Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy











Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), 2011, 2012, (2013), (2014), 2015, 2016, (2017) Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


V Astře 301 před spuštěním systému 31. 12. 2004 Od 1. 1. 2005 (dokonce již skutečně od Silvestrovské půlnoci) jsou ve všech vozidlech MHD spuštěny automaty na výdej jízdenek pomocí čipové karty, které jsou tak "hezky česky" nazývané honosně Cardmany. Majitelé Plzeňské karty si na nich mají možnost zjistit do kdy mají zaplacené předplatné, nebo v případě že mají převedenu hotovost v elektronické peněžence si mohou zakoupit některou z nově zavedených přestupných jízdenek. To asi využije minimálně lidí, ale když už ten systém máme zaveden, popřejme mu fungování, ačkoliv se nemůžu zbavit myšlenek, co vše za stejné peníze mohlo být (např. několik modernizovaných tramvajových souprav). Současně byly k poslednímu prosinci 2004 zrušeny legitimace s předplatnými kupóny. Předplatné tak mohou využívat již jen majitelé Plzeňské karty. Můj názor ze začátku loňského roku na tento systém je ZDE.


Ve čtvrtek 20. 1. 2005 došlo v pozdních večerních hodinách na křižovatce Klatovská - Dobrovského k požáru tramvaje T3P 286 (ze soupravy 286+287). Řidička byla preventivně odvezena k lékařskému ošetření po nadýchání zplodin při hašení tramvaje. Nikomu z cestujících se nic nestalo. Škoda na tramvaji se předběžně odhaduje na 300 000 Kč. Požár způsobil zkrat na linkovém stykači - hlavnímu vypínači 600V. Došlo k prohoření sběračové skříně a vyhoření další kabeláže vozu včetně kontejneru s elektrovýzbrojí. Zkratový proud přepálil i trolejové vedení, které muselo být po pádu opraveno. Vzhledem k rozsahu poškození tato tramvaj hned tak nevyjede. Přesná příčina požáru není jasná. Podíl však mohlo mít i deštivé počasí, pokud se voda dostala někam kam neměla.


Zima přeci jen konečně dorazila

Astra 308 přijíždí na konečnou Košutka 23. 2. 2004 Astra 310 stoupá na Košutku 23. 2. 2004 O víkendu 22 a 23. 1. 2005 měla přeci jen příroda trochu snahu ukázat že je zima a i v Plzni napadlo trochu sněhu. Na fotografiích z neděle jsou zachyceny Astry na obou garantovaných nízkopodlažních spojích linky č. 4.

I když víkendová sněhová nadílka téměř roztála, během pondělí nasněžilo znovu.

Souprava 272+273 při sněžení v sadech Pětatřicátníků 24. 1. 2005 Souprava 234+234 při sněžení v sadech Pětatřicátníků 24. 1. 2005 KT8D5 č. 289 na konečné Košutka 25. 1. 2005 KT8D5 č. 289 na konečné Košutka 25. 1. 2005


Souprava 190+191 v zastávce Liliová, kde pracovníci vodáren začínají s bagrováním 27. 1. 2005 KT8D5 č. 292 projíždí kolem výkopu vodáren u zastávky Liliová 27. 1. 2005 Ve čtvrtek 27. 1. 2005 v odpoledních hodinách došlo k prasknutí vodovodního potrubí na Slovanské třídě, kde voda tekla i v kolejišti. Po šestnácté hodině začali pracovníci vodáren s bagrováním u zastávky Liliová hned vedle kolejí. Kromě nutné opatrné jízdy tramvají vedle bagru s automobilem odvážejícím zeminu a kromě jednoho ohnutého zrcátka na voze KT8D5, neměla tato událost další vliv na provoz tramvají.


Kuriózní nehoda

Autobus náhradní dopravy v zastávce Internáty 3. 2. 2005 Gumokolák v kolejišti na Palackého náměstí 3. 2. 2005 3. 2. 2005 ve večerních hodinách došlo ke kuriózní nehodě, kdy řidič osobního automobilu chybně zatočil ze sadů Pětatřicátníků po kolejích směrem do Skvrňan a zůstal tak v kolejišti. Vzhledem k tomu, že auto skončilo až kus za manipulační zastávkou Jízdecká, musel jet buď hodně rychle, nebo ještě chvíli po kolejnicích. Než auto vyprostili hasiči, linka č. 2 se v sadech Pětatřicátníků otáčela zpět na Světovar a do Skvrňan vyjely dva autobusy náhradní dopravy. Výluka trvala přibližně hodinu.


T3M č. 237 projíždí krásně zapadanou Zbrojnickou ulicí 16. 2. 2005 Souprava 233+234 na mostě U Jána 17. 2. 2005 Na plzeňské poměry se letošní zima přeci jen vytáhla. Další sněhová nadílka dorazila 16. 2. 2005, kdy v Plzni začalo sněžit v ranních hodinách. Na mnohých místech v republice se jednalo až o kalamitní situaci. V Plzni nám napadlo příjemných cca 10 cm sněhu. Po drobném odtání ještě sníh připadal 22. 2. 2005, kdy se na mnohých místech v Republice objevuje opět kalamita. Dokonce i v Praze je podstatně více sněhu než v Plzni. Zde jsou silnice brzy odklizené, takže kromě dětí majících radost ze sněhové nadílky, mohou být spokojení i řidiči.

Souprava 190+191 na vlnitém kolejišti U Zvonu 6. 2. 2005 Co s kolejištěm udělá tato tužší zima uvidíme hlavně na jaře. Nejvíce se podepíše na starých úsecích např. kolejiště U Zvonu od Zbrojnické ulice (od konce BKV panelů) začíná být nepěkné.



Vyšetřování nehody 109+110 se škodovvou na Křižovatce Americká - Sirkova 7. 2. 2005
Foto: Z. Sláma Souprava T3 109+110 při střetu se škodovkou na Křižovatce Americká - Sirkova 7. 2. 2005
Foto: Z. Sláma V pondělí 7. 3. 2005 okolo třetí hodiny odpolední na křižovatce Americká - Sirkova popovezla T3 109+110 starou škodovku. Naštěstí se nikomu nic nestalo a obě vozidla pak sama odjela.


Vláček tramvají 276+277+248+249 v zastávce Terezie Brzkové 16. 3. 2005 V úterý 16. 3. 2005 se v odpoledních hodinách na lince č. 2 objevovalo nějak moc "příhod". Asi byly nějaké "skvrny na slunci". Faktem je, že se ve Skvrňanech stala dopravní nehoda několika aut včetně tramvaje u zastávky Slovanské údolí a minimálně dvě soupravy byly pro závady do vozovny odtlačeny. Na tak krásný jarní den, kdy město bylo díky počasí viditelně plné lidí, toho bylo až až. Doufejme že podobných problémových dní nebude příliš.


Nové reklamní počiny DP

Samolepky propagující soutěž Nastup si vyhraj v Astře č. 300 - 20. 3. 2005 Od pondělí 21. 3. 2005 probíhá soutěž Nastup a vyhraj. Samolepky s reklamou jsou nalepeny na sedačkách vozů ve vozech MHD. Již v neděli se objevily v několika Astrách. Jen doufám, že po skončení soutěže budou sedačky řádně očištěné, aby jsme tu za měsíc neměly všechny tramvaje oškubané. Na sedačkách Aster a v modernizovaných vozech (ve kterých jsou sedačky stejného typu) mizí samolepky celkem rychle, neboť zde příliš nedrží a jsou snadnou kořistí pubertální mládeže. Z některých vozů prakticky zmizely, či se přesunuly na madla a další místa. Naopak na laminátových sedačkách drží, nebo jsou nehezky oškubané.

Interiér vozu č. 183 s reklamou - 30. 3. 2005 31. 3. 2005 se objevily další nové aktivity PMDP respektive Pohyblivé reklamní. Ve vozech 183 a 179 je provedena interiérová reklama na Poštovní spořitelnu. Zaplněny jsou všechny plakátkové boxíky, clipboard na kabině řidiče, samolepka s maskotem Poštovní spořitelny je i na samotné kabině řidiče a všechny sedačky jsou polepeny střídavě logem a maskotem inzerenta. Reklamě neušel ani strop, kde se objevilo také několik reklamních nápisů.

Souprava T3M č. 223+224 v místě opravy kolejí u zastávky Sokolovská 4. 4. 2005 T3G č. 239 přijíždí do zastávky Studentská 6. 4. 2005 O den později, tedy 1. 4. 2005 pak vyjela většina vozů MHD s reklamní samolepkou na květnové oslavy osvobození umístěnou na čelech vozů. Ušetřeny byly pouze Astry a vozidla s celovozovou reklamou. Jak je patrné s fotografií, nejsou všechna vozidla polepena stejně. To je způsobeno díky různým druhům zásuvek mnohočleného řízení a neshodnému umístění držáků vlaječek (případně jejich absencí).
Ke všem třem novinkám je možno dodat, že nové reklamní plochy a zajímavé nápady jsou jistě ku Souprava T3P č. 235+236 (s reklamníma vlaječkama) přijíždí do zastávky Výstaviště 22. 4. 2005 prospěchu vzhledem k vyšším příjmům PMDP. Nutno však brát i ohled na cestující, aby pak reklama nebyla až příliš na obtíž, či aby její pozůstatky nebyly pak neestetické a nekazily image podniku. Od 19. 4. 2005 se pak nejprve na tramvajích a později i na trolejbusech objevují vlaječky ve stejné barvě a se stejnou reklamou na oslavy osvobození (foto vpravo).


Údržba tratí

T3P č. 217+218 v Prešovské ulici, kdy probíhá čištění spár mezi BKV panely - 10. 4. 2005 KT8D5 č. 289 v místě opravy kolejí u zastávky Sokolovská 4. 4. 2005 Po tuhé zimě přichází na řadě také údržba kolejiště. Začátkem dubna například proběhla drobná oprava povrchu poblíž zastávky Sokolovská. V současných dnech také probíhá v centru kolem náměstí, ale i ve Sladkovského ulici čištění spár mezi BKV panely, které zřejmě dostanou novou zálivku, stejně jako tomu bylo na podzim ve Vejprnické ulici ve Skvrňanech.

Souprava 260+265 přijíždí Zbrojnickou ulicí 11. 4. 2005 Souprava 266+267 přijíždí Zbrojnickou ulicí 15. 4. 2005 Vozovka se záplatovala také na různých místech U Zvonu a došlo i na výměnu kolejí vedoucí od Zbrojnické ulice, kde jak jsem již výše psal, je kolejiště v mizerném stavu. Koleje byly měněny po částech, aby také mohl být zachován průjezd automobilů. V noci z 13. na 14. 4. byly nejprve vyměněny kolejnice na krátkém úseku blíže ke Zbrojnické Souprava T3M 223+224 přijíždí Zbrojnickou ulicí ke Zvonu 18. 4. 2005 Rovná kolej na místo vyhybky 29. 4. 2005 ulici a v noci z 20. na 21.4. následoval druhý úsek. Největší změna proběhla v noci z 27. na 28. 4. kdy byla výhybka z nezatrolejovaného obratiště vyjmuta a nahrazena jen rovnou kolejí. Do doby než proběhne celková rekonstrukce kolejiště se totiž se zatrolejováním nepočítá, takže levnější opravou kolejiště v havarijním stavu, bylo vyhybku úplně vyjmout. Při celkové rekonstrukci kolejiště U Zvonu se s obousměrným obratištěm opět počítá.

V rámci skautského jamboree, které proběhlo koncem dubna v Plzni, uspořádali skauti 30. 4. 2005 Skautský průvod u příležitosti mezinárodního skautského jamboree - 30. 4. 2005 Souprava 262+263 v čele zdržených tramvají skautským průvodem v sadech Pětatřicátníků 30. 4. 2005 průvod městem z Chodského náměstí po Klatovské třídě do sadů Pětatřicátníků a Riegrovou ulicí na náměstí Republiky. K zastavení tramvajové dopravy došlo asi na 10 minut. Z každé linky se v sadech sjel jen jeden vlak. I to však stačilo, aby si dvě hysterické cestující vylívaly zlost nejprve na řidiči a pak na policistovi. Průvodu se zúčastnilo asi dva tisíce skautů a další program pokračoval na náměstí republiky.


Nehoda v S35

V pondělí 2. 5. 2005 po 16:30 se stala nehoda, která značně zkomplikovala tramvajový provoz. T3M 215+216, která začala nečekaně odbočovat a narazila do KT8D5 jedoucí v protisměru 2. 5. 2005
Foto: Z. Sláma Rozpáraná KT8D5 č. 297 od nárazníku T3M - 2. 5. 2005
Foto: Z. Sláma Souprava T3M 215+216 linky č. 4, která měla ze zastávky v sadech Pětatřicátníků jet rovně na Bory, začala na vyhybce odbočovat vlevo směrem na náměstí Republiky a střetla se s protijedoucím vozem KT8D5 č. 297. Nehoda nebyla příliš vážná a nikomu se při ní naštěstí nic nestalo. Avšak díky dlouhému čekání na Policii trvalo Souprava T3m 241+242 objíždí místo nehody v sadech Pětatřicátníků 2. 5. 2005
Foto: F. Vaňásek Davy cestujících hrnoucí se z kolony tramvají při zastavení tramvají po nehodě v sadech Pětatřicátníků 2. 5. 2005
Foto: F. Vaňásek její odstraňování a problémy v tramvajové dopravě přes dvě hodiny. Vozy na všech linkách nejprve vytvořily dlouhé kolony. Postupně byl po vyčištění vyhybky "z Lochotína do Skvrňan" provoz obnovován v trasách podobných první etapě rekonstrukce sadů Pětatřicátníků. Tedy tramvaje linky č. 4 z Bor objížděly místo nehody přes nám. Republiky a Zvon, linky č. 1 a 4 od Lochotína přes Palackého Astra 304 a další vozy objíždějí místo nehody Palackého ulicí - 2. 5. 2005
Foto: Z. Sláma KT8D5 č. 290 objíždí místo nehody Palackého ulicí - 2. 5. 2005
Foto: Z. Sláma náměstí a Palackého ulicí. Tudy jezdila i dvojka od Skvrňan. Kolona uvízlá na Palackého náměstí od Skvrňan odjela vlevo směr Lochotín. Některé vozy byly různě směrovány dle potřeby. V provozu se tak využila manipulační zastávka Jízdecká, i trať Palackého ulicí, včetně velmi ostrého oblouku z Palackého ulice směrem na Bory.


Oslavy osvobození - změny v tramvajové dopravě

Pátek 6. 5. 2005
Již po šestnácté hodině začínalo být u pomníku Díky Ameriko poněkud těsno. Tou dobou byla již trolejbusová zastávka přeložena do Tylovy ulice a s vyjímkou MHD byla Americká třída uzavřena. Tramvajová doprava zastavená vládní kolonou 6. 5. 2005 Souprava 280+281 projíždí kolem davu lidí u pomníku Díky Ameriko!  - 6. 5. 2005 Díky velkému počtu přihlížejících lidí, musely být zastaveny i trolejbusy po Americké. Organizátoři tady trochu podcenili zájem lidí. Až půl hodiny po začátku aktu byla konečně uzavřena pro auta ve směru z Bor i Klatovská třída. Do té doby se prodíraly jedním pruhem mezi lidmi. Ani vládní vozidla se nedostala až na místo a tak se někteří hosté prodírali za pomoci ochranky davem. Tramvaje musely být zastaveny asi na deset minut kdy přijíždělo nejvíce hostů.


Sobota 7. 5. 2005
Řadící se kolona vojenské přehlídky nad Chodským náměstím spolu se soupravou 278+279 - 7. 5. 2005 Astra 309 přijíždí do zastávky Dobrovského Klatovská, kde se řadí kolona historických vojenských vozidel 7. 5. 2005 Při letošních oslavách osvobození proběhla podobně jako před pěti lety vojenská přehlídka. To si vyžádalo během dne omezení i v tramvajové dopravě, podobné jako před peti lety. Již od ranních hodin byla pro automobilovou dopravu zavřena Klatovská třída a byly zde stavěny zábrany podél trasy připravované vojenské přehlídky. Tramvajová doprava na Bory měla být zachována cca do 10:00. Nad Chodským náměstím se řadily ve směru do města konvoje vojenských historických vozidel. Tramvaje podél řadících se vozidel jezdily cca do 9:30, po té byl již provoz vzhledem k bezepečnosti na pokyn dispečerů zastaven, neboť se kolem řadících se vozidel již motalo příliš lidí.

Souprava 206+207 linky č. 2 (2/4) jedoucí na Košutku - 7. 5. 2005 Astra č. 307 linky č. 1 v sadech Pětatřicátníků směřuje do Malesické ulice - 7. 5. 2005 Tak jak bylo předem uváděno, tramvaje jezdily v trasách Košutka - Skvrňany (2/4) a Bolevec - Malesická (1). Tramvaje jedoucí od Skvrňan na Lochotín dokonce zastavovaly v místě původní zastávky U Hlavní pošty, kde nástupní ostrůvek pro tyto případy chybí. Zatím co linka 2/4 měla docela krátké intervaly, linka č. 1 asi se čtyřmi vozy v trase Bolevec - Malesická kapacitně nestíhala.

T3M č. 214 linky č. 1 se otáčí v Malesické - 7. 5. 2005 Souprava T3GM č. 274+275 linky 2/4 v zastávce Malesická 7. 5. 2005 Vůz č. 260 linky č. 1 vyjíždí ze smyčky Malesická, v pozadí T3M 225+226 linky 2/4 - 7. 5. 2005 T3M č. 247 nabírá cestující v místě bývalé zastávky U Hlavní pošty 7. 5. 2005

Astra 310 v Palackého ulici při otáčení se na trojúhelníku - 7. 5. 2005 Astra 310 couvá z Palackého ulice na Palackého náměstí (při otáčení se na trojúhelníku) - 7. 5. 2005 Protože lidí v sadech neustále přibývalo, musel být provoz tramvají zastaven již před začátkem vojenské přehlídky, cca kolem 10:45. Dalším ostrovním provozem se tak stal úsek Skvrňany - Výstaviště. Zde se tramvaje otáčely couváním na trojúhelníku Palackého ulice - Palackého náměstí, stejně jako tomu bývalo při prvomájových průvodech (tehdy ještě na staré trati).

Vůz č. 247 v koloně tramvají na mostě Generála Pattona při zastavení provozu - 7. 5. 2005 Autobus č. 424 na lince č. 1 při zastavení provozu tramvají - 7. 5. 2005 V té době se tramvaje od Lochotína štosovaly na mostě Generála Pattona. Bolevec a Košutka však nezůstaly bez obsluhy. Vyjely sem autobusy náhradní dopravy.


Souprava 206+207 linky č. 2 (2/4) jedoucí na Košutku - 7. 5. 2005 Netradiční pohled na zastávku Sady Pětatřicátníků - 7. 5. 2005 Vozy linek č. 1. a 2. na větvích od Slovan a Světovaru se po celou dobu otáčely na trojúhelníku U Zvonu. Zde stál zřejme preventivně (vzhledem ke stavu výhybky) jeřáb a vozidlo traťové údržby.


Davy lidí po skončení vojenské přehlídky vytvořily pěknou Pěší Zónu. No nebylo by to krása, bez těch aut? - 7. 5. 2005 T3M 227 na náměstí Republiky - 7. 5. 2005 Vojenská přehlídka skončila kolem 11:45. V tu dobu se davy lidí hnuly a celá Klatovská se zaplnila lidmi směřujícími dolů do centra. Mnoho lidí mělo namířeno na náměstí Republiky. Tramvajový provoz mohl být obnovován až se lidé trochu rozešli, cca po dvanácté hodině. Souprava 272+273 najíždí z Palackého ulice na linku č. 4 směr Košutka - 7. 5. 2005 Některé vozy z kolony tramvají stojící na mostě Generála Pattona se otočily přes Palackého náměstí a Palackého ulici a v zastávce Sady Pětatřicátníků již mohly nabrat cestující na Košutku. Tramvajový provoz byl postupně obnovován v normálních trasách. Zpočátku ještě vypomáhaly i autobusy, které do té doby jezdily na Košutku a do Bolevce.

Křižíkova osmnáctka jezdila tentokrát i v dešti - 7. 5. 2005 Křižíkova osmnáctka v zastávce U Synagogy, Palackého - 7. 5. 2005 Od čtrnácti hodin vyjela na své tradiční kolečko Křižíkova osmnáctka. Poprvé byla její zastávka umístěna v Palackého ulici. Zastávka zde je vhodnější z důvodu bezpečnosti, když nebylo dosud zatrolejováno celé obratiště U Zvonu. Počasí sice příliš nepřálo, avšak o jízdy byl jako obvykle zájem i za jízdné 25 Kč.

Neděle 8. 5. 2005
Astra 309 - poslední tramvaj jedoucí na Bory - Chodské náměstí 10:30  - 7. 5. 2005 Souprava 274+275 projíždí místem, kde proběhne historická bojová ukázka 7. 5. 2005 V neděli od jedenácti hodin probíhala na Chodském náměstí historická bojová ukázka. Diváci již s předstihem rychle zaplňovali uzavřenou Klatovskou třídu. Tramvajový provoz na Bory byl, tak jak bylo předem ohlášeno, zastaven v 10:30.

Souprava 278+279 linky č. 4 v sadech Pětatřicátníků odbočuje do Prešovské ulice  - 7. 5. 2005 Autobus náhradní dopravy na Klatovské třídě 7. 5. 2005 Linka č. 4 od Košutky se pak otáčela přes náměstí Republiky a Zvon a ze sadů Pětatřicátníků na Bory pokračovaly autobusy náhradní dopravy, které Chodské náměstí objížděly. Bitva probíhala do cca 12:30, kdy byl provoz tramvají obnoven. Autobusy opět pomohly s odvozem diváků.

 


Opravy kolejových oblouků

Souprava 206+207 na konečné Skvrňany při výměně velkého kolejového oblouku 16. 5. 2005 Antireprezentativní souprava 250+251 na konečné Skvrňany v době výměny velkého oblouku 16. 5. 2005 Mezi 9. a 31. květnem 2005 probíhala výměna kolejí ve vnějším oblouku konečné Skvrňany. Tramvaje se tedy otáčely pouze malým obloukem. Od poloviny června do začátku července bude pak probíhat výměna kolejí na konečné Bolevec, kde bude tramvajová doprava vyloučena.


Staronové označníky na nám. Republiky

Dne 12. 5. 2005 se na náměstí Republiky na zastávce v Pražské ulici a na autobusové Souprava T3P 276+277 na náměstí Republiky u nového označníků - 15. 6. 2005 Astra č. 310 na pěkně živém záběru na náměstí Republiky 15. 6. 2005 zastávce směr Lochotín objevily nové zastávkové označníky s historickým designem. O den později byly instalovány i na zastávky pro opačné směry. Cca měsíc byly v celozelené podobě. V první polovině června byly symboly zastávky a čísla linek pak barevně domalovány, aby označení zastávky vyhovělo současným dopravním předpisům. Osobně je považuji za povedené. Jako nevýhodu vidím pouze problematické doplňování čísel případných nových linek. V případě autobusových zastávek zde již totiž chybí označení nově přesměrované linky č. 39.


"Zmizení" Výstaviště

V dubnu 2004 začala probíhat demolice budov plzeňského Výstaviště. Na jeho místě vyroste nové nákupní a zábavní centrum Plaza. Před ukončením stavby v roce 2007 by měly být upraveny i tramvajové zastávky. Více informací o projektu firmy Plaza lze najít ZDE. V současné době již zmizely veškeré budovy a tak Výstaviště připomíná už zejména jen název tramvajové zastávky.

Astra 305 projíždí kolem Výstaviště 22. 4. 2005 Souprava 256+257 projíždí kolem bouraného Výstaviště 5. 6. 2005 Bourané budovy Výstaviště 5. 6. 2005 Souprava 196+198 přijíždí do zastávky Výstaviště. Z toho už však nic nezbylo, jak je vidět v pozadí - 15. 6. 2005


Neprovozní T3G č. 239 sunutá mezi KT8D5 č. 291 a T3M č. 213 v sadech Pětatřicátníků 23. 6. 2005 T3M 247 tlačí z Mikulášekého náměstí do vozovny T3P č. 243+244 - 24. 6. 2005 Podobně jako lidem, nesvědčí horké letní počasí ani tramvajím. Také proto můžeme vidět v těchto dnech větší počet "zdechlin". Mnohdy však bohužel pořádně zkomplikují dopravu. Obzvláště, pokud se kolona vytvoří v oblasti sadů Pětatřicátníků. Zdejší křižovatky už větší provoz nezvládají a trvá delší dobu, než se kolona rozjede. Vlevo je porouchaný vůz T3G č. 239 sunut mezi vozem KT8D5 a T3M dne 23. 6. 2005, vpravo je vůz T3M tlačen z Mikulášského náměstí soupravou T3P 243+244.


Oprava kolejí na Mikulášském náměstí

Souprava 243+244 na výstupní zastávce U Zvonu při výluce 25. 6. 2005 T3M 214 na nástupní zastávce U Zvonu - při výluce 25. 6. 2005 V sobotu 25. 6. 2005 byla tramvajová výluka v úseku U Zvonu - Slovany a U Zvonu - Světovar a v uvedených úsecích byla zajištěna náhradní autobusová doprava. Důvodem byly opravy kolejiště na Mikulášském náměstí. Tramvaje od Skvrňan a Bolevce se otáčely jako obvykle na obratišti U Zvonu. Opravované kolejiště na Mikulášském náměstí 25. 6. 2005
Foto: J. Šplíchal Autobus náhradní dopravy projíždí kolem opravovaného kolejiště na Mikulášském náměstí - 25. 6. 2005 Na Mikulášském náměstí byly na dvou místech výrazně propadlé panely. Byly tedy vyjmuty podsypány štěrkem a vráceny zpět. Před časem se mluvilo o rozsáhlejší rekonstrukci tohoto prostoru, tak doufejme že toto byla jen provizorní nutná oprava kolejiště v havarijním stavu.


T3M č. 214 v zastávce Anglické nábřeží, Pražská, kde probíhí asfaltování kolejiště 1. 7. 2005. 
Foto: Pavel2 Souprava 258+259 přijíždí po odkrytém kolejišti do zastávky Anglické nábřeží, Pražská 27. 6. 2005 Koncem června bylo odkryté kolejiště a v noci z 30. 6. na 1. 7. došlo k výměně kolejí v prostoru zastávky Anglické nábřeží, Pražská. Opravy navazují na již postupně vyměněné oblouky. Oprava byla prováděna i v souvislosti s připravovanou rekonstrukcí mostu U Jána, neboť v tomto prostoru bude umístěna povrchová vyhybka "kalifornien".
Ještě na odkrytém kolejišti, zde v nočních hodinách došlo i ke kuriózní nehodě, kdy policejní Škoda Fábia vletěla do odkrytého kolejiště a celé je přeletěla. Ranní výprava tramvají byla díky vyšetřování nehody zdržena, neboť nehodu musela vyšetřovat neplzeňská nehodovka.


Výměna kolejí v Bolevci

Výměna kolejnic v obratišti Bolevec 11. 7. 27. 6. 2005 Od pondělí 11. 7. 2005 do středy 13. 7. 2005 probíhá výluka na tramvajové trati do Bolevce. Tramvajový provoz je tak zachován v trase Slovany - Mozartova. Cestující jedoucí dále do Bolevce si mohou v zastávce U Gery, Lidická přestoupit na autobusy náhradní dopravy, nebo dojet na konečnou Mozartova. Důvodem výluky je výměna kolejnic v obloucích smyčky Bolevec. Nové kolejnice jsou montovány na původní pražce.

Souprava T3 183+182 v zastávce U Gery, Lidická 11. 7. 2005 Vůz T3M č. 221 odbočuje do Mozartovy ulice 11. 7. 2005 Souprava T3 205+195 ve výstupní zastávce obratiště Mozartova 11. 7. 2005 Astra 307 v obratišti v Mozartově ulici 11. 7. 2005


Nehoda v S35

V neděli 17. 7. 2005 po půl osmé ráno došlo k tramvajové nehodě poblíž sadů Pětatřicátníků. Souprava T3P č. 286+287 linky č. 4 jedoucí z Košutky narazila do vozu T3M č. 230 linky č. 1, který stál u semaforu křižovatky Sady Pětatřicátníků - Palackého náměstí. Spřáhla soupravy 286+287 nevydržela náraz a vozy se rovněž srazily. Ke zraněním cestujících naštěstí nedošlo. Tramvajová doprava byla zastavana přibližně na hodinu. Na Košutku a do Bolevce byly nasazeny i autobusy náhradní dopravy, zatím co linky č. 1 a 4 z Bor a Slovan se točily v sadech Pětatřicátníků a U Zvonu. Souprava 286+287 byla rozpojena a nabourané sólo vozy odjely vlastní silou do vozovny. Kolona tramvají se rozjela cca v 8:45 a postupně byl obnoven normální provoz.

Kolona vzniklá po nárazu T3P č. 286+287 (již rozpojena) do T3M č. 230 v sadech Pětatřicátníků 17. 7. 2005 T3P 286 po nárazu do T3M č. 230 v sadech Pětatřicátníků 17. 7. 2005 Autobus náhradní dopravy (Karosa č. 381) v sadech Pětatřicátníků 17. 7. 2005 T3M č. 230 odjíždí po nehodě do vozovny 17. 7. 2005


Rekonstrukce mostu U Jána

Souprava 248+249 jedoucí po mostě U Jána 28. 7. 2005 Rekonstrukce mostu U Jána měla původně začít již v květnu po skončení oslav osvobození. Nakonec oficiální termín zahájení byl 20. 6. 2005. S viditelnými prvními pracemi se však začalo až v průběhu července, kdy byly nejprve odfrézovány části vozovky a později bylo na straně Anglického nábřeží měněno potrubí.

Souprava T3P č. 235+236 jedoucí po mostě U Jána 2. 8. 2005 Souprava T3 č. 200+179 jedoucí po mostě U Jána 2. 8. 2005 Od pondělí 1. 8. 2005 pak začaly nepříjemnosti pro cestující. Provoz je veden pouze po jedné koleji a do odvolání je zrušena zastávka Anglické nábřeží, Pražská, na jejímž místě byla v noci z neděle na pondělí instalována povrchová vybka tzv. kaliforňan. Druhá je pak umístěna v Sirkové ulici, tedy na stejném místě, jako po povodních v roce 2002. Provoz v první den byl až do osmnácti hodin řízen dispečery, nyní je řízen světelnou signalizací. Ta má téměř pětiminutový cyklus, takže se čekání občas protáhne. Na mostě zatím stavbaři odstraňují asfaltový povrch z pravé poloviny mostu (ve směru z centra).

Souprava 235+236 čeká než jednokolejným úsekem projede T3M č. 225+226 - 1. 8. 2005 T3P č. 268+269 v Pražské ulici jedoucí na protisměrné koleji 1. 8. 2005 Astra č. 305 na mostě U Jána 1. 8. 2005 Souprava 183+182 přejíždí přes povrchovou vyhybku v Sirkové ulici 1. 8. 2005


"CzechTek"

I v Plzni probíhají protestní akce proti zásahu policie vůči účastníkům CzechTeku. Tzv. hudební happening probíhá každé odpoledne v Mlýnské strouze. Drobnými příhodami zasahuje i do provozu tramvají.

Ve čtvrtek 4. 8. 2005 projížděl vůz T3M č. 247 po Pražském mostě přes Mlýnskou strouhu a urazil zrcátko nevhodně zaparkovanému Vůz T3M č. 247 urazil na Pražském mostě zrcátko nevhodně zaparkovanému policejnímu vozu, který hlídal technaře v Mlýnské strouze 4. 8. 2005 Vůz T3M č. 247 urazil na Pražském mostě zrcátko nevhodně zaparkovanému policejnímu vozu hlídajícímu technaře v Mlýnské strouze 4. 8. 2005 policejnímu vozu, ve kterém seděli policisté a dohlíželi na technaře. Tramvajová doprava byla zastavena asi na15 minut, než přijela nehodovka a dispečer, kteří jako obvykle tramvaj obkreslili a obnovili provoz. Přihlížející však nešetřili štiplavými poznámkami na vrub policie.

Rovněž 4. 8. 2005 vyrazil po sedmnácté hodině okružní protestní pochod městem před budovu západočeské policejní správy. V Sirkové ulici se na na chvíli zastavil a pak pokračoval přes staveniště rekonstruovaného mostu U Jána zpět do Mlýnské strouhy. Průvod zdržel i tramvaje, které ho pomalu následovaly. Protože to bylo v úseku, kde je právě jednokolejný provoz, vznikla u semaforu ve směru z centra fronta asi pěti tramvajových souprav.

Astra 304 v pozadí demonstrace proti policejnímu zásahu na CzechTeku - Sirkova ulice 4. 8. 2005 Most U Jána a transparent před budovou západočeské policejní správy 4. 8. 2005 Protestní průvod proti zásahu policie vůči účastníkům CzechTeku jde přes rozkopaný most U Jána 4. 8. 2005 Souprava T3P č. 252+253 uzavírá průvod zejména technařů u mostu U Jána 4. 8. 2005


Další opravy kolejiště

Vůz T3P č. 281 přijíždí do Bolevce, kde probíhá výměna kolejí 4. 8. 2005 Vůz T3M č. 214 přijíždí do Bolevce 3. 8. 2005. Za povšimnutí stojí zajímavý přejezd z pražců. Další z prázdninových oprav kolejišť proběhla v obloucích před konečnou Bolevec ve směru do Bolevce. V nočních hodinách zde byly v prvním srpnovém týdnu vyměněny kolejnice, které byly jako při nedávné rekonstrukci smyčky namontovány na původní pražce.


Svatební tramvaj

Křižíkova osmnáctka jedoucí ze svatební jízdy - v protisměu na jednokolejce U Jána 6. 8. 2005 Foto: S.K.8. 2005 Křižíkova osmnáctka svatebně vyzdobená v obratišti Mozartova 6. 8. 2005 Foto: S.K. Křižíkovu osmnáctku je možné občas spatřit i na komerčních jízdách. Vzhledem k její hodnotě je však i její pronájem dost vysoký a tak se objevuje jen zřídka. Asi nejhezčí jsou její svatební jízdy. Již druhá letošní jela v sobotu 6. 8. 2005.


Vykolejení na Karlovarské třídě

V pondělí 8. 8. 2005 došlo krátce před šestnáctou hodinou (v sadech Pětatřicátníků měla být v 16:02) k vykolejení soupravy T3M č. 241+242 na křižovatce Lidické a Karlovarské třídy. Při odbočování soupravy jedoucí z Bolevce vykolejil druhý vůz soupravy zadním podvozkem a narazil do sloupu trolejového vedení, od kterého se odrazil a zdemoloval cihlový sloupek s rozvaděčem. Zřejmě odrazem a po zabrždění předního vozu se pak zadní ještě stočil v úhlu 45 stupňů. Zraněni byli dva cestující, zřejmě od padajícího skla.

Vykolejený a o sloup nabouraný vůz T3M č. 242 - 8. 8. 2005 Vykolejený a o sloup nabouraný vůz T3M č. 242 na Karlovarské třídě 8. 8. 2005 Kolejiště, zoraný trávník a kabel který vedl původně do rozvaděče - místo nehody na karlovarské třídě 8. 8. 2005. 8. 2005  Vykolejená souprava T3M č. 241+242 na Karlovarské třídě 8. 8. 2005

Autobus náhradní dopravy - Karosa č. 387 a rozsypané pozůstatky rozvaděče 8. 8. 2005 Nasazování vykolejené T3M č. 242 na karlovarské třídě 8. 8. 2005 V době odstraňování nehody se tramvaje linek č. 1 a 4 otáčely v sadech Pětatřicátníků, respektive U Zvonu. Na Košutku a do Bolevce vyjely autobusy náhradní dopravy. Bylo jich zde postupně nasazeno až jedenáct, avšak ve špičce samozřejmě neměly šanci lidi pobrat. Po zdokumentování a zaměření nehody přílušníky Policie a Drážní inspekce, byla tramvaj za pomocí jeřábu nakolejena. Protože spřáhlo vozu 242 bylo ohnuté, bylo demontováno z předku vozu 241 a Kolona tramvají po nehodě na Karlovarské třídě 8. 8. 2005 Výměna ohnutého spřáhla po nehodě na Karlovarské třídě 8. 8. 2005 namontováno na vůz 242, aby mohl být odtažen. Souprava odjela vlastní silou do vozovny krátce po osmnácté hodině, tedy dvě hodiny po nehodě. Provoz tramvají pak byl postupně obnoven v plném rozsahu. Štěstím v neštěstí bylo to, že v době vykolejení nejela žádná tramvaj v opačném směru. Příčina nehody se vyšetřuje, ale svou roli patrně sehrál i stav kolejiště, respektive výměny. Ačkoliv se jednalo o vážnější nehodu, je potřeba si uvědomit, že oproti automobilové dopravě je ta tramvajová několikanásobně bezpečnější.


Oprava kolejí u nádraží

Citybus č. 487 při náhradní dopravě v sadech Pětatřicátníků 13. 8. 2005 Citybus projíždí kolem místa opravy kolejiště u nádraží 13. 8. 2005 V sobotu 13. 8. probíhala výměna kolejí v esíčku u nádraží. Z toho důvodu na Slovany a Světovar vyjely ze sadů Pětatřicátníků autobusy náhradní dopravy. Aby se vyhnuly mostu U Jána, vedla jejich trasa Františkánskou ulicí a Americkou třídou. Tramvajová doprava byla zajištěna v trase Skvrňany - Bolevec. V tomto směru byla linka vedena nepoužívanou tratí Palackého ulicí, T3P č. 256+257 jedoucí Palackého ulicí při výluce 13. 8. 2005 T3P č. 243+244 jedoucí Palackého ulicí při výluce 13. 8. 2005 aby byl umožněn přestup v centrální zastávce Sady Pětatřicátníků. V opačném směru tramvaje jedoucí z Bolevce do Skvrňan stanicovaly v manipulační zastávce Jízdecká. Při příležitosti vyloučené tramvajové dopravy v Solní ulici byly rovněž opraveny kolejové obvody levé vyhybky ze Solní ulice, která byla již delší dobu nefunkční.

Za zajímavost můžeme považovat i nezvyklé nasazení vozů KT8D5 o víkendu (se kterým se nyní budeme možná setkávat častěji) a tento víkend dokonce na jiné než "domácí" lince č. 4. V sobotu se dva vozy objevily na lince č. 1/2 a v neděli pak na lince č. 2 jeden vůz. Ve Skvrňanech či v Bolevci je totiž můžeme vidět jen párkrát v roce.

KT8D5 č. 292 na lince 1/2 přijíždí do zastávky Jízdecká  13. 8. 2005 KT8D5 č. 292 na lince 1/2 přijíždí z Palackého ulice do sadů Pětatřicátníků 13. 8. 2005 KT8D5 č. 293 na lince 1/2 vyjíždí z Bolevce 13. 8. 2005. 8. 2005 KT8D5 č. 292 na lince 1/2 u zastávky Macháčkova ve Skvrňanech 13. 8. 2005


Co nového U Jána?

Souprava T3 č. 109+110 na mostě U Jána, kde již byla rozebrána druhá kolej 10. 8. 2005 Ve druhém srpnovém a zároveň druhém týdnu jednokolejeného provozu se začalo s demontáží nepoužívané koleje směrem z centra. V úterý 9. 8. 2005 byly vytrhány koleje z BKV panelů a ve středu 10. 8. byly vyjmuty i panely. Od 11. 8. 2005 začala stavba provizorní trati. Ta vede v místě původní vozovky, tedy o několik metrů od původního tělesa. Po této jednokolejné trati by měly jezdit tramvaje až do listopadu, Astra 310 vjíždí na most U Jána kolem rozestavěné provizorní trati 11. 8. 2005 T3P č. 281 projíždí kolem rozestavěné provizorní trati přes most U Jána 11. 8. 2005 po celou dobu rekonstrukce poloviny mostu. Na provizorní trati jdoucí po mostě, jsou koleje upevněny na pražcích, avšak před mostem na straně k centru, jsou koleje položeny jen na asfaltu.

  

Stavba provizória - zasypávání kolejiště štěrkem - most U Jána 15. 8. 2005 Stavba provizória v Pražské ulici - svařování kolejí 13. 8. 2005 Svařování této provizorní tratě probíhalo i o víkendu 13. a 14. 8. následující dny bylo kolejiště zasypáno a podbito štěrkem. Část kolejiště před mostem ležící na silnici v Pražské ulici byla později koncem týdne zabetonována.

V úterý krátce po čtrnácté hodině došlo k vykolejení zadního vozu soupravy T3 č. 180+181 v Pražské ulici. Při jízdě přes povrchovou výhybku "Californien", respektive při sjíždění z ní, vykolejil druhý podvozek vozu a jel mimo koleje po asfaltu ještě asi 50 metrů. Tramvaje linek č. 1 a 2 se otáčely U Zvonu a na Slovany a Světovar vyjely autobusy náhradní dopravy. Po zdokumentování nehody byl vůz za pomoci jeřábu nakolejen a krátce před šestnáctou hodinou odjela souprava vlastní silou.

Vykolejený zadní vůz soupravy č. 180+181 v Pražské ulici 18. 8. 2005 
Foto: Plzeňský deník, Vlastimil Leška Vykolejený vůz č. 180 v Pražské ulici 18. 8. 2005 
Foto: Plzeňský deník, Vlastimil Leška Již nakolejený vůz č. 181 v Pražské ulici 18. 8. 2005. 8. 2005
Foto: Z. Sláma Stopy po vykolejení v Pražské ulici 18. 8. 2005

Stavba provizória - zasypávání kolejiště štěrkem - most U Jána 15. 8. 2005 Koncem týdne bylo nové provizorní kolejiště zatrolejováno pomocí zajímavých malých kovových sloupků s výložníky a trolejové vedení připomíná důlní železnici. Díky tomu budou moci být odstraněny nad mostem všechny převěsy, což umožní snazší práci s jeřáby při rekonstrukci mostu.

 

Souprava 217+218 na mostě U Jána 22. 8. 2005 Souprava 233+234 na mostě U Jána 22. 8. 2005 V noci z neděle 22. na pondělí 23. 8. 2005 pak došlo k přeložení povrchových vyhybek a od pondělí je provoz opět jednokolejně veden po nové provizorní trati. Již v neděli večer cca od třiadvaceti hodin probíhala na zmiňovaném úseku výluka, při které tramvaje nahradily Astra č. 301 přejíždí přes povrchovou vyhybku v Sirkové ulici 23. 8. 2005 Souprava T3 č. 183+182 na povrchové vyhybce v prostoru dočasně zrušené zastávky Anglické nábřeží, Pražská autobusy náhradní dopravy. Zbylé tramvaje, které se nemohly vrátit do vozovny, pak zůstaly přes noc na konečných. V následujícím týdnu došlo k rozebrání i druhé koleje, po které se ještě minulý týden jezdilo a vybagrován byl i asfaltový povrch vozovky a chodníku. Z prostoru nad mostem byly také svěšeny veškeré převěsy trolejového vedení. Trolej jen nyní přichycena "pevným" zavěšením na provizorních sloupcích připomínajících důlní železnici.

Souprava T3 č. 205+195 projíží po provizorní trati poležené na silnici v Pražské ulici 23. 8. 2005 Souprava Vůz T3M č. 222 projíždí po provizorní trati v Pražské ulici 24. 8. 2005 Vůz T3M č. 225 na mostě U Jána 27. 8. 2005 Souprava T3M č. 219+220 projíždí po provizorní trati na mostě U Jána 27. 8. 2005

T3M č. 221+222 v zastávce Sladkovského, U Duhy 4. 9. 2005 Od 1. 9. 2005 jsou z důvodu propustnosti jednokolejné trati přes most U Jána vypravovány na linku č. 1 v pracovní dny soupravy, avšak nepříjemně v delších intervalech. Po dvacáté hodině jsou pak soupravy vyměněny za sólo vozy. O víkendech zůstavají nasazovány sóla celý den. Aby bylo dostatek souprav pro vypravenost v pracovní dny, bylo několik vozů T3M zpět spojeno do souprav (213+214, 221+222, 227+228).

Astra č. 309 projíždí přes právě rozřezávaný most U Jána 1. 9. 2005 T3M č. 221+222 najíždí na právě rozřezávaný most U Jána 1. 9. 2005 Prvního září začal být most rozřezáván na poloviny, jak je patrné i z fotografií. Druhého září bylo celé staveniště výrazněji oploceno modrou hradbou. Během následujícího týdne bylo odmontováno zábradlí a začala být rozstříhávána železobetonová deska mostu.

K rozdělení mostu, respektive jeho rozebírané poloviny mezi pilíři, došlo v pátek. Deska mostu je postupně odlamována či odstříhávána a mnohé jeho části končí v řece. První dvě fotografie jsou z pátku, kdy ještě okraj mostu byl v celku, druhé dvě jsou ze soboty 10. 9. 2005.

Souprava T3P 208+245 projíždí přes rozebíraný most U Jána 9. 9. 2005 Rozstříhávání mostu U Jána - uvolněný kus betonu právě spadl do řeky9. 9. 2005 Astra č. 308 jedoucí přes rozebíraný most U Jána, značná část suti končí v řece 10. 9. 2005 Astra jedoucí přes rozebíraný most U Jána 10. 9. 2005

Souprava 244+243 projíždí kolem bourané poloviny mostu U Jána 11. 9. 2005 Souprava T3 č. 174+178 projíždí kolem bourané poloviny mostu U Jána 11. 9. 2005 V neděli došlo k vybourání mostu mezi pilířem a břehem od Pražské ulice. Na fotografii vpravo můžeme vidět nezvykle spojenou soupravu 244+243. Na původně předním voze 243 je prasklé čelní sklo a protože je z důvodu nedostatku souprav (střídavý provoz na lince č. 1 - večer sóla) nutné, aby souprava mohla být nadále v provozu, byly vozy vzájemně vyměněny (přední za zadní).

Souprava 196+198 na mostě U Jána 12. 9. 2005 Kolem staveniště se to zvláště o víkendu hemžilo zvědavými obyvateli města, kteří si nezvyklou podívanou fotili či filmovali. V pondělí a v úterý se pokračovalo s rozebíráním mostu na břehu k Sirkové ulici.


Tramvajka na vodě aneb plavba 21. stoletím

Plavba 21. stoletím se již několik let pravidelně koná na řece Radbůze mezi Doudlevcemi a jezem "U Mráčku". Kuriózní plavidla pak ještě proplouvají dál městem až za most U Jána, kde lze přistát. Stejně jako v loňském roce se v sobotu 10. 9. 2005 na vodě objevila i tramvajka. Nádherná replika Křižíkovy tramvaje tak projížděla i tak trochu v trase jedné z prvních linek z Doudlevec do centra. Letos bylo oproti loňskému roku asi méně plavidel, ale o to kvalitnějších. Stezka z Doudlevec při Radbůze byla jen s obtížemi průchodná a nábřeží u jezu bylo zaplněné, že nebylo možné se k zábradlí dostat. Akce si rozhodně nemůže na nezájem diváků stěžovat, avšak začíná být stále více komerční.

Tramvajka při plavbě kuriózních plavidel projíždí kolem trolejbusové vozovny 10. 9. 2005 Tramvajka nad jezem U Mrakodrapu 10. 9. 2005 Tramvajka úspěšně sjíždí šlajsnu postavenou na jezu U Mrakodrapu 10. 9. 2005 Tramvajka pod mostem U Jána - plavidla musí projet pod nerozbouranou polovinou mostu 10. 9. 2005

  


Rekonstrukce zastávek Dobrovského Klatovská

Astra č. 306 přijíždí do dokončované přesunuté zastávky Dobrovského, Klatovská 11. 9. 2005 Souprava T3P č. 254+255 projíždí místem budoucí zastávky Dobrovského Klatovská 7. 8. 2005 Další čilý pracovní ruch probíhal v létě u křižovatky Dobrovského - Klatovská. Ve směru do centra zde došlo k přeložení zastávky za křižovatku. Podobně jako U Práce i zde byla vozovka za křižovatkou zúžena na jeden jízdní pruh což zde umožnilo postavit širší nástupní ostrůvek s přístřeškem a před křižovatkou v místě bývalé zastávky vznikl odbočovací pruh pro směr vlevo. Nezbývá než doufat, že zde bude funkční preference pro tramvaje, aby zde nemusely zastavovat dvakrát (nejprve u semaforu a pak v zastávce).

Souprava T3P č. 286+287 přijíždí do opravené zastávky DObrovského, Klatovská ve směru Bory - 11. 9. 2005 Zastávka ve směru na Bory byla rovněž rozšířena na úkor jízdního pruhu za křižovatkou a byl zde také instalován přístřešek s lavičkou pro cestující a nové zábradlí. Při rekonstrukci byla vyměněna i světelná signalizace.

  


109+110 naposledy

Souprava 109+110 v zastávce Ulice Terezie Brzkové 19. 9. 2005 Souprava 109+110 na konečné Svrňany 19. 9. 2005 Dne 19. 9. 2005 vyjela na naposlední "tůru" do pravidelného provozu souprava vozů T3 č. 109+110. Více o informací o ní najdete zde. V současné době probíhá u dodavatele rekonstrukce této soupravy na vůz K3R-NT.

  


Odstavený vůz č. 233 U Zvonu se zadřenou nápravou 20. 9. 2005 V úterý 20. 9. se kolem patnácté hodiny na lince č. 4 zadřela náprava vozu č. 233 (ze soupravy 233+234). Protože se tak stalo v odpolední špičce a byly obavy tento vůz zadřený táhnout přes kaliforňany a jednokolejku U Jána, zůstal vůz 233 odstavený U Zvonu. Zadní vůz 234 odjel do vozovny hned.

Souprava 286+287 potáhne od Zvonu vůz 233 se zadřenou nápravou 20. 9. 2005 Vláček 286+287+233 U Zvonu 20. 9. 2005 Kolem 18:30 pak přijela ke Zvonu pro odstavenou tramvaj souprava 286+287 a táhla jí i se zadřenou nápravou pomalu do vozovny. Z důvodu nedostaku souprav vyjela druhý den souprava ve složení 264+234. Jezdila ale jen do 22.9. 2005. Následující den je již normálně v provozu 233+234.


Den bez aut

Jeden z obrázků z výtvarné soutěžě na pojízdné výstavce ke dni bez aut - 2. místo II. stupeň - Štěpán Esterle Jeden z obrázků z výtvarné soutěžě na pojízdné výstavce ke dni bez aut - speciální cena PMDP- Kateřina Šamanová K letošními Evropskému dni bez aut se připojují i Plzeňské městské dopravní podniky. Ve vozech MHD se objevují tzv. pojízdné výstavy. V boxech na reklamní letáky jsou také obrázky z tématicky dopravně zaměřené výtvarné soutěže pro děti, která probíhala v červnu. Podobné obrázky se objevily i v loňském roce ve dvou vozech KT8D5.

Stan s výstavkou ke dni bez aut, před cyklistickou jízdou městem 22. 9. 2005 Den bez aut proběhl 22. září a v tento den byla MHD v Plzni zdarma. Ve vozech jsme se mohli setkat i s vypnutými Cardmany na výdej jízdenek. Na obvyklém místě U Branky pořádaly několik dní Děti Země výstavku s peticí proti severojížnímu průtahu městem. Na fotografiích byly například domy, které případně padnou tomuto monstru za oběť. Ve čtvrtek se konala okružní cyklistická jízda městem.

  


Souprava T3P č. 268+268 projíždí náměstím Generála Píky 22. 10. 2005 Na náměstí Generála Píky se v prostoru kruhového objezdu objevily v září 2005 dva provizorní sloupy s betonovými patkami. Důvodem jsou překládky sítí v souvislosti s rekonstrukcemi Částkovy a Francouzské třídy.

  


Povzdech ...

Opravy snímačů vyhybky v sadech Pětatřicátníků 14. 10. 2005 Na to, že kolejiště v sadech Pětatřicátníků je přibližně dva roky po rekonstrukci, můžeme zde docela často vidět pracovní ruch. Problémy jsou zejména s kolejovými obvody výhybek. Již při výluce 13. 8. 2005 byly opravovány kolejové obvody na výjezdu ze Solní ulice. Dobré také není to, že se některé závady třeba ani neprojeví, když některé vyhybky jsou Oprava sjízdné vyhybky v sadech Pětatřicátníků 22. 10. 2005 nepojížděné či vypnuté. Případné skryté závady tak nebudou odstraněny v rámci záruk. Jak to pak vypadalo v praxi jsme mohli vidět rovněž při výluce 13. 8. 2005, kdy u běžně nepoužívané avšak nové elektrické vyhybky (od Lochotína do Skvrňan či do sadů) stál vyhybkář a přehazoval ručně. V nejlepším stavu nejsou ani některé vyhybky. U některých sjízdných vyhybek při přejezdu tramvají jsou některé jazyky dost hlučné. Nejvíce asi u opravované vyhybky vpravo na fotografii.


Podzimní romantika

T3M č. 241 U Zvonu 22. 10. 2005 Souprava T3 č. 206+207 na Koterovské třídě 22. 10. 2005 Letošní krásný slunečný podzim, přímo svádí k fotografování barevného listí a tak zde přidávám trochu podzimní tramvajové romantiky. Opadané listí však může řidičům tramvají i pěkně zkomplikovat jízdu. Rozježděné listí vytváří na kolejích kluzký povlak a tak občas zažijeme i nečekanou "klouzavou" jízdu a mohutné pískování.

Souprava T3 č. 204+194 ve smyčce Malesická při cvičné jízdě 16. 10. 2005 Souprava T3 č. 250+251ve Vejprnické ulici mezi zastávkami Křimická a Malesická 11.10. 2005 T3M č. 227+228 u zastávky Ulice Karla Steinera ve Skvrňanech 16. 10. 2005 Souprava T3G(M) 274+275 na Mikulášském náměstí 22. 10. 2005
Podzimní náladová fotografie se soupravou T3 č. 250+251 - 25. 10. 2005 Nezvyklá souprava T3M č. 237+230 na konečné Bory 25. 10. 2005 Tři Astry v Pražské ulici 11. 11. 2005 T3M č. 209 při zkušební jízdě U Zvonu 11. 11. 2005


Vůz KT8D5 č. 293 na lince č. 1 v Solní ulici 4. 11. 2005 Vůz KT8D5 č. 293 na lince č. 1 na provizorní trati v Pražské ulici 11. 11. 2005 Od pátku 4. 11. 2005 se můžeme setkávat s vozy KT8D5 i na linkách č. 1 a 2. Dosud byly nasazovány pouze na linku č. 4 (i když k tomu není žádný vážný důvod). Na ostatních linkách se objevovaly pouze při výlukách, nebo dalších mimořádnostech v provozu. Zda se budou Vůz KT8D5 č. 297 na lince č. 2 projíždí přes kaliforňan v Pražské ulici  11. 11. 2005 Vůz KT8D5 č. 296 na lince č. 2 v zastávce Centrální autobusové nádraží, Skvrňanská 19. 11. 2005 objevovat na všech linkách, nebo se vrátí zpět na čtyřku, ukáže až zkušební provoz, při kterém se měří jejich spotřeba.
Na následujích fotografiích jsou vozy KT8D5 zachyceny v minulosti mimořádně na linkách č. 1 a 2.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24,


Výluky do Bolevce

O víkendu 12. - 13. 11. 2005 cca od sedmi do sedmnácti hodin probíhala výluka tramvají na lince č. 1 z důvodu broušení kolejnic. V úseku Mozartova - Bolevec nahradily tramvaje autobusy náhradní dopravy. Mezi těmi se v sobotu objevil i nový Citelis č. 491. Přestup z tramvaje na autobusy probíhal jako obvykle již v zastávce U Gery, Lidická.

 Vůz T3M č. 241 vyjíždí z obratiště Mozartova při výluce 12. 11. 2005 Broušení kolejnic u zastávky Plaská v Bolevci 12. 11. 2005 Nový Citelis č. 491 na lince č. 1 při výluce projíždí místem kde jsou na tramvajové trati broušeny kolejnice - 12. 11. 2005 Astra č. 303 při výjezdu z obratiště Mozartova 12. 11. 2005

Vůz T3M č. 209 ve výstupní zastávce obratiště Mozartova 19. 11. 2005 Zasněžené obratiště Mozartova při výluce 20. 11. 2005 Broušení tramvajové trati u zastávky Studentská 19. 11. 2005 Následující víkend, tedy 19. a 20. 11. 2005 probíhá výluka ve stejném rozsahu a probíhá broušení dalšího úseku tramvajové trati do Bolevce. Broušení odstraňuje vlnky na kolejnicích a má umožnit klidnější a tižší jízdu.

  


Jak pokračuje rekonstrukce mostu U Jána?

Jak jsem již psal v polovině září došlo k rozebrání poloviny mostu. Začátkem října pak probíhalo zpevňování původních pilířů i okrajů mostu. Koncem října se začalo se stavbou podpěrné konstrukce a samotného bednění budoucího mostu.

Souprava vozů T3 na polovině mostu U Jána - právě probíhají opravy pilířů 7. 10. 2005 Vůz T3M č. 246 projíždí postaré polovině mostu U Jána, vlevo vzniká bednění pro nový most 6. 11. 2005 Příprava bednění pro nový most 11. 11. 2005 Příprava bednění pro nový most 11. 11. 2005

Souprava T3P 254+255 projíždí kolem právě betonovaného mostu U Jána 20. 11. 2005 Vůz T3M 229 projíždí přes msot U jána, kam je právě pumpován beton 20. 11. 2005 Od poloviny listopadu se ve dřevěném bednění objevují drátové výstuže a s vlastním betonováním se začíná v neděli 20. 11. 2005. Paradoxně v den s nejhorším počasím za poslední dny, kdy ráno i sněží. U mostu stojí pumpa na beton a zástup vozů přiváží beton, který je čerpán na patřičná místa na mostě.


Nehoda v sadech Pětatřicátníků 24. 11. 2005

Ve čtvrtek 24. 11. 2005 kolem půl třetí odpoledne zůstal pod tramvají uvězněn mladík. Pravděpodobně si chtěl zkrátit cestu tím, že přelézal mezi spojenými vozy, ale souprava se dala do pohybu. Mladík byl po vyproštění převezen do nemocnice, kde zraněním podlehl. V době odstraňování nehody byly všechny linky odkláněny Palackého ulicí. Zde se tvořily velké kolony tramvají, neboť většina vyhybek se musela přehazovat ručně a rovněž řadiče křižovatek nejsou připravené na takový provoz.

Souprava vozů T3 183+182 při nehodě v sadech Pětatřicátníků 24. 11. 2005
Foto: F.V. Při odklonění linek ze sadů Pětatřicátníků se využívala i zastávka Jízdecká, patrná je i kolona tramvají táhnoucí se do Palackého ulice. 24. 11. 2005
Foto: F. V. Kolona tramvají v Palackého ulcii při odklonění linek ze sadů Pětatřicátníků v době nehody 24. 11. 2005
Foto: F. V. Souprava 196+198 odbočující z Palackého ulice směrem na Bory, při nehodě 24. 11. 2005
Foto: F. V.


Okružní výluka 26. 11. 2005

V sobotu 26. 11. 2005 byla vyloučena tramvajová doprava ze Slovanské třídy ve směru na Slovany. Probíhalo zde frézování a asfaltování proužku vozovky podél kolejiště. Tramvaje linky č. 1 byly ve směru Vůz T3M č. 241 na odkloněné lince č. 1 přes Světovar v zastávce Krejčíkova 26. 11. 2005 Vůz T3M 230 jedoucí po manipulační trati na Slovanské aleji při výluce 26. 11. 2005 na Slovany od zastávky Mikulášské náměstí odkloněny po trase linky č. 2 na Světovar a odtud pokračovaly po manipulační trati kolem vozovny na Slovany. Z náměstí Milady Horákové do centra jely normálně po své trase po Slovanské třídě. Narozdíl od minulé výluky ve stejném rozsahu byla nyní v úseku Mikulášské náměstí - Slovany zřízena po Slovanské třídě i náhradní autobusová doprava.

Pravděpodobně příští víkend bude probíhat oprava asfaltu podél druhé koleje a linka č. 1 bude odkloněna ve směru do centra přes Světovar.


Další jízda tramvaje "STOP AIDS"

Vůz T3P č. 281 při jízdě STOP AIDS na konečné Bory 1. 12. 2005
Foto: Jiří Šplíchal Studentky zdravotní školy před vyzdobenou tramvají STOP AIDS - 1. 12. 2005
Foto: Jiří Šplíchal Ve čtvrtek 1. 12. 2005 se mezi dvanáctou a patnáctou hodinou objevila v ulicích opět tramvaj "STOP AIDS" vypravená hygienickou stanicí. Akce se konala v rámci světového dne boje s touto smrtelnou chorobou. Studentky zdravotní školy rozdávaly informační materiály a také kondomy. Foto z některých minulých jízd: 18. 5. 2000, 30. 11. 2000


Opět okružní výluka linky č. 1

T3M č. 237 jedoucí po třetí koleji na Slovanské aleji, při odklonu linky č. 1 přes Světovar, při výluce 3. 12. 2005 Vůz T3M č. 229 jedoucí po manipulační trati na odkloněné lince č. 1 přes Světovar 3. 12. 2005 Astra 310 míjí odbočku do vozovny na odkloněné lince č. 1 přes Světovar při výluce 3. 12. 2005 Stejně jako minulý víkend probíhala opět oprava asfaltu podél kolejí na Slovanské třídě. Tentokrát se ale jednalo o druhou kolej, tedy ve směru do centra. Vozy linky č. 1 byly odkloněny z náměstí Milady Horákové po manipulační trati kolem vozovny na Světovar a po trase linky č. 2 do centra. Na Slovanské Aleji tak projížděly po nepoužívané třetí koleji. Mezi náměstím Milady Horákové a Mikulášským náměstím byly nasezeny ve směru do centra i autobusy náhradní dopravy.


Stavba druhé provizorní trati U Jána

T3M č. 237 jedoucí po provizorní trati podél právě rozestavěné druhé provizorní trati v Pražské ulici 10. 12. 2005 Souprava 261+264 jedoucí po provizorní trati kolem stavby druhé provizorní trati 11. 12. 2005 V sobotu 10. 12. 2005 začaly pracovníci DPMB se stavbou druhé provizorní trati, která povede po již dokončené polovině mostu U Jána. Trať vystupuje z původního kolejiště opět u dočasně zrušené zastávky Anglické nábřeží, Pražská a kolejnice jsou položené a zabetonované z části na původní trati z BKV panelů a dál na vozovce (podobně jako první provizorium) až k dokončené polovině mostu. Ne betonovém mostě Stavba provizorní tratě po nové polovině mostu U Jána 11. 12. 2005 KT8D5 č. 290 na provizorní trati na staré polovině mostě U Jána, vlevo je patrná stavba provizorní trati na nové polovině mostu 11. 12. 2005 jsou pak uloženy na dřevěných pražcích. Za mostem se koleje prudkým esíčkem napojují na původní trať. Během následujícího týdne byla trať dokončena, včetně trolejového vedení, které je opět přichyceno pomocí výložníků a úzkých sloupků přichycených k pražcům.

Následuje pár fotografií zasněžené provizorní trati přes starou polovinu mostu, která byla v neděli tramvajemi opuštěna.

Souprava T3 č. 174+178 jedoucí přes kaliforňan v Sirkové ulici 17. 12. 2005 Obě provizorní tratě přes most U Jána (T3M č. 237 jede ještě po staré části mostu, vlevo dokončená trať přes novou polovinu mostu) 17. 12. 2005 Souprava T3SUCS č. 232+233 na provizorní trati v Pražské ulici 17. 12. 2005 T3P č. 280 a T3G(M) č. 274+275 na provizorní trati v Pražské ulici 17. 12. 2005

V neděli 18. 12. 2005 od 22:00 se tramvaje linek č. 1. a 2. již otáčely U Zvonu a během noci probíhalo přeložení vyhybek na provizorní trať přes novou polovinu mostu U Jána. Několik tramvajových souprav tak po skončení provozu zůstalo na noc na konečných, neboť se neměly kudy dostat o vozovny.

Astra č. 310 na druhé provizorní trati v Pražské ulici 19. 12. 2005 Souprava 286+287 na provizorní trati na nové polovině mostě U Jána, vlevo je patrná provizorní trať již bez trolejového vedení na staré polovině mostu  19. 12. 2005 Druhá manipulační trať přes novou polovinu mostu je tedy v provozu od pondělního rána a původní provizorní trať je hned od pondělí velmi rychle odstraňována. Ještě ráno za tmy byla pracovníky vrchního vedení odmontována trolej a během dopoledne zmizely z mostu i sloupky které držely trolejového vedení. Souprava 231+232 na provizorní trati v Pražské ulici 19. 12. 2005 Během úterý 20. 12. 2005 je zcela rozebrána celá stará provizorní trať a část vozovky před mostem v Pražské ulici je opět uvolněna automobilovému provozu. V nebližších dnech se převedou na nový most rovněž chodci a brzy se začne s rozebíráním staré poloviny mostu.

Opuštěná trať přes starou polovinu mostu U Jána již bez trolejového vedení 19. 12. 2005 Souprava 235+236 na provizorní trati na nové polovině mostu U Jána, v popředí bývala první provizorní trať 24. 12. 2005 T3M č. 241 najíždí na provizorní trať přes novou polovinu mostu U Jána 24. 12. 2005 Nezvyklá souprava 260+296 na povrchové přejezdové vyhybce v Pražské ulici 24. 12. 2005


Zima kolem plzeňských kolejí

Souprava 286+287 v sadech Pětatřicátníků 28. 12. 2005 Tak jako každý rok s příchodem sněhové nadílky i letos přidávám pár fotek zasněžené Plzně s tramvajemi. Letošní sněhová nadílka, která přišla po vánocích je asi největší za posledních pár let, ale ne zase tak velká, aby se nějak zásadně promítla do tramvajového provozu (narozdíl např. od kalamitní sněhové nadílky v Ostravě). Na následujích fotografiích si tedy můžete vychutnat trochu sněhové romantiky v Plzni.

T3M č. 219+220 v Pražské ulici u Masných krámů 29. 12. 2005 Souprava 217+218 naMikulášském náměstí 29. 12. 2005 Souprava 206+207 čeká na uvolnění jednokolejky soupravou 208+245 v Pražské ulici v centru Plzně 29. 12. 2005 Sněhulákoví dispečeři hlídají dodržování rychlosti přes výhybku na Karlovarské třídě 29. 12. 2005
Souprava T3 č. 200+179 na Košutce 29. 12. 2005 Vůz KT8D5 č. 288 a souprava T3M č. 213+214 na konečné Košutka 29. 12. 2005 Astra č. 306 klesá do centra Karlovarskou třídou 29. 12. 2005 Souprava 266+267 v ulici Terezie Brzkové ve Skvrňanech 29. 12. 2005

  

Pokračování najdete na další stránce:

(2006)

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer