna vozidla byla vybavena těmito drahými "bumbrlíčky" koncem roku 2004 a systém je Nový typ Cardmanů 14. 7. 2011 spuštěn od roku 2005. Tedy již po necelých sedmi letech provozu jsou nahrazovány novějšími. Zajímavá je třeba skutečnost, že přístroje mají barevné displeje (viz. web výrobce), ale při tom mají grafiku naprogramovanou černobíle, asi aby příliš na sebe neupozorňovaly. Vzhledem k tomu, že předchozí přístroje fungují, trošku to opět smrdí "zajímavým kšeftem", vždyť jen do tramvají je potřeba přes 270 přístrojů. Nemalé prostředky, které výměna bude stát, by se určitě daly využít v městské dopravě účelněji. To že první kousek, na který jsem ve vozech narazil a byl nefunkční, asi nebyla náhoda. Tyto nové cardmany totiž z těch pár již osazených vozů brzy zase zmizely.


Postupující práce a bomba na Karlovarské

Oprava kanalizace vyhnala auta z části Karlovarské třídy - 16. 7. 2011 Od 14. 7. 2011 čekají problémy zejména motoristy, neboť oproti původním plánům je pro ně zcela uzavřena část Karlovarské třídy a to od křižovatky U Družby dolů ke křižovatce s ulicí Na Chmelnicích. Objízdná trasa vede přes Alej Svobody a Lidickou třídu. Důvodem je oprava hluboko uložené kanalizce.

Štěrkové lože mezi zastávkami U Družby a Sokolovská 23. 7. 2011 Štěrkové lože mezi zastávkami U Družby a Sokolovská - 16. 7. 2011 V horní části rekonstruovaného úseku Karlovarské je v polovině července již připraveno štěrkové lože a objevují se první pražce a kolejnice. Práce i nadále v úseku až k Družbě postupují viditelně rychle.

Pokládka pražců v prostoru zastávky Sokolovská 23. 7. 2011 Pokládka kolejí v zastávce Sokolovská 24. 7. 2011 Vznikající kolejiště mezi zastávkami U Družby a Sokolovská 24. 7. 2011 Vzorek zákrytového panelu 23. 7. 2011

Zastavená doprava na Karlovarské krátce po nálezu cca ve 13:45 - 24. 7. 2011 V neděli 24. 7. 2011 krátce po půl druhé byla Karlovarská třída v okolí zastávky Ulice Boženy Němcové zcela uzavřena. Při výkopech kanalizace byla totiž nalezena nevybuchlá letecká puma ze Druhé světové války. Nejprve byla auta odkláněna na Vinice a do Kotíkovské ulice, ale později bylo uzavřeno i vzdálenější Autobusy náhradní linky 4A odkloněné Lidickou ulicí 24. 7. 2011 okolí a např. i sídliště Vinice bylo tím zcela odříznuto. Autobusy výlukové linky 4A i ostatní pravidelné linky byly odkloněny přes ulice Lidická a Studentská. Pyrotechnici nález vyzvedli a odvezli kolem půl osmé a doprava se tak vrátila k normálu, pokud tak lze nazvat výlukový provoz způsobený "jen" rekonstrukcemi.

V následujícím týdnu příbývají kolejnice na pražcích až k Družbě a jsou zasypávány štěrkem. Současné zvlnění není samozřejmě definitvní, kolejiště bude ještě podbito. Bývalý podchod v zastávce U Družby je zalévaný betonem.

Kolejiště na Karlovarské ještě před podbitím 28. 7. 2011 Pokládka kolejiště v oblouku u zastávky U Družby 28. 7. 2011 Vznikající narovnaná trať v zastávce U Družby 28. 7. 2011 Zalévání betonem podchodu u zastávky U Družby 28. 7. 2011


Další rekonstrukce, tentokrát na Slovanech

KT8D5-RN2P č. 298 se otáčí přes Sladkovského a Radyňskou ulici - 28. 7. 2011 Citybus č. 445 na výlukové lince č. 1A na náměstí Milady Horákové 28. 7. 2011 Od pondělí 25. 7. 2011 je zahájena rekonstrukce kolejových oblouků na náměstí Milady Horákové. Výluka linky č. 1 navazuje na ukončení výluky linky č. 2 (rekonstrukce oblouku Sladkovského). Zatím, co na lince č. 2 je tedy od pondělí obnoven plný provoz, tak linka č. 1 je od Bolevce ukončena na Mikulášském náměstí. Již historický vůz Škoda 21Ab nasazen znovu do provozu na výlukovou linku 1A na Mikulášském náměstí 28. 7. 2011 Odtud dále navazují autobusy náhradní dopravy označené 1A. Na ní bývá nasazován také již historický a běžně neprovozovaný vůz Škoda 21Ab č. 445. Objevil se již několikrát i na lince 4A na Košutku, ale před letošním výlukovým létem byl naposledy v provozu v roce 2009.

Rekonstrukce oblouku na náměstí Milady Horákové 28. 7. 2011 Rekonstrukce oblouku - výjezd z náměstí Milady Horákové 28. 7. 2011 Na Slovanech je zatím část oblouků rozebrána a vybagrováno podloží. Automobilová doprava ve směru do centra je odkloněna obloukem přes náměstí Milady Horákové, aby vozidla ve směru z centra mohla část vybagrovaného oblouku objet. Na trolejbusové lince č. 13 jsou tak nasazeny výhradně vozy s pomocným dieselovým agregátem, neboť také objíždí mimo troleje.

O týden později jsou již kolejnice na pražcích zalévány betonem. Oblouk z výstupní zastávky bude směrově posunut a tak třetí fotka zatím připomíná tento vtípek.

Citybus č. 455 projíždí kolem právě betonovaného kolejiště na Slovanech, náměstí Milady Horákové 1. 8. 2011 Oprava kolejiště na Slovanech, v pozadí projíždí historický autobus Škoda 21Ab č. 445 - 1. 8. 2011 Oprava kolejiště na Slovanech - kde udělali soudruzi chybu? - 1. 8. 2011

Řádění podbíječky na Karlovarské

Skldádání podbíječky na Karlovarské třídě u zastávky Sokolvská 30. 7. 2011, foto: R. Janda Podbíječka ještě na návěsu po příjezdu do Plzně 30. 7. 2011, foto: M. Janda V sobotu v podvečer dorazila na Karlovarskou třídu strojní podbíječka ASP 400.1 firmy Viamont. Byla přivezena na návěsu a po devatenácté hodině složena na koleje na křižovatce u zastávky Sokolovská. Od stavby bolevecké trati je to zřejmě poprvé, kdy bylo v Plzni na tramvajové trati možné vidět podbíječku v akci a tak jí bude věnováno více prostoru. Tato běžně na železnici používaná podbíječka měla pro tuto zakázku přezutá kola pro práci na tramvajové trati s užšími žlábky.

Podbíječka v oblouku před SPŠ Dopravní 31. 7. 2011 V deštivou neděli 31. 7. 2011 podbíječka pracovala na koleji pro směr do centra postupně v celé délce rekonstruovaného úseku. Zřejmě díky nepříznivému počasí a zhoršeným adhezním podmínkám jí při práci v prudkém stoupání u Družby z bezpečnostních důvodů kryl ještě bagr s kolejovým adaptérem.

Podbíječka při práci U Družby 31. 7. 2011 Podbíječka při práci U Družby 31. 7. 2011 Podbíječka při práci U Družby 31. 7. 2011 Podbíječka při práci U Družby 31. 7. 2011

V pondělí podbíječka již pracovala na koleji ve směru na Košutku. Podbíječka při své práci podbíjí pražce štěrkem a usazuje tak koleje do správné geometrické polohy (výšky i směru). Proces podbíjení je řízen pomocí počítače a poloha kolejí je během podbíjení kontrolně přeměřována geometry. První snímek dole ukazuje rozdíl mezi nepodbitou kolejí vlevo a již podbitou vpravo.

Vpravo již podbitá kolej pro směr do centra, vlevo kolej směr Košutka ještě před podbitím 1. 8. 2011 Podbíječka při práci U Družby 1. 8. 2011 Citelis č. 492 míjí podbíječku při práci U Družby 1. 8. 2011 Podbíječka při práci U Družby 1. 8. 2011

V úterý 2. 8. 2011 se ještě dokončovala kolej ve směru na Košutku. Ihned po podbití posledního úseku za zastávkou Sokolovská se podbíječka vrátila na křižovatku a kolem patnacté hodiny byla jeřábem naložena na návěs a odvezena zpět domů, do Chabařovic.

Podbíječka při práci na Karlovarské třídě 2. 8. 2011 Podbíječka při práci na Karlovarské třídě 2. 8. 2011 Nakládání podbíječky u zastávky Sokolovská 2. 8. 2011 A je čas udělat Pápá 2. 8. 2011

Asfaltový koberec jako podkladová vrstva pod BKV panely na Karlovarské třídě pod Družbou 6. 8. 2011 Asfaltový koberec jako podkladová vrstva pod BKV panely na Karlovarské třídě pod Družbou 6. 8. 2011 Koncem prvního srpnového týdne se konečně opět viditelně začíná pracovat i na trati ve spodním rekonstruovaného úseku, kde se poslední týdny pracovalo spíše jen na kanalizaci. Na původní betonovou desku je položen asfaltový koberec, jako podklad pod BKV panely.

BKV panely jsou pokládány v následujícím týdnu a to včetně odstavné koleje u hotelu CD.

BKV panely položené na Karlovarské u hotelu CD 
10. 8. 2011 BKV panely položené na Karlovarské 10. 8. 2011 BKV panely položené na Karlovarské v prostoru zastávky Ulice Boženy Němcové 13. 8. 2011 BKV panely položené na Karlovarské pod křižovatkou u Družby 13. 8. 2011

A co se děje v horní části? Kolejiště (tvořené kolejnicemi NT1 na pražcích) je zakrýváno zádlažbovými panely a usazovány jsou nové obrubníky. Rekonstrukce již zasáhla i křižovatku za zastávkou Sokolovská. Z důvodu nutného zachování průjezdu křižovatkou se zde kolejiště dělalo postupně po polovinách. Jak je patrné z fotografie, nové kolejiště bylo podbíjeno menší podbíječkou. Podél trati již rostou nové sloupy trakčního vedení, na které je montováno i veřejného osvětlení.

Rekonstrukce kolejiště v křižovatce u zastávky Sokolovská - podbíječka při práci 6. 8. 2011 Rekonstrukce kolejiště v křižovatce u zastávky Sokolovská - zákryt první poloviny nového přejezdu 10. 8. 2011 Panely zakryté nové kolejiště za zastávkou Sokolovská 10. 8. 2011 Rekonstrukce kolejiště v oblouku nad Družbou - zakrývání trati 13. 8. 2011


Co nového na Slovanech?

Již opravený začátek oblouku na Slovanech byl znovu upravován 14. 8. 2011 Asfaltování oblouku na Slovanech 2. 8. 2011, ale následně musel být znovu opraven Již zasfaltovaný nový oblouk za výstupní zastávkou na náměstí Milady Horákové (2. 8. 2011 vlevo) byl znovu opravován. Původní neoficiální info znělo o tom, že dodavatel stavby zřejmě původně neudělal přechodnici (pozvolnější náběh na začátek oblouku vhodnější nejen pro vozy s pevnými podvozky) a tak kolejiště bylo znovu upravováno (foto ze 14. 8. 2011 vpravo). Ale ani nyní se mi oblouk pozvolnější nezdá.

Současně se již však měnila druhá polovina oblouku. Doprava směrem do centra (včetně trolejbusové linky) byla v části vedena i po provizoriu přes chodník.

Trolejbus 24Tr č. 498 objíždí měněný oblouk po provizorní komunikaci přes chodník 14. 8. 2011 Nový oblouk před zalitím betonem 14. 8. 2011 Nový oblouk před zalití betonem 14. 8. 2011


Rekonstrukce kanalizačního sběrače ve Skvrňanech

Další plánovaná výluka začala od pondělí 15. 8. 2011 na tramvajové lince č. 2 ve Skvrňanech, ale tentokrát se nejedná o opravy kolejiště. Rekonstrukce kanalizačního sběrače u zastávky Křimická 
20. 8. 2011 Rekonstrukce kanalizačního sběrače u zastávky Křimická 
20. 8. 2011 Důvodem je rekonstrukce kanalizačního sběrače v předních Skvrňanech, která souvisí i s napojením budoucího atletické areálu. Tento kanalizační sběrač v hloubce cca 4 metry na dvou místech přetíná Vejprnickou ulici a tak tato byla pro veškerou dopravu zcela uzavřena. Průjezd mají povoleny pouze autobusy náhradní dopravy a složky záchranného systému. Celé sídliště Skvrňany je tak autem přístupné pouze zadem přes Borská pole (či od Vejprnic).

Autobus náhradní dopravy č. 414 projíždí kolem tramvajové konečné Křimická s vozem KT8D5-RN2P č. 296 - 16. 8. 2011 KT8D5-RN2P č. 294 projíždí přes povrchovou vyhybku u zastávky Křimická 16. 8. 2011 Protože pro provoz tramvají nemohlo být použito ani manipulační obratiště Malesická, jsou tramvaje ukončeny již v zastávce Křimická a to pomocí povrchové úvraťové vyhybky. Na linku č. 2 jsou tak vypravovány pouze obousměrné tramvaje KT8D5-RN2P. V zastávce Autobus náhradní dopravy na lince 2A v zastávce Křimická 15. 8. 2011 Autobus náhradní dopravy projíždí kolem výkopu a zastávky Malesická 15. 8. 2011 Křimická je přestup na náhradní autobusovou linku 2A jedoucí do Skvrňan již od autobusového nádraží. Omezení v městské hromadné dopravě mají trvat téměř do konce srpna, avšak další práce a částečné omezení IAD bude ještě během září.

KT8D5-RN2P č. 288 přijíždí do dočasné konečné zastávky Křimická 17. 8. 2011 Přestup z autobusu na tramvaj - KT8D5-RN2P č. 290 v zastávce Křimická 20. 8. 2011 KT8D5-RN2P č. 291 v dočasné konečné zastávce Křimická 20. 8. 2011 KT8D5-RN2P č. 289 přejíždí přes provizorní povrchovou vyhybku u zastívky Křimická 20. 8. 2011

Za zmínku tak stojí, že v současné době žádná plzeňská tramvajová linka nejezdí ve své trase, ale na každé je nějaká výluka. Citybus č. 459 na lince č. 2A projíždí kolem tramvajové zastávky Malesická 20. 8. 2011 Citybus č. 455 na lince č. 2A v zastávce Macháčkova 20. 8. 2011 Z těchto důvodů je vypravováno méně tramvají, ale naopak více autobusů. Dopravní podnik tak musel přijmout na dočasnou výpomoc řidiče odjinud a tak zejména na lince 2A se můžeme setkat např. i z řidiči ze Zlína, Pardubic, Opavy, Karlových Varů a Hradce Králové.

Vypravenost tramvají ve všední den od 15.8. 2011:
Linka 1 (Bolevec - Mikulášské nám.): 6 celodenních JŘ (vše Astry), 2 šejdry
Linka 2: (Světovar - Křimická) 6 celodenních JŘ, 2 šejdry (vše KT8)
Linka 4: (Bory - Mozartova) 8 celodenních JŘ, 3 šejdry.

Jak již bylo uvedeno výše, předmětný kanalizační sběrač kříží tramvajovou trať ve Vejprnické ulici na dvou místech. Zatím, co u zastávky Křimická bylo kolejiště obnovené z původních BKV panelů, tak u zastávky Malesická bylo položeny na dřevěné pražce nové kolejnice a následně zaasfaltovány. Délka rekonstruovaného úseku je cca 40 metrů.

Budoucí nové kolejiště včetně nového podloží v zastávce Malesická 20. 8. 2011 Budoucí nové kolejiště v zastávce Malesická 24. 8. 2011 Znovu položené kolejiště v původních BKV panelech u zastávky Křimická 24. 8. 2011 Citelis č. 500 nasazený na lince č. 2A ve Vejprnické ulici 
24. 8. 2011


Nedělě 28. 8. je na linkách č. 1 a 2 posledním dnem výluk. Od pondělí 29. 8. vyjíždí tramvaje na tyto linky v celé trase. Pouze provoz na lince č. 4 na Košutku, kde ještě finišuje rekonstrukce Karlovarské třídy, bude zahájen až od 1. 9. 2011.

Zatlačovačka gumy kolem kolejnic do BKV panelů 
20. 8. 2011 Zastávka U Družby 25. 8. 2011 Instalace trolejového vedení na Karlovarské třídě 
26. 8. 2011 Zastávka Sokolovská 25. 8. 2011

Den před zahájení provozu, tedy 31. 8. 2011 se na trati již objevuje pracovní vůz T3 č. 175 při zkušební jízdě. Namontovány jsou označníky a postaveno provizorní pletivo místo zábradlí. Provoz tramvají tak od 1. 9. bude zahájen, ale je jasné, že na stavbě, která má být ukončena až v březnu příštího roku, je ještě hodně práce.

Práce na Karlovarské třídě v místě napojení tratě z BKV panelů a kolejnic NT1 na pražcích u křižovatky u Družby 
28. 8. 2011 Karlovarská třída - pohled od zastávky Ulice Boženy Němcové, vlevo sjízdná vyhybka odstavné koleje u hotelu CD 31. 8. 2011 Zastávka Sokolovská obehnaná provozorním pletivem den před spuštěním tramvajového provozu po rekonstrukci 31. 8. 2011 Zkušební jízda na Karlovarské třídě - pracovní vůz T3 č. 175 v zastávce Sokolovská 31. 8. 2011
Foto: Vlastimil Leška, Plzeňský deník

1. 9. 2011 vyjíždí linka č. 4 po rekonstruované trati na Košutku. Zatím, co je část Karlovarské třídy pro automobily ve směru do centra ještě uzavřena (v úseku U Družby - Na Chmelnicích), tramvaje tudy již odváží davy cestujících v první školní den.

Zastávka U Družby v první den provozu po rekonstrukci 1. 9. 2011 Zastávka U Družby v první den provozu po rekonstrukci 1. 9. 2011 Nástupiště zastávky U Družby bylo sice narovnáno, což je určitě přínosem pro řidiče tramvaje, kteří v oblouku neměli dobrý výhled na nastupující cestující, ale nová nástupiště jsou docela úzká, vzhledem k nárazové vysoké frekvenci Nevyužitý prostor vedle nástupiště zastávky U Družby 
2. 9. 2011 na této zastávce v době po skončení vyučování na zdejších středních školách. A při tom právě vedle zastávky směrem do centra je i spousta nevyužitého prostoru pro širší nástupiště (foto vpravo).

 

Souprava 258+259 klesá k Družbě 3. 8. 2011  Nezvykle spojené vozy 208+262 projíždí křižovatkou U Družby 3. 8. 2011 Následuje pár snímků tramvají projíždějích staveništěm. Za pozornost také stojí podivně tvarované odbočení na odstavnou kolej u hotelu CD.

K3R-NT č. 312 stoupá po Karlovarské třídě k Družbě 
3. 8. 2011 KT8D5-RN2P č. 292 u poněkud zvláštně tvarované odbočky na odstavnou kolej u hotelu CD 3. 8. 2011 K3R-NT č. 314 klesá po Karlovarské třídě kolem odstavné koleje u hotelu CD 
3. 8. 2011 T3M č. 241+242 projíždí ještě nedokončenou (a tedy dočasně zrušenou) zastávkou Ulice Boženy Němcové 3. 8. 2011


"Křižík" plul na Radbuze

Při plavbě kuriozních plavidel na řece Radbůze letos uspořádané 10. 9. 2011 se opět objevila zdařilá replika Křižíkovo tramvaje. Plavba kuriozních plavidel - Křižíkova tramvaj nad papírenskou lávkou 10. 9. 2011 Plavba kuriozních plavidel - Křižíkova tramvaj nad mostem Milénia 10. 9. 2011 Tramvaj má dokonce šlapací pohon. Pluje na dvou pramicích a je poháněna lodním šroubem, jehož pohyb je zpřevodovaný z rámu jízdního kola. Plavidla vyjíždí z Doudlevec a vrcholem je pak sjezd postavené šlajsny na jezu "u Mráčku", který tramvaj zvládla bez problémů.

Plavba kuriozních plavidel - Křižíkova tramvaj na občerstvovací zastávce u mostu Milénia 10. 9. 2011 Plavba kuriozních plavidel - Křižíkova tramvaj najíždí na šlajsnu 10. 9. 2011 Plavba kuriozních plavidel - Křižíkova tramvaj proplouvá šlajsnou 10. 9. 2011 Plavba kuriozních plavidel - Křižíkova tramvaj pluje pod jezem, v pozadí budova muzea 10. 9. 2011


Vykolejení u obratiště Mozartova

V úterý 13. 9. 2011 krátce před osmnáctou hodinou došlo k vykolejení soupravy 270+271 na křižovatce u vjezdu do obratiště Mozartova. Souprava byla na cestě do Bolevce. První podvozek prvního vozu směřoval správně rovně do Bolevce, ale následně zřejmě došlo vlivem závady na vyhybce k jejímu přestavění a druhý podvozek prvního vozu, stejně jako druhý vůz začaly odbočovat vpravo do obratiště Mozartova. Přední vůz 270, jehož každý podvozek jel jinam, byl tak otočen a druhým podvozkem vykolejil. Oba vozy pak zůstaly stát v křižovatce kolmo k sobě, jak je patrné z fotografií.

Vykolejená souprava 270+271 u obratiště Mozartova - původně směřovala rovně - 13. 9. 2011 Vykolejená souprava 270+271 u obratiště Mozartova 13. 9. 2011 Vykolejená souprava 270+271 u obratiště Mozartova - původně měla jet rovně směrem k nám - 13. 9. 2011 Vykolejená souprava 270+271 u obratiště Mozartova 13. 9. 2011

Tramvajová doprava do Bolevce byla zastavena a linka č. 1 byla odkloněna na Košutku. Do Bolevce vyjely autobusy náhradní dopravy.
Mezi tím na místo nehody přijeli pracovníci dopravního podniku a začali s odstraňováním nehody. Zadní vůz č. 271, který nebyl vykolejený, vycouval sám zpět před křižovatku. Pomohla také Astra č. 304, která již před tím přicouvala zpět z Bolevce. Nyní pomohla zatáhnout vůz 270 do přímého směru a pomoci jeřábu byl vykolejený zadní podvozek nakolejen. Provoz tramvají byl obnoven přibližně v půl osmé.

Zadní vůz 271 již vycoval zpět před křižovatku (v pozadí) a vůz č. 270 čeká na jeřáb - 13. 9. 2011 Nakolejování vozu 270 u obratiště Mozartova 13. 9. 2011 S nakolejováním vozu 270 pomohla i Astra č. 304 13. 9. 2011 Nakolejování vozu 270 u obratiště Mozartova 13. 9. 2011

Je pravděpodobné, že souprava 270+271 tím skončila svůj provoz. Asi koncem roku by byla stejně odstavena a nahrazena novými vozy VARIO. Je tedy pravděpodobné, že již do provozu vůbec nezasáhne.


Narozeninová jízda s T1

V letošním roce se opravené historické vozy těší vyššímu zájmu o objednané jízdy. Tramvaje si objednávají jak firmy, tak i jednotlivci. Jedna ze zvláštních jízd proběhla také v sobotu 8. 10. 2011. Historický vůz T1 č. 121 si objednal na oslavu svých narozenin také kamarád Jarda z Žatce. Ve voze nechybělo občerstvení tekuté i netekuté a vzhledem k osazenstvu nechyběly cestou i fotozastávky. Tak ještě jednou, vše nej ...!

T1 č. 121 s oslavencem a gratulanty v Mozartovce 8. 10. 2011 T1 č. 121 projíždí staveništěm v Mozartovce 8. 10. 2011 T1 č. 121 s oslavencem na výjezdu z Mozartovky 8. 10. 2011 T1 č. 121 na Lidické třídě 8. 10. 2011


Krátkodobá výluka na linkách č. 1 a 4

V sobotu 8. 10. 2011 byla ve večerních hodinách měněna další vyhybka v sadech Pětatřicátníků. Jednalo se o rozjízdnou vyhybku na kterou navazuje oblouk od Severního předměstí do Skvrňan. Od osmnácté hodiny na tramvajových linkách č. 1 a 4 do ukončení provozu probíhala výluka. Tramvaje od Slovan končily v Solní ulici a otáčely se přes sady Pětatřicátníků zpět na Slovany. Čtyřka od Bor končila také v sadech Pětatřicátníků a přes Palackého náměstí a Palackého ulici se otáčela zpět na Bory. Na Košutku a do Bolevce pokračovaly ze Solní ulice autobusy náhradní dopravy.

Výměna vyhybky v sadech Pětatřicátníků 8. 10. 2011 T3R.PLF č. 316 v Solní ulici 8. 10. 2011 Citelis č. 516 v Solní ulici při výluce 8. 10. 2011 KT8D5-RN2P č. 296 linky č. 4 v Palackého ulici při výluce 
8. 10. 2011


Výluka v Bolevci

Od 26. do 30. 10. 2011 probíhá na lince č. 1 výluka na bolevecké větvi. Tramvaje končí v obratišti Mozartova a do Bolevce pokračují autobusy náhradní dopravy. Zajímavostí může být i právě rekonstruovaná Mozartova ulice, kde se právě jednička otáčí a tramvaje tak projíždí staveništěm. Důvodem výluky mají být však stavební práce na tramvajové trati do Bolevce.

Citelis č. 500 nasazen na náhradní dopravě v zastávce Lidická 26. 10. 2011 Astra č. 306 vyjíždí z obratiště Mozartova 26. 10. 2011 Souprava 248+249 vyjíždí z obratiště Mozartova 26. 10. 2011 Autobusy 487 a 439 v Bolevci 26. 10. 2011

Již během středy až pátku se pokládá nová dlažba na zastávkách Majakovského a Studentská (patrně reklamace dříve použité nekvalitní dlažby) a během středy a čtvrtka se dělá odvodnění v oblouku z Plaské ulice ke konečné Bolevec. V pátek je odvodnění již hotové (viz foto) a lehce se pracuje jen na jmenovaných nástupištích. Trochu mi tedy uniká důvod výluky, neboť nástupiště se běžně opravují i za provozu tramvají a jinak se na trati nic neděje.

Odvodění oblouku v Bolevci je v pátek již hotové 
28. 10. 2011 Vario č. 335 vyjíždí z Mozartovy ulice 28. 10. 2011 Citelis č. 497 nasazen na lince 1A v zastávce Okounová 28. 10. 2011


Jízdy osmnáctky 28. 10. 2011

V Plzni se stalo před lety hezkým zvykem, že v rámci oslav vzniku republiky jsou zpřístupněné mnohé památky, či kulturní zařízení zdarma, nebo za nižší vstupné 28 Kč. Letos v rámci těchto oslav vyjela pro cestující zdarma i historická Křižíkova tramvaj. Jízdu objednalo město. A když je něco zdarma, je samozřejmě zájem větší, než obvykle. Tato vzácná technická památka má povolen jen omezený počet cestujícíh (18 míst k sezení) a tak se na svezení čekala fronta. Máme v Plzni krásné historické tramvaje, ale na častější víkendové huntování nám zde stále chybí nějaký méně vzácný dvounápravový dřevěný historický vůz.

Zájemci o svezení Křižíkovo tramvají musely čekat frontu 28. 10. 2011 Křižíkova osmnáctka klesá ze Zbrojnické ulice 28. 10. 2011 Křižíkova osmnáctka směřuje ze sadů Pětatřicátníků do Prešovské ulice 28. 10. 2011 Křižíkova osmnáctka v Pražské ulici 28. 10. 2011

Večer, jako každý rok, procházel z Masarykova náměstí na náměstí Republiky "Průvod světel", který mírně zastavil MHD (zejména trolejbusy na Americké třídě a krátce tramvaje na náměstí Republiky).

Průvod na Klatovské třídě 28. 10. 2011, foto: M. Květová Průvod na Klatovské třídě 28. 10. 2011, foto: M. Květová Souprava 258+259 projíždí kolem průvodu na Klatovské třídě u divadla 28. 10. 2011 Ohňostroj na náměstí Republiky 28. 10. 2011


A zase podzim

Vůz č. 253 na Plaské 16. 10. 2011 Vůz č. 233 odbočil ze sadů Pětatřicátníků do Prešovské ulice 28. 10. 2011 Letos přidávám jen symbolicky pár barevných náladových podzimních obrázků s tramvajemi. S vyjímkou snímku ze sadů Pětatřicátníků (vpravo), pocházejí všechny z Bolevce.

Vůz č. 243 jedoucí z Bolevce kolem hřbitova 6. 11. 2011 Wana 321 v Bolevci 6. 11. 2011 Wana 321 v Bolevci 6. 11. 2011 Vario č. 335 projíždí kolem boleveckého hřbitova 6. 11. 2011


Večerní výluka na Světovar

V úterý 8. 11. 2011 cca od osmnácté hodiny začala výluka na tramvajové trati na Světovar. Tramvaje končily na Mikulášském náměstí a na Světovar cestující pokračovali autobusy náhradní dopravy. Důvodem výluky byla výměna vyhybky na Světovaru (rozjízdná mezí Koterovskou třídou a manipulační tratí na Slovanské aleji směr vozovna). Ve středu ráno je již běžný provoz.

Výměna vyhybky na Světovaru 8. 11. 2011 Výměna vyhybky na Světovaru 8. 11. 2011 Souprava 326+244 končí na Mikulášském náměstí při výluce 8. 11. 2011 Citybus č. 460 na Světovaru při výluce 8. 11. 2011


Oprava kolejiště na náměstí Míru

Souprava 258+259 na kaliforňanu u zastávky Dvořákova 12. 11. 2011 Od soboty 12. 11. 2011 se mezi zastávkami Náměstí Míru a Dvořákova jezdí po jedné koleji. Jsou zde nainstalovány povrchové vyhybky "kaliforňany" a jezdí se střídavě po koleji pro směr na Bory. Na koleji pro směr do centra je část úseku opravována, je zde výměňováno několik panelů. Ve špičkách pracovního dne dochází ke zdržení spojů před jednokolejkou a najednou projíždí jednokolejným úsekem současně i více souprav Souprava 248+249 na náměstí Míru 12. 11. 2011 KT8D5-RN2P č. 288 projíždí na jednokolejném úseku na náměstí Míru 13. 11. 2011 v jednom směru za sebou. Z toho důvodu byly na náměstí Míru prodlouženy nástupiště pro více souprav, aby při stanicování (před i za jednokolejkou) nedocházelo k dalšímu omezování provozu na jednokolejce. V sobotu 12. 11. 2011 jsem na daném místě zachytil i historický vůz T1 č. 121 při objednané jízdě.

Historický vůz T1 č. 121 na kaliforňanu u zastávky Dvořákova 12. 11. 2011 Historický vůz T1 č. 121 přijíždí jednokolejkou ke kaliforňanu na náměstí Míru 12. 11. 2011 Souprava 258+259 na Klatovské třídě jedoucí po protisměrné koleji nedaleko náměstí Míru 19. 11. 2011 KT8D5-RN2P č. 290 na kaliforňanu u zastávky DVořákova 19. 11. 2011

Na koleji ve směru do centra bylo vyměněno jen několik panelů a již následující sobotu 19. 11. 2011 po patnácté hodině začíná další výluka. Při ní jsou vyměněny vyhybky tak, aby od neděle mohl být obousměrně provoz převeden právě na kolej pro směr do centra. Opravovat se bude nyní kolej směrem na Bory.

Zatlačovačku při práci při malé rychlosti musí stále tlačit bagr 19. 11. 2011 Překládání kaliforňanů na náměstí Míru (trolej je již připravena na opačný přejezd než rozebírané koleje 
19. 11. 2011 Překládání kaliforňanů na náměstí Míru (trolej je již připravena na opačný přejezd než rozebírané koleje 
19. 11. 2011

Po druhé koleji se jezdí pouze do středy 23. 11. 2011. Během těchto pár dní bylo vyměněno také několik BKV panelů. V noci na čtvrtek 24. 11. 2011 jsou povrchové vyhybky demontovány a od čtvrtka se jezdí po obou kolejích.


Objednané jízdy

V letošním roce stoupl počet objednaných tramvají pro různé soukromé akce. Objednávány jsou samozřejmě zejména historické vozy, ale lze si objednat jakoukoliv tramvaj. Pokud tedy člověk není nostalgik, ale míří vstříc vyšším cílům, jako např. budoucí nejvyšší pan želežničář (nejen vzrůstem) :o), může si objednat na oslavu svých narozenin např. nejnovější typ tramvaje. Stříbrné Vario LF plus č. 337 svezlo oslavence ulicemi v sobotu 19. 11. 2011.

Vario LF plus č. 337 při objednané jízdě AP v Palackého ulici 19. 11. 2011 Vario LF plus č. 337 při objednané jízdě AP v Palackého ulici 19. 11. 2011 Účastníci objednané jízdy AP 19. 11. 2011 Objednaná jízda AP 19. 11. 2011


Rozsvícení vánočního stromečku

Jedovatě by nadpis zněl: Dopravní podnik letos opět nezklamal tím, že opět zklamal!
Rozsvícení vánočního stromečku je v posledních letech nejnavštěvovanější akcí v centru města Plné náměstí v době rozsvícení vánočního stromečku 27. 11. 2011 Plné náměstí v době rozsvícení vánočního stromečku 27. 11. 2011 Plné náměstí v době rozsvícení vánočního stromečku 27. 11. 2011 (zde foto z roku 2006), ale doprava "ve městě kultury" není při ní posilována. Zřejmě posily dopravnímu podniku nikdo nezaplatí, protože si je město neobjednává (a dopravní podnik sám aktivní není). Na linkách č. 1 i 2 jezdí o víkendech jen sólo vozy a dnes v půl šesté se např. v zastávce U Gery Plná tramvaj v zastávce Hlavní nádraží ČD, Sirková krátce před rozsvícením vánočního stromečku 27. 11. 2011, foto: A. Petrovský nebylo již možné do plné tramvaje ve směru do centra dostat. Zřejmě ještě horší byla situace u Hlavního nádraží, kde se obvykle tramvaje naplňují po příjezdu vlaků studenty přijíždějícími na internáty a koleje. Dnes však tudy projížděly již tramvaje plné cestujících směřujcí na náměstí Republiky.


Víkendové předvánoční posily

Dle výše uvedeného příspěvku to vypadá, jak má tento web velký vliv, na tramvajovou dopravu, ale bude to spíše souhra náhod a je velká škoda, či až neschopnost, že ty posily nepřišly o týden dříve.
Dopravní podnik má s městem na rok nasmlouvaný určitý objem kilometrů a protože v obrovském počtu kilometrů, který za rok odjezdí na všech linkách Sólo vůz č. 265 na lince 1 a souprava vozů T3M na lince 2 (předvánoční posila) 3. 12. 2011 Souprava vozů T3M 225+226 na lince 2 (víknedová předvánoční posila) v Pražské ulici 3. 12. 2011 musí být např. i k vůli výlukám určitá rezerva, obvykle je ke konci roku potřeba zbylé kilometry projezdit, aby nepropadly. A tak se v prosinci objevují předvánoční posily (děje se tak i např. v Praze). Plzeňané opravdu o víkendech i více do centra za vánočními nákupy jezdí, takže je to i k jejich spokojenosti. V sobotu 3. 12. 2011 tak na linku č. 2 jsou nasazeny místo sólo vozů soupravy a na jedničce se objevuje místo sólo vozů směska sólo vozů, Aster i dlouhých KT8D5-RN2P. Posílena je i trolejbusová linka č. 16, kam jsou vypravovány o víkendu kloubové vozy místo krátkých.


Uvízlá podbíječka na Plaské

Začátkem prosince je v nočních hodinách externí firmou znovu podbíjena tramvajová trať v Bolevci za zastávkou Studentská. Astra č. 304 v obratišti Mozartova 8. 12. 2011 Ve čtvrtek 8. 12. 2011 ráno díky údajné závadě na podbíječce do Bolevce nevyjíždějí tramvaje, ale otáčí se již v zastávce Mozartova. Dál do Bolevce pokračují autobusy náhradní dopravy. Podbíječka stojí mezi zastávkami Studentská a Okounová. Provoz tramvají do Bolevce je obnoven až po naložení a odvezení podbíječky v 10 hodin.

Podbíječka na Plaské 8. 12. 2011 Podbíječka na Plaské 8. 12. 2011 Auto horního vedení v zastávce Okounová 8. 12. 2011 Autobus náhradní dopravy č. 528 v zastávce Okounová 8. 12. 2011


Ranní námraza

Vytvoření ranní námrazy na trolejovém vedení může pěkně potrápit tramvaje a trolejbusy a zejména ty moderní. Při vlhkém večerním počasí a následném poklesu teplot dojde přes noc na trolejích ke vzniku námrazy. Při průjezdu ranních spojů musí sběrače prvních spojů obrousit vrstvu ledu a při tom dochází k výraznému jiskření. Někdy dochází k takovému vytažení oblouku, že tramvaje osvětlují Astra jiskřící při lehké ranní námraze, jen náhodně pořízené dokumentační foto - focení jedoucí tramvaje po tmě je dost problematické :-) 11. 12. 2011 i celou okolní ulici podobně jako blesky při bouřce (to není ještě ten případ na fotografii). S podobnou námrazou mají problémy zejména modernější tramvaje s elektronickou výzbrojí. Při jiskření dochází k opakovaným výpadkům, či poklesům napětí, výzbroj to vyhodnocuje jako chyby a tramvaj nechce jet. Vydrábat se tak na Košutku, či do Bolevce bývá při hodně silné námraze párkrát do roka docela problém. Nejméně problémů mají staré tramvaje T3 s odporovou výzbrojí, neboť té výpadky napětí nevadí a jede pořád. Oproti tomu největší problém mají s námrazou tramvaje T3M, ale také nová Varia (ověřeno neoficiálně z několika zdrojů).


Auta v kolejišti

Auto uvízlé v kolejišti u zastávky Studentská 22. 12. 2011 V předvánočním týdnu došlo ke dvěma podobným nehodám, kdy automobil skončil v kolejišti s otevřeným svrškem u zastávky Studentská. První se stala 17.12. a provoz tramvají byl po devatenácté hodině zastaven asi na patnáct minut. Ke druhé nehodě, ze které pocházejí fotografie, došlo večer 22. 12. cca v 18:15 a Kolona tramvají v době nehody před zastávkou Studentská 22. 12. 2011 Autobus náhradní dopravy v zastávce Bolevecká náves v době nehody 22. 12. 2011 vyproštění automobilu za pomoci hasičů trvalo asi 45 minut. Po dobu odstraňování nehody se tramvaje linky č. 1 otáčely v obratišti Mozartova a do Bolevce vyjely i autobusy náhradní dopravy.

Pokračování najdete na další stránce:

(2012)

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích