Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2017








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018) Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


Tříkrálová tramvaj

V pondělí 8. ledna vyrazila do ulic Plzně historická tramvaj T1 č. 121. Tramvaj vypravili PMDP ve spolupráci s Diecézní charitou Plzeň. Vůz projížděl po celém městě mezi 9:00 - 17:30 hod. Cestující měli možnost se zapojit do Tříkrálové sbírky. Cestu zpříjemňovali také pozvaní hudebníci.

V dopoledních hodinách se tramvaj plánovaně zastavila v obratišti U Zvonu, kde ji navštívili další tři králové během své cesty po plzeňských institucích. V rolích tří králů byl biskup Plzeňské diecéze Tomáš Holub, primátor Plzně Martin Zrzavecký a hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard. Nápis na tramvaji K+M+B napsaný křídou tak prý znamená Kraj + Město + Biskupství.

Historický vůz T1 č. 121 jako tříkrálová tramvaj 8. 1. 2018 Historický vůz T1 č. 121 jako tříkrálová tramvaj 8. 1. 2018 Historický vůz T1 č. 121 jako tříkrálová tramvaj 8. 1. 2018 Historický vůz T1 č. 121 jako tříkrálová tramvaj 8. 1. 2018 Historický vůz T1 č. 121 jako tříkrálová tramvaj 8. 1. 2018


Zasněžená Plzeň

Jak známo, v Plzni nebývá sněhová pokrývka často a když je, tak ne dlouho. Zatím, co ve východní části republiky byla sněhová kalamita již v předchozím týdnu, v Plzni trochu nasněžilo až přes noc na neděli 21. 1. 2018. Níže tedy fotografie tramvají na sněhu převážně z dopoledne, kdy ještě sněžilo.

Zasněžená zastávka Majakovského 21. 1. 2018 Vario LFR.S č. 339 přijíždí do zastávky Majakovského 21. 1. 2018 T3R.PLF č. 234 u zastávky Okounová 21. 1. 2018 Vario LFR.S č. 359 v Bolevci 21. 1. 2018
Vario LFR.S č. 352 v Bolevci 21. 1. 2018 Vario LFR.S č. 338 na Mikulášském náměstí 21. 1. 2018 T3R.P č. 287 na Mikulášském náměstí 21. 1. 2018 T3R.PLF č. 318 ve Skvrňanech 21. 1. 2018
T3R.P č. 286 ve Skvrňanech 21. 1. 2018 T3R.PLF č. 318 ve Skvrňanech 21. 1. 2018 T3R.PLF č. 318 ve Skvrňanech 21. 1. 2018 KT8D5-RN2P č. 298 před zastávkou Sokolovská 21. 1. 2018


Co nového u nádražních mostů?

Začátkem roku 2018 je železniční provoz veden jak na novém severním mostě, tak ještě i na starém jížním mostě. Ke konci února by se však již mělo začít s jeho rozebíráním.

Po krátké vánoční přestávce se pod dokončeným severním mostem rozbíhají práce na stavbě definitivní koleje pro směr z centra.

Vario LFR.S č. 359 po starým jižním mostem u nádraží, v pozadí je již nový severní most 21. 1. 2018 Pod novým severním mostem je již podloží pro definitivní tramvajovou kolej pro směre z centra 21. 1. 2018 Vario LFR.S č. 349 míří k nádraží kolem rozestavěné definitivní koleje pro směr z centra 27. 1. 2018 Vario LFR.S č. 352 projíždí pod severním mostem u nádraží kolem rozestavěné definitivní koleje pro směr z centra 27. 1. 2018


Astry zastavily provoz

V pondělí 5. 2. 2018 došlo ráno postupně ke dvěma podivným zastavením provozu Aster na stejném místě na začátku Prešovské ulice.

Astra č. 301 zastavila provoz 5. 2. 2018 Astra č. 301 zastavila provoz 5. 2. 2018 Nemám přesné informace o příčině, ale spekuluje se i o troleji, která zde mohla být příliš vysoko. Díky ranním mrazům a pnutí převěsů mohlo dojít k jejímu mírnému zvednutí a dvě Astry nemusely na ní sběračem dosáhnout a mohly tak zde zůstat uvízlé bez napětí. Je to však pouze dohad.

Astra č. 301 zastavila provoz 5. 2. 2018 Na snímcích je zachycena Astra č. 301, která zde zůstala stát cca v 7:40, tedy ke konci ranní dopravní špičky. Řidiči měli zřejmě i problémy s jejím odbržděním a odsunutím a vzhledem k doznívající ranní špičce se zde vytvořily velmi rychle kolony tramvají ze všech směrů.

Astra č. 301 zastavila provoz 5. 2. 2018 Astra č. 301 zastavila provoz 5. 2. 2018 Následující souprava totiž bránila i provozu tramvají od Bor a sady Pětatřicátníků byly plné tramvají prakticky ihned. Zastavení provozu trvalo asi 10-15 minut, ale vzhledem ke krátkým intervalům i davům spěchajících lidí, to udělalo v centru rychle nepěkný zmatek.


Jižní železniční most u nádraží to má za pár

V týdnu před plánovanou tramvajovou výlukou v polovině února, začíná být na staveništi před nádražím rušno. Tramvajová výluka pod železničními mosty v Mikulášské ulici je naplánována od 19. 2. do 26. 2. 2018 a během ní bude snesen jižní železniční most.

Vario LF2/2 IN č. 362 pod starým jižním mostem u nádraží 2. 2. 2018 Vario LFR.S č. 338 pod starým jižním mostem u nádraží 4. 2. 2018 Západní expres na starém jižním mostě u nádraží 4. 2. 2018 T3R.PLF č. 321 na Mikulášské třídě 11. 2. 2018

Vario LFR.S č. 364 pod starým jižním mostem u nádraží 11. 2. 2018 Troleje železnice zmizely již v polovině předcházejícho týdne a od pátku je rozebíráno kolejiště pomocí kolejového jeřábu Gottwald. Pod mostem zmizela také druhá tramvajová kolej a probíhá rozebírání nějakého starého potrubí. Kolem toho po staveništi stále projíždějí tramvaje. Bagrován je také prostor za současnou opěrnou zdí vpravo, která rovněž s mostem zmizí. A také budova stavědla nahoře mezi mosty půjde brzy k zemi.

K3R-NT č. 313 pod starým jižním mostem u nádraží 16. 2. 2018 Vario LF 2/2IN č. 362 mezi mosty u nádraží 16. 2. 2018 Vario LFR.S pod starým jižním mostem u nádraží na kterém probíhá rozebírání kolejiště 17. 2. 2018 Astra č. 301 pod starým jižním mostem u nádraží 18. 2. 2018

Výluka kolem nádraží - bourání jižního mostu

Od 19. 2. 2018 probíhá tramvajová výluka mezi Mikulášským náměstím a náměstím Republiky, která potrvá až do 26. 2. 2018. Důvodem výluky je právě snášení mostu. To probíhá po několika částech dopoledne 19. 2. 2018. Kusy mostu jsou skládány do prostoru před nádražní budovou.

Rozebírání jižního nádražního mostu 19. 2. 2018 Rozebírání jižního nádražního mostu 19. 2. 2018 Rozebírání jižního nádražního mostu 19. 2. 2018 Rozebírání jižního nádražního mostu 19. 2. 2018

Info o výluce z webu PMDP Autobus náhradní dopravy přijíždí do zastávky Anglické nábřeží 24. 2. 2018 Provoz tramvají a náhradní doprava jsou organizovány podobně jako při předchozích výlukách. Dopravě mírně ulevuje to, že výluka probíhá v době jarních prázdnin.

Autobus náhradní dopravy na náměstí Republiky 22. 2. 2018 Astra č. 307 U Zvonu 22. 2. 2018 Tramvajové linky č. 1 a 2 od Skvrňan a Bolevce jsou opět ukončeny v zastávce Náměstí Republiky. Vozy se pak otáčí v obratišti u Zvonu. Cestující pak pokračují náhradní autobusovou linkou 1/2A směřující přes most na nádražím a Železniční ulicí na Mikulášské náměstí. SU 18 č. 599 na mostě U Jána 24. 2. 2018 KT8D5-RN2P č. 290 na Mikulášském náměstí 24. 2. 2018 Zde si cestující opět musí přestoupit na tramvaje linek 1X směr Slovany, či 2X směr Světovar. Na linkách 1X a 2X jsou nasazovány obousměrné vozy KT8D5-RN2P a Vario LF 2/2 IN.

Vario LF 2/2 IN č. 362 na Mikulášské třídě 24. 2. 2018 KT8D5-RN2P č. 297 na Mikulášské třídě 21. 2. 2018 Z konečné zastávky Mikulášské náměstí jezdí obousměrné tramvaje manipulačně na kolejovou spojku až na Mikulášskou třídu těsně k bouranému jižnímu nádražnímu mostu. Zde tak přejedou na opačnou kolej a vrací se zpět.

Odstavené tramvaje u hotelu CD na Karlovarské třídě 24. 2. 2018 Protože jsou tramvaje nasazované na linkách 1, 2 a 4 v centru odříznuté od vozovny na Slovanech, musí nocovat na konečných Bory, Skvrňany, Košutka a Zvon. O víkendu a mimo dopravní špičky zůstávají nevyužité tramvaje mimo konečných také na odstavné koleji u hotelu CD na Karlovarské třídě. V obratištích Malesická a Mozartova pak stojí další záložní soupravy. Vozy jsou samozřejmě na všech místech nepřetržitě střeženy.

Odstavené vozy v obratišti U zvonu 24. 2. 2018 Odstavené vozy v obratišti Malesická 24. 2. 2018 Odstavené vozy na končené Bory 24. 2. 2018 Odstavené vozy na konečné Košutka 24. 2. 2018

Vario LF 2/2 IN č. 361 přijíždí na Světovar 22. 2. 2018 SU18 č. 592 v zastávce Anglické níbřeží 22. 2. 2018 Co se při této současné výluce úplně nepovedlo oproti předchozím, jsou jízdní řády. Bohužel autobusy 1/2A mají interval 7,5 minut, ale tramvajové linky na slovanské straně (1X a 2X) mají interval 8 minut. Tedy při přestupech na sebe spoje nenavazují. Sice jsou již zmiňované jarní prázdniny, ale i tak je vidět, že intervaly jsou dlouhé a ve špičce jsou autobusy hodně plné. Důvodem dlouhých intervalů je současný nedostatek řidičů autobusů.

Prostor bývalého jižního nádražního mostu 22. 2. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 22. 2. 2018 Kromě samotného jižního nádražního mostu jsou již bourány i okolní zdi, neboť nový most bude delší, tedy průjezd pod ním širší. Tramvajová trať bude mít své vlastní pásy a bude zde i více jízdních pruhů.

Prostor bývalého jižního nádražního mostu 24. 2. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 24. 2. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 24. 2. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 24. 2. 2018

Vlak 319-254-331-260 projíždí staveništěm u nádraží 26. 2. 2018 Vlak 332-265-317-233 projíždí staveništěm u nádraží 26. 2. 2018 V podvečer posledního dne výluky, tedy v pondělí 26. 2. 2018 byl již umožněn návrat tramvají do vozovny. Zatahující šejdrové soupravy tak již projížděli staveništěm. Po sedmnácté hodině tudy projížděly také dva vlaky "čtyřčat". Jednalo se vždy o dvě spojené soupravy vracející se z obratiště Malesická, kde stály jako zálohy po dobu výlukou odřízlé vozovny.

Od úterý 27. 2. 2018 projíždějí tedy staveništěm linky 1 a 2 opět jednokolejně. Současně se pokračuje ve vybourávání zbytků zdí a odvážení vybagrované masy. Bagrování, či spíše těžení skalního masivu, probíhá i v následujících dnech za plného provozu tramvají.

Prostor bývalého jižního nádražního mostu 28. 2. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 10. 3. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 10. 3. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 10. 3. 2018

Vario LFR.S č. 359 na Mikulášské třídě 10. 3. 2018 T3R.PLF č. 330 na Mikulášské třídě 10. 3. 2018 Na Mikulášské třídě začíná být patrné budování další provizorní trati, po které se bude zřejmě jezdit po dobu stavby jižního mostu a která bude napojena na kolej směrem z centra. Také se přeložením provozu na provizorní trať uvolní místo pro stavbu definitivní trati.


Pokračování rekonstrukce mostu Generála Pattona

Vario LF 2/2 IN před jednokolejným úsekem před mostem Generála Pattona 7. 3. 2018 Astra č. 301 na jednokolejném úseku na mostě Generála Pattona 8. 3. 2018 V úterý 6. 3. 2018 od 18:00 probíhala plánovaná výluka tramvají na Košutku a do Bolevce, při které ze sadů Pětatřicátníků vyjely místo tramvají autobusy náhradní dopravy. Důvodem výluky byl instalace povrchových kolejových spojek, tzv. kaliforńanů na obou stranách mostu Generála Pattona. Od středy 7. 3. 2018 je pak tramvajový provoz veden střídavě po koleji pro směr z centra.

Vario projíždí vedle rozebírané trati 10. 3. 2018 KT8D5-RN2P č. 295 přejíždí přes kaliforňan před mostem Generála Pattona 10. 3. 2018 Jezdí se tedy po rekonstruované koleji v loňském roce, zatím co kolej pro směr do centra je v následujících dnech rozebírána. Rekonstrukce mostu pro směr do centra bude probíhat v několika fázích, podobně jako v loňském roce, když se rekonstruovala část mostu ve směru z centra.

Vario LFR.S č. 345 na mostě Generála Pattona 11. 3. 2018 KT8D5-RN2P č. 295 na mostě Generála Pattona 11. 3. 2018 KT8D5-RN2P č. 297 projíždí kolem rozbíjeného chodníku na mostě Generála Pattona 25. 3. 2018 K3R-NT č. 313 na povrchové výhybce před mostem Generála Pattona 25. 3. 2018

Vario LFR.S č. 357 v sadech Pětatřicátníků 11. 3. 2018 Po dobu jednokolejného provozu přes most Generála Pattona je trasa linky č. 2 ve směru od Skvrňan přeložena opět do Palackého ulice, kde udbavuje v zastávce U Synagogy. Důvodem je snaha ulevit zastávce Sady Pětatřicátníkům, aby pokud přijede z jednokolejky více spojů, tak aby se zastávka a křižovatky neucpávaly.


Nová provizorní trať u nádraží

Během března roste na Mikulášské třídě a skrze stavbu nového jižního nádražního mostu nová provizorní trať napojená na kolej ve směru z centra. Její stavba spolu s provozem po původní koleji jsou zachyceny na následujícíh obrázcích.

Vario LFR.S č. 338+339 na Mikulášské třídě 22. 3. 2018 Vario LF 2/2 IN č. 362 na Mikulášské třídě 22. 3. 2018 Vario LF plus č. 354 na Mikulášské třídě 24. 3. 2018 Souprava 320+255 na Mikulášské třídě 24. 3. 2018
Vario LFR.S č. 352 projíždí kolem právě podbíjené nové provizorní trati 24. 3. 2018 Astra č. 308 projíždí stavnou u nádraží 3. 4. 2018 Pracovní vůz č. 175 při zkušební jízdě na nové provizorní trati 3. 4. 2018 Pracovní vůz č. 175 při zkušební jízdě na nové provizorní trati a kolem projíždějící Astra č. 305 - 3. 4. 2018

Vario LFR.S č. 357 v sadech Pětatřicátníků 11. 3. 2018 Zkušební jízda pracovního vozu proběhla po poledni 3. 4. 2018 a od následujícuho dne, tedy od 4. 4. 2018 je tramvajový provoz převeden na novou provizorní trať. Jezdí se nadále střídavě po této jedné koleji. Původní trať je v následujících dnech ihned velmi rychle rozebírána.

Souprava 332+265 před nádražím 8. 4. 2018 Vario LFR.S č. 365 před nádražím 8. 4. 2018 Vario LFR.S č. 334 před nádražím 8. 4. 2018 Vario LFR.S č. 348 před nádražím 8. 4. 2018
Vario LFR.S č. 346 projíždí stavbou u nádraží 7. 4. 2018 Vario LF plus č. 367+368 projíždí stavbou u nádraží 7. 4. 2018 Vario LFR.S č. 347 na Mikulášské třídě 7. 4. 2018 Vario LFR.S č. 335 na Mikulášské třídě 7. 4. 2018


Krátkodobá výluka na Košutku

Výměna výhybky na Karlovarské třídě 7. 4. 2018 Mapka výluky z webu PMDP V sobotu 7. 4. 2018 probíhala od cca 6:30 do cca 15:00 krátkodobá výluka na Košutku. Linka č. 4 byla odkloněna do obratiště Mozartova. Od Lékařské fakulty na Košutku pak cestující pokračovali autobusy náhradní dopravy označené linkou 4A. Důvodem výluky byly práce na kolejišti, konkrétně výměna výhybky na Karlovarské třídě u hotelu CD.

Solaris urbino č. 589 jako náhradní doprava v zastávce Lékařská fakulta při výluce 7. 4. 2018 KT8D5-RN2P č. 297 v zastávce Lékařská fakulta při výluce 7. 4. 2018 Solaris urbino č. 514 na výlukové lince č. 4A u Družby 7. 4. 2018 KT8D5-RN2P č. 288 v obratiště Mozartova při výluce 7. 4. 2018

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích