Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy











Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN

Historický vůz T2 č. 133

Ačkoliv to zejména zpočátku znělo až neuvěřitelně, v Plzni se opět můžeme setkat s tramvají T2. Liberecký DP nahrazoval některé dosud provozované vozy T2R částečně nízkopodlažními vozy T3R.PLF a v roce 2006 skončily v pravidelném provozu další dva vozy T2R. Díky vstřícnosti DPML, a.s. a úsilí některých „nadšenců“ z plzeňského dopravního podniku se podařilo za symbolickou cenu tramvaj odkoupit a přepravit do Plzně.

Souprava libereckých vozů T2R č. 22+23 ve vyhybně Zelené údolí 30. 9. 2000 Souprava libereckých vozů T2R č. 22+23 na konečné Jablonec nad Nisou 30. 9. 2000 Souprava libereckých vozů T2R č. 22+23 na mostku nedaleko výhybny Zelené údolí 27. 12. 2000 T2R č. 22+23 ve vozovně v Liberci 30. 12. 2005

Zmiňovaný vůz T2 je vyroben roku 1958 (v.č. 149449/1958). Od ledna 1959 byl provozován v Ostravě pod evidenčním číslem 612. Zde za dobu svého působení prošel dvěmi generálními opravami, při kterých byl mimo jiné nahrazen přední reflektor dvěmi, provedeny výřezy v plentách u podvozků, původní sedačky nahrazeny laminátovými, dosazena posuvná okna z vozů T3 a byla upravena elektrická výzbroj rovněž dle vozů T3. V Ostravě byl vůz T2R č. 612 až do ledna 1995, kdy následoval prodej do Liberce.

T2R č. 23 v liberecké vozovně 20. 8. 2005
Foto: J. Rak Souprava libereckých vozů T2R č. 22+23 v zastávce Spáleniště 20. 8. 2005
Foto: J. Rak Souprava libereckých vozů T2R č. 22+23 v centru Liberce u zastávky Rybníček 20. 8. 2005
Foto: J. Rak Souprava T2R č. 23+22 PX přijíždí k výhybně Nová Ruda 26. 8. 2006
Foto: P. Dvorský

Souprava T2R č. 23+22 v libereckém terminálu Fügnerova 4. 7. 2006
Foto: P. Dvorský V DP Liberec jsme se s ním mohli setkávat pod číslem 23 a v soupravě 22+23 jezdil až do léta 2006 a jak je patrné z fotografií, jezdíval jak na městské trati o rozchodu 1435mm, tak na meziměstské trati do Jablonce s rozchodem 1000mm. Zde i naposledy sloužil při letní výluce ve spojení PX (foto vpravo).

V odpoledních hodinách dne 10. 1. 2007 byla konečně tramvaj T2R č. 23 naložena v liberecké vozovně na trajler a v nočních hodinách dorazila do Plzně. Zbytek noci přečkala v areálu přepravce, odkud pochází fotografie vpravo dole. Do vozovny Slovany byla přivezena v ranních hodinách dne 11. 1. 2007.

Nakládka vozu T2R č. 23 v liberecké vozovně 10. 1. 2007 
Foto: Petr Dvorský Naložený vůz T2R č. 23 v liberecké vozovně před odjezdem do Plzně 10. 1. 2007 
Foto: Petr Dvorský Liberecký vůz T2R č. 23 po příjezdu do Plzně v areálu přepravní firmy 10. 1. 2007 Liberecký vůz T2R č. 23 po příjezdu do Plzně v areálu přepravní firmy 10. 1. 2007

V Plzni byly z tramvaje odstraněny reklamní nápisy (barevná fólie prozatím zůstala) a obdržela evidenční číslo 133. To bylo vybráno z toho důvodu, že tento vůz je starší než všechny původní plzeňské vozy T2 (označené čísly 134 - 159). Vůz T2 č. 133 na náměstí Odborářů v letech 1984-86, foto: J. Kvasil Vůz T2 č. 133 na konečné Skvrňany, 
foto: J. Veselý 10. 2. 1985 Zároveň pod tímto číslem jezdil vůz T1 (ty měly čísla 101 - 133). Po vážné nehodě dostal tento vůz skříň z vozu T2 z Ústí nad Labem a byl provozován nadále s číslem 133. Současné číslo 133 je tedy již obsazené po třetí. Na snímcích je v Plzni zachycen právě vůz T1/2 č. 133 v osmdesátých letech. I když náš současný historický vůz není zatím ve věrné plzeňské historické podobě, patří za něj PMDP a zejména některým jeho nadšeným zaměstnancům velký dík.

Vůz T2 č. 133 ve vozovně Slovany 
13. 1. 2007 Vůz T2 č. 133 ve vozovně Slovany 
13. 1. 2007 Bohužel ne původní interiér vozu T2 č. 133 ve vozovně Slovany 
13. 1. 2007 Vůz T2 č. 133 ve vozovně Slovany po sněhové nadílce 
27. 1. 2007
Vůz T2 č. 133 ve vozovně Slovany po sněhové nadílce 
27. 1. 2007 Vůz T2 č. 133 ve vozovně Slovany po sněhové nadílce 
27. 1. 2007 Den otevřených dveří - historický vůz T2 č. 133 a před ním výstavka k výročí 20. let od ukončení provozu vozů T1
Foto: F.V. Den otevřených dveří - historické vozy T1 a T2 ve vozovně Slovany 9. 6. 2007
Foto: J. Šlehofer (starší)

Vůz byl vystaven ještě ve své původní podobě na dni otevřených dveří v roce 2007. Vůz T2 č. 133 ve vozovně 2. 1. 2009 Vůz T2 č. 133 dostává nové schody 4. 8. 2007 Již během léta 2007 se začalo s drobnými opravami a úpravami, ale bohužel zatím jen velmi pozvolna, převážně ve volném čase zaměstnanců vozovny a spíše neoficiálně. Dva reflektory přidané při VP v Ostravě byly nahrazeny zpět jen jedním, vůz dostal nové schody a karoserie vozu byla na některých místech postupně opravována. Opravy se však musely brzy zastavit, neboť bylo hodně práce s údržbou běžných vozů.

S blížícím se červnovým výročím 110 let tramvají v Plzni začínají být tramvajoví fandové (ať už z PMDP, či mimo Vůz T2 č. 133 při posunu ve vozovně Slovany 23. 3. 2009, foto: L. Bis Rozpracovaná Té dvojka ve vozovně Slovany 3. 3. 2009, foto: Vlastimil Leška PMDP) trošku nervozní, že se s vozem nic neděje a sílí snaha upozornit, či tlačit na vedení podniku, aby se vůz mohl na oslavy ukázat veřejnosti v plném lesku. Začátkem roku 2009 se na voze začíná znovu pracovat a to již na příkaz vedení podniku a vůz se dále připravuje na nový lak.

Vůz T2 č. 133 již po laku v dílnách v Cukrovarské ulici 1. 5. 2009 Vůz T2 č. 133 již po laku v dílnách v Cukrovarské ulici 1. 5. 2009 Již 30. 3. 2009 je vůz naložen na trajler a odvážen do dílen a lakovny v Cukrovarské ulici. Další práce pak pokračují zde a po té co vůz obdržel slušivý červenokrémový kabátek jsou do něj zpět zasklívána okna. V interiéru jsou nalakovány béžově sloupky oken a bočnice polepena tapetou se vzorem Interiér vozu T2 v dílnách v Cukrovarské 1. 5. 2009 Stanoviště řidiče vozu T2 č. 133 hnědé koženky. Stanoviště řidiče bylo upraveno do podoby "šotouš friendly" :o). Z několika zachovaných fotografií původních kabin vozů T2 je totiž stejně každá jiná a tak stanoviště řidiče zůstane pro fandy více otevřené.

Na co zatím bohužel nedošlo, jsou sedačky. Výroba replik původních sedaček v budoucnu však není vyloučena a jediné, co by pak na voze zůstalo viditelně neoriginální, budou okna z T3. To však již mnoho běžných lidí nepostřehne a už jen odborníci tuší, že vůz má rovněž nepůvodní elektrovýzbroj z vozu T3.

Převoz vozu T2 č. 133 z dílen do vozovny Slovany 1. 6. 2009, foto: MK2 1. 6. 2009 je vůz T2 v Cukrovarské opět naložen na tahač a vrací se zpět do vozovny Slovany. Zbývá zavázat podvozky a dodělat pár drobností. Lahůdkou na závěr bude osazení původního fousu kolem předního reflektoru. Celkově se vůz velmi povedl a patří za něj PMDP a zejména všem, co se na jeho opravě podíleli, velký dík.

T2 č. 133 při zkušební jízdě v zastávce Macháčkova 17. 6. 2009 T2 č. 133 při zkušební jízdě na Borech 17. 6. 2009 Interiér vozu T2 č. 133 při zkušební jízdě na Borech 17. 6. 2009 Na první zkušební jízdě mimo vozovnu se Té dvojka objevila 16. 6. 2009, kdy vyjela z vozovny na Světovar. O den později, tedy 17. 6., pak ve večerních hodinách projela prakticky celou tramvajovou síť. Na fotografiích má na čele zatím pouze dočasné žluté evidenční číslo.

Veřejnosti se vůz představil a pro mnohé byl hvězdou oslav 110 let městské hromadné dopravy v sobotu 27. 6. 2009. Více o oslavách ZDE.

Vůz T2 č. 133 na Klatovské třídě směřuje na Bory 27. 6. 2009 Vůz T2 č. 133 na Klatovské třídě směřuje na Bory 27. 6. 2009 Vůz T2 č. 133 v zastávce Anglické nábřeží, Pražská 27. 6. 2009 Vůz T2 č. 133 odbočuje do Sirkové ulice 27. 6. 2009

Další snímky tohoto historického vozu najdete také v reportáži ze zvláštní objednané jízdy vozu T2 č. 133.

T2 č. 133 při převozu z dílen zachycený v Dodlevcích 4. 2. 2011, foto: Zdeněk Kresa Interiér vozu T2 č. 133 po rekonstrukci Koncem roku 2010 je interiér vozu 133 navrácen do původní podoby. Namontovány jsou repliky původních koženkových sedaček a pokladna pro průvodčího. Vůz byl z dílen přivezen zpět 4. 2. 2011. Již koncem března se pak objevuje na první objednané jízdě. Těch je letošní jaro poměrně dost.

Vůz T2 č. 133 a T3 č. 192 na konečné Bory 5. 4. 2011, foto: M. Kratochvíl Interiér vozu T2 č. 133 po rekonstrukci Vůz T2 č. 133 přijel při objednané jízdě se svatebčany před plzeňskou radnici 9. 4. 2011 Vůz T2 č. 133 na Klatovské třídě při jízdách pro veřejnost při květnových oslavách 7. 5. 2011

Veřejnost se ve voze se staro-novým interiérem měla možnost poprvé svézt při historických jízdách při květnových oslavách osvobození. Z nich pochází i následující video.

 

Dobové snímky a stručné info o vozech typu T2 najdete na stránce T2.

Další historická vozidla:
Historický vůz T3 č. 192
Historický vůz T1 č. 121
Historický vůz "Křižík" č. 18

 

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a kolegové uvedení na fotografiích
(J. Rak, P. Dvorský, MK2)

NAVRCHOLU.cz