Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
Historický vůz T1 č. 121
Dobové snímky a stručné info o vozech typu T1 najdete na stránce T1.
Jeden z vozů T1 (č. 121 z roku 1956) se dochoval dodnes. Mnoho let jsme se s ním mohli setkávat ve zvláštním modrém nátěru. Na jeho opravách v roce 1988 se podíleli členové kroužku přátel městské hromadné dopravy při závodním výboru ROH Dopravních podniků města Plzně - TRAM-BUS-CLUBu. Podmínkou jeho zachování koncem osmdesátých let bylo to, že se bude odlišovat od ostatních tramvají, že tedy bude mít jinou barvu než tehdy všechny tramvaje. Modrou barvu má tak podle šmoulů. V době, kdy se za pomoci členů Tram - Bus - Clubu Té jednička opravovala, zrovna byli šmoulové u dětí velmi populární a protože měla být využívána pro přepravu dětí z patronátní mateřské školy, z několika návrhů zvítězil modrý nátěr.
S vozem mají plzeňané možnost se svézt při zvláštních příležitostech při Historických víkendech, dnech otevřených dveří PMDP, či objednaných jízdách. Vůz dlouho jezdil bez původní snímací rudé hvězdy na čele (lze vypozorovat na starších jeho snímcích), neboť ta se nelíbila někomu z vedení PMDP. Až na jednu narozeninovou objednanou jízdu (byly to moje narozeniny) byla původní hvězda vyžádána a pak zůstala na voze již nasazena a nenápadně se tak vrátila i do dalšího příležitostného provozu. Vzhledem k tomu jak vůz jezdí málo, tak už později nikomu zřejmě nevadila a společnost již za tu dobu také více uzrála. Ve své době tyto vozy takto jezdily, je to součást historie a ať se to někomu líbí, nebo ne, tak na tento vůz patří. Vybrané fotografie historického vozu č. 121 ještě v modré barvě (řazeno dle doby pořízení): Koncem roku 2010 je zahájena rekonstrukce vozu T1 u externího dodavatele (Datatechnik Třemošná). Vůz podstupuje celkovou opravu skříně i interiéru a dostává původní červeno krémový nátěr. Vůz je oficiálně představen ve vozovně Slovany spolu s historickým trolejbusem Škoda 9Tr ve čtvrtek 9. 6. 2011. Historický vůz T1 č. 121 měl být v provozu již na Historický víkend v červnu 2011, avšak byl těsně po dokončené rekonstrukci. Protože se na něm usilovně pracovalo do poslední chvíle, neměl najeté žádné zkušební jízdy. O víkendu se tak v centru města objevoval, ale pouze na zkušebních jízdách bez cestujících.
V týdnu před dalšími pravidelnými jízdami historických vozů v září, se vůz opět objevoval na zkušebních jízdách. V sobotu 17. 9. 2011 pak svezl své první cestující. Bohužel však ani nyní nevydržel bez problémů a odpoledne musel být vyměněn za vůz T2.
Samozřejmě byly všechny mouchy vychytány a vůz nyní jezdí již spolehlivě při Historických víkendech, dalších občasných jízdách pro veřejnost, či je možné si jej na zvláštní jízdu objednat. Další fotografie historických vozů na stránce o akcích.
Dobové snímky a stručné info o vozech typu T1 najdete na stránce T1.
Další historická vozidla:
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, © Jan Šlehofer a kolegové uvedení na fotografiích
|